Sälj inte allt på en gång – låt kunden köpa DIG först!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 2 februari, 2016

Ibland är vi så begeistrade över allt vi har att erbjuda och allt vi kan göra för våra kunder att vi vill berätta allt på en gång. Fälla!

Ett bra samtal med en kund väcker vår entusiasm för allt vi kan bidra med för att göra dem mer effektiva, glada, lönsamma, vackra, hälsosamma etc. Det är då lätt att att glömma bort att kunderna behöver känna förtroende och trygghet innan de vågar släppa sin köptrötthet och säga ja. De vill troligen testa först för att se om de är tillräckligt nöjda för att fördjupa ert samarbete.
Av det skälet vill jag ge ett råd som jag märkt många behöver fundera över ordentligt inför sina säljmöten.

Sälj en sak i taget.
Om du ”bereder ett smörgåsbord” så att säga, gäller det att först kolla om kunden är a) hungrig och b) vad de är sugna på. Fokusera på det och tänk på att det är där du ska inrikta ditt samtal.
När du fått ett första ja, är det för kunden ett stort steg att släppa in dig bland sina leverantörer, medan det för dig kanske inte känns som ett lika stort steg, du vill väl helst ha en större affär, eller hur?
Betänk att det är just nu du har chansen att bevisa att du kan levererera på topp. Först därefter har du möjligheten att gå vidare och utveckla eller utvidga ditt erbjudande så att ni får ett mer långsiktigt förhållande (om det är det du söker vill säga. Vill du kränga iväg en container med grejer så är det väl bara att köra på tills du får ja eller nej).
Det här är särskilt viktigt om kunden redan har en leverantör – du kan bli ett viktigt komplement eller alternativ om kunden känner att det du vill är att den ska köpa DIG och därefter själv får bestämma om fortsatta affärer.  Och då gäller det för dig att finnas där med all din visdom och ditt engagemang. Du måste alltså bli insläppt.

Alltför mycket information på en gång bäddar endast för att kunden känner sig överväldigad och ”vill tänka på saken”. Varje gång du får ett sådant svar av en kund bör du fundera över om du har gett:
1 för mycket information
2 eller helt enkelt inte varit tillräckligt tydlig i ditt budskap
3 eller vågat fråga vad det är den vill tänka över.

Det är inte den stackars kunden som ska behöva vaska fram något på ditt stora smörgåsbord. Lyssna, smalna av, erbjud, be om ordern.
Gör det enkelt för kunden att säga sitt första ja! Nu!

Lycka till.