• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

5 vassa städtips i säljprocessen så här i slutet av året!

BloggOch nu är det inte mycket tid att vinka på… Årsskiftet närmar sig med stormsteg. Det kan vara rätt tid att reflektera över det som var och det som ska bli. Och troligen hänger det hela på just dig, antingen du jobbar själv eller har medarbetare. Det är svårt att ducka när du ser siffrorna. Däremot kan du ha satsat massor på utveckling och investeringar, vilket troligen visar sig på sista raden. Om du gjort särskilt kraftfulla satsningar så kommer det säkert att betala sig nästa år – sätt mål, fokusera och jobba stenhårt. Grattis.

Här kommer nu 5 städtips i din säljprocess!

1 Vilka mål hade du i januari? Blev det som du önskade och hade som mål?
Och om det blev ett glapp – hur stort var det?
Om nej – grattis, hur kan du höja målet nästa år?
Om ja, vad bestod det av? Troliga svar på den sista frågan brukar vara något av följande: För lågt ställda mål/ för få aktiviteter som leder mot målet/ oklar målgruppsdefinition/ för vaga erbjudanden/ fel prisbild/ saknat fokus/ sjukdom/ konkurrenterna hårdsatsat/ inte vågat ta hem ordern etc. Många saker kan ha påverkat alltså. Det gäller dock att se ditt resultat i vitögat så att säga och våga vara ärlig! Åtgärda inför nästa år.

2 Vilka kunder är högst på listan som lönsamma och intressanta? Tacka för året som gått genom ett personligt brev/ mail och kanske ett meddelande om vilket projekt du stödjer i ditt företag som en julgåva. Behåll dom, värna om dem.

3 Vilka kunder är varken lönsamma eller intressanta (kanske t o m dyra att behålla). Tacka för tiden som varit och introducera på ett trevligt sätt en kollega i branschen som tar över. (Denne kanske har en annan vinkel på sin leverans som blir lyckad för alla parter). Eller höj priset så det blir värt för dig att behålla kunden om den accepterar det och lämnar dig om den inte förstår värdet av din leverans.

4 Se över din prisbild och gör en justering (uppåt!). Det som säljer bäst är troligen värt mer än det du själv prioriterar – var sträng när du går igenom dina “bästsäljare”.

5 Gå igenom dina säljaktiviteter och kolla vilka som är lönsammast, snabbast eller säkrast lett dig till en affär. Behålla dom inför nästa år och lägg de andra åt sidan, du frigör tid och vässar din egen säljprocess.

Jag hoppas så klart att du haft ett toppenår!
Oavsett vilket, så jobbar vi alltid framåt mot nya mål och ny utveckling. Det är det härliga med ett årsskifte.
Lycka till med julstädningen! Berätta gärna om dina egna bästa städtips.

Ulla-Lisa Thordén
ulla-lisa@republic.se

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
7 förslag – sätt rätt mål för möten med mening!

BloggMin säljskola handlar främst om det analoga mötet, “face to face without the book” och andra digitala kanaler. Dessa kan ju i och för sig ha medverkat till att det analoga mötet faktiskt kommer till stånd, men det är sällan affären görs upp där. Särskilt när det gäller mer avancerade tjänster, produkter eller idéer som behöver utvecklas under samtalets gång.

Det där mötet har en starkt begränsad tidsram som kunden har skänkt av sin dyrbara tid. Därför är det viktigt att du håller järnkoll på hur du hanterar detta tidsfönster.

Ibland blir jag därför häpen över hur många som slarvar med denna värdefulla stund som ska utgöra grunden för tummen upp eller tummen ned för en fortsatt dialog. Det saknas ett mål, det saknas en agenda, det saknas förberedelser och det saknas ofta ett batteri med relevanta och intressanta frågor att ställa till kunden för att utröna behov eller intresse.
Många frågar mig dock hur det är möjligt att sätta ett mål för ett möte där man inte känner den man ska träffa.
Just därför! Genom att sätta upp ett mål – som du mycket gärna kan säga till kunden – så har ni ju målat upp en spelplan där ni ska söka möjligheter tillsammans. Ett möte utan mål eller mening kan snabbt slira ner i närmsta dike och aldrig komma upp på vägen igen.

Därför kommer nu några förslag på mål att sätta upp, därefter gäller det att planera bakåt och se hur du ska starta upp mötet och styra mot ditt mål. Troligen är du bra på detta – du driver ju företag med framgång. Men hur gör dina medarbetare…?

Alltså – 6 förslag på mål:

1 Säg: “Jag vill att du ska bli min kund – låt mig förklara varför!”
2 Att göra ett konkret förslag, en offert, en analys eller en demonstration
3 Att göra en (prov)leverans
4 Att starta/ genomföra ett samarbete
5 Att boka in nästa möte i syfte att att fördjupa behovsanalysen och relationen
6 Att träffa ledningsgruppen för att få chansen att berätta om nyttan av erbjudandet
7 Att få exponera ditt erbjudande i kundens kanaler – analogt eller digitalt

Det finns många andra mål så klart, men viktigt är att du själv vet varför du är öga mot öga med den potentiella kunden! Hur ska denne kunna gissa sig till det annars?

Läs mer om detta bl a i min “22 sätt att sälja bättre” . Den är skriven just för dig som vill ha en snabbguide inför säljarbetet – 116 sidor säljgodis helt enkelt!

PS Du kan numera också boka in mig för rådgivning online IRL via den otroligt bra sajten www.competencer.se som Driva Eget skrev om för ett tag sedan. Bokpremie om du bokar före den 30 dec 2105. Vi ses kanske där?
Eller också kan du sända frågor direkt till mig ulla-lisa@republic.se .
Lycka till!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
De 6 absolut bästa råden om pris!

BloggEtt av de områden inom säljandet där jag tycker att många fastnar är priset. Ja inte själva problemet att sätta priset, det går att räkna ut rätt enkelt. (Kommer jag att skriva mer om längre fram). Det handlar om inställningen till att överhuvudtaget ta betalt!

Detta kan låta konstigt. Men faktum är att i vissa branscher finns det så många som “utför sitt arbete i jobbet” så att säga, och redan är betalda via sin lön. Denna lön kommer via en arbetsgivare som dessutom ofta är skattefinansierad.  Exempel på detta är personer inom vård, myndighetsutövning och kultur m fl (t ex hälsoinspektörer, dietister, dramaturger, stadsplanerare…) När dessa olika grupper av någon anledning vill jobba i eget företag har de svårt att faktiskt ta betalt – de blir till och med mobbade av sina tidigare kollegor som tycker att de är kommersiella hyenor. Är du skattefinansierad har du ingen aning om vad det innebär att ta hand om ALLA kostnader själv för att driva verksamheten – och få över till en eller flera löner. Men det vet du.

Om du därför befinner dig i en sådan bransch får du stålsätta dig ordentligt för att lyckas tänka och agera affärsmässigt. Jag har jobbat med dessa branscher i många år (där bla min bok “Luspank och idérik” tillsammans med Tomas Östberg peppar kulturskapare att förstå pris och förhandling m m). Därför kommer här några livlinor för tankar som tränger på när kunder är okunniga eller du tvivlar på dig själv (ur min senaste bok “22 sätt att sälja bättre“):

1 Kunden kommer sällan ihåg priset, däremot hur nöjd hon var med köpet.

2 Ordet “dyrt” är inte en sanning, det är en åsikt. Lär dig förhandla.

3 Var stolt över att över att ta ut rätt pris för ditt värde – synd om den som inte har råd just nu.

4 Blanda inte ihop värdet med prislappen – du kan förhandla om prislappen men aldrig om det du är värd.

5 “Kan du göra något år priset?” – “Javisst, jag höjer gärna!”

6 Ge inte rabatter till vänner. Som vän kan man väl betala lite mer? Varför ska du alltid betala för vänskapen?

“Kan man ta för mycket betalt?” får jag ibland som orolig fråga. Nej det tycker jag inte. Kunder är rätt bra på att veta var gränsen går nämligen. Men du kan gå under i företaget om du själv sätter gränsen för lågt, för tidigt!  Har du råd med det?
Morska upp dina tankar nu.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
De 8 bästa råden när du bokar möten!

BloggTrots alla möjligheter att bygga en säljande profil i sociala medier, trängs kunder hos mig för att lära sig att hantera det analoga mötet öga-mot-öga.
Det är märkligt hur många det är som trots allt har som främsta strategi att själva välja vilka kunder de vill ha kontakt med och sedan ta första steget själva utan att förlita sig på den digitala världen. De vill styra förloppet i hög fart.
För många innebär det dock en rejäl säljångest att möta främlingar i sociala sammanhang eller ta kontakt via mail eller telefon. Här behövs både goda råd, viss teknik, träning och en bra portion j-r anamma.

Det har skrivits massor om hur du bokar möten (bl a i min senaste bok “22 sätt att sälja bättre” eller i min kurs på nätet som du köper via Driva Eget eller andra författare) och behovet av kunskapen verkar aldrig gå ur tiden…! Några utvalda korta råd i sammandrag kommer här:

1 Gör ett kort manus men läs inte innantill. Sälj inte nu, endast boka mötet!
2 Ta fram nyttan du erbjuder och var nyfiken på hur kunden jobbar också.
3 Tala långsamt och tydligt, då låter du mer förtroendeingivande.
4 Börja året, månaden, veckan med att ringa nya kunder – då är det gjort.
5 Stå upp eller gå runt – tempo skapar energi.
6 Ett nej till möte definierar inte dig – kunden kanske inte behöver dig eller har tid.
7 Ha kul! De svåraste att få tid med är kanske de kontakter som är mest värdefulla.
8 För statistik så du vet hur lång tid du behöver lägga på att nå dina mål!

Och skulle säljångesten vara förlamande så kan du alltid höra av dig till mig via www.competencer.se – den senaste entreprenörssajten för rådgivare. Skapad av tre entreprenörer som vill förenkla för människor att nå varandra oavsett var de bor.
Och jag älskar goda entreprenörer och stöttar dem alltid! Ses vi där?
Lycka till!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Undvik att ta för lite betalt – 3 säkra gyllene regler!

BloggÄr du tillräckligt lönsam? Detta är en samvetsfråga – för vad är “tillräckligt”? Vi önskar väl alla att vi omsatte mer och tjänade mer, helst med samma insats på arbetsfronten. Dock är sanningen att vi av konflikträdsla eller dålig styrning faktiskt inte blir så lönsamma som vi kunde bli. Vi är helt enkelt rädda för att kunderna väljer bort oss genom priset.
Feltänk.

Kunderna kommer sällan ihåg priset, däremot hur nöjda de var med leveransen. Och det hör till i köpsituationen att säga “…dyrt…”, vilket faktiskt bara är en subjektiv åsikt, ingen sanning. Framförallt ska du inte pruta med dig själv när du säger priset eller skriver offerten!

3 enkla regler kommer här för att säkra dina intäkter:

Sätt ett konkret mål på vilken lönsamhet du vill ha i din verksamhet. Styr mot målet, men sänk aldrig priset – finn fler kunder, gör nya erbjudanden, sätt olika priser på olika erbjudanden, lär dig förhandla tuffare etc.

Bestäm ditt lägsta pris, gå aldrig under. Säg till kunden: “så synd att du inte har råd just nu, återkom gärna om situationen ändrar sig”. Gå därifrån med högburet huvud – du vet ditt värde.

3 Lämna över olönsamma kunder (det finns alltid sådana i en verksamhet, du släpar efter i förhandlingen med dem!) till en kollega i branschen. Satsa på de lönsamma. Behåll inte kunder av sentimentala skäl – när man blir för mycket kompis tar man aldrig rätt betalt! Och varför ska du betala för vänskapen? Är ni riktiga kompisar ska de väl betala lite mer…?

Det här är gyllene råd. Följer du dem kommer du att snabbt märka skillnaden både i plånboken och i självförtroendet!

Frågor på det?

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Använd “nudging” – skaffa 3 nya vanor för bättre resultat!

BloggVi är alla vanedjur. Vi gör som vi brukar, det blir enklast så. Eller?
Alla som lyckats rejält (oavsett vad vi lägger i begreppet lyckats) har utmanat sina rädslor, jobbat hårt och vågat gå helt nya vägar.
Det här med att gå nya vägar där det saknas både stig och karta, upplevs av många som skrämmande. Det är inte de som startar företag eller blir entreprenörer. Däremot kan de vara våra medarbetare, kollegor eller t o m kunder.
Vi som vill, vågar och satsar allt, gör det utifrån en dröm om att uppnå något som är viktigt för oss. Då är gamla vanor direkt livsfarliga! När du gör som du brukar, blir det som det brukar bli – alltså ingen utveckling.
Med en dåres envishet talar jag ständigt om detta.

Det finns ett begrepp som heter “nudging”, vilket används mycket inom hållbarhetsresonemang och har väckt mycket intresse på senare år. Det innebär helt kort att genom små beteendeförändringar hos många, skapas en förändring som på sikt kan skapa stora resultat.
Nu är frågan – vilka vanor styr dig? Troligen ligger du på samma sida i sängen, tar samma väg till jobbet…
Leder de dig framåt (i säljresultaten och kundtillfredsställelsen)?

Varför inte låna begreppet för ett uthålligt säljarbete. Testa “relationsnudging” både på dig själv och medarbetarna!
3 tips kommer här:

1 Varje person i företaget tar en ny kontakt varje vecka eller månad – (i mingel, på Linkedin, FB, bokade möten, Twitter, via mail etc).

2 En gång i veckan lägger du till de nya namnen i era bearbetningslistor och ev seminarieinbjudningar.

3 På varje kundmöte frågar du/ ni kunden vilka andra behövande kunder denne känner till. Ibland får du napp, ibland inte. Men ställs frågan ständigt kommer det alltid nya namn – annars inte.

Nya vanor – andra resultat! “Nudge on”.

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
11 spelregler för gott ledarskap – och säljande!

BloggIbland blir man särskilt glad. Det blev jag idag när jag läste om den nya boken “Neuroledarskap – Effektivt ledarskap byggt på hjärnforskning och beprövade metoder”av Stefan Falk och hjärnforskaren Katarina Gospic (Natur och Kultur). Förutom att jag tycker spelreglerna är utmärkta för ledare så tycker jag att de funkar för alla, antingen man är massör, IT-programmerare, författare, säljare eller entreprenör. Du som driver företag kan läsa boken utifrån alla aspekter på ditt värv!

Jag har valt att kommentera de 11 spelreglerna ur säljaspekten (med stor respekt för författarnas rätt till sitt verk).

1 Håll alla tider och löften. En självklarhet i säljarrollen. Förtroende är din största tillgång.
Leverera kompletta arbetsresultat. Vilken kund skulle aceeptera en halv leverans eller halvdan kvalitet?
Tolerera inte slöseri. Kunder uppskattar när vi vårdar oss om deras värdefulla tid och deras plånbok. Våga även ställa krav på kunden för att att du ska kunna agera professionellt.
Håll dig till fakta. Gå inte vilse i känslor som uppstår under säljprocessen – ett ja är ett ja och ett nej är ett nej. Ditt ego har mycket lite att tillföra i en säljprocess. Har kunden nytta av ditt erbjudande så har den.
Kvittera alltid nyttan för andra. Uppmärksamma även kundens delaktighet i din leverans – du är inte ensam om att skapa nytta och värde i köpet.
Tillämpa meritokrati. Vad är det? Jo det innebär att man inte hyllar mediokra insatser, det är kvalitet och nytta som möjliggör resultat och ska belönas. Sätt rätt pris alltså.
Välj dina ord med omsorg. Var alltid vänlig och lyssnande. Och tala inte nedvärderande om dig själv eller andra (någon kan ju tro dig…).
Härma dem som kan. Gå en genväg och lär dig av andra och ge beröm där det är befogat. Kunder behöver också uppmuntras i sin respektive expertis (och leverantörer så klart).
Ha ett utvecklingsmål om dagen. När vi når mål reagerar hjärnan positivt och sänder ut belöningssignaler som motiverar dig så att du även har lättare att nå långsiktiga mål. Som företagare och allkonstnär vet du hur viktigt detta är.
10 Ta fasta på det som avviker från din uppfattning. Ja-sägare medför ingen utveckling. Att gå ur din komfortzon öppnar för nya idéer, nya kunder, nya erbjudanden. Våga ifrågasätta dina egna gamla “sanningar”.  Och kom ihåg att det gör ont när knoppar brister… Mod.
11 Ta itu med obehagligheter. En missnöjd kund kan kosta dig mycket. Var proaktiv när du känner i magen att något går/ gått galet. Hur mycket kostar dig en tappad kund per dag/ vecka / år? Låt inte surdegarna invadera ditt kontor. Bryt samman, lös det, gå vidare.

Så lyckliga du som nu kan läsa en bok som handlar om hela dig – företagare, kollega, ledare, säljare, medmänniska.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
5 enkla tips att rivstarta säljhösten!

BloggTar det emot att sätta igång inför en ny säsong? Välkommen i klubben! Det är därför som Driva Eget just nu är fyllt av goda råd och idéer inom alla områden – och här kommer alltså några om säljandet som du kan använda för att komma ur startblocken:

1 Vilka önskekunder fick du aldrig tag i i våras? Gör en lista och hör av dig till dem NU – de är troligen på gott humör efter sin semester och vill ta till sig nya tankar (för att komma ur sina startblock!)

2 Nådde du ditt säljmål i våras? Om ja, grattis, sätt nya djärva för hösten, lyft dig i håret.
Om inte, hur stort var glappet? Se siffrorna i ögonen så att säga och skriv ned (så lurar du inte dig själv) vad som missades. Ska du göra det i höst istället? Bestäm dig – börja NU – gör!

3 Ta fram eventuella surdegar bland offerter el likn – åtgärda NU eller släng ut dem. Gammalt mög är inte motiverande, suger bara energi baklänges.

4 Gå igenom dina bästa kunder – hör av dig till dem NU och fråga hur semestern har varit och föreslå ett ni gör en kort avstämning inför hösten. Fråga vad de ser fram mot, vad de oroar sig för, vad de behöver hjälp med och föreslå något som du ser att du kan göra för dem, något som är “osålt”. Även om de inte svarar ja just nu har du planterat frön och de känner att du bryr dig. Och du får värdefull information att jobba vidare med. Och har stärkt er relation.

5 Sätt igång det kreativa tänket – förändra något NU! Ny tjänst eller produkt – ny prislista – ny webbsajt – ny kund – ny anställd – ny PR…? Nya utgångspunkter skärper oss och får igång vår energi och det blir roligare att både starta och köra. Gör du som vanligt, blir det som vanligt.

(Om du känner att du verkligen behöver ta krafttag, rekommenderar jag även dig att köpa min säljkurs här på Driva Eget. För priset av  en coachingtimme får du massor av tips, idéer och peppning – i sex månader har du tillgång till kursen när du vill. Och kan höra av dig till mig med just dina frågor.)

Kör hårt i höst – den kommer inte tillbaka!
ulla-lisa@republic.se

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
3 sätt att skapa goda samtal under semestern (din eller andras)!

BloggSå här mitt i semestertider, kan en företagare behöva fundera över om man “hinner” vila. Själv har jag t ex inte jobbat med säljskolan på några veckor (och har lite dåligt samvete för det!) Däremot har jag kopplar ur det dagliga och istället gjort andra saker än vanligt – som att skrapa och måla sommarhuset eller plocka bär t ex. Det innebär dock inte att jag nödvändigtvis kopplar ur hjärnan. På målarstegen har jag tid att låta tankarna vandra fritt utan att behöva passa tider eller ha ett mål i sikte. Wow – så kreativ man blir! Det är faktiskt på sommaren som jag har skrivit mina böcker och inte betraktat det som jobb utan som avkoppling av annat slag än det vardagliga jobbandet.

Har du (tar du) sådan tid? Många företagare tar några dagar då och då, andra loggar ut helt medan en och annan inte har en chans att vara ledig från att serva sina kunder eller sköta affärerna. Oavsett vilket, så kan du fundera en stund över hur dina kunder spenderar sin eventuella semester eller fria tid. Om du har en chans att möta dem när de är något mer avspända så kan det uppstå goda samtal av helt annat slag än när ni möts inom jobbsfären.

Hur många nya kontakter tas inte på badbryggor, vid grillen, i båten, vid sandlådan i stan, på fiket runt hörnet?  Jag menar inte att du ska börja hårdkränga till semesterfirare, jag menar att det ur det avspända samtalet kan uppstå en ny slags relation som faktiskt kan leda till att man sedermera vill knyta närmare kontakt även vad gäller jobb.
Ett samtal utan strategiskt mål kan innebär fantastiska möjligheter att få berätta vad man står för, vad man drömmer om och vad man är stolt över, utan att lyssnaren behöver söka en dold agenda. Det gäller båda vägarna – du lyssnar också mer avspänt. Därför kan storytelling innebära att vi faktiskt “köper” varandra, just för att vi möts utan att ha den där agendan. (Om du däremot upplever under samtalet att du har en tänkbar kund framför dig – kom överens om att träffas en annan gång. Krängande på bryggor, på golfbanan eller vid grannfesten är tämligen oattraktivt tycker många med mig.)

Här kommer några tips för hur du kan skapa ett intressant samtal utan att ha en aning om vart det kan leda:

1 “Vad är du mest rädd för/ stolt över/ irriterad på/ i din bransch?”
2 “Om du kunde bestämma över något du ville ändra på i ditt jobb/ företagande just nu – vad skulle det vara?”
3 “Vad vore det roligaste/ mest intressanta som kunde hända dig efter semestern…?”

Och vem vet – det kanske öppnar sig fantastiska möjligheter att fånga upp något viktigt under samtalet som kanske leder vidare… Men inte behöver göra det.
Fortsätt njuta av sommaren och samtalen.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ett guldtips när du ska finna kundens behov!

BloggHäromdagen fick jag anledning att fundera över hur man verkligen finner ut vad kunden behöver. Jag vill gärna dela den erfarenheten med dig. Särskilt som den ledde fram till ett större uppdrag eftersom vi så snabbt identifierade kundens behov.
Det hela började med att kunden blev kraftigt försenad försenad till mötet utan att meddela mig det. Jag hade rest en längre sträcka och blev rätt irriterad när jag märkte att jag rest förgäves – skulle jag vända hem eller helt enkelt stanna kvar och invänta denne? Jag valde att stanna kvar, det skulle ta längre tid att återkomma en annan gång. Jag säger inte att det är bästa valet, men nu valde jag det.

Under tiden jag väntade satt jag i kundens trevliga fikarum och började samtala med ett gäng som satt där. Och hör och häpna – alla tänkbara problem diskuterades öppet och jag fick en synnerligen uppdaterad version av var företaget befann sig och vart man var på väg och vilka hinder som fanns på vägen dit. Ett bättre nuläge kunde inte ens kunden ha gett mig personligen.

När kunden sålunda dök upp, var jag tämligen väl förberedd. Med några enkla frågor som avslöjade “var det gjorde ont”, måste kunden medge att de hade problem. Och mitt förslag till lösning passade som handsken.

Sensmoral: Var alltså mer nyfiken när du träffar olika personer (i eller utanför fikarummet)  - tänk och uppför dig som en journalist och ställ intressanta och relevanta frågor! Du får så mycket godbitar att sätta tänderna i att du inte kan misslyckas när du väl står öga-mot-öga med kunden.
Lycka till!

 

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Några av våra stolta prenumeranter
19 skäl till varför säger kunden nej! Fundera!

BloggAllt har gått fint med sälj- och köpsamtalet (tycker du). Ändå får du ibland ett nej eller ett hm i slutändan. Bra att grubbla över varför, ack varför… men fastna inte där.
14 skäl råder du inte över och kan lägga åt sidan, men 5 skäl får du verkligen ta ett grabbatag i! Här kommer de 19  anledningarna till varför kunden sagt nej. Hör gärna av dig om du har fler.

Detta beror på kunden:

  1. Gillar dig inte tillräckligt mycket, ingen speciell relation upprättad.
  2. Har inte behov av erbjudandet.
  3. Tycker inte erbjudandet är användbart/ kul/ prisvärt/…
  4. Inget mandat, får inte bestämma detta.
  5. Har faktiskt inte råd, men vill inte säga det.
  6. Tycker det är för ”dyrt”, inte förstått värdet och nyttan.
  7. Har för mycket annat att tänka på.
  8. Köper aldrig av kvinnor/ män/ gamla/ unga/ kostymnissar…välj själv.
  9. Är en velepelle och fattar aldrig beslut om någonting.
  10. Behöver fråga en chef och vågar inte.
  11. Är på dåligt humör/ stressad/ sjuk/ orolig/…
  12. Gillar inte att ändra gamla vanor.
  13. Vill inte säga nej till en annan eventuell leverantör (kompis, kusin….)
  14. Känner faktiskt inte för det just nu…

Och detta beror på dig:

  1. Missat i kommunikationen och att skapa förtroende.
  2. Inte lyssnat på kunden och ”sett” dennes behov och önskemål.
  3. Varit otydlig – kunden förstår inte vad du säger.
  4. Inte förklarat nyttan och därmed inte väckt köpmotivation att betala prislappen.
  5. Inte vågat knyta ihop affären!

Säljarbetet innebär att det saknas ett facit, allting händer i realtid. Du kan vara hur förberedd som helst, men kunden är faktiskt en okänd faktor i ekvationen. Lasta inte dig själv när du får nej, men skyll inte heller på kunden när du missat på just ditt ansvar i sälj- och köpekvationen! Våga analysera och justera.  Bryt samman och kom igen! Kunder finns det gott om.
Lycka till.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
5 avgörande saker för att lyckas bättre!

BloggIbland känns säljarbetet tungt. Då kan det vara nödvändigt att gå tillbaka till grunden till varför man håller på som man gör. Om du jobbar självständigt äger du dina egna tankar – är du ledare för organisationen behöver du ständigt gå tillbaka till de fem grundbultarna och förankra dem hos dina medarbetare. Är det någon som saknas – blir det inga affärer gjorda!

1 TRO. Du måste tro på vad du gör, på ditt företag, på dina medarbetare och partners. Tvivel läcker din energi och din genomförandeförmåga.

2 VÅGA. Om du inte vågar utsätta dig för nya situationer eller möten, kommer du att irra runt i din komfortzon och vara frustrerad. I värsta fall blir du deprimerad och anklagar dig själv eller andra. Vad är det värsta som kan hända…? Faktiskt inte så mycket. Lär dig att det inte finns facit till allt.

3 VILJA. Om du inte vill genomföra något i själ och hjärta, så kommer inget att hända. Du råder över din egen vilja, men inte andras. Som ledare måste du förklara varför något ska göras och vart det leder – du säljer alltså in till dina medarbetare. Ibland vill de inte – p g a att de inte vågar… dessa två saker hänger ihop. Kolla!

4 PROFFESSIONALISM. Om något ska göras, ska det göras väl. När ska du annars få tid att göra om? Kom i tid, håll det du lovar etc, gör ditt bästa även om ingen ser det eller ens förstår vidden av din expertis (men du själv vet). Bestäm att du är en tia på en tiogradig skala! Lev upp till det!

5 GLÄDJE! Det ska vara roligt att träffa och interagera med människor – du kan lära dig något nytt eller dela med dig av det du kan. Möt människor med öppet sinne – ingen vet var ni landar men utan glädjefyllda och äkta möten är allt jobb rätt tråkigt. Skapa energi i mötet så slår det gnistor!

(Och du – jag missade på att svara på en kommentar när jag började blogga. Hör av dig så lovar jag att svara här. Annars är det som alltid kul med direktmail ulla-lisa@republic.se)

Så tänk, känn efter och fyll sinnet!

 

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter