Gör det skriftligt – slipp en massa problem. 3 tips för kloka.

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 9 februari, 2015

En entreprenör jag känner råkade ut för bland det värsta man kan tänka sig. Samma dag terminen startade, timmar före hen skulle sätta igång med första träningstillfället, kom ett mail där kunden avbokade hela säsongen och skyllde på platsbrist. De hade haft ett bra samarbete i flera år. Ett löpande muntligt avtal som hade fungerat klockrent. Kunden menade nu att det inte gjorde något med avbokningen för det handlade ju ”bara om en tid”.
Så hur ser dina kunder på det du levererar? Är det ”bara tid” om du säljer en tjänst? Svar nej. En tjänst är som en produkt – du producerar och levererar i samma stund. En avbokad tid är som att slänga ut en produkt genom fönstret – du får den aldrig tillbaka.

Muntliga avtal gäller. Punkt. Däremot är de svåra att bevisa och har man att göra med en kund som vill slingra sig ur en överenskommelse så innebär det ofta en bevisfråga vem som sade vad. Jobbigt. Alltså:

1 Gör ett enkelt avtal om vad ni kommit överens om, på en servett om det kniper. Se till att kunden skriver under. Det gäller såväl tjänst som produkt.

2 Om du gör ett avtal per telefon – sänd bums ett mail med den överenskommelsen som ni gjort. Om inte kunden opponerar sig, så har ni ett avtal (kallas tyst accept).

3 Om du säljer din tid/ tjänst, se till att ha en uppsägningstid i avtalet så att du inte blir ställd åt sidan när det passar kunden och du inte kan boka in någon annan.

(Hur det gick för entreprenören? Ja, det håller hen just på att förhandla om! Och hen har ett bra case – vilken kund vill bli uthängd för att den inte agerar affärsmässigt…? )