De 8 bästa råden när du bokar möten!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 25 oktober, 2015

Trots alla möjligheter att bygga en säljande profil i sociala medier, trängs kunder hos mig för att lära sig att hantera det analoga mötet öga-mot-öga.
Det är märkligt hur många det är som trots allt har som främsta strategi att själva välja vilka kunder de vill ha kontakt med och sedan ta första steget själva utan att förlita sig på den digitala världen. De vill styra förloppet i hög fart.
För många innebär det dock en rejäl säljångest att möta främlingar i sociala sammanhang eller ta kontakt via mail eller telefon. Här behövs både goda råd, viss teknik, träning och en bra portion j-r anamma.

Det har skrivits massor om hur du bokar möten (bl a i min senaste bok ”22 sätt att sälja bättre” eller i min kurs på nätet som du köper via Driva Eget eller andra författare) och behovet av kunskapen verkar aldrig gå ur tiden…! Några utvalda korta råd i sammandrag kommer här:

1 Gör ett kort manus men läs inte innantill. Sälj inte nu, endast boka mötet!
2 Ta fram nyttan du erbjuder och var nyfiken på hur kunden jobbar också.
3 Tala långsamt och tydligt, då låter du mer förtroendeingivande.
4 Börja året, månaden, veckan med att ringa nya kunder – då är det gjort.
5 Stå upp eller gå runt – tempo skapar energi.
6 Ett nej till möte definierar inte dig – kunden kanske inte behöver dig eller har tid.
7 Ha kul! De svåraste att få tid med är kanske de kontakter som är mest värdefulla.
8 För statistik så du vet hur lång tid du behöver lägga på att nå dina mål!

Och skulle säljångesten vara förlamande så kan du alltid höra av dig till mig via www.competencer.se – den senaste entreprenörssajten för rådgivare. Skapad av tre entreprenörer som vill förenkla för människor att nå varandra oavsett var de bor.
Och jag älskar goda entreprenörer och stöttar dem alltid! Ses vi där?
Lycka till!