Därför är det helt ok med ett NEJ!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 9 mars, 2015

Häromveckan hade vi en diskussion på twitter om värdet av varför man inte ska få ja på varenda förslag eller offert.

Det handlar egentligen om hur du värderar dig själv, din tid och ditt erbjudande.

Om du jobbar helt gratis – tror du att du får fler kunder? Svaret är nej! Det finns fortfarande människor som inte vill ha eller behöver det du erbjuder, även om det inte kostar något. Priset är en effekt av värdet.

Det finns kloka ord om detta: ”du får vad du betalar för”. Om du tar för lite betalt finns du troligen inte kvar efter en tid, kassan är tom. Alla andra är ju så bra på att ta betalt av dig, eller hur?

Av det skälet bör du utgå från vad ditt erbjudande är värt för kunden eftersom de betalar för nyttan du levererar. Ju mer nytta, desto högre är priset. Och är du unik (vilket är avgörande i hård konkurrens) så ska det avspeglas i priset.

Om kunderna absolut inte har råd får du antingen söka nya kunder, paketera om tjänsten i mindre delar eller fundera på din affärsmodell.

Du skalar lätt bort de kunder som du inte vill ha genom att mäta antalet nej – ca 20% nej på offerter är helt ok, då ligger du rätt. Många undersökningar såväl som min egen långa erfarenhet bevisar det ständigt.

Tar du för lite betalt och alla svarar ja kommer du att jobba ihjäl dig. Svarar 20% nej, så skalas de bort som kommer att kosta dig kraft och möda.

Kom ihåg – när kunder säger att något är dyrt, så är det en åsikt, inte en sanning! Svara ”så synd att du inte har budget för det just nu, men låt oss hålla kontakten”. Du går därifrån med högburet huvud och kan ägna tid åt nya lönsamma kundmöten, utbildning, utveckling etc så du stannar på toppen. Lär dig mer om detta i min kurs som du kan köpa här på Driva Eget, enkelt och lönsamt att träna förhandling.

Och du – säg nej själv oftare! Du är inte ett offer för kunder som bestämmer ditt pris. Ordet nej i rätt läge är det bästa ordet i säljprocessen. Du vinner både din egen och kundernas respekt och det bygger ditt varumärke och din långsiktiga utveckling.

Lycka till!