Använd ”nudging” – skaffa 3 nya vanor för bättre resultat!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 26 augusti, 2015

Vi är alla vanedjur. Vi gör som vi brukar, det blir enklast så. Eller?
Alla som lyckats rejält (oavsett vad vi lägger i begreppet lyckats) har utmanat sina rädslor, jobbat hårt och vågat gå helt nya vägar.
Det här med att gå nya vägar där det saknas både stig och karta, upplevs av många som skrämmande. Det är inte de som startar företag eller blir entreprenörer. Däremot kan de vara våra medarbetare, kollegor eller t o m kunder.
Vi som vill, vågar och satsar allt, gör det utifrån en dröm om att uppnå något som är viktigt för oss. Då är gamla vanor direkt livsfarliga! När du gör som du brukar, blir det som det brukar bli – alltså ingen utveckling.
Med en dåres envishet talar jag ständigt om detta.

Det finns ett begrepp som heter ”nudging”, vilket används mycket inom hållbarhetsresonemang och har väckt mycket intresse på senare år. Det innebär helt kort att genom små beteendeförändringar hos många, skapas en förändring som på sikt kan skapa stora resultat.
Nu är frågan – vilka vanor styr dig? Troligen ligger du på samma sida i sängen, tar samma väg till jobbet…
Leder de dig framåt (i säljresultaten och kundtillfredsställelsen)?

Varför inte låna begreppet för ett uthålligt säljarbete. Testa ”relationsnudging” både på dig själv och medarbetarna!
3 tips kommer här:

1 Varje person i företaget tar en ny kontakt varje vecka eller månad – (i mingel, på Linkedin, FB, bokade möten, Twitter, via mail etc).

2 En gång i veckan lägger du till de nya namnen i era bearbetningslistor och ev seminarieinbjudningar.

3 På varje kundmöte frågar du/ ni kunden vilka andra behövande kunder denne känner till. Ibland får du napp, ibland inte. Men ställs frågan ständigt kommer det alltid nya namn – annars inte.

Nya vanor – andra resultat! ”Nudge on”.