7 förslag – sätt rätt mål för möten med mening!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 26 november, 2015

Min säljskola handlar främst om det analoga mötet, ”face to face without the book” och andra digitala kanaler. Dessa kan ju i och för sig ha medverkat till att det analoga mötet faktiskt kommer till stånd, men det är sällan affären görs upp där. Särskilt när det gäller mer avancerade tjänster, produkter eller idéer som behöver utvecklas under samtalets gång.

Det där mötet har en starkt begränsad tidsram som kunden har skänkt av sin dyrbara tid. Därför är det viktigt att du håller järnkoll på hur du hanterar detta tidsfönster.

Ibland blir jag därför häpen över hur många som slarvar med denna värdefulla stund som ska utgöra grunden för tummen upp eller tummen ned för en fortsatt dialog. Det saknas ett mål, det saknas en agenda, det saknas förberedelser och det saknas ofta ett batteri med relevanta och intressanta frågor att ställa till kunden för att utröna behov eller intresse.
Många frågar mig dock hur det är möjligt att sätta ett mål för ett möte där man inte känner den man ska träffa.
Just därför! Genom att sätta upp ett mål – som du mycket gärna kan säga till kunden – så har ni ju målat upp en spelplan där ni ska söka möjligheter tillsammans. Ett möte utan mål eller mening kan snabbt slira ner i närmsta dike och aldrig komma upp på vägen igen.

Därför kommer nu några förslag på mål att sätta upp, därefter gäller det att planera bakåt och se hur du ska starta upp mötet och styra mot ditt mål. Troligen är du bra på detta – du driver ju företag med framgång. Men hur gör dina medarbetare…?

Alltså – 6 förslag på mål:

1 Säg: ”Jag vill att du ska bli min kund – låt mig förklara varför!”
2 Att göra ett konkret förslag, en offert, en analys eller en demonstration
3 Att göra en (prov)leverans
4 Att starta/ genomföra ett samarbete
5 Att boka in nästa möte i syfte att att fördjupa behovsanalysen och relationen
6 Att träffa ledningsgruppen för att få chansen att berätta om nyttan av erbjudandet
7 Att få exponera ditt erbjudande i kundens kanaler – analogt eller digitalt

Det finns många andra mål så klart, men viktigt är att du själv vet varför du är öga mot öga med den potentiella kunden! Hur ska denne kunna gissa sig till det annars?

Läs mer om detta bl a i min ”22 sätt att sälja bättre” . Den är skriven just för dig som vill ha en snabbguide inför säljarbetet – 116 sidor säljgodis helt enkelt!

PS Du kan numera också boka in mig för rådgivning online IRL via den otroligt bra sajten www.competencer.se som Driva Eget skrev om för ett tag sedan. Bokpremie om du bokar före den 30 dec 2105. Vi ses kanske där?
Eller också kan du sända frågor direkt till mig ulla-lisa@republic.se .
Lycka till!