5 tips för att säljpimpa din säsong!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 8 september, 2016

Hallå där – det var ett tag sedan! Hur ser din höst ut? Är du i full gång eller segar du runt och hoppas på det bästa…? Själv har jag spenderat sommaren genom att skriva färdigt min nya bok… den kommer i början av 2017. Mer info kommer under hösten! Jag kan redan nu avslöja att den handlar mycket om kommunikation öga-mot-öga. Ju mer digitala vi blir, desto viktigare är det att hantera det analoga mötet med respekt och ett klart syfte – om du vet vart du är på väg alltså.

Och det är väl där många av oss syndar, vi kör på som vanligt. Det är livsfarligt i dessa dagar. Du måste ha tummen på pulsen i din bransch, på din egen utveckling och samtidigt hålla en utlagd kurs på ett flexibelt sätt. Det är som att segla – var befinner du dig, vart ska du, hur lägger du ut kursen och hur blåser vindarna?
Så du kan ha nytta av följande (favorit)frågor och tips inför en ny säsong:

1 Gör ett ÄRLIGT nuläge – ”så här ser det ut just nu”.
Är du nöjd? Om inte – varför då? Hur stort är glappet till det du vill uppnå?
Våga se ditt företag utifrån! Är du imponerad och stolt eller uttråkad och lustlös?

2 Hur kan du fylla glappet?
Höja priset – fler/ andra erbjudanden – samarbeta med kollegor i branschen (jodå, det är kul!) – ändra kundstruktur – fler kundaktiviteter – ändra säljstrategi helt – våga prova andra vägar – gå utanför landets gränser – lägga ned det olönsamma och trista – skala ned/ upp – vässa dig som specialist och säga nej till det som inte passar i din profil längre?

3 Tänk tvärtom och gör en helt NY plan för det du ska uppnå!
Se ditt företag som om du vore din egen konsult. Vad skulle du ge för råd till din kund då…? Tänk på dig själv i tredje person: ”hon borde…”, ”han skulle ha nytta av…”, ”jag tycker att du ska satsa på…” Ge dig själv de råd du skulle ge din bäste vän! (Man vet ju alltid hur någon annan borde göra, eller hur? Gör det själv då!)

4 Omsätt i praktiken och börja nu!
Definitionen på en idiot är en person som fortsättet att jobba på samma sätt men förväntar sig ett annat resultat. Och det är inte jag som säger det, det är ett mycket känt citat av Albert Einstein som ju hade koll. Så vad ska du förändra NU så du inte halkar ner i gamla hjulspår med samma resultat?

5 Korrigera din riktning med några grader som start!
Om du startar en seglats från Göteborg och ska till Skagen, gäller det att du lägger kursen rätt. Om det felar på några grader bara när du håller i rorkulten, hamnar du i värsta fall i Skottland…
Omvänt betyder det att du kan ändra hela din företagarresa genom att lägga om endast några grader bara. På sikt har dessa få grader medfört en stoooor förändring!

Lycka till alltså med minsta förändring – i bästa fall får du roligare själv och gör kunderna lyckligare. Själva poängen med företagandet tycker jag.

Lycka till! (Berätta gärna hur det går.)