Inga stolar till oss – varför vill Företagarna inte ha vår hjälp?

Peter Forsman

Publicerades: 8 maj, 2012

En klapp på huvet. Några nedlåtande ord i stil med: ”Lille vän, det här är inget för dig. Låt de vuxna ta hand om det här nu”.

Ungefär så känner jag själv och Anders Nyman behandlade av Företagarna, som idag ”inleder dialog om bluffakturor” – men som inte hade några stolar över till oss.

Representanter för Rikspolisstyrelsen, Rikskriminalpolisen, Justitiedepartementet, Svenska Bankföreningen, UC AB, Kronofogden, Svensk Handel – och så förstås Företagarna. De är deltagarna på mötet idag i Stockholm.

– Med regelbundna dialogmöten kan vi förhoppningsvis få ett närmare samarbete mellan de olika parterna, säger Elisabeth Thand Ringqvist i ett pressmeddelande.

Jag och Anders Nyman gillar att Företagarna sedan i höstas äntligen engagerat sig i problemet med bluffakturor, efter att lyst med sin frånvaro i frågan under ett decennium . Vad vi inte gillar är att de försöker ta över frågan utan att ta hjälp av, eller ens visa respekt för, de som drivit kampen långt tidigare. Vad vi ogillar än mer är att de dessutom visar brist på kunskap, och till och med går ut mer felaktig information till lurade företagare.

Sedan drygt ett år skriver Anders Nyman om bluffakturor i Driva Eget, och har bland annat avslöjat hur man som företagare aldrig behöver vara rädd för betalningsanmärkningar och hur man framgångsrikt tar upp kampen själv, utan dyr juristhjälp.

Långt innan det har han i åratal klätt av blufföretag i granskningar på Cint.se (numera Knyt.se), lagt ut bevis på deras bedrägliga försäljningsmetoder, och gett stöd till lurade som inte vågat ta upp kampen själva.

Själv har jag har under samma tid granskat busarna på min blogg internetsweden.se  (och nu häe på driva-eget.se). Mina kartläggningar har på ett (enligt andra) oöverträffat sätt visat vilka som står bakom en stor del av bluffbolagen. Under lång tid har jag varit behjälplig brottsbekämpare och föreläser idag för polisen hur man kan kartlägga bedrägerierna.

Tillsammans har Anders Nyman vi vad vi tycker är ovärderlig kunskap inom området bluffakturor. Vi kan deras metoder och nätverk, och vi vet hur kampen mot en bluffaktura ser ut ur den enskilde företagarens ögon. Vi har även båda ställt upp och vittnat i tingsrätten till förmån för drabbade företagare och vi ser saker ur perspektiv som vi upplever att både myndigheter och organisationer saknar.

Ett exempel är Företagarnas råd under ett seminarium om bluffakturor innan jul:

Bestrid och anlita en jurist! 

Det är en uppmaning som är ett hån mot alla småföretagare. Hur många har råd att anlita sådan hjälp, som kostar över tusen kronor i timmen? Pengar man dessutom inte får tillbaka ens om man vinner? Mycket billigare då att bara betala bluffakturan.

I Företagarnas värld är det ”synd att kravet ofta gäller under ett halvt basbelopp, eftersom försäkringens rättshjälp då inte faller ut” om företagaren blir stämd i tingsrätten. Inte ett ord om att risken för en företagare i ett tvistemål under det halva basbeloppet är mycket mindre, eftersom man bara får betala för en timme av motpartens juristhjälp om man förlorar.

Ett annat exempel är Företagarnas nytryckta informationsblad, som delades ut till deltagarna på en diskussion mellan justitieminister Beatrice Ask och företagarna i april. På bladet uppmanas man att bestrida felaktiga fakturor via vanlig post – trots att det innebär att möjligheten att blockera en eventuell betalningsanmärkning hos Kronofogden då försvinner.

Hos Kronofogden själva får man ingen begriplig information om samma möjlighet – att vända sig till Teamet för rättelser och få en notering struken om man kan visa att man bestridet innan kravet skickades till fogden.

När vi fick höra om samverkansmötet mellan myndigheter och organisationer sträckte vi naturligtvis ut handen och frågade om vi kunde sitta med. Vi uttryckte denna önskan både direkt till Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist, genom Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer (som höll med om att vi hade mycket att tillföra) och i mejl till Företagarna.

Bara jag bevärdigades med ett svar, och där blev det kalla handen. ”Denna gång väljer vi att göra så här…”.

Om syftet med mötet är att uppdatera sig om läget bland bluffbolagen, kampen mot dem, och hur man bäst kan hjälpa företagare att stå emot bedrägliga avtal – varför inte utnyttja alla resurser. Vågar Företagarna inte släppa in oss katter bland hermelinerna?

Vi delar gärna med oss av vår kunskap och erfarenheter av bluffakturor. Några stolar till oss fanns dock inte när Företagarna skulle försöka hjälpa till.