• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Peter Forsman

    Peter Forsman

    Abuseansvarig och domänspecialist på .SE

    Hanterar abuseärenden för hela .SE-zonen och har god kunskap om busar på nätet. På fritiden driver Peter bloggen internetsweden.se där han skriver om bedragare och bluffar på Internet. Han har varit verksam inom IT-sektorn sedan mitten av 90-talet och har erfarenheter från av flera olika roller i domän- och webbhotellbranschen.

    • Håll kontakten
    • RSS
Sluta desinformera svenska företagare!

BloggDet börjar redan i mitten av maj med matande med information om att nu är sommaren snart här och då minsann måste vi vara extra vaksamma för bluffakturor.

För det ska vara just på sommaren som bedragarna skickar ut dem..

Bakom dessa budskap hittas ofta de stora branschorganisationerna som Svensk Handel och Företagarna och kanalerna är ofta pressreleaser, dagstidningar och nyhetsprogram på TV.

Men ligger det en gnutta sanning i det?

Nej, inte alls!

Så låt oss gemensamt slå hål på den här myten att bluffakturor ökar på sommaren, så vi slipper bli desinformerade och riskera att sänka garden när sommaren är över.

Tittar vi först på år 2010 så såg fördelningen över de 13 121 anmälningarna ut så här.

Här ser vi att Jan-Jun stod för 50% och att de tre sommarmånaderna stod för 29% 

Går vi sedan till år 2011 så såg fördelningen över de 16 973 anmälningarna mot bluffakturor ut så här:

Här kan vi se att Jan-Juni stod för 44% av årets anmälningar och de tre sommarmånaderna för 18%

Om vi då istället tittar på förra året (2012), så sjönk antalet polisanmälningar till 16 068 stycken med följande fördelning.


Och här ser att Jan-Juni stod för 36% av årets anmälningar och de tre sommarmånaderna för 24%

Vi kan alltså utifrån BRÅ, Brottsförebyggande rådets samlade statistik tydligt se att det är en myt att sommaren innebär fler bluffakturor än resten av året – BASTA!

Och även Polisen berättar även att de vanliga “sommarbedrägerierna” är helt andra än just “bluffakturor” – se här.

Därför är det dessutom oroande att titta på halvårsstatistiken för Jan-Juni 2013:

För att om Jan-Juni 2011 stod för 44% av totalt antal anmälningar och samma period stod för 36% förra året, så är 9 104 anmälningar mycket illavarslande.

Nu säger anmälningsstatitiken för perioden jan-juni att den går ner 6% per år: från 50% (2010) till 44% (2011) och som blev 36% (2012).

Om det är en fortsatt trend vet jag såklart inte, men om den fortsätter på samma sätt, så innebär det att 9 104 anmälningarna som kommit polisen tillhanda (jan-jun) motsvarar 30% av bluffakturor som anmäls i år och då (Gud förbjude) kommer vi se 30 347 anmälningar den 31/12, vilket då skulle motsvara en 89%-ig ökning jämfört med 2012.

Så låt oss nu alla hoppas att trenden bryts och att Polisens nya NBC, Nationellt Bedrägericenter som startar 1:a september 2013 lyckas med sitt uppdrag, för annars är vi alla riktigt illa ute.

Men framförallt alla svenska företagare – Bluffakturor är ett gissel 365 dagar om året och INTE något som ökar speciellt på sommaren – så var alltid vaksamma! 

/Peter Forsman

Dela post
Kommentarer (5)
  • Inte många ska försöka sig på att slå Peter F på fingrarna och jag tycker att SH i sitt svar ger en bild av att SH mer är ute efter att försvara sig själva och bilden av att de agerar mot bluffakturor genom att gå ut med varningar innan sommaren än att verkligen tillsammans verka för att få ner brotten.

    Ta tag i problemet på allvar mer verkstad och mindre snack SH mfl ta nu tag i problemet med bluffakturor och samarbeta.

    SH är en intresseorganisation för sina medlemmar och flera av dessa medlemmar har blivit anmälda för just bluffakturor, De ska således försvara intresset hos företagare som blir drabbade och de företag som rör sig i gråzonen och rent av över på andra sidan gränsen om vad som är lagligt. En balansgång och kanske en anledning att vara lite källkritisk till vad SH skriver.

    Det finns lösningar på stor del av problemet o de ligger i lagstiftarens händer alla verksamma förslag på konkreta lagar motverkas dock av många företagarföreningar istället kommer det förslag som många gånger bara är ett slag i luften och som bedragarna nog bara skrattar åt.

    Finns nog inte någon konspiration bakom detta utan det är helt enkelt pengarna som styr. Var tjänar många företag sina pengar och var tjänar företagsföreningar som faktiskt drivs med vinstintresse sina pengar?

    Var kan människor som drivs av större kärlek till pengar än etik o moral tjäna pengar jo inom telemarketingföretag o andra liknande företag där bluffakturor och fakturabedrägerier är vardag. Jag har inspelade samtal från tele2, mobivox, eniro mfl som är rena bedrägerier, inspelningar från massa företag som säljer tvättmedel och uppmanar till skattebrott. Vad gör polisen lägger ner alla anmälningar vad gör företagarföreningarna jo de värnar sina medlemmar vilka många är telemarketingfirmor och motsätter sig alla inskränkningar i telemarketingföretagens bransch.

    Förbjud telefonavtal om inte hela samtalet är inspelat. En enkel åtgärd och effektiv för dessa bedrägerier och civilrättslig utan att påverka handeln varför sågas detta förslag så av många företagarföreninger?

    Rena bluffakturor är svårare då de faktiskt utan några direkta undantag räknas som brott. Där behövs det lagar och skärpning av straff mm inom brottsbalken mer resurser till polisen och att politiker börjar se problemet för vad det är. En enorm kassako för organiserad brottslighet där vinsterna såklart investeras i andra brott för att generera ännu mer pengar. Verksamheter som droger, smuggling, människohandel, vapen mm.

    Prestige, osaklighet och tyvärr ett intresse att tjäna pengar utan att man egentligen vill veta varifrån de kommer är rätt vanligt.

    Jag kan nämna ett annat exempel som rör en annan bransch men är bedrägeri.

    Swedbank o sparbankerna blev och blir fortfarande vad jag vet lurade av samma skurkar på ca 50 milj varje år. Jag har tom talat med Swedbank om detta som inte ville veta trots alla anm med samma modus jag kunde uppvisa och trots att namnen på de ansvariga var kända det var till och med omfattande spaning mot de misstänkta som lades ner innan den knappt börjat pga av resursbrist. Swedbank var ej intresserade av att medverka i utredningen o såg det ej som ett problem. Polisen la inte ner tid på detta alls de var ju bara bedrägerier inte riktiga brott. Vilka får betala jo Swedbanks kunder och samhället i slutändan.

    Jag är trött på att så många blundar, bara för att de inte vill veta, de ljuger så de tror sig själva.

    Samarbete och mindre prestige skulle sitta bra för detta går att lösa om alla är med på tåget.

    Tomas

    2013-08-15 14:00

    Svara

  • Nu var det kanske lite olyckligt att jag exemplifierade Svensk Handel och andra organisationer, så att SH kände sig som smutskastad måltavla

    - det var inte min avsikt, utan mer försöka förändra den generella uppfattningen av problemet som SH delar med många andra.

    Svensk Handels arbete har en mycket viktig roll att fylla, ett arbete som jag dessutom lovordar sju dagar i veckan!

    Men jag håller inte alls med om sommarvikarier är mer benägna att släppa igenom bluffakturor eller mindre benägna att anmäla, utan ser det som en gammal och förlegad bild av “sommarvikarieproblemet”.

    Och trots att Per själv skriver att de flesta inte anmäler bluffakturor till Svensk Handel eller till Polisen, så menar Per att “sommarvikarieproblemet” är ett faktum.

    Hur kan han vara så övertygad kan man fråga sig – är det med hjälp av magkänsla eller kaffesump denna insikt infunnit sig?

    Finns det någonting mer än antaganden från Svensk Handels sida som styrker att det skulle vara så?

    Och om Svensk Handel nu skulle vara övertygade om att vikarier är anledningen – varför varnas då inte företagare för samma problem inför juluppehållet – då polisanmälningarna dessutom är närmast det dubbla till antalet?

    Kan det inte istället handla om att bluffakturorna avtar under sommaren på grund av att bedragarna även tar ledigt?

    Men man ska som Per skriver inte stirra sig helt blind på antalet polisanmälningar och mörkertalet är mycket riktigt stort – hur stort är det ingen som vet.

    Den ENDA säkra källan till trender är just antalet polisanmälningar som BRÅ löpande presenterar – inget annat ger lika bra indikationer.

    Och man bör också vara medveten om att polisanmälningarna mot bluffakturor i flesta fall handlar om försöksbrott

    - alltså inte fullbordade bedrägerier, utan där företagaren reagerat innan de väl betalat och polisanmält, således är omfattningen av fullbordade brott även väldigt oviss.

    Det jag försöker lyfta fram ur BRÅ:s siffror är trender och svängningar som går att utläsa – framförallt att problemet med bluffakturor sedan flera år tillbaka är en konstant plåga året runt.

    Och sen vet jag inte om jag varit otydlig eller om Per missförstått statistiken i inlägget, men jämförelseperioderna jag gör är inte alls vår och sommar som påstås, utan dels sommarmånaderna juni-augusti och dels årens första halvår Januari-Juni.

    Och trenden jag vill visa kanske blir tydligare om den ställs upp efter varandra:

    Sommarmånader Juni-Augusti

    2010 = 29%

    2011 = 18%

    2012 = 24%

    Om fördelningen skulle vara jämnt fördelad över året, så skulle de 3 sommarmånaderna motsvara 25% av anmälningarna (alltså 1/4 av årets anmälningar).

    Men istället kan vi av BRÅ:s statistik se att den är 18% respektive 24% under 2011 och 2012.

    Den är alltså LÄGRE än resterande 9 månader under dessa år – inte högre.

    Om vi istället skulle tittar på Oktober-December för dessa år, får vi upp till DUBBLA värden:

    2011 = 36%

    2012 = 41%

    Den andra jämförelsen jag gör är 1:a halvårets fördelning (Januari – Juni) 2010-2013 och är intressant då BRÅ strax före mitt inlägg släppt 2013 års siffror:

    Första halvåret:

    Jan-Juni 2010 = 50%

    Jan-Juni 2011 = 44%

    Jan-Juni 2012 = 36%

    Jan-Juni 2013 = 9104 anmälningar

    Min poäng med den jämförelsen var att om första halvårets nedgående trend fortsätter på samma sätt, så skulle det innebära en nästan 90%-ig ökning.

    Jag är helt enig med Per om att MER information är viktig, men min uppfattning är att informationen inte bör vara säsongsbetonad, utan på samma sätt som bluffakturaproblemet – konstant!

    Peter Forsman

    2013-08-15 14:00

    Svara

  • Peter Forsman påstår att vissa organisationer, bland annat Svensk Handel, vilseleder företagare genom att måla upp en felaktig bild av att mängden bluffakturor ökar under sommaren. Som grund för detta påstående presenteras siffror på antalet polisanmälningar av bluffakturor med syfte att visa att dessa inte alls ökar under sommaren.

    Statistik är ett fantastiskt redskap, så länge som siffrorna hanteras på ett korrekt sätt. Det är därför olyckligt att Peter Forsman dels jämför två olika långa perioder, dels väljer att räkna antalet bluffakturor i juni månad två gånger, både som underlag för vår och sommar. Juni är rimligtvis att anse som en sommarmånad, tillsammans med juli och augusti. Det medför att 2012 stod sommarmånaderna för 24 % av polisanmälda bluffakturor och våren (januari – maj) för 29 %. Delar vi upp det per månad stod varje sommarmånad för ca 8 % av årets polisanmälda bluffakturor. Under januari till maj var den siffran knappt 6 % per månad vilket visar att antalet polisanmälningar faktiskt ökade under sommarmånaderna jämfört med perioden innan. 2012 års rysarperiod var annars hösten (september – december) med drygt 11 % av årets bluffakturor per månad.

    Med en brottslighet som har ett extremt högt mörkertal bör man dock vara försiktig med att se andelen polisanmälningar som en absolut sanning när det gäller antalet utförda brott. Det finns dessutom skäl att anta att mörkertalet varierar under året, vilket ytterligare komplicerar situationen.

    Svensk Handel tar årligen emot tusentals klagomål på bluffakturor till Svensk Handel Varningslistan. Även här är mörkertalet mycket stort, sanningen är att de flesta varken polisanmäler eller rapporterar sin bluffaktura till oss. Med det i bakhuvudet kan vi ändå konstatera att det totala antalet klagomål minskar något under sommarmånaderna med undantag för vissa tillfällen då något extra stort massutskick av fakturor sker. Dessa uppstickare är utan tvekan sådana som medvetet genomför sina utskick under sommaren.

    Trots denna nedgång varnar vi för bluffakturor under sommaren. Att Peter Forsman retar upp sig på detta visar att han helt har missat poängen. Svensk Handel påstår inte att antalet polisanmälningar alltid ökar under sommaren, vi säger att risken för att bli lurad av bluffakturor ökar. Orsaken är enkel. På sommaren är ordinarie personal på semester och ekonomin ska hanteras av sommarpersonal.

    Bluffakturornas upplägg med korta svarstider, hot om inkasso och indragna tillstånd får ovana sommarvikarier att gå i blufföretagens fälla. Svensk Handels fokus är därför att informera personal som vanligtvis inte hanterar fakturor om hur man ska agera för att inte bli lurade.

    Denna personalgrupp är dessutom mindre benägen att rapportera bluffakturorna till oss eller att polisanmäla bedrägerierna. Det ger ett ökat mörkertal under sommaren, fler lurade företagare och ytterligare tusenlappar i bedragarnas fickor.

    Lösningen på problemet är inte mindre information utan mer. Svensk Handel har tillsammans med andra goda krafter, exempelvis Driva Eget, en mycket viktig roll att spela här. Låt oss inte bränna energi på att smutskasta varandra. Motståndarna finns där ute i skuggorna, det är dem vi ska bekämpa. Vi borde göra det gemensamt!

    Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel

    2013-08-14 14:00

    Svara

  • SH säger:

    “Svensk Handel påstår inte att antalet polisanmälningar alltid ökar under sommaren, vi säger att risken för att bli lurad av bluffakturor ökar. Orsaken är enkel. På sommaren är ordinarie personal på semester och ekonomin ska hanteras av sommarpersonal.”

    Alla människor som har en tänkande hjärna förstår ju att det är större risk att sommarpersonal gör fel.

    Sh, behöver sluta informera om självklarheter och försöka börja lösa problemet istället. Alltså mindre snack och mer leverans.

    Danne

    2013-08-15 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Äntligen kommer mitt polisförslag att bli verklighet

BloggDet är inte så ofta som jag blir överväldigad över att

läsa om bedrägerier i massmedia. Men dagens presskonferens med rikspolischef Bengt Svenson och länspolismästaren i Stockholms län Mats Löfving gjorde mig glatt överrumplad.

Presskonferensen handlade nämligen om det budskap som jag försökt att sprida under ett par års tid. Jag har sagt att problemet med fakturaskojarna måste lösas genom att landets 21 polisdistrikt samordnas. Nu äntligen kommer detta att bli verklighet.

Jag har länge valt att vara syrlig i mina formuleringar, med avsikt att skapa en debatt i frågan – som exempelvis här och här.

Nu vet jag inte att mitt engagemang gjort vare sig till eller ifrån kring beslutet, men jag kan i alla fall konstatera att det som presenterats idag sammanfaller exakt med vad jag förespråkat – alltså ett uppsamlande poliscentral för bedrägerier.

För problemet fram tills nu har varit den geografiska spridningen av brottsoffer runt om i landet.

En småföretagare som blivit lurad anmäller naturligtvis fakturaskojarnas brott till närmaste polisstation. Det leder i de flesta fall till att det ligger mängder av anmälningar mot en och samma aktör på landets 21 polismyndigheter – och någon ordentlig samordning mellan dessa har inte skett.

Men en polismyndighet som fått anmälningar har inte känt till om samma bedragare också slagit till på andra håll i landet. Polisanmälningarna har då lagts ner, utan att någon utredning skett.

Det har tagit lång tid från att anmälan lämnats in tills anmälningarna eventuellt skickats vidare. Det har lett till att en ny bluffande aktör i många fall haft lång tid på sig innan polismyndigheterna kunnat reagera och agera.

För känner man bara till ett fåtal anmälningar lokalt, så prioriteras inte ärendet.

Det som nu kommer att ske är att alla anmälningar direkt ska skickas till polismyndigheten i Stockholm, som får riksansvar för denna typ av brott.

De blir alltså denna uppsamlande myndigheten, som nu snabbt kan analysera och avgöra hur omfattande bedrägeriet är och vilken polismyndighet som ska äga utredningen.

Själva utredningsarbetet ska alltså precis som hittills göras av polismyndighet i den del av landet där det bedrägliga företaget eller bedragaren finns.

Men Stockholms bedrägerisamordning kommer förhoppningsvis att kunna avgöra om bolaget är ett ”målvaktsbolag” och om den egentliga utredningsmyndigheten finns på annan ort.

Varför väljer man då polismyndigheten i Stockholm som uppsamlande och samordnande centra?

Svaret på den frågan är väldigt enkel – Stockholm är den polismyndighet som 2011 tog emot 30 procent av landets samtliga bedrägerianmälningar (medan Västra Götaland tog emot 20 procent och Malmö 16 procent).

Vad som också är ett glädjande besked är att Rikspolischef Bengt Svenson uttryckligen meddelar att extra kompetens ska tillföras verksamheten utifrån.

Det kan ju ses som en mindre justering. Men ska ha i bakhuvudet att vi faktiskt har 21 polismyndigheter och 20 000 poliser som nu på ett effektivare sätt kan arbeta i kampen mot bedragarna.

Samtidigt med presskonferensen gick även startskottet för Stockholmspolisens informationskampanj på t ex www.bestrid.nu kring hur bluffakturor ska hanteras – bestridas och polisanmälas. Det som jag och Driva Eget länge skrivit och pratat om.

Med det nya riksansvaret så öppnades även en ny Facebooksida här  . Där ska man ämnet debateras, precis som man i över ett år kunnat göra på Driva Egets Facebooksida Stoppa fakturaskojarna.

Bravo polisen!

Dela post
Kommentarer (1)
  • Har inte Polisen samma databas i hela landet, där de kan lägga in anmälningar om fakturaskojare?

    Jag som undrar

    2013-04-25 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
23 miljoner visade sig vara 50 miljoner

BloggJag läser i dagens nätupplaga av Helsingborgs Dagblad om hur rättegången mot Företagslansering Sverige AB [hittaforetagen.se] har tagit ny fart i och med att tingsrättens dom överklagats av båda parter.

Hittaföretagen.se:s webbsida

Saken är att när nu en mer omfattande kartläggning gjorts av den bluffakturerande verksamheten så visar det sig att det inte alls handlade om (bara) 23 miljoner, utan istället om mer än det dubbla; 50 miljoner. (Jag tror dessutom att vi kanske inte heller sett det sista budet här..)

Det är med stor glädje som jag från håll kunnat följa utvecklingen, från att såväl Svensk Handel som Kammaråklagaren i målet; Tord Josefson tidigare varit nöjda med en fällande dom, till att Kammaråklagaren nu siktar högre och att detta även välkomnas av Svensk Handel.
 

Vi kan väl säga att min syn på domen inte helt överensstämde med åklagarens initiala uppfattning, då jag ansåg att den gav fel signaler och att domen blev för lindrig:

Citat:
En katastrof, säger Driva Egets bloggare Peter Forsman.

– Han dömdes för 40 grova brott, det gör 13,6 dagar i fängelse per brott. Detta kommer att innebära mer elände för Sveriges småföretagare. Trots att brotten räknades som grova så blev straffet bara 1,5 års fängelse. Det här signalerar ju till de kriminella att detta är helt riskfritt.
Slut citat
Läs mer här.

Något som jag även förtydligar ytterligare genom detta inlägg.

Sedan dess har jag träffat och föreläst för, såväl Tord Josefson (som jag ser som en mycket kompetent, driven och engagerad åklagare) samt justitieminister Beatrice Ask och hennes medarbetare (Min analys av de sistnämnda: “Lyhörda och pragmatiska”) på Rosenbad.

Och jag känner till att det fanns begränsade resurser för utredningen som kom till Tingsrätten, varför underlaget för Tingsrätten att ta ställning till, inte var representativt för antalet faktiskt drabbade företagare.

Medan det nu satts in “helt andra resurser” till den kommande rättegången i Hovrätten, vilket gör det riktigt intressant att följa
- för äntligen kommer allmänheten kunna ta del av hur ruskigt omfattande som den bedrägliga verksamheten verkligen var.

Tillkommit har nu också den så kallade “Huvudmannen” som efter många månaders flykt undan polisen, överlämnade sig själv i augusti och suttit häktad sedan dess. HD-artikeln berättar att inte mindre än 7 miljoner gått direkt till “Huvudmannens bolag”. 

I mars 2013 ska detta prövas i Hovrätten och jag är förhoppningsfull !

Dela post
Kommentarer (1)
  • Varför plockar man inte in Tim W de N?????

    2013-01-09 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Se upp för bedragarna som låtsar att de kommer från Google

BloggSmåföretagarens okunskap om Google är allvar.
Nu låter jag stygg, elak och provokativ – men tro mig jag menar bara väl!

Och för att förklara vad jag menar med den tillspetsade formulering är att många småföretagare låter sig luras av telefonbedragare som utger sig för att företräda Google i någon form. Se upp för dessa skojare.

97 procent av alla svenska internetanvändare använder regelbundet sökmotorn Google i sitt surfande. Med andra ord har Google mer eller mindre blivit synonymt med svenskarnas surfande.

Men alltför få känner till att Google, mer än till sökfältet där du skriver in det du leter efter – detta gäller även småföretagaren, som blir extra sårbara då de är målgruppen för bedragare som låtsar att de representerar Google.

När den skrupellösare bedragaren (som ofta knappt kan läsa innantill från sitt samtalsmanus) genom lösryckta, ofta helt absurda påståenden som kan låta så här:

“Jag ringer från Googletjänsten och du har funnits sökbar i Google under en prövoperiod på sex månader, som inte sagts upp och därför aktiverat ett 24-månaders abonnemang som kostar 1 000 kronor i månaden …”

Ofta kan det vara fakturor på i storleksordningen 24 000 kronor som landar hos småföretagaren. De är ibland kryddade med att man ska få välja ett antal “sökord” som man vill relateras med.

Den uppringde företagaren känner inte till något provabonnemang, men har ju hittat sig själv när han googlat, så då kanske det är som det ska då…

Nej stopp och belägg!  Detta är helt och hållet bedrägeri! Google fungerar inte så!
Och först och främst  – det kostar inte ett öre att finnas sökbar på Google!

Google är en sökmotor som i sin grundidé har till uppgift att indexera och göra relevanta sidor sökbara.

Men vid sidan av Googles grundidé så erbjuder Google ett annonsprogram där annonsörer kan köpa visningar för utvalda sökfraser (Google Adwords) som på bilden här intill. Dessa annonserna visas som de tre översta sökorden (gulfärgad bakgrund) och som 3-10 sökord till höger. 

Så finns möjligheten för webbsideinnehavare att visa Googles annonser på sin sida (alltså de annonser som en annonsör frivilligt och aktivt själv valt). De webbsideinnehavare som visar små annonser behöver gå med i Googles program för publicister som heter Google Adsense

Men det är alltså endast när du aktivt själv väljer att gå med i annonsprogrammet Google Adwords, och skapar din textannons för olika sökord som Google kostar pengar. Och då är det helt beroende på hur många surfare som väl klickar på din annons.
 

Jag hoppas att du efter denna lilla genomgång förstår skillnaden mellan Googles tjänster och skojarföretagens erbjudanden – och därmed kan se igenom bedragarna, nästa gång det ringer.

För den här typen av bedrägerier ökar konstant i nya bolag och i nya former. Så alltså:

  • Google = Sökmotor för webbsidor på Internet.
  • Google Adwords = Annonsprogram för visningar av små textannonser (eller bildannonser), där köpare kan köpa visningar av sin annons, endera bland Googles sökresultat  eller på Googles partnersidor (alltså publicisterna i Google Adsense-programmet)
  • Google Adsense = Publicistprogram för websideinnehavare att visa Google Adwordsannonser.

Allt annat som fräcka eller rent kriminella telefonförsäljare försöker lura på dig med hjälp av varumärket Google är inget annat än bedrägeri.

Dela post
Kommentarer (3)
  • Tillägg: Enligt Google har inte bolaget iVisita AB eller 365 Sweden Media AB ens ett avtal med Google som ger dem laglig rätt att marknadsföra och erbjuda dessa tjänster som de kallar “google-optimering”.

    kjellsam

    2012-10-20 14:00

    Svara

  • Jag vill understyka det sagda genom att varna för ett Malmö-baserat företag som kallar sig iVisita Ab men även 365 Sweden Media AB. Med falska löften om “Goiogle-optimering” och 100 000 träffar och ett stort antal sökord mm lockar de kunden till en prövoperiod på 3 mån tvingar de in kunden i ett 12 mån avtal. De kan bedra kunden genom att en s.k. PREMIE i form av en simpel mobiltelefon värd 200-500 kr säljs till det samarbetande GRENKELEASING AB för ett värde av upp emot 20 000 kr som kunden sedan blir tvingad att leasa under ett år. Därefter uteblir de utlovade google-optimeringarna. Kunden står igen med alla dessa kostnader utan att få den utlovade prestationen.

    kjellsam

    2012-10-20 14:00

    Svara

  • Bara skåningar med utländsk brytning som ringer! Be dem ringa tillbaka om ett par dagar, det gör de ej! Eller som jag: Dra åt helvete!!! Funkar klockrent!

    Magnus Bärgarn

    2012-09-13 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Justitieministern öppen för mer “experthjälp”

BloggFör en tid sedan blev jag kontaktad av Justitiedepartementet som frågade om jag hade möjlighetet att delta i ett seminarium om “bluffakturor”.

Ödmjuk inför frågeställningen, svarade jag utan att tveka – ja!

Efter att ha skrivit om dessa bedragare längre än jag kan minnas så är det en ynnest att få tala för åhörare som faktiskt har möjlighet att påverka hur framtiden ska se ut inom detta område.

Igår var det så dags.

Med ett 60-tal anmälda åhörare, mestadels från den rättsliga och finansiella sektorn, genomfördes ett par timmar långt seminarium på Rosenbad.
Seminariet webbsändes på regeringen.se och kan ses i efterhand på http://regeringen.se/sb/d/1476

Föreläsare var:

  • Tord Josefson, Kammaråklagare från Helsingborg som drivit ett större mål i Helsingborgs Tingsrätt.
  • Undertecknad, som berättade om trender, status och utveckling på området.
  • Konsumentjournalisten Anders Nyman från knyt.se berättade bland annat om vilka möjligheter drabbade har att bestrida och få anmärkningsrättelse hos Kronofogdemyndigheten.
  • Justitieminister Beatrice Ask berättade att regeringen avser att tillsätta en utredning med avsikt att se över straffskalor och brottsrubriceringar mm. kring denna typ av kriminalitet.

Det jag tycker var lite faschinerande var att Tords, Anders och min egen presentation kompletterade varandras på ett mycket bra sätt, trots vårt helt skilda fokus på problemet och trots att vi inte haft kontakt om detta innan.
Noterbart var även att justitieministern uttalade att samarbetet över myndighetgränserna har behov av att bli bättre och när hon presenterade mig sa hon även:

“Jag vet att du ger ett och annat råd till en och annan rättslig myndighet.
Och det är ju någonting som vi kanske skulle vara ännu bättre på att ta till oss,
kunskaper utifrån när det gäller just specifika brottsområden eller problem,
för vi är visserligen väldigt duktiga i alla rättsliga myndigheter,
men vi kan ju inte precis allting och då kan vi behöva lyssna på andra.” 

Och jag tror att det är just den vägen som svensk brottsbekämpning behöver ta.
Allt eftersom internetrelaterade bedrägerier överbelamrar polisens resurser, så hamnar de samtidigt i ett underläge utredningsmässigt, då de i många fall inte har tillräcklig kunskap i hur det går att knyta personer och relationer på Internet.

Vi är fler som är villiga att hjälpa till med vad vi kan och behärskar.
Nu är bara frågan om fler myndigheter vill ta till sig.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Domen mot fakturaskojarna verkningslös – tills polisen börjar samarbeta

BloggTyvärr tror jag inte att helsingborgsdomen kommer att stoppa fakturaskojarna, även om en av de åtalade dömts för grovt bedrägeri.

Samma busar bakom hittaföretagen.se / Företagslansering har varit verksamma under flera olika bolag och verksamheter sedan hittaföretagen slutade. Så länge det inte finns någon brottsbekämpande myndighet som tar tag i detta på riksnivå så kommer kommer eländet att fortsätta. 

Det blir säkert lika utspritt som i dag.  Målvakter, adresser och företagssäten sprids ut lite här och där för att det går att utnyttja att de 21 polismyndigheterna inte samarbetar med varandra.

Huvudmännen utnyttjar polisens brist på övergripande samordning, brist på kunskap och resurser för att spåra och bekämpa de som egentigen ligger bakom verksamheterna. Detta görs enkelt genom att sprida bolag och verksamheter på nya adresser, nya orter, nya bolag och ofta nya målvakter.

Detta resulterar i att många olika polisdistrikt helt isolerat från varandra, egentligen utreder samma brottsliga verksamhet – utredningar som i de flesta fall inte når till lyckat resultat.

Om det trots allt skulle leda till åtal mot bluffbolagens tillhörande bolagsmålvakter (bolagsföreträdare), så går de i övervägande fall helt fria från straff, eftersom de just är “bolagsmålvakter” , alltså inte huvudmän.

Så hur organiserad och omfattande huvudmännens verksamhet egentligen är, vet inte den svenska polisen. 

Jag menar att den här grova ekonomiska brottsligheten sker nu, idag och även nästa månad och att den brottsbekämpande samordningen inte har tid att vänta till den 1:a januari 2015 – datumet för när dagens 21 polismyndigheter kommer att bli 1 myndighet.

Så jag efterlyser en brottsbekämpande lösning fram till dess!

Dela post
Kommentarer (3)
  • UPPLYSNING

    Betala bara en faktura som du känner till, bedragarna har inte en chans genom att hota med tingsrätt , kronofogde o liknande. De kommer inte till dessa instanser just för att de är kriminella rötägg. Man ska bestrida alla fakturor som man inte känner till var de härrör ifrån, kronofogden kan inget göra om det pågår en “tvist” mellan två parter i dessa sammanhang. En del blufföretag skickar med redan ifyllda blanketter från kronofogden och/ eller tingsrätt men dessa går lätt att hämta på nätet så det ska man bara nonchalera. Bedragarsvinen tar på sig den falska kostymen av myndighet…o de är rakt igenom falska som vatten. Gör allt för att motarbeta dem.

    ESA

    2012-07-04 14:00

    Svara

  • Andra typer av bedragare härjar just nu på nätet. De blockerar folks datorer med hjälp av “virus” Meddelandet lyder ungefär så här..”Du har varit inne på förbjudna sidor (typ barnporr o liknande) Du måste betala 1000 kr för att få din dator upplåst. Många betalar tyvärr o väntar förgäves på att å sin dator upplåst och bedragarrötäggen smörjer sitt krås pålättlurade människors bekostnad. En annan form är att man påstår att ens bankkort använts till att betala på förbjuden sida, en länk kommer upp där man ska fylla i sina uppgifter , nyt lösenord osv.. o vips har någon gått in o dragit pengarna från alla ens konton till ett bedragarötäggkonto. Folk går på detta o det beror på at de är lättlurade, naiva o tror folk om gott. Det kan man inte göra längre i vårt samhälle. Sätt käppar i hjulen för bedragarsvinen som snart undergräver allt vad ekonomi heter. Höga straff o rejäla böter med kronofogden ständigt i hälarna livet ut…det är rätt medicin för att motarbeta dem.

    ESA

    2012-07-04 14:00

    Svara

  • Det ska inte vara hur lätt som helst att registrera sig som företagare, flera kontrollfunktioner måste införas och personen ifråga ska inte ha historik med flera olika bolag…bar det är ju skumt i sig. Bluffakturor o bedrägerier öht håller på att ta sönder hela samhället. Kraftfulla åtgärder måste vidtas omgående- Varje dag borde massmedia upplysa allmänheten om vilka blufföretag som just nu är aktuella samt hänvisa till Svensk handels hemsida för att få råd o hjälp hur göra mot dessa bedragarsvin som härjar i vårt samhälle. Polismyndigheterna har just nu fullt sjä med ett företag som kallar sig Mellanhanden Ab, vars säte är i Solna på en privatadress, men vars fakturor skickas från Malmö. Högsätet för bedragare…

    ESA

    2012-07-04 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Inga stolar till oss – varför vill Företagarna inte ha vår hjälp?

BloggEn klapp på huvet. Några nedlåtande ord i stil med: ”Lille vän, det här är inget för dig. Låt de vuxna ta hand om det här nu”.

Ungefär så känner jag själv och Anders Nyman behandlade av Företagarna, som idag ”inleder dialog om bluffakturor” - men som inte hade några stolar över till oss.

Representanter för Rikspolisstyrelsen, Rikskriminalpolisen, Justitiedepartementet, Svenska Bankföreningen, UC AB, Kronofogden, Svensk Handel – och så förstås Företagarna. De är deltagarna på mötet idag i Stockholm.

- Med regelbundna dialogmöten kan vi förhoppningsvis få ett närmare samarbete mellan de olika parterna, säger Elisabeth Thand Ringqvist i ett pressmeddelande.

Jag och Anders Nyman gillar att Företagarna sedan i höstas äntligen engagerat sig i problemet med bluffakturor, efter att lyst med sin frånvaro i frågan under ett decennium . Vad vi inte gillar är att de försöker ta över frågan utan att ta hjälp av, eller ens visa respekt för, de som drivit kampen långt tidigare. Vad vi ogillar än mer är att de dessutom visar brist på kunskap, och till och med går ut mer felaktig information till lurade företagare.

Sedan drygt ett år skriver Anders Nyman om bluffakturor i Driva Eget, och har bland annat avslöjat hur man som företagare aldrig behöver vara rädd för betalningsanmärkningar och hur man framgångsrikt tar upp kampen själv, utan dyr juristhjälp.

Långt innan det har han i åratal klätt av blufföretag i granskningar på Cint.se (numera Knyt.se), lagt ut bevis på deras bedrägliga försäljningsmetoder, och gett stöd till lurade som inte vågat ta upp kampen själva.

Själv har jag har under samma tid granskat busarna på min blogg internetsweden.se  (och nu häe på driva-eget.se). Mina kartläggningar har på ett (enligt andra) oöverträffat sätt visat vilka som står bakom en stor del av bluffbolagen. Under lång tid har jag varit behjälplig brottsbekämpare och föreläser idag för polisen hur man kan kartlägga bedrägerierna.

Tillsammans har Anders Nyman vi vad vi tycker är ovärderlig kunskap inom området bluffakturor. Vi kan deras metoder och nätverk, och vi vet hur kampen mot en bluffaktura ser ut ur den enskilde företagarens ögon. Vi har även båda ställt upp och vittnat i tingsrätten till förmån för drabbade företagare och vi ser saker ur perspektiv som vi upplever att både myndigheter och organisationer saknar.

Ett exempel är Företagarnas råd under ett seminarium om bluffakturor innan jul:

Bestrid och anlita en jurist! 

Det är en uppmaning som är ett hån mot alla småföretagare. Hur många har råd att anlita sådan hjälp, som kostar över tusen kronor i timmen? Pengar man dessutom inte får tillbaka ens om man vinner? Mycket billigare då att bara betala bluffakturan.

I Företagarnas värld är det ”synd att kravet ofta gäller under ett halvt basbelopp, eftersom försäkringens rättshjälp då inte faller ut” om företagaren blir stämd i tingsrätten. Inte ett ord om att risken för en företagare i ett tvistemål under det halva basbeloppet är mycket mindre, eftersom man bara får betala för en timme av motpartens juristhjälp om man förlorar.

Ett annat exempel är Företagarnas nytryckta informationsblad, som delades ut till deltagarna på en diskussion mellan justitieminister Beatrice Ask och företagarna i april. På bladet uppmanas man att bestrida felaktiga fakturor via vanlig post – trots att det innebär att möjligheten att blockera en eventuell betalningsanmärkning hos Kronofogden då försvinner.

Hos Kronofogden själva får man ingen begriplig information om samma möjlighet – att vända sig till Teamet för rättelser och få en notering struken om man kan visa att man bestridet innan kravet skickades till fogden.

När vi fick höra om samverkansmötet mellan myndigheter och organisationer sträckte vi naturligtvis ut handen och frågade om vi kunde sitta med. Vi uttryckte denna önskan både direkt till Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist, genom Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer (som höll med om att vi hade mycket att tillföra) och i mejl till Företagarna.

Bara jag bevärdigades med ett svar, och där blev det kalla handen. ”Denna gång väljer vi att göra så här…”.

Om syftet med mötet är att uppdatera sig om läget bland bluffbolagen, kampen mot dem, och hur man bäst kan hjälpa företagare att stå emot bedrägliga avtal – varför inte utnyttja alla resurser. Vågar Företagarna inte släppa in oss katter bland hermelinerna?

Vi delar gärna med oss av vår kunskap och erfarenheter av bluffakturor. Några stolar till oss fanns dock inte när Företagarna skulle försöka hjälpa till.

Dela post
Kommentarer (8)
  • Beklagar Företagarnas hållning – okunskap om er?. Du och Anders gör ett jättejobb med er sakkunniga information via Driva Eget. Alla goda krafter behövs mot skojarna.

    Bengt Tedenmyr

    2012-05-21 14:00

    Svara

  • Extensium har nog mycket stora möjligheter att stoppa bluffakturor då de ligger på samma adress som Företagslansering i Sverige AB låg. De är dessuom fastighetsägare på denna adress. Ägaren har enligt egen utsaga i rätten god kontakt med den huvudmisstänkte i målet mot Företagslansering.

    Micke

    2012-05-18 14:00

    Svara

  • trumvirvel… cymbalkrasch.

    jonas

    2012-05-30 14:00

  • Det finns bra lösningar för en LITEN peng som fungerar mer än utmärkt. Detta företaget (Extensium) hjälpte mig när jag satt i skiten. Vi betalar en årsavgift på bara 1500 spänn per år och har fått juridisk hjälp och rådgivning när vi fått bluffakturor. Dessutom slipper vi dryga säljare som seriöst ringer HELA tiden. Jag är nöjd iallafall. Kan rekkomendera dem. http://www.extensium.se

    Fredrik Södergård

    2012-05-11 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Mitt “kinderägg” – tre i ett

BloggBluffakturor/Oseriösa verksamheter – Nya skepnader hela tiden.

Efter att kampen mot bluffakturerande företag under senhösten och våren tagit rejäl fart, med seminarier och hearing i Civilutskottet mm, så har det även lett till att jag under våren fått möjlighet att föreläsa för såväl Datainspektionen, Polisen och “privata intressen” i närliggande ämnesområden.

För trots att rättegången i Helsingborg mot Företagslansering Sverige AB (hittaforetagen.se/hittaforetagen.com) fått massmedias rubriker att nästan helt upphöra, så fortsätter bedragarna att lura svenska företagare – i nya bolag och under nya webbadresser och verksamhetsnamn.

..samtidigt som behovet av att upplysa, informera och utbilda “brottsbekämpningen” aldrig varit större än det är idag – tro mig!

Jag delar därför också gärna ut den här nya guiden “Källkritik på Internet” från .SE när jag föreläser  - https://iis.se/docs/Kallkritik-pa-Internet.pdf
Ladda hem och läs innan du sprider den vidare till vänner och bekanta, den ger flera grundläggande tips i hur du själv snabbt kan göra enkla sökningar och kontroller av verksamheter.

Kinesiska piratshoppar – lavinartad ökning senaste 5 månaderna

Jag har även haft förmånen att få föreläsa för polis och åklagare i ämnet “Kinesiska piratshoppar“, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, då jag varje vecka kommer i kontakt med privatkonsumenter som låtit sig luras.

Oftast ingår dessa butiker i avancerade upplägg som är lite kluriga att förklara för den oinvigde, men jag försöker så gott det går och informerar också om mina iakttagelser och ger status för hur fort detta växer (och vad som måste göras).
 

Nya toppdomäner – Cirkusen har börjat, innan artisterna ens har anlänt!

I min tidigare artikel http://www.driva-eget.se/internetsverige-4072538 så skrev jag att de kommande 500 toppdomänsansökningarna skulle offentliggöras den 27 april.

Så var planen, som sedan flyttades fram till 30 april, men sen så gjorde ICANN plötsligen halt och stoppade hela ansökningsförfarandet den 12 april pga av att de uppmärksammat egna systembrister och risk för oegentligheter vid ansökningsförfarandet och systemet är fortfarande nedstängt.

Det senaste ICANN sagt i ämnet är att de planerar att ge en ny tidsplan för vad som kommer att ske, före 8 maj.
Hur mycket hela processen kommer att fördröjas med är idag omöjligt att säga, men jag vågar sia om att det kommer bli turbulent, mycket turbulent kring ICANN framöver. Sedan min förra artikel har Stockholm stad meddelat att de ansökt om .stockholm

Så de sista veckorna har varit händelserika..

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Framtiden: ett eldorado för allehanda busar

BloggJag tänker främst skriva om fakturaskojarna här i min nya blogg. Precis som Driva Eget har jag engagerat mig för att försöka stoppa dessa skurkar.

Men detta engagemang är privat. Låt mig börja med att skriva om det jag håller på med på arbetstid – domännamn och det skojeri som kan förekomma kring det. För detta med domännamn kommer att bli hysteriskt förvirrande!

Internet är fantastiskt – du skriver in en adress till en sida och vips så är du där! Men “under huven” är det mer komplext än så. Bakom alla webbsidor gömmer sig nämligen ett IP-nummer. Men eftersom vi inte skulle komma ihåg fler än en eller ett par IP-adresser som 31.192.227.18, så skapades DNS.

Det är DNS, Domain Name System som gör det möjligt att skriva in ett domännamn för att besöka en sida. Så istället för att skriva in 31.192.227.18 så kan du skriva driva-eget.se – båda sätten går bra, båda är rätt, men de flesta människor har lättare för att komma ihåg bokstäver.

Verksamheter i Sverige väljer i första hand att ha ett domännamn under toppdomänen .se, som är landskoden för Sverige. Och på samma sätt väljer norska företag att ha ett domännamn under .no, danska företag under .dk osv. Det finns idag runt om i världen ca 220 olika landstoppdomäner och även ett 30-tal IDN-toppdomäner (med icke-latinska tecken).

Utöver landskoderna så finns ett 20-tal generiska toppdomäner där .com, .net, .info, .org säkert känns igen. Sammantaget finns det alltså ungefär 280 olika toppdomäner idag, och de håller tillsammans ungefär 220 miljoner domännamn registrerade.

De sista 6-7 åren har endast ett fåtal nya toppdomäner introducerats som .asia, .eu, .me mfl. Vid varje lansering av en ny toppdomän så sker en mindre guldrush, där många lycksökare försöker registrera domännamn de tror ska stiga i värde. Det lockar också fram aggressiva försäljningsmetoder och rena bedragare som erbjuder registreringar, som aldrig registreras eller registreras på dem själva istället för kunden.

Men det kommer att förändras i grunden, för ICANN har beslutat att vem som helst med tillräckligt stor plånbok ska få ha sin egen toppdomän, bokstavskombinationer som kommer efter domännamnets sista punk. Kostnaden att ansöka är 185 000 USD per toppdomän.

Den 25 mars 2012 berättade ICANN att de hade registrerat 839 registranter, men eftersom varje registrant kan ansöka om 1-50 toppdomäner, så är det ingen som vet om det handlar om 839 eller teoretiskt om ca 40 000 nya toppdomäner. Själv tror jag att det är rimligt att uppskatta antalet till någonstans mellan 3 000-3 500 stycken.

Den 27 april 2012 kommer ICANN att offentliggöra de första 500 ansökningar om nya toppdomäner, som de kommer att behandla. Den korta behandlingen planeras att ta 5-7 månader för ca 400 av dessa, övriga 100 någon månad till.

Så det är rimligt att uppskatta att vi kommer att se en aldrig tidigare skådad domännamnshysteri i slutet av året med flera hundra nya domänändelser.

Och redan idag finns det aktörer som säljer domännamn under icke-existerande toppdomäner.

Så framtiden blir ett eldorado för allehanda busar och oseriösa aktörer – och landets företagare kommer att bli både lurade och utnyttjade.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen