• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Vi som bloggar
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

HÖSTSTART PR-SKOLAN
Lyft ditt företag i höst – med bara en timme PR i veckan!

Blogg

Nu ökar vi takten i PR-skolan! Ett nytt avsnitt varje vecka, i stället för som under vårsäsongen varannan vecka. Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten. Häng på! 

 

KLICKA HÄR för att prenumerera

 

Varje vecka får du en uppgift – ett förslag på en enkel, effektiv och logisk PR-insats för ditt företag. Uppgiften tar uppskattningsvis inte mer än en timme att genomföra (men det är förstås olika från person till person och beror också på vilken typ av verksamhet du bedriver).

Denna timme kan definitivt bli veckans mest väl använda!

De flesta av PR-skolans avsnitt är fristående och PR-insatserna fungerar var och en för sig. Men ju fler uppgifter du tar tag i, desto större PR-effekt har du chans att uppnå. Insatserna drar åt samma håll – de samverkar och stöttar…

Social Selling-skolan del 59.
Hur vill dina kunder bli sålda till?

BloggMin övertygelse är att det inte handlar om hur vi vill sälja utan det handlar om hur våra kunder vill bli sålda till.

Alla kunder är olika och vill bli bemötta på olika sätt och det är din uppgift som säljare att förstå hur just dina kunder vill bli bemötta och variera din arbetsmetodik utefter det.

Lär känna dina kunder

Försäljning inom B2B handlar idag mycket om att veta vilka dina potentiella kunder är innan du kontaktar dem. Att använda sociala kanaler för att utveckla dina nätverk och knyta nya kontakt, att hitta potentiella kunder och affärsmöjligheter, nå viktiga beslutsfattare och inte minst – visa på kunskap och expertis inom dina kunskapsområden är en nödvändighet.

Det nya landskapet

I förlängningen av den digitala utvecklingen förändras både köp- och säljprocesser. Det finns idag en mängd värdefull och avgörande…

Social Selling-skolan del 58.
Köparen sitter i förarsätet

BloggDen klassiska säljtratten existerar men nu är det en köptratt istället. När köparen sitter vid ratten och bestämmer fart och vart vi skall åka är det viktigt att vi över tid utbildar och engagerar dem så sa att vi som leverantörer hela tiden är top of mind. Ett bra sätt att möta den moderna köparen är just genom Social Selling.

Här är ett exempel på köparens köpresa

 

Fas 1. Medvetenhet om att det finns en utmaning

Köpare börjar vanligtvis sin research när de har ett problem att lösa. Denna fas kan vi kalla att köparen är medveten om att det existerar någon form av utmaning. Köparen upplever exempelvis någon form av symptom men kan inte riktigt säga vad det beror på. Köparen börjar då samla information som kan ta hen i rätt riktning.

Två frågor du skall ställa dig är,

  1. Kan dina potentiella kunder lätt hitta dig på Webben,…
Social Selling-skolan del 57.
Detta är dina största konkurrenter

BloggJag tycker att företag av idag lägger för stor vikt vid en typ av konkurrenter. Om vi exempelvis tar en bank så tittar de på vad andra banker gör, när det gäller ett redovisningsföretag så tittar de på vad andra redovisningsföretag gör och tittar vi på ett företag som säljer bilar så tittar de allt för mycket på just de andra företagen som säljer ett annat bilmärke rakt över gatan. Jag tror att de största konkurrenterna finns någon annanstans.

Jag tror att många företag glömmer bort att två stora konkurrenter är sociala nätverk och olika sökmotorer.  I takt med en ökad digitalisering så har tillgången på information ökat. Det har gjort att dagens kunder inom B2B är mer pålästa om de alternativ som finns tillgängliga än vad de var tidigare.

Inte nog med att det finns en massa information tillgänglig den är dessutom…

Mina 12 skarpaste och sista råd till blivande företagare

BloggJag har skrivit krönikor i pappersutgåvan av Driva Eget nästan från tidningens start. Nu slutar jag både med det och med bloggandet.

Mitt syfte med skrivandet är att förändra. Det har visat sig omöjligt och då är insatsen bortkastad. I politikernas och näringsfrämjarnas ögon är vi företagare bara en nyttighet som de använder för egna syften och för att göra intryck på viktigare väljargrupper.

Men innan jag slutar kommer här mina allra viktigaste erfarenheter av mer än 25 års företagande på heltid:

1: När du träffar en företagsrådgivare, fråga om han eller hon haft hela sin försörjning av eget företag. Är svaret nej, res dig upp och gå. Okunniga rådgivare kan leda dig i fördärvet.

2: Var observant på att det tar en massa tid att söka bidrag och att du kan tvingas deformera din affärsidé. Bidrag kostar ofta mer än vad de…

PR-SKOLAN 2016, DEL 12
MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

BloggVarför är det så vanligt att samma personer är med i medier om och om igen? Jo, de har förstått journalisternas arbetsvillkor. Gör så här, så blir du favoriten. 

1. Hjälp till

Följ journalister i sociala medier. Så fort någon behöver svar på en fråga – hjälp till. På så sätt visar du att du finns och kan området. Då har du chans att hamna på journalistens ”ringlista”.

2. Tipsa om andra

Om inte du kan hjälpa till, så tipsa om någon annan som kan. Då visar du att du har ett bra kontaktnät, och du försvinner inte från ringlistan för det.

3. Svara direkt

När en journalist hör av sig: Svara direkt. Krångla inte med datum och tider – ändra i stället i din egen agenda så att du kan när journalisten kan. Då hoppar du genast upp ett två snäpp på ringlistan.

4. Tala sanning

Var inte alltför listig och taktisk. Tala alltid sanning,…

5 säkra sätt att skapa en gemensam verklighetsbeskrivning med kunden, basen för affären!

BloggDe flesta av oss gillar att berätta engagerat om det vi tror på och vill leverera till en lycklig kund. Ibland grips vi av pratnoja och märker inte de subtila signaler från kunden som visar att denne tröttnat. Kunden känner sig helt enkelt inte involverad i köpet. Kunden blir inte mer engagerad ju mer du pratar. Det är när kunden själv beskriver sitt behov/ problem som det blir helt sant och uppenbart. När kunden själv berättar så involverar hen sig i samtalet och vill driva det vidare.

Jag kan inte förstå varför det verkar så svårt för många att våga ställa frågor först, lyssna ordentligt och först därefter säga det som behöver sägas. Du köper endast när du känner dig helt och fullt förstådd av säljaren/ den säljande. Förståelse kommer ur en kunskap om hur både köparen och säljaren ser på verkligheten. Utan en gemensam…

Social Selling-skolan del 56.
Ett nytt sätt att tänka och arbeta

BloggSocial Selling works!

Försäljning kan koordineras med kommunikation för att bli mer träffsäker och få större effekt.

Medarbetarna spelar en nyckelroll:

  • De bearbetar kunder, kollegor och branschkontakter med sina nätprofiler i social media.
  • Deras professionella rykte stärks av tydliga personliga varumärken.
  • Deras kontaktnät värdeladdas och växer. Det ökar medarbetarkanalens räckvidd och effekt.

Var häromdagen inne på en lunchrestaurang i Stockholm och de säljer cyklar. Det som slår mig är om den första tanken var ett matställe eller om ursprungstanken var just en cykelaffär men ingen kom in och handlade utan istället startade de en lunchrestaurang för att locka in kunder. Under den tiden kunderna äter så får de löpande och så gott som varje vecka information om varor så som tröjor, byxor, utrustning till cykeln därhemma…

5 råd för att få kunderna mer nöjda

BloggKonsumenterna är på väg att ta över makten i många företag. Vad de tycker om service, priser och annat har blivit allt viktigare för dem som har konsumenter som kunder.

Internetsajter som Tripadviser och Reco har gjort affär av denna trend. På jämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner sätter också kunderna betyg på de butiker som finns där.

Med internet och sociala medier kan det gå att skapa företag för att samla upp konsumentsynpunkter och kanske få in pengar på att  förmedla bokningar till företagen som rekommenderas. Men för att en sådan sajt ska bli trovärdig måste sajtägaren värna om objektiviteten och inte favorisera dem som betalar högst bokningsprovision.

För de flesta företag kan det vara helt avgörande att ha nöjda kunder. Med de nya konsumentundersökningsföretagen har det blivit ännu viktigare än tidigare.…

PR-SKOLAN 2016, DEL 11
DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

BloggEn del småföretagare är rädda för journalister, därför att de tror att dessa enbart söker ”negativa nyheter”.   

Om du är i den tron kanske du därför anser att det är bäst att ligga lågt i förhållande till journalister. Men då gör du ett viktigt strategiskt misstag. Det är nämligen precis just det – att ”ligga lågt” – kan skapa misstänksamhet från journalisten. ”Vad döljer hen?”

Den grundläggande attityden både för att förebygga och för att hantera dålig publicitet är i stället frimodighet och öppenhet.

Här några praktiska och användbara råd för att förebygga och hantera dålig publicitet, både i traditionella och sociala medier:

1. Tänk efter före

När du ska fatta ett beslut – om du ska genomföra en affär, låta företaget ta en kostnad, säga upp en anställd – så fråga dig själv: ”Får jag några svårigheter att förklara det…

Har våra styrande och deras tjänstemän en skruv lös?

BloggVi småföretagare hyllas på finare middagar. Emellanåt får vi även pris.

Men i vardagen så är vi inte särskilt mycket värda. Det kommer hela tiden små markeringar om det från omgivande samhälle. Som exempel får anställda sin skatteåterbäring innan midsommar. I egenskap av företagare med aktiebolag får jag vänta på pengarna till veckan innan jul, trots att bolaget deklarerar i särskild ordning, trots att jag är anställd och har aldrig tagit ut någon vinst, vilket innebär att blanketten K10 redan är ifylld vid deklaration på nätet. Det finns inga praktiska skäl till att jag ska behöva vänta, det är inget annat än en hint om att jag som småföretagare är av en lägre stående sort.

Föraktet visas även öppet.

Om du som liten företagare inriktar dig på att driva en stabil verksamhet och snällt betalar dina skatter, hånas du för…

Krångla inte till det! 3 enkla grundtips för att kolla din idé.

BloggEftersom jag ofta arbetar med entreprenörer, får jag ta ställning till allehanda idéer. De är mer eller mindre färdigbakta.
Jag minns ett tillfälle där jag efter en hel timmes förklarande fortfarande inte hade greppat vad de två entreprenörerna egentligen hade för idé. Det kan ju i och för sig bero på att jag är korkad. Det kan också bero på att de varken kunde beskriva vad idén gick ut på (erbjudandet) eller nyttan för kunden. De hade dessutom fått finansiering för eländet och jobbade hårt på att söka upp kunder för ett göra en slags marknadsanalys (mycket bra start förstås).
Deras säljmöten blev långa och tradiga. De stackars tilltänkta kunderna begrep inte heller vad det hela handlade om.
Entreprenörerna hade kontorsplats, en liten lön och så småningom hjälp av mentorer och coacher (däribland mig).
Jag avsade mig snabbt…

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter