• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Vi som bloggar
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

PR-SKOLAN, DEL 8
Så skapar du din lokala PR-karta

BloggLokala medier är ofta intresserade av att hålla koll på vad som händer bland företagen på orten. Var du än befinner dig i Sverige – dags att skapa ditt företags lokala PR-karta!

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Lokaltidningar ges ut i hela landet, från norr till söder. I storstäderna finns Metro och stadsdelstidningar som Mitt i-tidningarna och Direktpress. Lokalradio och regional TV är också viktiga lokala…

PR-SKOLAN, DEL 7
Receptet på ditt bakgrunds-kit till journalister

BloggVarje företag bör ha ett färdigt ”kit” att skicka till journalister. Du vet aldrig när du kan få nytta av det, så se till att det ligger färdigt. Här är receptet. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Här är några tillfällen då ett bakgrundskit är bra att ha:

  • När du ska tipsa en journalist om dig och ditt företag.
  • När en journalist hör av sig till dig och vill intervjua dig.
  • När du vill sälja in dig själv som…
PR-SKOLAN, DEL 6
Höj PR-värdet med egna videoklipp

BloggFilmat material fungerar väldigt bra i sociala medier. Om du inte redan gjort det: Kanske dags att hänga på!

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Rörligt är lätt att ta till sig och ger en stark närvarokänsla – perfekt för att skapa PR (relationer med omvärlden). Själva filmandet är riktigt, riktigt enkelt. Allt som behövs är en smartphone.

I stället för att planera en massa – sätt igång och filma direkt. Varför inte börja…

PR-SKOLAN, DEL 5
Den grå PR-vardagen ger ditt företag glans

BloggAll PR är inte lika med att sitta i morgonsoffan i TV. Det finns en grå PR-vardag också – som kan bidra till att ge ditt företag glans.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Tänk hur ett stort, PR-medvetet företag informerar – Ikea, Folksam eller Ica. I deras marknadsföringsstrategier ingår reklamfilm, annonsering, event, myndighetskontakter, mediebearbetning och en lång rad andra marknadsförings- och PR-aktiviteter. De…

5 guldregler som räddar din förhandling från stressade beslut!

BloggFörhandling låter mycket seriöst – man tänker på internationell politik, nattmanglingar i löneförhandlingar eller very big business.

Betänk då att du faktiskt förhandlar varje dag om smått och stort, ibland inne i ditt eget huvud där du är både medpart och motpart. “Ska jag satsa si eller så”, “ska jag välja det eller det” etc. Oftast är det själva processen som är fruktbar. Du väger för och emot och tar förhoppningsvis ett riktigt bra beslut.

När det däremot kommer till att din förhandlingspart är någon annan, är du utsatt för en okänd hjärna, där du inte vet hur beslutsunderlaget ser ut eller vilka ramar denne har. Om du är ovan märker den andre det direkt, bl a via dina ickeverbala signaler som läcker information som ett såll om du inte ser upp.

Det farligaste vid en förhandling är om du hamnar i stress, antingen det…

PR-SKOLAN, DEL 4
Ge artiklar om ditt företag evigt liv

BloggEn bra intervju med dig i en tidning kan vara extremt effektiv för att nå nya kunder. Men publicitet har också andra positiva effekter. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Så här kan du använda en enda artikel:

  • Andra ser att du (och inte någon av dina konkurrenter) är utvald av en oberoende journalist – du får en kvalitetsstämpel.
  • Andra ser dig över huvud taget. Syns du så finns du.
  • Andra kan dela artikeln i sociala…
PR-SKOLAN, DEL 3
Gör dina sociala medier PR-vänliga

BloggAlla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om dig och ditt företag.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Se journalister som en av dina målgrupper. När de söker efter ”någon som du” ska de hitta inlägg i sociala medier som gör att de förstår att de har hittat rätt person att intervjua.

Uppgift

Ställ dig själv dessa frågor om ditt företags sociala medier:

  • Finns företaget på rätt…
PR-SKOLAN, DEL 2
Jo, det går att skapa nyheter om ditt företag

BloggPR handlar bland annat om att locka journalister att skriva artiklar, och journalister vill ha nyheter. Så här skapar du nyheter kring ditt företag.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Först bara – vad är en nyhet? En nyhet behöver konstigt nog inte vara ny. Det räcker med att de som ska ta del av den inte kände till den sedan tidigare. Du kan alltså själv ha vetat något i åtta år, men för de flesta andra är det en…

5 tips för att säljpimpa din säsong!

BloggHallå där – det var ett tag sedan! Hur ser din höst ut? Är du i full gång eller segar du runt och hoppas på det bästa…? Själv har jag spenderat sommaren genom att skriva färdigt min nya bok… den kommer i början av 2017. Mer info kommer under hösten! Jag kan redan nu avslöja att den handlar mycket om kommunikation öga-mot-öga. Ju mer digitala vi blir, desto viktigare är det att hantera det analoga mötet med respekt och ett klart syfte – om du vet vart du är på väg alltså.

Och det är väl där många av oss syndar, vi kör på som vanligt. Det är livsfarligt i dessa dagar. Du måste ha tummen på pulsen i din bransch, på din egen utveckling och samtidigt hålla en utlagd kurs på ett flexibelt sätt. Det är som att segla – var befinner du dig, vart ska du, hur lägger du ut kursen och hur blåser vindarna?
Så du kan ha nytta av följande…

PR-skolan, del 1
PR-säkra ditt företags hemsida

BloggTänk dig att en journalist just har fått upp ditt företags hemsida på Google, blivit nyfiken och nu vill ta reda på vad du och ditt företag gör. Ett gyllene tillfälle för dig.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.
Bild på persons händer på dators tangentbord.

Vad händer när journalisten kommit in på din hemsida? Bild med CCO-licens: Pexels.com

Journalisten klickar på länken… och nu kan en av följande två saker inträffa:

1. Journalisten irrar runt på ditt företags sida,…

Social Selling-skolan del 61.
Jag gjorde slut med jobbet

BloggTid!

Enligt Wikipedia är tid en grundläggande dimension i vår tillvaro som gör att vi kan beskriva händelser i vad som har skett, vad som sker nu och vad som kommer att hända senare, det vill säga ge en ordnad följd, en sekvens, av händelser.

När jag idag möter kunder så är det något som samtliga av dessa kunder har gemensamt så är det alla önskar sig har lite mer tid.

Tid är en konkurrensfaktor.

Det verkar helt enkelt vara en bristvara och i många fall så påverkar det medarbetares hälsa men även företagens själva affär och då exempelvis försäljningen.

När jag själv arbetade som säljare eller som säljchef så var det samma sak där, tiden räckte inte till och man kunde alltid har gjort lite till. Det var nästan som om man alltid hade lite dåligt samvete för att man inte hade gjort det ena eller andra. Jag tyckte jag lade tid…

Social Selling-skolan del 60.
Samtalet är det centrala

BloggJu mindre vi talar om oss själva och lyssna till andra, ju mer intressanta tycker människor att vi är.

I försäljning är samtalet centrala och en naturlig del i samtalet är att lyssna och vara intresserade av den du talar med.

Min känsla är att vi från ganska ung ålder får lära oss hur man berättar historier, ge råd, fatta beslut, gör presentationer etc. Det börjar i skolan och fortsätter genom hela livet, både privat och i våra yrkesroller. Men hur mycket tid går åt att lära oss att på riktigt lyssna?

I veckan lyssnade jag på ett sommarprogram med Alexander Bard som jag kan rekommendera att ni lyssnar till.

Det programmet fick mig att fundera på yrket försäljning och vikten av samtalet och att ha en dialog och att lyssna. 

För mig handlar försäljning om att vara intresserad av andra, att hjälpa andra att lyckas. Om jag på…

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter