• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Niklas Gerholm

    Niklas Gerholm

    Entreprenör

    Niklas Gerholm är entreprenör som sagt upp sig från jobbet för att sjösätta flera idéer. Han ligger bakom rollspelet Starchallenge och podcasten Punschverandandär han och hans kollega Stefan intervjuar äldre människor om deras liv.

    I bloggen få du ta del av hans erfarenheter som Niklas hoppas ger er stöd i ert entreprenörskap. “Man måste oftast misslyckas för att lyckas.”

De sociala medieexperternas tidevarv

BloggDet finns många som kallar sig för “experter på sociala medier”. Jag har själv träffat många. Det finns de som har koll på Facebooks alogaritmer och kan förklara när något syns i ens flöde. Det finns de som påstår sig veta när det är bäst att tweeta och hur man bör marknadsföra sig på Facebook.

Jag har jobbat med sociala medier i över ett år. Jag har en rätt bra koll på hur en del av dem funkar. Jag har läst samma skolor om och om igen över “Hur man når ut bäst med sociala medier”. Jag har gått webbinariekurser. Och jag har inte lärt mig speciellt mycket mer än det jag kunnat räkna ut själv

Mindfullnesskurser
Folk gör en hel del pengar på att hålla föredrag. Det finns mindfullnesskurser i Norrland för 20000 för en helg där du lär dig att uppskatta nuet. Här är mitt gratistips: titta på din partner eller barn för några sekunder. Det slår alla norrländska högslätter alla dagar i veckan och sparar dig 20000 om du bara fattar att du faktiskt är lycklig där och då. Folk berättar också om hur du ska vara närvarande i sociala medier. Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro och inte heller så effektivt som de vill få er att tro heller. Det stämmer att vissa verkligen slagit igenom men för att knyta an till mitt förra inlägg: hur många har inte misslyckats? Även om de följt skolornas tips?  Återigen är det bara mina erfarenheter. Jag har ingen “skola”.

Facebook
Jag har använt Facebooks marknadsföringsfunktion. Det gav så där. Facebook lovade mellan 6000-14000 visningar. Vi fick 4000 tror jag. Vi klagade. Vi fick inga svar. Vi gjorde det igen. Av någon anledning visade sig invandrarungdomar i Västra Götaland vara mycket intresserade av vår podcast Punschverandan som handlar om de äldres berättelser. Jag är smått osäker på om det här fungerade. Och ja: vi gjorde rätt då vi fyllde i kriterierna. Så svårt är det inte och är det så svårt att inte två normalbegåvade begriper så är det en värdelös funktion som bara suger pengar från folk. Så träffade jag en annan poddare som också marknadsfört sin pod (i en helt annan kategori) på Facebook. Gissa vilka som gillade hans sida. Japp! Precis!

Vi har använt Twitter. Twitter är till för kända personer som vill säga meningslösa saker. För det mesta. Att använda Twitter som hjälp till att marknadsföra sig är ungefär lika effektivt som Instagram. Det finns smarta tips för hur man använder hastaggar med mera för att sprida sitt budskap. Absolut. Men det är ändå väldigt svårt.

Vad vi gjorde
Återigen: det har aldrig varit lättare att nå ut med en digital produkt men problemet är att du alla kan göra det. Och då alla kan göra det blir bruset oändligt mycket större än var det var. Förut stoppade mediekanalerna dig. Idag stoppar ingen dig. Och då förstår du vad som händer. Då ska alla försöka marknadsföra sig i de fria medier som finns. Det slår “experter” mynt av. De som egentligen tjänar pengar är dem.

Vår podcast ökade i antal lyssningar från ca 200 i månaden till 10000 i månaden på fyra månader. Hur? Vi har en bra produkt, vi såg till att använda traditionell media på de ställen vår produkt var relevant och vi låg i av bara helvete. Det kostade oss noll kronor. Har du en bra produkt – se till att bli publicerad. Hur? Det kan vi ta i en annan blogg :)  Använd sociala medier som en back up. Det är mitt “expert”-tips. Lycka till!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Att ta ett steg tillbaka

BloggStatus: en podcast sedan september 2015. En podcast sedan en månad tillbaka. En ny podcast eventuellt till hösten. En samlingssida för alla podcasts. Intäkter? 0 kronor. Men med sponsorskap från i maj! Men det är om podsidan jag ska tala om nu.

Podcasters

Podcasters är en samlingssida för alla svenska mindre podcasts. En genial idé. Vi har över en miljon svenskar som lyssnar på podcasts idag men det finns ingen sida som samlar de små poddarna. Därför har podcasts blivit mycket ett spel för de som redan har kändisskap. Men det var inte det podcasten handlade om. Det handlade om att vem som helst skulle kunna ge uttryck i sitt eget speakers corner. Men återigen: då alla ges möjlighet till utrymme så försvinner alla i ett folkhav som håller på att drunkna. Man klättrar på varandra och till slut räddas bara kaptenerna som redan sitter i båten (läs Alex och Sigge eller Fredrik och Filip). Det var inte tanken.

Därför startade vi sidan och sökte upp över 600 svenska poddar som vi nu kontaktar. Vi berättar för dem om vår sida (återigen ett hårt arbete för att nå ut istället för att betala Facebook 129 kronor och rikta sig till alla som reggat sig med taggen Podcasts – du ska synas där du är relevant och ingen annanstans. Ibland kostar det tid och svårigheter). Vi har sökt upp varje podd för sig och skaffat deras kontaktuppgifter.

Kodningen

Problemet som uppstod direkt efter vi beslutat oss för att genomföra idén var – vem ska koda? Svaret var: ingen! Av bitter erfarenhet har jag lärt mig att inte lägga ut kodarbete. Du gör dig helt beroende av en enda person och den dagen den personen lämnar dig för att du inte kan betala eller för att denne hittar någon som kan betala bättre så sitter du där utan möjlighet att ens byta font på sidan. Om de som ingår i konstellationen inte kan koda ska man inte låta en extern part göra det om inte mycket pengar finns. Nej. Inte off-shore heller. Låt ingen övertala dig till det. I så fall ska du ha pengar till löpande uppdateringar. Det ska du ha i vilket fall som helst.

Vi tog hjälp av ett sk CMS system som helt enkelt låter dig bygga sidan via ett gränssnitt och gör all kod åt dig. Vita Husets hemsida är byggd i ett sådant. Fördelarna är att du inte behöver lära dig koda. Det är inte bara tidskrävande utan dessutom ställer det krav på dig att undvika SQL-injections (vad är det? Visste du ens om vad det var? Var lär man sig om det? Kan man lita på den informationen? Är den uppdaterad?), andra angrepp, säkerhetsuppdateringar, webbläsarkompatiblitet, responsiv design mm mm. Men nersidan är att du inte förfogar över designen på så sätt som du skulle önska. Den är låst och CMS-makarna tar bra betalt för att låsa upp den. Du kan jämföra CMS med ett DUPLO-Lego. Det går att bygga med men inte på så många sätt. Vill du det får du köpa till nya dyra askar.

Lansering och feed back

Så hur gick det? Jo. Vi började kontakta användare ur vårt register och de började registrera sig och tillropen var glada. Det här är något som folk vill ha. Men vi fick också kritik. Kritik för en dålig design/gränssnitt. Men vad gör man om man är låst och inte kan ändra på så mycket och dessutom inte är designer? Om vi inte åtgärdar detta kan det bli problem att få in lyssnare såväl som poddare. Vi tog ett steg tillbaka.

Att minimera designen

Det slog mig att man kunde minimera designen. En kille hade hört av sig till oss och ville hjälpa till med designen. Jag hade alltså turen att slippa gå ut och leta efter hjälp vilket är väldigt svårt att hitta om man inte kan erbjuda något. Jag sa att om han inte kunde PHP, dvs koda, så skulle det inte vara till så mycket hjälp. Men nu slog det mig alltså att om han såg över sidan och talade om hur man kunde dra ner på designen för att få den bättre kanske jag hade möjlighet att i CMS-systemet fixa det och lösa problemet med designen. Jag stoppade rekryteringen och informerade de registrerade användarna att vi hörsammat deras kritik och nu inte bara såg över en lösning utan också genomförde den. Rekryteringen av poddare har avstannat i detta nu.

Nu då?

Så vad händer? Jag kommer träffa denna designer nästa vecka och förhoppningsvis är vi snart på bana igen för att återuppta rekryteringen och dessutom kicka loss en PR-kampanj jag kommer berätta om i en senare blogg. Vet ni vad? Gå in på podcasters.se och kolla själva. Är det innan den 15 mars har troligen inte designen ändrats. Häng med live i utvecklingen och läs om erfarenheterna här på bloggen. Nästa gång ska jag prata lite om just utbildning inom sociala medier och så kallad expertis.

Tills dess

podcasters.se

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter