• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Niklas Gerholm

    Niklas Gerholm

    Entreprenör

    Niklas Gerholm är entreprenör som sagt upp sig från jobbet för att sjösätta flera idéer. Han ligger bakom rollspelet Starchallenge och podcasten Punschverandandär han och hans kollega Stefan intervjuar äldre människor om deras liv.

    I bloggen få du ta del av hans erfarenheter som Niklas hoppas ger er stöd i ert entreprenörskap. “Man måste oftast misslyckas för att lyckas.”

Att lyckas är att misslyckas

Blogg

Det är ganska uppenbart att mina bloggar skiljer sig från mina bloggkollegors här på Driva eget. Det är bra. Jag har inga 8 tips att ge er eller en säljskola.  Jag kan inte sånt tillräckligt bra även om jag självklart jobbar med det och lyckas hyfsat, Jag är skribent och podcastare. Möjligen kan jag bli digital entreprenör i vår på mer än ett sätt men det är osäkert hur. Men framförallt värnar jag om de mjuka värdena i företagandet och nu ska vi ta upp ett sådant.

Det händer aldrig andra

Du sitter där och läser i Driva Eget om ytterligare en framgångsrik entreprenör som just brutit sig igenom utomlands. Glättigt papper, Stomatolleende (Stomatol är en tandkräm från förr i världen), framgång skrivet över hela uppslaget. Precis bredvid ligger en, nej fan två, helvete ÅTTA fakturor som har sista betalningsdatum igår. Det gör ont nu. Det gör extra ont då Stomatolmannen blickar tillbaka på ditt trötta morgonansikte med sin tillika lyckade Stomatolkvinna vid sin sida. Inte fan var deras nysatsning på vad-det-nu-är-de-lyckats-med-och-som-just-gjort-att-de-kan-öppna-verksamhet-i-Kina ett misslyckande. Det var en riktig succé det. En succé kan man inte beskriva det du tramsade till här innan jul vars tänkta positiva effekter just nu är manifesterade i ÅTTA fakturor på ditt matbord signerade olika bolag som var och en önskar betalt nu. Den kortsiktiga vinsten du tänkt för den nya tweeken av bolaget uteblev och någonstans inom dig inser du att det är tillbaka till ritbordet som gäller med utebliven januarilön.

Någon annanstans i närheten av dig sitter någon som precis ansökt om konkurs. Inte för att affärsidén inte höll utanför att hon satsade tillsammans med fel person. Det gick inte att dela som de trodde. De såg sidor hos varandra som de aldrig såg då de var vänner. Inte konstigt. Vänner är inte familj men företag är familj där företaget är ens eget barn. Det här kommer smärta men hon kommer troligen ur det här med. Ett misslyckande? Ja. Men ingen förbannelse.

Misslyckandet är succéernas moder

Någonstans är det sånt här som händer. Men i alla fina entreprenörstidningar och entreprenörssiter så är det något man sällan nämner vilket jag anser är vansinne. Alla misslyckas ständigt och jämnt och det är precis det som gör att vi lär oss och kan gå vidare. Jag har själv ett havererat projekt bakom mig som kostat mig både tid, pengar och mycket mer men det finns absolut ingenting att tjäna på, att gnälla över det. Jag har en massa arbete jag borde låtit bli för det inte ledde någonvart men hur skulle jag lista ut det? Nu vet jag dock bättre.

Kanske kan man likna misslyckanden vid att förlora sin partner? Man lär av förlusten. Misslyckanden behöver inte vara så drastiska. Det kan handla om ÅTTA fakturor och ett återbesök till skrivbordet men normalt sett klarar du situationen och det är det här du älskar: företagandet. I det ryms missarna. Tänk bara på hur många affärsidéer du haft innan just den här lyckades.

Misslyckande är inget negativt i sig. Det är hur du hanterar det som spelar roll. Om något går fel försöker jag alltid se något positivt i det (något jag ganska gott lyckats överföra till min dotter vilket glädjer mig). Missar jag bussen försöker jag tänka: ”Okej. Då får jag lite mer tid att fundera på det där jag måste lösa.” Är det fullt med folk i bassängen då det är dags att simma tänker jag: ”De går snart och då får jag ju bassängen för mig själv”. Regnar det försöker jag tänka: ”Vad skönt det blir då jag kommer hem och får byta om till mjukisbrallor”. Jag är precis så där äckligt positiv som man inte vill att höra. I alla fall oftast. Men jag tror ni är likadana för som entreprenör är det det enda sättet att existera. Samtidigt måste man vara realist och se vad som de facto kan komma att hända om… Det stryper dock inte det positiva flödet. (Min kollega i min podcast Punschverandan tar det här ett steg för långt: om han skulle missa planet till hans utlandssemester pga vagnfel skulle han inte bli upprörd för han kan inget göra åt det. Där går min gräns.)

Lär av misstagen men ta dem inte till er själ. Det är det här som gör att just ni lyckas. För att ni misslyckas. Kom ihåg det nästa gång Stomatolmannen lyser upp er vardag. Han har också misslyckats. Men det talar man tyst om. Egentligen borde det startas en sida för just misslyckanden där man kunde hjälpa varandra.

PS

Btw: Idag skrev jag fel då jag skulle skriva LinkedIn. Det blev KinkedIn. En affärsidé dök upp ;) Troligen ett misslyckande ;)

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Jag har en appidé

Blogg

Åldern är inne. Tiden är inne. Vi har nått den epok då varje människa kan kliva upp på scenen och sätta strålkastaren på sig själv. Vi har nått den tid då man faktiskt kan bygga spel alldeles själv och tjäna pengar på dem. Vi har nått den tid då man kan bli artist på ett halvår och få uppträda inför Globen utan att tänka på något annat än att vara bäst. Ingen marknadsföring. Ingen budget. Det är fantastiskt. Det är underbart. Det är ungefär lika svårt som det var förut.

Jag har en appidé

En av de mest attraktiva områdena inom entreprenörsskap har blivit att bygga appar. Många räds det området för att det krävs mycket kunskaper inom programmering. Räds icke. Den tiden är över. Redan i år kommer produkter för dig som vill bygga ej native-appar mot en mycket fördelaktig kostnadsmodell (ej native innebär att appen kan göra allt man kan göra på en webbplats men den kan inte anropa funktioner knutna till mobilen. Det här är dock också på väg att luckras upp). Du behöver ibland kunna lite programmering men det finns också appbyggen där du inte behöver kunna någonting alls. Det är som att jobba i Photoshop. Drag and drop! Skitenkelt. Snabbt har du din app lanserad och du står reda att tjäna pengar. Själv gjorde jag 6 webbplatser med interaktivitet och communityfunktioner genom att använda en open source lösning utan att betala en enda krona. Det här är snart (eller redan) verklighet för appar också.

Frågor på det?

Problemet med att var man kan skapa appar är detsamma som att var man kan skapa en egen podcast, en egen youtubekanal eller för all del en egen avancerad webbplats. Om vi säger så här: det finns en anledning till varför det finns bokförlag. Anledningen är att de vet vad som är en bra text och vad som inte är det. De vet vad folk vill ha. Ingen är intresserad av 400 sidor om din farmor om det inte finns en riktigt bra historia i det. Du är intresserad för att det är din farmor och din idé. Detsamma gäller appar och webbplatser. Vem bryr sig om din app och varför? Du ska inte ens tänka på att göra en app utan att ta den frågan. Det gäller i och för sig alla affärsidéer så varför tar jag upp det här? Därför att du tror att det är så enkla stålar att skapa ett Candy Crush och bli rik. Glöm det och glöm det igen.

Glödhet marknad

Ta mig till exempel. Jag har två idéer på appar. Den ena är inom datingindustrin. Den är helt ny. Den passar vår skandinaviska marknad. Den tilltalar användarna på ett mycket bra sätt. Den är beroende framkallande och liknande appar går som tåget. Flera IT-byråer har visat intresse om jag kan komma upp med delar av riskkapital. Jag har potentiella samarbetspartners i fråga om kodning. Ändå inser jag att det är ett sju helsikes jobb för mig att lansera den här appen. Troligen måste jag gå via andra parter. Jag tror inte jag har musklerna själv och riskkapital är ett måste bortsett från kodningen. Ganska säkert kommer den behöva säljas till en gigant inom datingindustrin. Inget fel i det för vissa. För andra är det helt fel väg att gå. Och då pratar vi en app inom en marknad som alltid alltid har potential. Var ligger din app?

Behöver jag en app?

Det går inflation i appar. Jag har fått förfrågningar från programmerare som velat skapa en app tillsammans med mig där min roll är marknadsföring och etablering. De appar jag sett fyller inte rätt behov och har ibland varit undermåliga. Då appar som ska kommunciera med telefonen faktiskt än idag kostar en hel del att utveckla (för att inte tala om uppgradera – hej OS10 nu måste vi bygga om appen) och inte kan byggas med drag and drop så är frågan om det verkligen är en app du behöver. En lösning är en webbapp. De är enkla att utveckla och fungerar som en hemsida fast anpassad till mobilen. Så länge du inte behöver anropa skakfunktioner eller pushnotiser till exempel kan du lika gärna utveckla en webbplats på internet i ett verktyg som automatiskt mobilanpassar webbplatsen. Det finns nämligen appar som man kan använda sig av som anropar din webbplats så det ser ut som en app. Varför måste din idé bli en app?

16 miljoner appar

Idag finns det ca 16 miljoner appar på marknaden. Min fråga är: hur ska du synas i GooglePlay och AppStore? Och just det. En sak till. Hur ser din intäktsmodell ut? Det är inte många som är redo att betala för sig där ute.

Nu kan jag låta väldigt pessimistisk men se det snarare som en del av din affärsplan för din idé. Det är inte bara att bygga en app. En app går igenom samma steg som vilken idé som helst. Budget. Marknadsföring. USP. Behov. Utveckling. Intäktsmodell. Man luras lätt att tro att bara för att det är en het marknad och bara för att snart vem som helst kan göra det (vilket inte alls behöver vara bra för din marknad – plötsligt har vi 32 miljoner appar), så har man ett eget guldläge. Så är det inte. Mitt råd är: tänk igenom din app innan du satsar på den för det tar tid och det kommer kosta pengar. Det finns väldigt få Minecraftsunderverk där ute. Har ni frågor så mejla mig gärna på:

niklas.gerholm@bredband.net

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter