• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Niklas Gerholm

    Niklas Gerholm

    Entreprenör

    Niklas Gerholm är entreprenör som sagt upp sig från jobbet för att sjösätta flera idéer. Han ligger bakom rollspelet Starchallenge och podcasten Punschverandandär han och hans kollega Stefan intervjuar äldre människor om deras liv.

    I bloggen få du ta del av hans erfarenheter som Niklas hoppas ger er stöd i ert entreprenörskap. “Man måste oftast misslyckas för att lyckas.”

Alla dessa dagar…

Blogg

1991 debuterade den då 60-årige före detta finansministern Kjell Olof Feldt med boken Alla dessa dagar som handlade om hans tid i regeringen. Det intressanta för mig är inte boken i sig (eller den är säkert intressant – jag borde köpa den) utan titeln. Alla dessa dagar… inleder nämligen den oerhört tänkvärda devisen: Alla dessa dagar som kom och gick – inte visste jag att det var livet…

JOOOOO!!!!! Det är vad jag vill skrika ut. Du måste för sjutton vetat att det var livet. Upptäckte du att livet var alla dessa passerade dagar då du blev 60? Visserligen vill jag gratulera dig till ett yrkesliv där du inte uppfattade att det var livet som passerade dig förbi då du satt i plenisalen och riksdagskamrar (eller var politiker nu sitter). Du måste varit väldigt uppfylld av ditt då du inte förstod att den här onsdagmorgonen i november som måhända är anskrämligt ful i sitt regniga blåsiga jag, aldrig kommer åter. Det gör heller inte dina barns dag just den här onsdagen då de ritat en teckning föreställande en trollslända från i somras. Jag hoppas bara du tog dig tid att titta på den, berömma den och kanske till och med fantisera något om den du kunde tala med ditt barn om på kvällen då du läste saga (för du läste väl saga Kjell Olof)?

Jag hoppas du tog dig tid att stanna upp och se ut över fjärdarna vid riksdagshuset och skänka en tanke till hur det såg ut här förr och kanske fundera ett kort tag över det. Eller att du kunde njuta av wallenbergaren du åt till lunch någon dag utan att ha siktet inställt på nästa möte. Gud – jag hoppas du blev lite berusad någon fredag, la på en platta du och din fru gillade och dansade och glömde bort EU, FN och Sveriges riksdag bara för ett kort tag och drömde er till ett trettiotals New York till tonerna av My Way.

För det gör jag! Jag vet att alla dessa dagar som passerar är livet. Jag valde entreprenörsvägen av en enda anledning. Det handlar inte om pengar och absolut inte om karriär. Jag kan tänka mig att jobba på fritids. Då slipper man en massa tråkiga vuxna med sina åsikter och värderingar och får bygga lego med barnen eller komma på ett fantasyspel med dem. Men den friheten hittar jag också i entreprenörskapet. Däremot så tillåter en anställning inte friheten att äga min tid så jag kan säga till mig själv Alla dessa dagar som kom och gick – det visste jag var livet (och jag tog hand om dem) – den dagen det randas. Den friheten hittar jag i entreprenörskapet där jag ges rätten att bestämma över min egen tid. Där kan jag bestämma över min tid och vikta den mot förtjänst. Med den friheten kommer också mitt arbete att bli det jag älskar. Med den friheten motas pliktkänslan och jante på flykt och jag lever istället för att arbeta. Det är den största friheten. Och då kan man säga som Abbe i Astrid Lindgrens Madicken att ”man känner livet i sig”. För jag känner livet i mig en junimorgon på Jungfrufjärden då inte en båt är ute. Eller då jag hämtar min dotter tidigare för att gå och simma. Eller då jag kan äta en lång lunch med min älskade en vanlig torsdag utan att känna stress. Det kan jag göra för att jag styr min tid. Och då det är dags att gå till arbetet så är det inte arbetet jag går till. Jag går till webbutveckling som jag älskar (och älskade som ungdom). Jag går till min pod och bäste vän för att göra något som vi brinner för och älskar. Jag bygger mitt liv. Då känner jag livet i mig och då jag känner livet i mig vet jag också att det är just de dagar som kommer och går.

Varje dag måste räknas. För att varje dag ska räknas måste jag ges största möjliga utrymme att få den att räknas. Därför måste jag få möjlighet att göra exakt det jag vill när jag vill. Det är entreprenörskapets största del för mig. Friheten att styra sin egen tid och friheten att göra allt man älskar. För att de dagar som kommer och går är livet.

Nyss fick jag erbjudande om anställning eller konsultverksamhet. Jag ska starta upp min andra firma och för första gången sälja något på riktigt. Jag övervägde inte ens anställning. Jag vill aldrig mer vara anställd. Jag vill vara fri. Och jag vill kunna skriva sådant här när jag vill, var jag vill. Glöm aldrig att den här dagen bara är en del i ditt liv. Gör så att den räknas. Gör så att varje dag räknas. Du har bara ett liv. Lev det. Du är entreprenör. Du vet hur du ska göra.

PS

Jag älskar lego. Jag har alltid gillat det bättre än låt säga pussel. Med olika bitar formar du det du vill bygga upp. Du måste vara kreativ och du ges oändlig frihet. Det är som entreprenörskapet. Jag brukar säga att medan en del andra lägger sitt livspussel i vardagen så bygger jag mitt livslego i frihet. Det är entreprenörskap för mig. Därför vill jag vara entreprenör. För att alla dessa dagar som kommer och går är livet. Jag hoppas Kjell Olof ändå förstod det.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
The silent treatment

Blogg

Förra gången berättade jag om marknadsföring. Under den knappa vecka som gått har jag erfarit än mer lärdomar om marknadsföring men det sparar jag till senare. Den här veckan är förkyld men en massa intressanta möten via telefon har tagits, Svenska dagbladet har skrivit om min podcast här, P4 Stockholm har med oss i direktsändning i morgon och fler möten väntar i veckan. Idéer frodas och växer. Framtiden är ett oskrivet blad – precis som jag önskar att det ska vara då man är 42 år. Inga rutmönster och linjer utan istället massa överraskningar, lycka och besvikelser. Det är säkert att åka tåg men roligare att åka berg och dalbana säger barnet i mig. Därför är jag entreprenör.

Mitt uppdrag består i att ta många kontakter. Rätt kontakter och avböja de kontakter eller möjligen de produkter kontakterna vill samarbeta i. Det är svårt att veta vem som kommer generera ett bra samarbete och vem som inte kommer göra det. Just nu arbetar jag på två stycken appidéer som kan bli mycket framgångsrika (ja det är bara att mejla mig på niklas.gerholm@bredband.net om ni är kodare och vill driva startup). Eller arbetar och arbetar. Jag har två idéer. Ganska enkla med stor potential. De är prövade på olika byråer som ser just den här potentialen. Några av dem vill samarbeta men har inte styrkan nu. Därför letar jag alternativ och alternativ leder till nya kontakter. Och nya kontakter kan vara underbara men de kan också ge dig the silent treatment.

The silent treatment innebär att du svarar på en förfrågan eller själv ställer en förfrågan. Den är välanpassad till mediet och till forumet. Ibland har du till och med blivit tillfrågad att komma med något, levererat ett förslag. Dialogen ligger i mottagarens knä. Därefter händer… ingenting. Du drabbas av The silent treatment. Tystnad. Ingen återkoppling. Du vet ingenting om varför. Vad var fel? Du? Produkten? Pitchen? Ligger felet hos dem? Du står utan återkoppling, utan möjlighet att förbättra, göra om eller kanske till ochmed förklara. Jag har ingen erfarenhet av annan marknad än Sverige men SKÄMS på er som utsätter entreprenörer, leverantörer, frilansare, jobbsökare med flera för detta. Jag hoppas ni kan komma med era förklaringar i kommentatorfältet nedan för jag begriper inte hur ni resonerar.

Om ni inte vill ta er tid för att ge personen feed back så ha ingen kontakt alls. Be inte personen lägga ner sin tid på att ge er något att bedöma utan att ge personen kritik och en anledning till varför de inte fick gå vidare. Min podcast missade just nära en miljon på en ansökan hos Kulturbryggan. De kommer om några veckor gå igenom rutinen och berätta för de ca 300 ansökande som inte kom med varför de inte valdes ut. Det är stort. Det är fint att ta sig den tiden. Det gjorde inte vissa andra organisationer som stoltserar med sin godhet och möjlighet att utvecklas med dem. De gav bara the silent treatment om man approcherade dem.

Så om du vet med dig att du brukar the silent treatment så sluta med det! Du kommer inte stå i bra dager den gången någon du utsatt för detta lyckas och går om dig. Vi entreprenörer ska nätverka och inte motverka. Jag vet att det finns massa mellanchefer som inte fattar det där men det är din uppgift att få dina anställda att samverka istället för att motverka. Så! Nu har jag gnällt av mig om den saken! Diskussion uppmuntras i kommentarsfältet. Ha det så bra tills nästa gång.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Hörde jag marknadsföring?

Blogg

Idag släppte jag ett avsnitt av min podcast som alla borde lyssna på. Det handlar om 93-åriga Gabriella Kassius som arbetade tillsammans med Raoul Wallenberg i andra världskrigets Ungern. Vi träffade och intervjuade Gabriella under två underbara dagar och resultatet ligger ute här och på iTunes under punschverandan. Hennes historia är helt hissnande. Ska ni lyssna på en enda pod den här veckan eller kanske tom det här året är det här en bra bubblare för det ändamålet.

Så vad har det med entreprenörskap att göra? Jag skulle vilja säga att podcast är entreprenörskap. Inte minst då det kommer till marknadsföring. Oavsett hur fantastisk din idé än är (i det här fallet är Gabriella idén men ni fattar) så krävs det en sak av dig. Marknadsföring. Ok du visste det? Då vet du också att du vid din lansering var helt beroende av denna variabel i entreprenörskapet. Men det var också ett bekymmer du gärna inte ville ta i. Jag är övertygad om att du gärna polerade vidare på din fantastiska produkt och räknade på hur stor volym du skulle kunna åstadkomma. Men hela tiden kom du tillbaka till försäljning. Det blir ingen försäljning utan kunder och det blir inga kunder utan marknadsföring. Stoppade du huvudet i sanden igen eller tog du dig an och brottades med problemet? Erkände du för dig själv i den mörka natten med din partner snarkandes bredvid dig det surt jobbiga faktumet: du har inga pengar att marknadsföra dig med.

Men, tänker du! Det klarar jag galant ändå. Man kan ju använda sig av sociala medier och word of mouth metoden. Starta en blogg och ett facebookonto. Ja visst. Det kan man göra. Men faktum är att så länge du inte betalar för dig så kommer du inte nå många fler än dina kompisar. Vem ska läsa din blogg? Vem förutom dina vänner ska klicka på din länk. Utanför dina vänner så syns du inte i det så kallade bruset. Idag är det så illa ställt att om en kompis skickar ett längre klipp till dig (och med längre menar jag 1 minut) så är chansen att du tittar på hela klippet väldigt liten om det inte verkligen talar till dig. Så varför ska någon utanför din vänkrets bry sig om om en kompis dem delar en av dina länkar? Det talar också emot den billiga Facebookannonseringen eller bannerplacering. Du måste nå kunden på kundens villkor. Facebook tillåter det men du hamnar mitt i ett flöde av gulliga djur och middagsbilder från vänner. Du konkurrerar på väldigt hårda marknad: Kundernas vänner. Podcasten Punschverandan är en empirisk studie i exakt detta faktum. Mitt rollspel Starchallenge är också ett raden av exempel. Ett annat podexperiment ett tredje. Och så vidare.

Annars är Punschverandan en bra produkt. De som lyssnar säger att det är en väldigt bra podcast och vi har hyfsat antal lyssningar givet i princip ingen marknadsföring.

Det finns massa fina termer och utbildningar i marknadsföringens konst. Jag är inte expert på dem men du kan googla. Problemet är att det inte hjälper dig inte särskilt mycket. Då du snubblar över artiklar som ”Konsten att marknadsföra sig gratis” så handlar det om att försöka få någon att nämna dig på en blogg eller kanske bli intervjuad i lokaltidningen. Och bara det är inte helt enkelt vill jag lova.

Med vår podcast Punschverandan har vi försökt marknadsföra oss en masse. Vi har kontaktat tidningar, artister, relaterade organisationer, kändispoddar, fackpress, äldrehem, you name it men det har än så länge, efter hela 4 veckor, bara resulterat i en tweet från Fredrik Wikingsson och en från Kristoffer Triumf (Värvet). Nu kommer vi förvisso förekomma i en artikel nu på onsdag i Svenska Dagbladet som har en räckvidd på över 160 000 personer men det är så långt vi kommit. Däremot har vi fortfarande krut kvar i bössan. Och en artikel i Svenskan kan ge ringar på vattnet. Jag lär återkomma i marknadsföringens fråga. Jag kommer snart börja jobba med det på allvar men Punschverandan och ett annat experiment under 2015 har en hel del att lära.

Har vi lyckats med marknadsföringen? Kanske. Har du tänkt tanken att lyssna på Gabriellas historia som jag inledde med så har jag i alla fall kommit en bit på väg. Och jag sprängde dessutom in det i något du är intresserad av. Det kallas i de fina rummen för Content marketing – och är väl ett lika hett ord som sociala medier var för fem år sedan. Vi ska prata mer om om det senare – det lovar jag. Den här gången satte jag mer fingret på problemet än gav lösningar. Men det kommer. Förr än du anar. Jag har utvecklat hela hösten vilket är superkul men nu vill jag marknadsföra. Så låt oss tala mer om detta ämne snart.

PS

Vad är det för utveckling jag talar om? Eftersom jag själv brottats med marknadsföringsproblem ville jag hitta lösningar på problemen. Jag kommer snart berätta om mina tekniska landvinningar denna höst. De kommer ge dig nya verktyg att ta dig an marknadsföringsproblemet. Och en annat problem i idéfasen. Se där – en hint om en lösning. Ha det så bra så länge.

PS2

Vi marknadsförde idag Gabriellas avsnitt på Facebook för ynka 130 kronor. Låt oss se vad det genererar. Ja – jag ska ge er en recension av Facebooks marknadsföringsmotor helt enkelt.

PS3

Jag blev refuserad av ett Bonnierförlag idag med mitt spänningsromanmanus Den Femte världens skymning (se trailer här). Mina andra fyra refuseringar var hyfsat väntade. Bonnier är lite mer svårsmält särskilt som de släppt en bok i samma genre men det kanske var just därför. Manuset var lite otrovärdigt. Nej det är inte en beskrivning av diskbänksrealismen jag söker. Its a story för f-n. Det gör ont men är väntat. 16 förlag kvar…

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter