Starta en webbutik enkelt och snabbt

Mohammed Said

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 20 oktober, 2014

Idag kan du starta en online eller webbutik med lite pengar och erfarenhet. Det enda du behöver är en bra idé, marknadsföringsplan och en god försäljningsstrategi. Att starta webbutik har aldrig varit så enkelt jämfört med hur komplicerat och dyrt det var för några år sedan.

Driva-eget.se hjälper dig här med en intressant artikel om hur du hittar bra affärsidéer och rätt trend för ditt företag, låt dig inspireras av 2014 års hetaste företagartrender här 

Här hittar du också ett stort trendtema på elva sidor i nya numret av Driva Eget.

Jag har tidigare haft en onlinebutik och tänkte dela med mig av mina erfarenheter och om hur du lyckas med egen. En enkel steg-för-steg-plan finns nedan.

  1. En bra idé är en bra start

Tänk på vad du vill sälja och om din produkt finns med andra produkter ute i marknaden. Välj en bra nisch av olika branscher som mobiltelefoner, elektronik, kosmetika, kläder, sport eller resor. När du har valt din nisch kan du börja tänka på vad du kan erbjuda dina kunder. Vill du erbjuda bättre priser, exklusiv kvalitet, billigare leverans eller bättre kundservice?

  1. Från idé till målgrupp

När du tror att du har en bra affärsidé och vet vilken din nisch är och vad du tänker erbjuda dina kunder kan du börja fundera över din målgrupp. Att definiera målgruppen är den viktigaste du bör studera och undersöka, eftersom kunderna är de som kommer betala för dina produkter och förhoppningsvis göra företaget lönsamt.

  1. Från målgrupp till företag

Nu har du två val. Det första är att registrera ditt företag på företagsregistret (har du en enskild firma så kostar det ingenting annars brukar det kosta 500-2000 kr beroende på vilket företag du vill registrera). Ditt andra val är att kontakta Almi eller andra organisationer som hjälper till med att komma igång med nystartade företag. Fördelen med Almi och de andra är att du kan få rådgivning om lån och riskkapital i företagandets olika faser.

  1. Domän och webbhotell

När du har registrerat ditt företag, har du rätt att registrera ett domän under ditt företag och det kostar inte mycket pengar. Jag brukar själv köpa de flesta domännamn från ett billigt webbhotell och betalar en engångsavgift som varierar mellan 350-500 beroende på vilken adress du köper och om den slutar med .com, .nu eller .se. Ett billigt webbhotell heter www.one.com.

  1. Utveckla din webbutik

Trafik, trafik, trafik. Tänk dig nu hur du kan locka trafik till din verksamhet. Har du ingen trafik så har du inga kunder. Idag finns det många metoder som du kan locka trafik till din webbutik såsom sökmotorer, google AdWords, SEO, PPC annonsering som står för s.k. Pay Per Click. Men sociala medier har blivit en av de viktigaste marknadsföringskanalerna idag. Reklam på Facebook kan vara en effektiv metod för att du ska nå dina potentiella kunder.

  1. Satsa på trygghet och nöjda kunder

Dina kunder känner inte dig och när din webbutik är igång är det viktigt för de som besöker din webbutik känner sig trygga och nöjda. Om dina kunder känner förtroende för ditt företag – då kommer de köpa.

  1. Ge aldrig upp

Albert Einstein sade en gång ”Ge aldrig upp drömmarna om det du verkligen vill göra. Personen med stora drömmar är starkare än den med alla fakta”. Personligen tycker jag att det viktigaste med att starta företag är att inte ge upp när du stöter på hinder och andra svårigheter. Tror du på din idé bör du fortsätta och hålla ut!