• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Mike Blixt

    Mike Blixt

    Serieentreprenör, filantrop, debattör, investerare, tvåbarnsfar, rastlös och glad.

    Medgrundare av Visiba Group, Roots of Scandinavia, Cellspy och Watchy. En serieentreprenör som du inte kommer att se stå i något led någonstans. Dras till ständig förändring och ser annorlunda på det mesta. Treackordspunk  ligger varmt om hjärtat.

Att kalla något för vad det är

BloggSVT Plus intervjuar oss

Jag har precis lärt mig vikten av kommunikation. Eller snarare effekten av vad brist på kommunikation kan innebära. En annan intressant lärdom var att det spelar en avgörande roll vad man väljer att kalla sin tjänst eller sitt företag.

500 000 (!!!) personer sitter i Kronofogdens register för överskuldsatta och antalet ökar varje år. Den totala skulden är drygt 70 miljarder och enligt Kronofogden kostar detta samhället 30-50 miljarder per år. 9 000 av dessa 500 000 ansökte om skuldsanering förra året. Det motsvarar 2%. Det betyder alltså att 491 000 inte ansökte om det.

I min värld ser det ut som att denna bransch kan behöva all hjälp den kan få då den uppenbarligen inte fungerar som den ska. Tillsammans med fyra kollegor och vänner lanserar vi inom kort vår senaste affärsidé. Att via vårt företag skuldsanera.com hjälpa tidigare företagare att ansöka om skuldsanering. Men att erbjuda denna hjälp som privat aktör visade sig vara en mycket het potatis. Branschen är knappast ny. Långt ifrån. Redovisningsföretag, ekonomer och advokater har sedan länge utfört denna tjänst utan att skylta med den. Tjänsten finns även kostnadsfritt i alla kommuner där det i många fall är extremt långa väntetider.

Vi väljer nu dock att kalla det “skuldsanering” och herregud vilket liv det blev. På en och samma dag gjorde skuldsanera.com tre intervjuer. Ekonomiprogrammet “Plånboken” i P1 var frågande kring hur vi kunde ta betalt av överskuldsatta medan SVT Plus inte alls var frågande kring att vi tar betalt, utan snarare om vår affärsmodell var lönsam över huvud taget, i kombination med att de gav oss kritik om hur vi formulerat oss på vår hemsida. Handelsbankens egna ekonomikanal EFN, som hörde av sig för en intervju, var mest intresserade av affärsmodellen och branschen i sig.

Vi fick kritik i flera frågor gällande vår marknadsföring. Nu ska sägas att skuldsanera.com inte marknadsfört sig ännu, utan det handlade om dåliga, felaktiga och otydliga formuleringar på vår hemsida. Vår plan var att lansera skuldsanera.com i skarp version under januari månad. Då med fler tjänster än enbart skuldsanering. Vi hade helt enkelt inte räknat med den stora uppmärksamhet som det blev, men kommer nu att arbeta mer med våra formuleringar och hur tjänsterna kommer att se ut.

Under det första kvartalet 2015 kommer totalt tre tjänster att lanseras på vår hemsida. Skuldsaneringen är den första delen i ett paket av tjänster. Den andra delen i konceptet handlar om ekonomisk utbildning och den tredje handlar om att, under skuldsaneringen, få coachning av en utbildad terapeut/coah som hjälper de kunder som har behov av det. Allt detta ska paketeras och kommer att erbjudas till samtliga kunder. Denna information hade vi inte tänkt gå ut med nu men i och med uppmärksamheten från medier och den kritik som kommit så väljer vi nu att gå ut med denna förhandsinformation, även om det inte är helt klart hur tjänsterna kommer att vara utformade.

När det kommer till anledningen till att vi lanserade vår hemsida i ett skede som en del anser vara för tidigt, så var det för att kunna påbörja arbetet med sökordsoptimeringen innan lanseringen. Att tusentals skulle besöka vår sida redan under de första dagarna hade vi inte räknat med.

Sedan ställer jag mig högst frågande till de som kritiserat oss för att “ta betalt för något man kan utföra på egen hand”. Är det inte exakt det som är tjänster? Visst kan jag klippa håret själv men väljer att överlåta det till ett proffs. Och visst kan jag tapetsera om mitt vardagsrum själv, men av någon anledning blir det bättre när en tapetserare gör det och för att ni läsare ska kunna relatera ännu bättre; Visst kan jag ta hand om bokföringen själv men det blir i mitt fall väldigt mycket bättre för alla inblandade om en redovinsningsbyrå tar hand om den. Är det rimligt att anta att utbildade ekonomer gör ett bättre jobb när det kommer till att sammanställa en persons skulder?

Frågan påminner om “privat vård” kontra “allmän vård”. Det visade sig att ganska många ville betala för ett privat alternativ. Trots att det fanns ett alternativ som var mer eller mindre “gratis”. Sedan kan vi diskutera i timmar huruvida det är rätt eller fel att samhället ska erbjuda bägge men det är en annan fråga, anser jag. Då blir det en tung politisk fråga.

En annan frågeställning i det hela är huruvida denna tjänst verkligen är “gratis” när det kommer till de kommunala skuldsaneringsenheterna. Vilket de naturligtvis inte är. Människorna som arbetar där har lön. Lön som finansieras av skattebetalarna. Hur mycket dessa enheter kostar tillsammans att driva, är oklart. Kunden betalar inte för tjänsten. Det gör skattebetalarna.

Nu erbjuder vi ett alternativ till de som verkligen inte vill ta hand om sin egen ansökan om skuldsanering. Något som i min värld är fantastiskt. Jag tycker alltid det är fantastiskt med alternativ.

SVT Plus intervjuar oss

Dela post
Kommentarer (3)
  • Feltänkt och korkat. Lovar. Lägg ner innan ni drar ner er själva i skiten.

    Tips

    2015-02-22 13:12

    Svara

  • Lycka till!
    Jag ordmärker lite nedan, inte för att vara dryg utan det är bara en personlighetsstörning jag har ;-) :
    “Tapetserare” är en person som klär om möbler.

    Språkpolisen

    2015-01-16 05:00

    Svara

  • Det kostar alltså 12500 att få hjälp med en skuldsanering?
    Ni måste skämta? Och skämtet blir ännu större när man får tillbaka hälften om man inte blir beviljad sanering. Alltså står man nu med en ännu större skuld! Förlåt men jag har lätt för att hålla mig för skratt. Mitt förslag är att ni lägger ner hela projektet. Innan ni själva behöver hjälp med en sanering!

    Carl Stridsberg

    2015-01-05 21:04

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
En app för utsatta barn

Blogg

Mike Blixt om Likastark

Linda Karlsson – #LiKaStark

Jag behövde nyligen hjälp att göra en pitchfilm till ett av mina nya företag och sprang då på Linda som jobbar med att göra hemsidor, filmer och appar till företag.

Linda blev,nyligen nominerad till Syd-Skånes ”Vardagshjälte 2015” för det arbete hon gör för utsatta barn och ungdomar. En nominering hon känner en enorm stolthet över.

Hon började som föreläsare i unga år då hon var mycket ute i skolorna och pratade om HBT, mobbning, rasism och utanförskap.

”Jag skrev alltid upp en massa information på tavlan så att eleven skulle veta vart de skulle vända sig om de behövde hjälp”, berättar Linda men menar på att det finns fler hinder för att  de som verkligen behöver hjälpen faktiskt får den.

Problem nummer ett: Eleven kan omöjligt komma ihåg all information som presenterats och skrivits upp på tavlan.

Problem nummer två:
Eleven kan inte skriva ner den information den behöver då man inte vill visa, för övriga kamrater, att man behöver hjälp.

Problem nummer tre: Om man skulle dela ut information på papper skulle det bara hamna i närmsta papperskorg.

Grunden till appen, som fått namnet #LiKaStark, har fötts ur dessa problem. ”Om jag samlar information från de fantastiska hjälporganisationer som finns under ett och samma tak behöver barnet/ungdomen endast komma ihåg ett namn, LiKaStark.” säger Linda. Utifrån appen kan barnet sedan ledas till rätt hjälp beroende av vilken problematik hen har.

Problematiken kan se ut på olika sätt för varje barn. Det kan handla om mobbning, rasism, våld i hemmet, självskadebeteende eller kanske självmordstankar. Oavsett problematik är målet att varje barn ska kunna hitta den hjälp de behöver när de behöver det.

Det kommer att stå kort men  information om de olika organisationer som finns med. Det kan exempelvis vara information som vem som svarar på andra sidan luren. Om de som hjälper dig är utbildade. Om de har de tystnadsplikt. Och beskriver på så sätt organisationen eller personen kan skapa en trygghet för barnet när denna väl tar till sig modet och tar kontakt.

Det kommer även att finnas en avdelning för föräldrar. Där kan de hitta rätt hjälp om de tex har barn med speciella behov eller har barn som blivit utsatta på något vis.

Linda Karlsson började jobba heltid som egenföretagare i Maj 2015. Det är efter detta tankarna satt igång om att knyta ihop säcken med hennes egna upplevelser från unga år och den kunskap hon besitter idag. Hennes förhoppning är att projektet #LiKaStark ska leda till att hon får komma ut och föreläsa igen.

”Dels vill jag möta barnen i skolorna. Visa dem att även om man gått igenom ett helvete finns det alla möjligheter i världen att lyckas. Dessutom skall jag ut bland våra företagare och inspirera och berätta att alla kan vi göra det vi drömmer om oavsett historik.”

Linda har, som hon själv formulerar det ”gått från gråsugga till strålande solros” på mindre än ett år. ”Min resa har varit fantastisk och jag har så många människor att tacka men speciellt en person ligger mig varmt om hjärtat. Den person som är absolut viktigast i mitt liv, mig själv. Jag tackar mig själv varje dag för att jag vågade ta de beslut jag gjorde. Jag tackar mig själv för att jag valde livet före mörker i unga år. För det är bara du själv som bestämmer i slutändan. Du kan ha världens bästa nätverk runtomkring dig, vilket jag också har, men det är bara du själv som kan ro ditt liv i hamn i slutet av dagen.”

Du som företag kan fortfarande hjälpa #LiKaStark i projektet för utsatta barn och ungdomar.

”Jag är så enormt tacksam för att Per Fritzell på Perfecta Storkök AB tror på mig och går in helhjärtat och stöder projektet som Guldsponsor. Det är tack vare företagare som honom och hans team som jag kan fullfölja detta viktiga arbete.” 

Men det saknas fortfarande pengar. App-Releasen är den 17 mars i Malmö och innebär startskottet för #LiKaStark och dess verksamhet. Ta chansen och visa att du och ditt företag vill och kan göra skillnad. Följ länken här för mer information om hur du kan hjälpa till.

http://likamedia.com/i-media/

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Newsreps – som Über fast för nyheter

Blogg

Jag har relativt nyligen gjort min första investering i en start-up. Under tiden då Visiba Group hade delar av sin verksamhet på Science Park i Halmstad hade vi förmånen att bo granne med ett av det mest spännande bolagen jag sett växa fram.

Som synnerligen skeptisk till “media” och med en skopa misstro till traditionell nyhetsrapportering så såg jag Newsreps som en aktör där vi, som ”vanliga människor”, blir involverade. Idén gjorde mig fascinerad och jag imponerades ordentligt. Konceptet är lika enkelt som briljant. Företaget hjälper mediebolag att nå appanvändare, som i sin tur kan rapportera, komplettera och bidra med nyheter. Det är alltså vi vanliga människor som blir involverade i nyhetsskapandet samtidigt som vi också får en möjlighet att tjäna en slant, via våra smartphones.

Jag vet inte om grundaren Anders Nilsson skulle hålla med mig i min beskrivning men tänk dig ett öppet TT eller Reuters,  fast med nyheter skapade av människor runtom i hela världen. Själv kallar han det för UGN – eller User Generated News. Det innebär i praktiken att foton, filmer, ljudklipp och text rapporteras in direkt från folket och att rapportering sker direkt från gatan. Inte via journalister. Det är alltså nyheter från medborgare som råkar befinna sig i närheten av en aktuell händelse. De som har appen kan få uppdrag när de befinner sig nära något som en TV -kanal eller tidning behöver hjälp att täcka i sin nyhetsbevakning och de kan direkt ladda upp nyheter som de själva rapporterar in. Sedan använder nyhetsbyråerna detta innehåll för att ge en mer komplett bild av en händelse, och den som rapporterar får betalt för sin insats.

Newsreps kommer tveklöst att förändra hur vi ser på och rapporterar kring nyheter. Själv tycker jag det är hög tid att det sker. Det behövs en bredare medierapportering och det är intressant med fler åsikter och vinklar.

Nu kan TV, tidningar och nyhetsplattformar skicka ut uppdrag men även köpa nyheter från nyhetstorget, och Newsreps låter individen tjäna pengar på sin rapportering.

Det är oerhört spännande att på nära håll följa detta bolag och dess frammarsch.

Se denna film som beskriver affärsmodellen

Länk till hemsidan

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Unga entreprenörer utan kapital

BloggÅr 2015 avslutades med att Visiba Group plockade en femteplats på IDG:s lista över Sveriges hetaste Startups. Som medgrundare är jag naturligtvis nöjd med nomineringen och enormt ödmjuk när jag ser vilka företag som finns med på listan, men som vi vann över. Ta till exempel Scrive, en digital signeringstjänst som underlättar livet för alla företag som behöver signera dokument genom att erbjuda det direkt på nätet. Visiba vann över dem!

Ibland springer man på människor med briljanta idéer som man gärna hade hittat på själv. En sådan person är Adam Halling. Han har en bakgrund som fotbollsspelare i IFK Göteborg och Gais, men han har också ett intresse för konst. Under sin studietid på Halmstad Högskola så skulle han göra ett innovativt projekt och då tänkte han att han ville hjälpa kreativa och konstnärliga människor att på ett enkelt sätt skapa sin egen webshop. Projektet fick namnet Artupz och har på fem månader gått från 0 till att bli en av de ledande plattformarna för konst på nätet, åtminstone i Sverige. Och hade jag varit konstnär så hade jag älskat både Adam och den plattformen. Ärligt talat tycker jag idén är briljant trots att jag inte är konstnär.

De erbjuder alltså en komplett tjänst där konstnärer och kreativa människor kan lägga upp en webbshop med tillhörande presentationssida, showcase och betalningsfunktion. Och sen kan man sälja sina alster till vem som helst, utan massa jobbig administration, som jag personligen alltid överlämnar åt andra att sköta. Det enda man behöver göra är att skapa konstverk och ladda upp dem i sin butik. Vad jag förstår är det gratis också, och man betalar bara när en kund köper något.

Om jag nu vill köpa smycken, tavlor, inredning, posters eller liknande så kan jag alltså kolla runt hos typ 200 konstnärers butiker på en och samma sajt.

Det ska bli intressant att se om Adam och Artupz kan ta sig in på Startup-listan näst gång. Själva namnet är ju rentav förberett för det och jag är oerhört imponerad av att teamet bakom plattformen har byggt den utan externt kapital och ur ett investerarperspektiv är det exakt affärsmodeller som dessa jag verkligen tycker är intressant.

Länk till Artupz

Länk till IDG´s lista

Länk till Visiba

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ett nytt företag växer fram

Blogg

Mike Blixt

Mike Blixt

Det nya företaget tar form.

Det har nu gått ett par månader sedan jag lämnade Visiba Group som anställd och det nya projektet börjar ta form. Mestadels av tiden har lagts på att ha möten med människor som skall vara med och bygga upp och lansera det nya företaget.

Det är här jag trivs som bäst. Det är en oerhörd kreativ process att under sex månader skissa fram en ny affärsmodell i en, för mig relativt ny bransch. Jag har en tydlig bild av vad det är vi skall bygga och lansera och behövde ett tiotal skarpa människor som tillsammans med mig skall bygga upp och lansera företaget Q1 2016. Dessa har jag nu lokaliserat och förhandlat klart med. Jag ser ännu ett fantastiskt team stå redo.

Vi har nu sex månaders tungt och intensivt arbete framför oss där vi skall bygga upp och riva ner vår affärsplan om och om igen tills den håller i alla väder.

Det är denna process mina kommande inlägg nu kommer att handla om.

Hur denna process ser ut.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Var sak har sin tid

Blogg

Var sak har sin tid

Var sak har sin tid

För snart två år sedan skissade vi naivt ner hur delar av Svensk sjukvård borde fungera. Det har efter den första skissen blivit åtskilliga timmars skissande vartefter teamet i Visiba Group växte och ny kompetens kom ombord. Det känns idag både märkligt och fantastiskt när man ser hur patienter i Sverige och Finland nu faktiskt använder vår “uppfinning” och hur tjänsten förbättrar och förenklar deras vardag. På riktigt.

Företaget är “up and running” och kaptenen och besättningen är på plats. Skeppet seglar ut på öppet vatten mot nya äventyr och då är det dags för mig att kliva av. Min uppgift är slutförd (även om vissa inte håller med – men ingen säger emot).

Jag är en “uppstartare” och jag tilltalas mycket av att vara den som bygger upp saker från scratch. Att hoppa ut för stupet utan att riktigt veta hur eller om man kommer att landa. Det är här jag är som bäst och det är här jag skall vara och verka. Kanske kommer detta att förändras med tiden. Kanske inte. Man borde bli mer riskmedveten med åren men utvecklingen verkar gå åt motsats riktning.

Under de senaste månaderna har ett tufft beslut vuxit fram. Ett beslut som innebär att jag skall lämna min “baby” Visiba Group för att bygga något nytt. Detta var inte ett beslut som var enkelt att ta. Långt ifrån. Nu är inte Visiba Group längre en “baby” då projektet har vuxit sig till en kaxig men ödmjuk tonåring.

Jag citerar vår VD Johan Gustavsson: “Ska du lämna oss nu när det börjar bli roligt?”. Det är här jag tycker att olikheter hos människor är fantastiskt. Han ser på det ur ett helt annat perspektiv, vilket är bra. När jag börjar känna mig färdig, har han precis kommit igång och det är så det måste vara.

Under uppväxten och tidigare i livet har min omgivning försökt lära mig att “förvalta” saker och “hålla ut”. Det är inte så jag fungerar. Inte alls. De har i all välmening försökt “lära” mig detta. Vilket inte går. Istället har självförtroendet fått sig smäll efter smäll när projekt efter projekt havererat eftersom jag försökt förvaltat saker. Det skall andra göra. Som är bra på det och som vill. Inte jag. Så när en hel omgivning har talat om det för en under väldigt många år, blir det självklart en sanning…som inte är sann.

För mig handlar det om att bli bra på att hitta förvaltare som vill köra skeppet och som är bra på det. Alla typer av människor måste finnas i samhället. “Uppstartaren” och “förvaltaren” och alla persontyper däremellan. Det ena fungerar inte alls eller dåligt utan den andra. Jag har tidigare försökt bygga saker ihop med enbart “Uppstartare” och det har gått käpp rätt åt helvetet varje gång. En bra mix av alla är ett måste, enligt mig.

Nu lämnar jag Visiba Group och tjänsten “Visiba Care” som ni kommer att lära känna den och inleder ett nytt stort och spännande projekt i en helt annan bransch. Det är en blandad cocktail av känslor som fyller en när ett sådant beslut är taget: skräck, glädje, lättnad, olidlig spänning och sorg. Allt samtidigt, vilket är en oerhört märklig känsla.

Jag är inte helt bortkopplad från Visiba utan kommer att bidra med lite av min tid som delägare och vän. Allt för att fortsätta bygga upp ett fantastiskt företag som kommer att göra en skillnad i människors liv i stora delar av världen.

Jag kommer förmodligen fortsätta att blogga om Visiba ibland men blandat med mitt nya projekt och filosofiska tankar kring livet och tid.

Se nu till att göra en magisk dag.

Dela post
Kommentarer (1)
  • Spännande! Lycka till Mike!

    Pernilla

    2015-05-03 18:20

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Föreläsning på Handelshögskolan

BloggMike Blixt

Jag och min goda vän Andreas fick äran att inleda en kurs i entreprenörskap på Handelshögskolan i Göteborg. Eleverna har för uppgift att skapa en affärsplan utifrån en idé och sedan arbeta med denna under det kommande året.

Vi fick äran att del med oss av våra synsätt och erfarenheter vilket gav flera av eleverna inspiration.

 

 

HH 007 HH 004 HH 003 HH 002

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Videoblogg

BloggKistamässan

Klicka här för att se en kort film

När det kommer till att skapa intressant innehåll på ett företagsblogg visar statistiken tydligt att korta filmer är mer intressant än enbart text och med dagens fantastiska smartphones har man ett helt filmteam i sin ficka.

Denna korta film visar ett exempel på hur vi på Visiba Care kommer att skapa en del av vårt innehåll på vår företagsblogg som du hittar på www.visibacare.com

Utöver dessa korta filmer kommer en rad olika innehåll att fylla den och jag tänkte i kommande blogginlägg tala om hur vi har byggt upp vår content marketingstrategi.

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Har du satt seglet?

BloggMike Blixt

Oavsett vad du gör i livet så kommer det oftast med klara målbilder. I skolan har vi betygsystem. På jobbet har du budget, måluppfyllelse och arbetsbeskrivning. I bilen har vi GPS. På banken har vi valuta och yrkesmän som sätter upp mål åt oss. Allt kommer med mer eller mindre tydliga mål och instrument som mäter vägen mot dessa mål.

Detta måste du även ha i livet. Om du väljer att  inte ha dessa mål, kommer livet liksom bara att hända. Idag tar vi hjälp av “visdomsord” som exempelvis svämmar över på sociala medier. Dessa citat används frekvent vid tillfällen för att slippa ta ansvar för sin framtid. Jag tror inte riktigt att detta var tanken med citaten från början. Detta går ofta hand i hand med att “leva i nuet” eller “Här och nu är det enda vi har och det enda som existerar”. Även om det faktiskt nu stämmer, hade det varit fullständigt katastrofalt om alla gick runt och tänkte så. Utan planer för framtiden. Hela samhället skulle ramla ihop.

Har du ingen konkret plan eller konkreta mål i livet, kommer livet att se ut på exakt samma sätt dag ut och dag in. Du blir bara äldre och troligtvis lite tjockare och mer tunnhårig med tiden. Nu säger jag inte att det är något fel med detta. Absolut inte. Jag bara talar om hur jag tänker. Är du lycklig med att det är på det viset så är det fantastiskt. Har du ambitioner om att livet ska ge mer än detta så tror jag att det är det dags att sätta upp mål. Dessa mål måste vara konkreta. Du kan alltså inte skriva ner “jag ska ha det bra i framtiden”. Det är alldeles för luddigt. Du lär komma fram till vad du menar med “bra i framtiden” och sedan föreställa dig hur du ska ta dig dit. Om du inte har skrivit ner dina mål, finns dom inte. Det finns en uppsjö med böcker som lär dig att hantera och sätta upp mål.

Tänk på dig själv som en segelbåt. Det är inte vindens riktning som avgör vart du hamnar. Samma vind blåser på oss alla. Det beror på hur du sätter ditt segel. De allra flesta sätter inte seglet alls. De guppar runt i hamnen helt planlöst. Öppet hav ser de aldrig. Självklart har dom flytvästen på. Förmodligen en cykelhjälm också.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Hur fungerar Visiba Care?

BloggVårdflöde - Visiba Care

 

Vår tjänst för att rationalisera vårdflödet lanseras i Sverige med ett tiotal Svenska vårdföretag inledande. Jag tänkte på ett mycket pedagogiskt sätt beskriva vad Visiba Care är.

1. Patienten använder sin smartphone, surfplatta eller lap-top och går in på sin vårdgivares hemsida som är kopplade till Visiba Care.

2. Patienten har nu två val:

- Val 1: Att ta en kölapp i vårt digitala väntrum. Här ser patienten hur lång kö det är, hur många vårdpersonal som arbetar i systemet och när patienten beräknas komma fram. Minuten innan det är dags för videomötet,får patienten en notifikation och kort där efter kopplas videosamtalet fram.

- Val 2: Patienten söker en ledig tid och bokar själv ett fysiskt besök eller ett videosamtal.

Självklart går det utmärkt att implementera betalfunktioner i detta. Det ser lite olika ut bland våra kunder. Vissa har valt att göra det. Andra inte.

Innan vi byggde detta byggde vi en “Digital vårdcentral” (se tidigare inlägg). Skillnaden mellan vårt tidigare system och detta är till synes lika men det är stora skillnader. Då byggde vi upp en plattform där vårdföretagen skulle ansluta sig och tillhöra en stor bank av vårdgivare. Som jag beskrev i ett tidigare inlägg, var inte vårdaktörerna alls speciellt sugna på att vara listade intill varandra då detta skapar en potentiell konkurrenssituation.

Vi erbjuder dem nu en “lokal” lösning. Ett stöd i deras befintliga verksamhet. En tjänst som faktiskt hjälper dem att spara både tid och pengar.

Jag ser fram emot att se systemet live i Sverige. Inte minst ser jag fram emot att själv få använda det.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Lyssna på dina kunder

Blogg

Visiba Group, Lyssna på dina kunder.

Visiba Group, Lyssna på dina kunder.

“Vore det inte helt fantastiskt om det fanns en digital vårdcentral där alla privata vårdgivare fanns listade så att jag som privatperson kunde scrolla bland läkare, boka tid och genomföra mötet i videosamtal?!”

Det kan man tycka. Vi hade fel.

Ingen i Visiba Group har tidigare arbetat inom vården i någon form så när vi kom in i branschen så gjorde vi det helt utifrån slutkundens perspektiv. Vi tänkte på hur vi tyckte att det borde se ut och vi började bygga något som liknade just en digital vårdcentral. Vi började bygga den utan att ha gjort det gedigna förarbete som faktiskt krävs för att bygga något i denna bransch.

Vartefter plattformen växte fram, insåg vi sakta men säkert att det vi byggde inte alls var vad branschen ville ha eller behöver. Det visade sig att vårdcentralerna inte ville ansluta sig till en digital vårdcentral och det lät ungefär så här:

“Så ni menar att vi ska lista vår vårdcentral jämte andra konkurrerande vårdcentraler och eventuellt förlora en kund/patient till någon med bättre närvaro online?”

Vi hade inte ens tänkt tanken från början. Vi förstod inte att vissa vårdcentraler kämpade för att överleva och behövde varje patient. De var inte det minsta sugna på att vara listade tillsammans med “konkurrenter” eftersom vi som medborgare, på grund av vårdvalet, själva bestämmer vart vi vill gå för att få vår vård . De allra flesta var dock helt på det klara med att det vi bygger är framtiden inom sjukvården. Men vi var tvungna att göra om vår affärsmodell.

Vi skulle alltså bygga en affärsmodell som inte utsatte vårdföretagen för en konkurrenssituation men som samtidigt innehöll våra ursprungliga tankar. Istället för att åter igen försöka bygga något vi inte till 100% visste hur det skulle se ut så valde vi att fråga branschen vad den ville ha, och vilka vet bättre vad dom vill ha än vårdföretagen själva?

Det ena ledde till det andra och vi valde att påbörja ett samarbete med det innovativa finska vårdbolaget Doctagon och tillsammans skapade vi vår nuvarande affärsmodell där eBokning, eVäntrum och eBesök är våra första värdeerbjudanden. Vi valde att döpa vår tjänst till “Visiba Care” och Doctagon väljer att kalla det för “Anywhere” i Finland.

Du kan se vårt system här: doctagon.fi  (välj Svenska)

Vi besökte Finland ett antal gånger och genomförde workshops där de fick ge sin syn på vad de behöver i sin vardag. Deras kunskaper var ovärdeliga. De gav oss otroligt mycket input och utmanade oss att verkligen skapa något som är till nytta för vårdgivare. Och slutsatsen är att om vi inte hade allierat oss med en kund så hade vi inte varit där vi är idag.

Hur ofta sitter du i workshops med dina kunder och frågar dem vad de vill ha och behöver? Vet du hur deras vardag ser ut? Har du följt dem en dag i deras vardag?

Dela post
Kommentarer (1)
  • Intressant Mike! Kul att läsa om er utveckling. De företag som är fast i sina egna idéer utan att lyssna på sina kunder kommer att ha det tufft.

    Camilla Björkman

    2015-01-05 14:15

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

En summering av det mest händelserika året i mitt liv – hittills.

Blogg

En summering av det mest händelserika året i mitt liv – hittills.

Jag har sålt allt jag äger och har och sitter i en bil på väg från Dalarna ner till Göteborg. Det är inte första gången jag gör den resan men denna gången var det för bosätta mig i den magiska staden. Solen är på väg upp och lyser starkare än någonsin. Jag stannar bilen för att bevittna soluppgången.

Några få personer har bestämt sig för att skapa något stort tillsammans. Ingen vet om det kommer att fungera. Vi har en idé på papper. Det är allt. Men när två eller fler personer bestämmer sig för något, är det svårt att stoppa. Vi tog alla enorma risker och lyckades.

Det senaste året har varit fantastiskt på så många sätt. Det är tur att många människor vittnat det hela, då mycket av innehållet i detta år är svårt att ta till sig eller tro på.

2014 kommer att vara året då jag lämnade mina barn kvar i Dalarna för att bli “pappa på helger och lov”. Allt för att bygga min dröm. Det är  fortfarande svårt för många att acceptera ett sådant beslut. Jag har konsekvent sagt att vi tar den diskussionen 2018 eftersom det jag har att berätta och visa inte alls går att relatera till för de allra flesta. Det kommer alltså en fortsättning på det ämnet. Jag kan mest konstatera att det är min stora sorg – Dock en övergående.

2014 kommer att vara året då jag gjorde det mesta rätt. Självklart gjorde jag några fel, men dessa tog jag på mig direkt och såg till att åtgärda omgående.

2014 kommer att vara året då sju personer sa upp sig på sina arbeten för att gå “all in” i en affärsidé vi alla trodde starkt på. Ett stort tack till dem alla.

Ett stort tack bör även riktas till dessa personers fruar som orkar med att ha män som ständigt pratar, äter, sover och lever affärsidéer. Jag ber om ursäkt för att jag har varit en del av detta.

2014 har varit ett omtumlande och fantastiskt år. Det finns inget som tyder på att 2015 skulle bli mindre fantastiskt. Ser jag till mina mål jag skrev ner på nyårsafton 2013/2014 kan jag konstatera att hela listan var uppfylld redan under augusti månad. Nya, högre mål ha satts upp och eftersom mina mål alltid blir sanning kan jag konstatera att 2015 kommer att bli magiskt.

 

Gott nytt år på er alla.

Nu bygger vi även 2015 till ett magiskt år.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen