• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Mikaela Holegård

    Mikaela Holegård

    entreprenör och författare

    Mikaela har gjort sin hobby till business och har som mål att varje potentiell idé ska kunna bli verklighet. Hon jobbar i flera projekt, bl. a. som copywriter, och har även skrivit och lanserat tre böcker på egen hand.

    • Håll kontakten
    • RSS
Inte kan väl jag? Jag är ju ingen…

BloggNu är det gjort. Jag har lanserat min första egna produkt inom mitt egna varumärke Lilla M By Sweden. Jag valde att lägga ut de tre brickorna i min egna webbutik för att kunna presentera dem för marknaden och få respons. Ett steg som alltid är läskigt. Att presentera någonting som man själv har gjort är som att blotta sig själv lite. Så känner i alla fall jag, men det är samtidigt ingenting att vara rädd för. Ingenting som man ska låta sig begränsas av.

Min mamma rynkade på näsan när hon såg brickorna första gången. Hon är min största kritiker och jag är glad över att hon alltid säger vad hon tycker för det gör att jag alltid kan lita på hennes feedback. Den är alltid ärlig. Den gör även att jag får testa mig själv med varje projekt, för kan jag bemöta min mammas kritik med självförtroende så måste ju det innebära att jag tror på min produkt. Skulle jag själv rynka på näsan och känna mig tveksam är det förmodligen ett tecken som inte är alltför positivt… Ni har säkert hört det förr, men vikten av att ha en ärlig person att visa saker för och berätta om sina idéer är guld värt. När jag bemöter kritik brukar jag ibland tänka att det är en smaksak. Jag tilltalas inte av alla designprodukter som säljs i butikerna, till exempel.

Trots min mammas respons valde jag att lansera brickorna och möta kunderna. Jag gjorde färdigt webbutiken, gjorde ett inlägg på Facebook och Instagram och postade det samtidigt som min kompis, som hade praktik hos mig under några veckor och som har följt den här processen. Nu hade jag blottat mig! Vi la ut inläggen på kvällen mellan kl 20 och 21 då jag vet att många är ute på de olika sociala medierna. Jag ville ha respons direkt. Ville veta om det skulle bli en flipp eller flopp. För någonstans finns ändå tanken på att jag, som ju inte är någon, nu försöker etablera ett eget varumärke. Vem skulle vilja köpa mina saker, jag är ju inte känd… Inte kan väl jag…? Tankar som följer i alltifrån design, marknadsföring och inte minst prissättning. Vad är folk beredda att betala för en bricka? Jag är ju ingen…

Och det blev inte heller någon storm kring brickorna, men däremot fina kommentarer om min design. Det har även kommit in några beställningar, och jag kommer att lägga en order hos företaget/leverantören om några dagar. Precis som med min första bok försålde jag innan leverans för att testa marknaden. Frågan om hur brickorna ska säljas återstår dock fortfarande. Vilka är mina kunder; företag eller privatpersoner? Återförsäljare eller användarna? Jag måste hitta en bra strategi att nå ut med mitt varumärke för att successivt bygga ett namn. För jag vill tro att jag kan, även om jag inte är någon…

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Egen design från idé till verklighet

BloggÄntligen kom paketet! Jag skyndade mig till utlämningsstället, bar paketet med en nervös stolthet ut till bilen och kunde förstås inte låta bli att öppna paketet direkt. Att jobba med design i olika former är en spännande process, för man vet aldrig riktigt hur slutresultatet blir. Hur ens idé går från skiss till färdig produkt. Oavsett om det gäller trycksaker eller en produkt, som i det här fallet. Jag fick kämpa lite med tejpen och vände och vred på den stora kartongen i det trånga framsätet. När jag sedan plockade bort bubbelplasten från den första av tre prototyperna dog entusiasmen av lite.

För ett tag sen bestämde jag mig för att satsa mer på design av produkter och innovationer och började arbetet med att designa brickor. Jag hittade ett svenskt företag att samarbeta med och bestämde mig för att beställa tre prover. Jag har aldrig designat brickor tidigare, ja egentligen inte någon annan produkt på det här sättet. Som vanligt vill jag göra processen kort och vill bli färdig med arbetet snabbt. Jag tog hjälp av en kompis som fick ge respons på mina förslag. Efter några dagar beställde jag en oval, en rund och en rektangulär och stilren bricka. Designen går i blågult och grunden är fotografier. Leveranstiden förväntades bli ca 10 dagar. I det här sammanhanget en lång väntan.

Nu satt jag där i framsätet med den rektangulära och stilrena brickan i min hand. Den fartfyllda bilden och den blågula effekten var inte alls det jag tänkte mig. Den här brickan som jag var mest nöjd med och trodde mest på. Hur ser de andra ut?! Jag plockar fram den runda brickan och känner mig plötsligt lugn igen. Den ser riktigt bra ut, och jag som tryckte minst om den i designprocessen, men valde att beställa ett prov då det kunde bli snyggt, vilket det ju blev. Den ovala, mer klassiska, brickan blev bra den också. Det fotot behöver städas lite bara då det kommit med blå prickar på den gula bakgrunden som inte ser helt genomtänkt ut. Den härligaste känslan var nog ändå att se sitt eget varumärke på baksidan av varje bricka.

Nu när det har gått några dagar tycker jag att alla tre brickorna ser bra ut. Kanske att den rektangulära var en bättre idé än färdig produkt, men de andra två kommer att visas för marknaden inom kort. De steg som återstår är att bestämma om jag ska sälja själv eller leta återförsäljare, hur de ska packas och eventuellt då skickas till kund och hur många brickor som ska beställas av leverantören.

 PARENTES: PÅL. min innovation, befinner sig förresten i Bangladesh nu och jag väntar nervöst på besked om hur det går i processen att ta fram prover och om jag äntligen kan ha hittat en leverantör.

 

 

 

 

 

 

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Känslan av att ha gjort läxan

BloggKommer ni ihåg stressen från skolan när man på väg in till lektionssalen visste att man inte riktigt läst på läxan? Samtidigt som man satte sig vid bordet och läraren startade lektionen hoppades man ha tur med frågorna på pappret, som läraren snart började dela ut. En jobbig känsla, eller hur? När jag i måndags satt på möte med två personer (en säljare och en leverantör) insåg jag att jag hade gjort läxan. Ja, nästan som rinnande vatten svarade jag på deras frågor. En skön känsla, för det är viktigt att vara påläst och visa att man har en genomtänkt idé. Jag har alltid självförtroende när jag pratar om mina olika projekt, och det är mycket lättare när man kan visa att man gjort allt det som förväntas av en.

Mötet i måndags handlade om PÅL, min innovation. Nu har jag förhoppningsvis hittat en person som kan hjälpa mig med produktionen, som ännu inte är igång. Av olika anledningar får projektet ta lite tid. Att ta fram en produkt kräver noggrannhet, och inte minst ekonomi… Jag väljer att vänta in rätt läge, och jag tror att det har kommit nu. En av personerna jag träffade i måndags kommer att resa till Bangladesh nästa vecka och kommer då att ha med sig PÅL och andra produkter. Planen är att jag nu ska få nya prover samt ett pris på tillverkning. Det blir lätt ett moment 22 då jag helst vill spara kostnaden att göra fler prototyper, men samtidigt behöver de nuvarande prototyperna justeras lite för att jag ska vara helt nöjd. Innan jag är det kan jag inte börja sälja in dem hos tänkta återförsäljare, som är ett viktigt steg för att jag ska våga beställa hem en första order. Därför känns steget att ta hem några prover, se vilka färger som är aktuella och andra detaljer, för utan dem står jag fortfarande still.

Små steg, men hellre det än att trampa snett. Det är en lärande process hela tiden, och jag hoppas att jag kommer att fortsätta ha svar på de frågor som jag får. Känslan av att ha gjort läxan betyder väldigt mycket för att fortsätta våga satsa.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter