• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Mikaela Holegård

    Mikaela Holegård

    entreprenör och författare

    Mikaela har gjort sin hobby till business och har som mål att varje potentiell idé ska kunna bli verklighet. Hon jobbar i flera projekt, bl. a. som copywriter, och har även skrivit och lanserat tre böcker på egen hand.

    • Håll kontakten
    • RSS
En egen affärsutvecklare

BloggIgår hade jag möte med en affärsutvecklare. Vi hade bestämt träff på ett café i stan, och jag tyckte att jag hade energi när jag gick dit, men det var inget i jämförelse med vad jag hade när jag gick hem.

Inför mötet gjorde jag en liten övning för att försöka bena ut vem jag vill vara som företagare utifrån vilka egenskaper och kompetenser jag har. Jag vill alltid komma förberedd inför mina möten och att svara på de här frågorna kändes som en bra start. Anders, affärsutvecklaren, hittade mig via facebook och kontaktade mig. Han blev intresserad av mina idéer och mitt företagande hittills och ville höra mer. Vilket jag förstås är väldigt tacksam över.

(jag ska berätta mer om övningen i nästa inlägg)

Jag fick förstås många frågor om vem jag är och vad jag har för ambitioner med det jag gör. Att försöka svara på frågor om var jag vill vara om några år är jättesvårt. Det vet vi alla som någon gång har varit på en anställningsintervju. Mitt problem i nuläget, som jag beskrev det för Anders, är att jag vet var jag står, vad jag har och vart jag vill. Det är vägen dit som är en dimma för mig. Du känner säkert igen dig i att det är många frågor man vill ha svar på som företagare. Jag har haft mitt företag i lite mer än ett år nu och är fortfarande i en utvecklingsfas. Att få hjälp av en person som Anders känns därför väldigt lägligt och som en viktig del i att komma framåt och nå dit jag vill.

Det är alltid bra att sätta ord på vem man är och varför man driver företag. Det finns alltid ett syfte och det är bra att påminnas om det ibland. Ny som rutinerad företagare.  Det finns många ställen man kan vända sig till om man vill ha hjälp. ALMI och  Nyföretagarcentrum, för att nämna två. Idag har vi även förmånen att hitta mycket information på webben. Googlar du starta eget, eller driva eget, får du en lång rad med träffar. Alltifrån Verksamt, Bolagsverket och flertalet guider för att komma framåt. Glöm inte heller att du hittar massor av information bara på Driva Egets hemsida, som du ju är på just nu.

Hjälp finns, du ska bara hitta den, och jag känner mig väldigt tacksam över att nu ha en egen affärscoach och mentor vid min sida på den här resan.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Utvecklande med trög försäljning

BloggInnan jul släppte jag min andra bok. Boken om hundträning för barn och ungdomar med titeln ”Din hund är ingen robot”. Samtidigt lät jag även trycka upp en ny upplaga av agilityboken ”Grunden är grunden” och fick en leverans på sammanlagt 5000 böcker från tryckeriet. Ett lager som jag lyckligtvis nog inte behöver ha hemma utan betalar en liten summa på 80:-/pall till ett företag som lagerhåller dem åt mig. Sedan ringer jag så fort jag behöver hämta nya lådor, och allt fungerar väldigt smidigt.

Men hur tänkte jag egentligen där när jag lät trycka upp så många exemplar på samma gång? Nu står jag med två stora fakturor från förlaget (tryck- och binderikostnad) och en faktura från illustratören. Svettigt och dumt i vissas ögon. Jag väljer att se utmaningen i att ha deadline för att kunna betala detta finansierat på försäljningen av de nytryckta böckerna och inte behöva ta från tidigare intäkter. För att lyckas hade det förstås varit gott med medvind i försäljningen, som inte alls når de nivåer jag hade förväntat mig.

Agilityboken säljer fortfarande bra, och säljer så gott som sig själv. Jag har, ska erkännas, inte behövt lägga ner tid och pengar på att marknadsföra boken aktivt. Med Robotboken, som jag valt att kalla den, är däremot responsen från marknaden en annan. Den har inte alls fått den uppmärksamhet som jag hade önskat. Ja, snarare förväntat mig. Men man måste förstås vara beredd på att det kan bli annorlunda än man tänkt sig, och det är de motgångarna (om man väljer att de det som det) som är utvecklande.

För att marknadsföra böckerna tog jag kontakt med en stor butikskedja i Stockholm, som har både fysisk butik och webbutik där jag under två dagar fick stå i butiken och göra reklam för böckerna. Jätteroligt i teorin, segt och inte alls lika roligt i praktiken. Om man ska vara ärlig. Men en nyttig lärdom, absolut! Jag sålde närmare 30 böcker under de två dagarna, och det var helt okej, men det jag värderar är att se resultatet i efterhand i form av ökat intresse för boken. Icke. Så nu har jag precis skapat min första Facebookannons där jag marknadsför båda mina böcker. Enkelt och smidigt att skapa. Till det här gjorde jag en så kallad landningssida från Facebook till min hemsida med lite information om böckerna samt ett eget beställningsformulär. På så sätt ser jag vilka som har gått vägen via Facebook för att beställa, och vilka som beställer den vanliga vägen via hemsidan. Det är förstås inte helt säkert att beställarna har gått just de vägarna, men det är en indikation på konsumenternas mönster. Till det får jag även uppdateringar från Facebook som visar statistik för min annons. Riktigt roligt, och det har ökat försäljningen markant.

Den här annonseringen kommer att pågå i 14 dagar, och efter den perioden kommer jag att utvärdera resultatet. Kanske får det fortsätta ett tag till. Kanske skapar jag en kampanj kring böckerna. Kanske kommer jag på fler smarta kanaler där jag kan marknadsföra böckerna. Det kommer till exempel igång en mängd hundkurser ute på hundklubbarna i Sverige nu till våren. Självklart ska jag nå instruktörerna med bra erbjudanden för att de ska välja just min bok.

Du märker hur utvecklande det är med lite motgång. Hade min nya bok sålts lika enkelt som agilityboken hade jag inte behövt planera min marknadsföring och utvecklats inom det området.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Mina dagar på Formex

BloggAtt, som jag, få möjligheten att ställa ut sin produkt på Formex är en upplevelse för livet. Inte för att det på något sätt är glamoröst eller statushöjande. Du står i en monter fyra hela dagar, pratar med en del folk och umgås med dina monterkamrater, om du har några. Och visst har du som utställare tillgång till en riktigt mysig ”Utställarlounge” och egen restaurang, men det är inte det jag syftar på. Utan möjligheten att få stå där, möta olika personer och stolt få prata om någonting som du själv har skapat. Nu har förstås inte alla utställare på Formex skapat det de ställer ut, men för mig är det en viktig del i upplevelsen.

För dig som inte har varit på Formex någon gång kan jag berätta att det är nordens största mässa för inredningsdesign. Så står det i alla fall på deras hemsida, men i verkligheten är det så mycket mer. Alla Stockholmsmässas hallar är öppna. I C-hallen hittar du bland annat present- och packningstillbehör, trädgårdsrelaterade produkter samt det ätbara som lakrits, fudge, kakor och mängder av olika sorters choklad. I viss mån hittar du även teer, marmelader och andra tilltugg.

Vidare in i B-hallen finns köksrelaterade produkter och här hittar vi även Young Designers, som även de har vunnit sina platser på Formex, precis som jag och de andra finalisterna i innovationstävlingen Sörmex.

I A-hallen hittar man kort och gott allt annat; produkter till leksaksbutiker, smycken, textilier, inredning och mycket mer. Som du förstår är byggnaden stor, så det har sin tid att ta sig igenom hela mässan, om man vill titta noggrant. Även om man väljer att bara ta på utan kan man inte undgå att inspireras av all kreativitet man ser. Någon har trots allt skapat och låtit producera produkterna, som nu letar återförsäljare. Formex är en branschmässa vilket innebär att man endast kan handla genom att lägga orders hos varandra. Så här trängs inköpare från olika företag och butiker med varandra för att hitta det bästsäljande för våren och sommaren. Här syns även en mängd bloggare och pressfolk, som man kanske helst ska känna igen för att undvika att ställa pinsamma frågor… ;)

I augusti förra året besökte jag Formex första gången, och jag kommer att låta det bli en vana att minst en gång per år besöka mässan, som brukar vara i januari samt augusti varje år. Det är en sådan bra inspiration. Har jag produkter i framtiden som säljer på Formex vore det förstås roligt att ställa ut igen. Men PÅL gör sig inte på Formex. Den typen av inköpare rör sig inte på en mässa marknadsförd som nordens största för inredningsdesign. PÅL kommer nog däremot att fungera super på en konsumentmässa där man får möta slutkunderna direkt och sälja till dem.

Jag hade en förhoppning om att kunna göra en bra marknadsundersökning under mässans fyra dagar, och jag fick ut massor av att träffa en mängd trevliga, och olika typer av besökare. Nu fortsätter processen med PÅL så att alla som har visat intresse den senaste tiden snart får möjlighet att köpa sig en egen PÅL. Och jag hoppas att du som läser de här, och som aldrig har besökt Formex får möjlighet att göra det. Prata runt i ditt nätverk så hittar du någon som kan fixa biljetter, det är jag övertygad om.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Formex 2015

BloggJa, då sitter jag här på en av köksstolarna hemma hos mormor. Redan när jag fick beskedet om att jag var en av finalisterna i innovationstävlingen Sörmex och därmed vann en plats på Formex ringde jag mormor för att boka boende under den här veckan. Det här var i september. Nu är det plötsligt januari, och mässan startar imorgon. Tiden bara flyger iväg, och trots att det känns som att det var igår vi hade finalen i Sörmex och att januari då kändes lågt bort har det hunnit hända massor under hösten. Dels med mina planer med min produkt, dels inom företaget.

I september trodde jag att jag skulle presentera PÅL, min produkt, i tre olika färger. Jag föreställde mig en grå, brun och en svart nyans med iögonfallande accentfärger. Att jag skulle ha färdigt med produktion, ha en klar prisbild och vara beredd på att ta in mängder med ordrar under mässans fyra dagar. Det blev inte riktigt så. Processen med att hitta en producent drog ut på tiden. Förbannade okunskap, men det är inget ont som inte har något gott med sig. Jag menar, det finns antagligen en mening med allt som händer (jag envisas med att tro det i alla fall…). PÅL har under hösten varit i Estland och vänt. En “fabrik” har räknat på produktionen samt lämnar två arbetsprover, och det visar sig att produktionskostnaden skulle ligga på ungefär 600:-/påse. Per PÅL. Ett alldeles för högt pris om man vill tjäna något på vägen (vilket är en självklarhet). Nästa steg blir att hitta en producent i Asien för att få ner priset. En process som innan Formex aldrig skulle hinnas med.

Då får man ta fram sin viktigaste egenskap som entreprenör;  förmågan att tänka om. Min produkt har en väldigt stor potential, men jag saknar i dagsläget kunskapen att gå hela vägen på egen hand. Det gör att jag nu har börjat söka efter samarbete i projektet, eller att faktiskt sälja idén. Sälja PÅL, min allra första innovation. Så jag står utan PÅL i tre färger på Formex i fyra dagar. Och jag kommer inte att ta en enda order. Istället har jag med mig två prototyper att visa upp. Båda är svarta med röda detaljer. Stilrent. Syftet med mässan har ändrats till att vara med om något häftigt (det är minsann inte alla som någon gång i sitt liv ställer ut på Formex!), knyta kontakter samt bygga erfarenhet för framtiden. Jag vill också se det här fyra dagarna som en chans att göra en marknadsundersökning – drar PÅL ögonen till sig? Finns det något intresse för min produkt? Tacksamt nog finns mina slutkunder på mässan, så det är ett ypperligt tillfälle.

När jag och de andra från Sörmex under eftermiddagen var på mässan och förberedde montern kände jag mig lugn. Jag är där för att ha roligt. De andra pratar om vikten av att få intresse och förhoppningsvis en lagom mängd med beställningar som gör det värt att fortsätta jobba med sin produkt. Trots att min monter är betydligt mer kal än jag planerat ser den fin ut. Enkel och stilren, helt i min smak. Och stoltheten över min PÅL gör arbetet än roligare. Jag ser fram emot de här fyra långa och tuffa dagarna, och är glad att det äntligen har blivit januari. Det här är veckan då jag ska presentera mitt varumärke och min produkt, som så många har varit nyfikna på.

Läs mer om varumärket och om PÅL på www.lillambysweden.com, och vill du besöka vår monter på Formex hittar du oss i AG:09.

Mikaela

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Mål och ambitioner som företagare

BloggFunderar du på att starta företag? Kanske att det här kan hjälpa dig att få en bra start.

Nu har jag drivit mitt företag i lite mer än ett år. Nej, jag ska inte komma med någon lång årskrönika eller sammanfattning nu (det finns fullt av dem på Facebook så vi är nog alla trötta på dem ;) ). Men däremot tänkte jag dela med mig av min främsta reflektion efter de här månaderna, och det är synen mål och ambition. Jag tänker såhär:

Hur ser mina mål som företagare ut idag jämfört med för ett år sedan?
Vad har jag för ambitioner idag, och hur ska jag uppnå dem?

Ja, vi anar en ”analysaktig” form här nu, men jag ska hålla den lättsam.

Att sätta upp mål är för mig väldigt klyschigt. Alla sätter upp mål till höger och vänster och varken håller dem eller utvärderar vägen till dem, eller från dem… Samtidigt känns det förstås relevant att ha någon form av målsättning, för jag måste ju motivera för mig själv varför jag vill driva företag. Jag har vuxit mycket i min syn på mål under året. När jag startade företaget var målet att tjäna mycket pengar och samtidigt ha förutsättningarna att ha mycket tid med hundarna (som gör det svårt för mig att ha ett tryggt heltidsjobb då jag bl.a. inte vill ha stress över att de inte får den tid de är värda). Idag ser jag det på ett lite annat sätt; att jag vill göra saker som har ett värde. Dels för mig, dels för andra.

I mitt första blogginlägg här på Driva Eget berättade jag om svårigheterna med att hitta sig själv som företagare, och där har jag fortfarande mycket kvar att lära, och vi kommer till de tankarna strax.

Vad gäller ambitionsnivå vill jag främst trycka på vikten av att vara realistisk. Jag hade många bra projektidéer inledningsvis, men underskattade tiden det tar att driva igenom ett projekt, och då allra helst flera projekt. Man kan tala om ambitionsnivåer på olika sätt och inom olika projekt eller i en helhet, men oavsett hur/vad ska man inte ta i. Jag hade noll erfarenhet av att arbeta med projekt på det sätt som jag gör idag. Jag har lärt mig successivt både på egen hand, men även med hjälp av andra. Otroligt lärorikt, men det tar lång tid. Samtidigt har jag lyckats med att slutföra flera projekt, och då tänker jag bl.a. på mina två böcker som har publicerats under året, varav den ena upplagan redan är slutsåld på sex månader.

Man prioriterar det man tror är rätt. En lista som ändras lite då och då. Jag har under året mer eller mindre jobbat ensam i mina projekt och känner att det är dags att testa nya vägar. Jag behåller målet att fortsätta göra saker som är betydelsefulla för mig och andra, men höjer ambitionsnivån flera steg – det är dags att driva företag på riktigt nu. Sluta vara nybörjare och skaffa sig kunskaper att klättra på stegen upp mot ”eliten”. Jag vill att min tid ska vara värd. Att all tid som jag lägger på de olika projekten ska ge något tillbaka, och idag är jag inte nöjd med den nivån.

Det finns som alltid olika vägar att gå för att nå sina mål, och just nu behöver jag hjälp att hitta de rätta vägarna för mig och mina projekt. Därför har jag nu skannat branschen i hopp om att hitta en samarbetspartner. Hitta en person som tror på mina idéer och som vill utveckla dem tillsammans med mig. Jag är duktig på att tänka och att producera, men mina kunskaper om företagande och affärsutveckling kan absolut utvecklas.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter