• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Mikaela Holegård

    Mikaela Holegård

    entreprenör och författare

    Mikaela har gjort sin hobby till business och har som mål att varje potentiell idé ska kunna bli verklighet. Hon jobbar i flera projekt, bl. a. som copywriter, och har även skrivit och lanserat tre böcker på egen hand.

    • Håll kontakten
    • RSS
Om bok nummer två, som kommer ut innan jul

BloggJag är mitt uppe i slutredigeringen av min nästa bok. En fas som är både rolig, men även krävande. Här ska allt sättas på plats. Texten ska korrekturläsas och putsas. Bilderna ska placeras in på respektive plats, och så fort illustratören är färdig med sitt jobb ska illustrationerna på plats även de. Det är första gången som jag samarbetar med en illustratör och en fotograf på det här sättet. Det är både svårt, men främst roligt. Som tur är känner jag båda personerna vilket ger trygghet i projektet.

Min bok är, precis som min första, skriven med hundtema, men den här gången vänder jag mig till en ny målgrupp; barn och ungdomar. Det finns mängder av böcker, och annat material, skrivet om hundträning. Trots det fann jag en lucka i utbudet då jag insåg att det inte finns något bra material skriver för barn och ungdomar som inspirerar till hundträning. Och den här boken ger andra utmaningar än min första bok “Grunden är grunden”, som är en agilitybok. Även den skriven för att inspirera till träning, men med en bredare målgrupp och ett “enklare” innehåll. Agilityboken skrev jag för att inspirera till träning och uteslöt egna åsikter och tyckande om hur läsaren skulle göra med sin hund. Jag valde att förhålla mig neutral till de olika metoderna genom att säga “såhär kan du göra…”, för ingenting är mer rätt eller fel så länge resultatet uppnås. Vägen dit kan vara olika och ska anpassas efter varje individ. I barn- och ungdomsboken gör jag tvärt om. Där måste jag skriva om min filosofi. Jag skriver om hur man tränar kontakt, följsamhet och förbudsord, för att nämna några kapitel. Det är fortfarande rekommendationer, men för att vara pedagogisk behöver jag vara utförlig i hur jag beskriver varje övning.

För att veta att jag håller en bra nivå ska ett antal personer få korrekturläsa boken i veckan. När man jobbar med text är det väldigt bra att få höra hur andra tar emot din text. Höra deras tankar och åsikter, för även om du upplever att ditt material är bra är det slutkunden som trots allt bestämmer om materialet håller. Och de tankarna och åsikterna vill jag gärna ha innan jag gör den slutliga formgivningen av boken, skickar iväg filen till tryckeriet och ger godkännande att trycka 3000 exemplar.

Det är väldigt inspirerande att skriva för andra på det här sättet. Jag är beredd på att antalet “tyckare” kommer att vara fler den här gången, men ser det som en utmaning istället för att skrämmas av det. Och jag ser fram emot att få möta de barn och ungdomar som jag hoppas kommer att ha nytta och glädje av boken. Jag planerar en releasen veckan innan jul och ska kontakta en butik med förhoppningen om att få vara i deras lokaler. Min första bok hade ingen officiell release. Hela processen att trycka, sälja och få ut boken på marknaden gick så väldigt fort att det på något sätt glömdes bort. Så jag har ingen erfarenhet av sådana kalas, men den här gången vill jag träffa läsarna tillsammans med min fotograf. Jag hoppas att de vill träffa oss och våra hundar, som är med i boken.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Om att inte alltid vara produktiv, och att accepterar det

BloggJag driver flera olika projekt parallellt och göra hela tiden bedömningar för varje projekts tidsplanering och plats på prioriteringslistan. Just nu är det projekt inom produktdesign och författande som ligger överst på listan. Det är så utvecklande att ha fötterna i olika branscher, prata med nya människor och ta del av deras kunskaper och erfarenheter.

I dagsläget har jag sju projekt igång. Några avslutas under november och december. Andra projekt kommer att fortsätta under våren. Att hålla koll på projekten kräver struktur och disciplin för att ro alla projekt i hamn – eller? Vad krävs egentligen för att lyckas? Många jag möter frågar när, eller om, jag någonsin sover. Ja, självklart, svarar jag. Alla behöver väl sova? Jag får känslan av att de tror att jag jobbar dygnet runt – med allt. Men det skulle väl inte vara hållbart för någon?

Jag tror att de här personerna associerar min vardag till sin egen, för de själva uttrycker ofta meningar som ”Jag har aldrig tid med…”. Ni känner igen det, det klassiska vardagspusslet som innehåller för många bitar. Men vad är egentligen tid, och hur värderar vi den? Jag räknar aldrig på hur många timmar jag har jobbar under en vecka. Skriver inte upp någon form av arbetstid och mäter det mot den lön jag kan ta ut. Det är inte relevant. Jag är inte produktiv alla dagar. Det går bara inte. Därför skulle jag aldrig tvinga mig själv att skriva ner antalet timmar som jag har jobbat den här dagen. För hur vet jag hur mycket effektiv tid det ryms i de antal timmar som jag just har antecknat? För mig är det det som räknas.

När man jobbar med projekt mot olika deadlines har man vissa saker att ta hänsyn till. Ibland jobbar jag ensam, ibland tillsammans med andra. Jag håller alltid deadline, men jobbar i min egen takt. Ibland jobbar jag ”passivt” en eller två dagar. Lägger tid på mina tre hundar. Tar ett extra träningspass med dem eller en extra långpromenad just den dagen. Jag jobbar passivt. För jag har jobbet i mitt huvud hela tiden, men lägger ingen press på att producera. Det är oftast de dagarna som jag gör mest senare på kvällen. Bockar av att göra-listan på en timme istället för att göra samma sak under en åtta timmar lång (ineffektiv) arbetsdag.

Att vara produktiv innebär att du är aktiv. Att du är verksam och arbetsduglig. Ibland nöjer jag mig med att bara vara duglig. För nästa dag kanske jag är mer aktiv och verksam än någonsin. För att dagen därpå vara mindre duglig än i förrgår. Ni ser mönstret. Budskapet. Det handlar inte om att lägga ner ett stort antal timmar, utan det handlar om att vara produktiv. Och om att vara smart.

Jag är inte produktiv alla dagar, men väljer att acceptera det. Varför bråka på mig själv? Man ska hålla sig vän med chefen…

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vänta inte med din produkt

BloggFör 8 år sedan designade jag ett hundtäcke. Jag såg, som vanligt, ett problem med de modeller som fanns på marknaden och ville hitta en bättre lösning. De hade inte de funktioner som jag önskade att ett hundtäcke skulle ha. Jag började skissa på en modell utifrån den kravlista som jag hade för produkten. Först på papper för att sedan rita upp täcket i rätt storlek och slutligen klippa ut täcket i tyg.

Efter att ha provat modellen på min ena hund lämnade jag mönstret till en sömmerska, som fick sy upp täcket. Materialvalet blev ull och fleece, och efter ett par dagar hade jag mitt uppsydda täcke i handen. Och där stannade hela processen. Min sömmerska var inte intresserad av att ha någon produktion, plus att det hade blivit ett dyrt val av tillverkare då det finns betydligt smidigare och billigare alternativ. Men det visste jag inte då. Där stod jag med mitt täcke och visste inte hur jag skulle gå vidare. Den planerade täckeskollektionen lades bokstavligen på hyllan.

Onödigt. Högst onödigt. När jag tittar på samma marknad idag, den med hundtäcken, ser den helt annorlunda ut. Idag finns det flertalet varumärken vars modeller liknar den som jag lät sy upp för flera år sen.  Så när jag nu står med samma planer om att skapa en täckeskollektion måste den första kravlistan ändras och en djupare analys av marknaden och kundernas behov måste göras. Jag väljer att se det som positivt då den här processen blir mer lärorik. Men det största jag har lärt mig är att inte vänta, utan har jag inte de kunskaper som krävs får jag söka personerna som har den. Lösa problemet, helt enkelt. Inom några dagar får jag de två första prototyperna av min nya modell som jag och min kompis ska testa på våra hundar under helgen då vi ska till Luxemburg och tävla agility. En större utprovning kommer att göras på HUND2014, en hundmässa på Stockholmsmässan (Älvsjö) i december.

Vänta inte. Den inställningen har jag med min första produkt, som jag har arbetat med i snart ett år. Det har blivit en långdragen process av olika anledningar, men målet är att lansera den i januari, då jag ska ställa ut på Formex. Mer om det i nästa inlägg.

Dela post
Kommentarer (1)
  • Hur har det gått med hundtäckena?

    Mirella sjöblom

    2016-11-10 21:14

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter