Om att hitta rätt kläder. Och om att vara redo att bära dem.

Mikaela Holegård

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 20 oktober, 2014

”Hej, vad heter ditt företag?”
”Hej, vad gör du för något?”

Jag står tillsammans med flera företagare i en lokal i vilken det arrangeras ett event för företagare i Eskilstuna. Jag hade nyligen registrerat mitt företag och tänkte att det här skulle vara det perfekta tillfället att nätverka. Men redan vid första handslaget tappade jag min hållning. Vad heter mitt företag? Vad gör jag för något?

Jag hade visserligen låtit trycka upp 500 visitkort med texten ”M Writing” på. M Writing som är den delen av mitt företag som jag frontar när jag tar textuppdrag. Men jag hade ju inte registrerat namnet – kan jag då använda det?

”Hej, Mikaela. Jobbar med olika textuppdrag”.
Personen framför mig ser frågande ut. Jag fortsätter.
”..det kan till exempel vara texter till en hemsida, broschyr eller annat informationsmaterial för ett företag”.
Nu såg personen ut att känna igen sig i beskrivningen och frågar hur länge jag har jobbat.
”Eh.. jag har nyligen registrerat mitt företag”, svarar jag.

Stopp. Vi backar bandet.
Tänk om jag istället hade sagt:
”Hej, Mikaela. Jag är informationsdesigner. Hur kommunicerar ni med era kunder?”
Jag ger mig själv en titel, vilket låter mer professionellt, och jag ställer en fråga som personen inte kan svara på med ett enkelt ja eller nej = dialog inleds.

Att sälja in sig själv som företagare är lika viktigt som det är svårt. Allra helst för oss företagare som har lite svårdefinierad inriktning eller en nisch som är svår att förklara med bara ett ord. Är du trygg med din affärsidé blir det här frågan lättare. Tveka heller inte att ta hjälp från personer i din omgivning eller platser som Nyföretagarcentrum, till exempel. Men framför allt, kolla hur eventuella konkurrenter presenterar sig.

Trots att jag hade låtit trycka upp 500 visitkort med texten ”M Writing” gav den kvällen ingen respons, för jag kunde inte sälja in mig som företagare. Visitkorten var snygga, men det är inte det som avgör. Du kan få uppdrag utan att ha varken visitkort eller hemsida. Ring din kund och boka ett möte. Det är där du har chansen att skapa något.

Precis som med vilken produkt eller kampanj som helst måste du vara redo att möta marknaden. Hitta rätt kläder, och våga bära upp dem.

Veckan efter eventet var jag inbjuden till ett nätverk där jag fick chansen att presentera mitt företag på 30 sekunder. I lokalen satt flera potentiella kunder och med min retorikbakgrund hade jag förstås föreberett min presentation noggrant.
”Hej, Mikaela heter jag och representerar idag den delen av mitt företag som heter M Writing. Jag arbetar i huvudsak med (…)”.
Jag vad förberedd, konkret och sa framför allt lagom mycket om mig och mitt företag. Efter nätverkslunchen fick jag direkt kontakt med två företag och hade möte med det ena senare samma dag.

Så, låt visitkorten vänta. Låt hemsidan vänta.  Så länge du inte kan bära upp dina kläder är du inte beredd att möta marknaden.

(Vad som hände med visitkorten? De har minskat något i antal och ligger nu undanstoppade i en låda. Jag frontar inte ”M Writing” längre. Jag passade inte i de kläderna).