Mina dagar på Formex

Mikaela Holegård

Publicerades: 22 januari, 2015

Att, som jag, få möjligheten att ställa ut sin produkt på Formex är en upplevelse för livet. Inte för att det på något sätt är glamoröst eller statushöjande. Du står i en monter fyra hela dagar, pratar med en del folk och umgås med dina monterkamrater, om du har några. Och visst har du som utställare tillgång till en riktigt mysig ”Utställarlounge” och egen restaurang, men det är inte det jag syftar på. Utan möjligheten att få stå där, möta olika personer och stolt få prata om någonting som du själv har skapat. Nu har förstås inte alla utställare på Formex skapat det de ställer ut, men för mig är det en viktig del i upplevelsen.

För dig som inte har varit på Formex någon gång kan jag berätta att det är nordens största mässa för inredningsdesign. Så står det i alla fall på deras hemsida, men i verkligheten är det så mycket mer. Alla Stockholmsmässas hallar är öppna. I C-hallen hittar du bland annat present- och packningstillbehör, trädgårdsrelaterade produkter samt det ätbara som lakrits, fudge, kakor och mängder av olika sorters choklad. I viss mån hittar du även teer, marmelader och andra tilltugg.

Vidare in i B-hallen finns köksrelaterade produkter och här hittar vi även Young Designers, som även de har vunnit sina platser på Formex, precis som jag och de andra finalisterna i innovationstävlingen Sörmex.

I A-hallen hittar man kort och gott allt annat; produkter till leksaksbutiker, smycken, textilier, inredning och mycket mer. Som du förstår är byggnaden stor, så det har sin tid att ta sig igenom hela mässan, om man vill titta noggrant. Även om man väljer att bara ta på utan kan man inte undgå att inspireras av all kreativitet man ser. Någon har trots allt skapat och låtit producera produkterna, som nu letar återförsäljare. Formex är en branschmässa vilket innebär att man endast kan handla genom att lägga orders hos varandra. Så här trängs inköpare från olika företag och butiker med varandra för att hitta det bästsäljande för våren och sommaren. Här syns även en mängd bloggare och pressfolk, som man kanske helst ska känna igen för att undvika att ställa pinsamma frågor… 😉

I augusti förra året besökte jag Formex första gången, och jag kommer att låta det bli en vana att minst en gång per år besöka mässan, som brukar vara i januari samt augusti varje år. Det är en sådan bra inspiration. Har jag produkter i framtiden som säljer på Formex vore det förstås roligt att ställa ut igen. Men PÅL gör sig inte på Formex. Den typen av inköpare rör sig inte på en mässa marknadsförd som nordens största för inredningsdesign. PÅL kommer nog däremot att fungera super på en konsumentmässa där man får möta slutkunderna direkt och sälja till dem.

Jag hade en förhoppning om att kunna göra en bra marknadsundersökning under mässans fyra dagar, och jag fick ut massor av att träffa en mängd trevliga, och olika typer av besökare. Nu fortsätter processen med PÅL så att alla som har visat intresse den senaste tiden snart får möjlighet att köpa sig en egen PÅL. Och jag hoppas att du som läser de här, och som aldrig har besökt Formex får möjlighet att göra det. Prata runt i ditt nätverk så hittar du någon som kan fixa biljetter, det är jag övertygad om.