Det här med pitchar

Mikaela Holegård

Publicerades: 12 juni, 2015

Jag har alltid tyckt om att prata inför folk. Jag var nog den enda under min skoltid som tyckte om de muntliga redovisningarna, och det här är en egenskap som har hjälp mig i många situationer som företagare. Jag har ju även varit hundinstruktör i 10 år där jag har planerat och ansvarat för ett okänt antal hundkurser på olika nivåer. Under de här åren har förmågan att improvisera vuxit, och det är en styrka i många sammanhang. Alla de gånger som jag har förberett en pitch är jag tacksam över mina verktyg inom retoriken. Våren 2010 läste jag Retorik A vid Örebro Universitet, en kurs som pågick hela terminen och är en grym grund att ha vid alla tillfällen. Med de kunskaperna känner jag mig trygg när jag ska förbereda mitt pitchmaterial, men även i framförandet.

Grunden att bli trygg att stå inför folk och prata är kunskap. Kan du ämnet du ska prata om blir du trygg i din roll, för du kan din fakta och sammanhanget. Allra helst de gånger som din publik inte alls kan ditt ämne, för då kan ju ingen rätta dig även om du förstås ska vara förberedd på kluriga frågor.

En annan trygghet är att ha ett bra manus. Att ha en bra och snygg presentation är A och O, i alla fall för mig. Jag är alltid noga med hur jag formulerar mig, att allt hänger ihop i en helhet och att allt jag säger har relevans. Den klassiska röda tråden måste finnas där och jag vill inte att min publik, oavsett hur stor den är, ska vara ointresserade.

På onsdag nästa vecka ska jag göra två pitchar. Den kallar vi för ”exitpitch” inom LevelUp där vi som har deltagit under våren ska presentera oss och våra företag. Publiken här är i första hand personer här på Munktell Science Park, d.v.s. andra företagare, men dörren är förstås öppen för alla som vill lyssna. Den andra pitchen handlar om att sälja in mig och min innovation PÅL. Sammanhanget här kommer från ett initiativ från Strängnäs Business Park som tillsammans med flera partners erbjuder entreprenörslån utifrån flera ansökningssteg och nu återstår sista steget där vi är 10 företagare som ska möta Draknästet. Vi har inte fått veta vilka personer Draknästet består av, men vi vet vad de vill ha för information och att pitchen ska vara 15 minuter. Syftet med den här pitchen är alltså att jag ska sälja in mig själv, PÅL och varför de borde satsa på mig och min affärsidé.

När jag förbereder en pitch tycker jag att det är enklast att utgå från ett gäng frågor. Vilka frågor det är styrs av sammanhanget. Vet man inte frågor som ska besvaras finns det alltid någon att fråga. En uppdragsgivare eller annan ansvarig. Mina två pitchar på onsdag varierar både i tid och innehåll. Jag kommer att prata om mig själv vilket gör att jag kan all fakta, plus att vi har fått träna på respektive pitch tidigare, så grunden är färdig. Fyra övergripande frågor som jag brukar besvara är:

– Vad är syftet med pitchen och vilka talar jag till?
– Hur lång tid ska jag prata?
– Vad vill de veta? (Är det relevant att berätta massor om mig själv eller är det en produkt i fokus, t.ex…?)
– Hur gör jag pitchen intressant genom rätt disposition? (I vilken ordning ska jag berätta allt?)

Sen finns det förstås en mängd olika verktyg och former för att krydda det hela. Du kanske vill använda teknik i någon form av ljud, en power point eller liknande. Det finns en del att fundera över och det tar tid att skapa en bra presentation. Och inte minst att lära sig den! Jag vill aldrig använda ett manus, stödord eller liknande utan jag vill kunna mitt manus utantill så att jag kan koncentrera mig på publiken och att göra en riktigt bra presentation.

Så nu fortsätter arbetet med de två pitcharna. På onsdag kl 8.45 möter jag Draknästet, och efter lunch (tid är ej satt) ska jag göra min ”exitpitch”.