BloggHör du till dom som är ledsen för att du brukar förlora en del affärer?

Just det uttrycket, ”att förlora en affär”, är en viktig sak att diskutera om du vill fortsätta att utveckla dig till en framgångsrik affärsman eller affärskvinna.

- Det förstår du väl själv, Max. Jag hatar att förlora affärer. Jag ligger ju och fantiserar på kvällarna om offerter som går in och om kunder som säger JA.

- Och sedan blir du sur, irriterad och jättegrinig när du inte får in dom, eller hur?

- Just det! Jag visste att du skulle förstå! Precis så känner jag!

- Och då får du negativa tankar i huvudet, trots att du har läst vecka efter vecka att den som oftast har positiva tankar är den som förmodligen vinner alltihop och gör flest affärer?

- Oj då! Det tänkte jag inte på. Hur ska jag göra då?

Det är dags att göra Tvärtom och vända upp och ner på allt som medelsäljaren tycker, tänker och gör.

Vi börjar med att definiera om hela innebörden av det hemska med nej.

Det du vet med säkerhet är att du ska bearbeta din marknad, din nej-marknad. Alla på din marknad är nej tills du övertygar dom om att ni kan hjälpa dom och ÄNDRAR DOM TILL JA.

Kort sagt: Om du ska hålla på att oroa dig för att få nej så behöver du oroa dig hela tiden, eftersom alla är nej TILLS DU ÄNDRAR DOM TILL JA.

Därför kan en skön inställning vara att när du peppar upp dig för att vinna säljstarten varje morgon så frågar du dig själv:

Undrar vilka härliga kunder som jag får chansen att hjälpa idag, genom att ändra dom från nej till JA?

Då är allt det farliga med nej, eller att få många nej i rad borta. Då formulerar du ditt jobb som stjärnorna gör! Och behöver aldrig mer känna dig som en förlorare.

Jag får ofta en fråga från företagare som känner sig som förlorare och är rejält deppade efter lång tid i en säljdipp:

- Max, när är det egentligen dags att lägga av? När ska jag gå vidare?

Ofta söker den som frågar tröst och vill ha rådet att man borde byta till tryggheten igen och skaffa ett vanligt  jobb.

Jag brukar svara något helt annat.

För det första skulle jag personligen inte sluta med något förrän jag stod på topp. Förrän jag var bäst och behärskade jobbet bäst av alla. Så då kunde svaret bli:

- Se till att träna dig och bli bäst i branschen på varje liten del i ditt säljjobb. Från hur du tänker och gör precis innan du ringer till kunden tills du skickar första fakturan efter en lyckad införsäljning. Sedan tar du upp frågan på nytt..

För det andra har väldigt få vinnare blivit det genom att fly från slagfältet. Gör istället så här:

- Stanna kvar, lär dig spelets regler, se till att träna så mycket så att spelets regler blir till din fördel. Kämpa sedan och lär dig av dina misstag. Och om du får några ärr på vägen kommer dom bara göra dina motståndare rädda.

Vinn sedan! Vinn stort!

Om du, precis som jag, hatar att förlora. Glöm aldrig bort dom klassiska orden från för många tusen år sedan:

Den enda chansen att aldrig behöva förlora är att aldrig ge upp.

Och vi ger oss aldrig. Aldrig!

Nu hjälps vi istället åt att hjälpa våra kunder att få en kanonbra februari. För visst är det spännande? Vem blir nästa kund som du ändrar från nej till JA?

Allt går!

- Max

PS. Kommer coacha massor på LinkedIn under våren.
Klicka på mig på LinkedIn HÄR

 

Fyra Timmar Framgång – Var med och fira när vi fyller 5 år!

Perfekt läge för småföretagare att få massor av inspiration till lågt pris

I maj är det stort 5-årsjubileum sedan vi på Soderpalm Publishing gav ut den första boken. Det var då jag släppte 30 sätt att göra affär.

Sedan dess har vi släppt mer än 50 böcker med massor av fantastiska författare och coacher.

Och hur firar jag helst ett lyckat 5-års kalas? Enkelt! Tillsammans med dig käre läsare och med alla mina fantastiska författarkompisar.

Därför har jag glädjen att inbjuda dig till en eftermiddag som heter:

FYRA TIMMAR FRAMGÅNG

Där vi har lyckats med det omöjliga att den 21/5 i Stockholm samla:

Bruce King, Per Lange, Lili Öst, Tomas Lydahl, Stefan Sebö, Karin Klerfelt, Ola Wallström och mig själv på samma scen. För att ge dig en inspirations-explosion som håller fart på din försäljning hela sommaren.

Efter en veckas biljettförsäljning kan jag säga en sak. Det kommer bli SMOCKFULLT!

Det finns bara 50 biljetter kvar. Så tveka inte, boka plats NU.