BloggVeckans blogginlägg börjar med en fråga till dig:

- Om du kunde slippa ringa kalla samtal och istället bara ringa folk du känner som gärna köper av dig, skulle du vilja det då?

- Vad säger du Max? Det är klart jag vill men det där är ju OMÖJLIGT!

- Allt går! Om du dessutom kunde få många av kunderna att ringa in själva och be dig att få köpa, vill du det också?

- SJÄLVKLART! Men sluta skämta nu. Det går ju inte!

Jo det går. Och det är det som är temat i detta blogginlägget. Jag skrev redan för flera år sedan i Den rätta gnistan att du kan öka försäljningen genom att bli en kändis i din bransch.

Sedan dess har mycket hänt. Jag vet många säljare som idag strategiskt letar leads på Facebook, och framför allt på LinkedIn. Och det intressanta med LinkedIn är att anledningen att man är med är för att göra business eller karriär.

För tänk så här:

Du har en hittat en person eller företag som du verkligen vill göra affärer med. Idag kan du på kort tid söka upp den personen i LinkedIn, se om ni har några gemensamma kontakter och se vilka diskussionsgrupper personen engagerar sig i.

Genom att själv agera kan du närma dig personen, antingen genom att bli introducerad av en gemensam kontakt eller att leverera värde i er gemensamma grupp. Du kanske kan kommentera personens egna inlägg?

På det här viset har du möjlighet att ta en varm, eller till och med het kontakt med ditt drömprospect. Och det kanske i total nedlagd tid tar högst en timme.

- Vadå Max? Det där är ju massa datatjafs. Via data får man inga relationer.

- Konstigt, du läser ju ändå det här eller hur? Det är information som jag skickar till dig via datorn så att du ska få hjälp att öka din försäljning. Och om jag ringde dig så vet du ju vem jag är, eller hur?

Grundregeln för försäljning nuförtiden är:

Stjärnsäljaren, som vill slippa ringa kalla samtal, har en strategi för hur LinkedIn kan hjälpa honom eller henne med varma kontakter.

Det stjärnsäljaren också vet är att det räcker inte med det. Sedan gäller den mänskliga kontakten också. Och där gäller nu, precis som alltid, den gamla världsordningen:

Ju fler kunder du pratar med desto fler orders får du.

Din utmaning är att kombinera möjligheten att få varma leads via LinkedIn med att jobba som branschens bästa traditionella säljare.

DÅ vinner du. DÅ kommer du upptäcka att du kan bli kändis i ditt nätverk. Och ser du till att ditt nätverk består av dom kunderna som du vill göra affärer med.

Då blir det här ditt bästa säljår någonsin.

För att hjälpa dig att komma igång har jag intervjuat en riktig expert på området. Henrik Björklund, som är den senaste i raden av spännande författardebutanter på Soderpalm Publishing och expert på hur man ökar försäljningen via LinkedIn.

Läs intervjun och läs också hans nya bok Nå framgång med LinkedIn så får du en flygande start.

Tänk så här: 1 miljon svenskar finns på LinkedIn. Nästan ingen vet hur man gör. Är du bland dom första har du allt tjäna.

Nu kör vi igång januarispurten!

Allt går!

- Max