BloggDu vet saker som du inte vet att du vet.

Du kanske vill få en bra idé för att som säljare snabbt få nya kunder i din bransch eller till och med starta ett nytt affärsområde?

Eller så vill du starta eget?

Läs då det här noga. Dom här tankarna här har hjälpt mig att med högt tempo öka försäljningen.

Om jag frågar dig så här:

- Har du koll på hur din bransch fungerar, du vet vad man kan och inte kan göra?

Då antar jag att du svarar:

– Max, jag har varit i den här branschen länge nu. Jag vet hur den fungerar. Jag vet vad som går att göra och vad som inte funkar.

Bara så att det är helt klart. Så säger alla.

Det som du kan se som en utmaning om du vill lyckas i branschen är att ta reda på hur den fungerar och hur du kan uppnå fördelar genom att göra precis tvärtom.

Om du kan hitta en enda ny lösning som gör att kunderna i din bransch ökar sin vinst kan du vända upp och ner på hela tankesättet i branschen.

Även om din nya idé är bra kanske du tänker:

– Så kan man inte göra. Det har ingen gjort tidigare.

eller:

– Gör man så blir dom andra i branschen upprörda och sura. Hur ska det gå?

Det behöver du inte fundera mer över. Så kommer det att bli. Helt säkert.

Men det är här tvärtom kommer in i bilden.

Om du ser hela det gamla tänket som en gnällhörna som inte vill ha någon förändring blir det mycket lättare att hitta kraft.

Den positiva kraften kan du använda till att lösa hindren du läste om nyss. Det viktiga är att din idé är tillräckligt bra för att göra det bättre för dina kunder.

Det finns massor av exempel på hur företag eller säljare har gjort precis tvärtom mot vad dom andra tycker är ok. Ett aktuellt exempel är Google. När allt här i världen kostar massor av pengar, hur kan det då komma sig att världens bästa söktjänst ska vara gratis?

Vill du läsa om konkreta exempel där jag har gjort tvärtom med nya lösningar  och mer än dubblat företagets försäljning?

Läs då min nya bok Tvärtom. Du hittar den här  i Driva Egets webbshop.

Lycka till!

Max