BloggIbland är det lätt att upptäcka om en säljare tänker på kunden i första hand eller på en helt annan person, nämligen sig själv.

För säljaren spelar det kanske inte så stor roll. Det är ju bara ett jobb.

Det gör det däremot för kunden. Det spelar precis all roll i världen.

I dagens inlägg tänkte jag berätta om två rakt motsatta situationer, en bra och en dålig.

Använd gärna dom situationerna som måttstockar den här veckan för att se vad du själv tycker och hur du själv gör.

Det började i en affär där jag behövde komplettera en av våra bilbarnstolar med en liten detalj som kommit bort. Efter att ha fått vänta länge på hjälp fick jag till slut prata med en säljare:

- Hej, jag behöver en liten detalj till vår barnstol. Har du sådana hemma?

- Nej, det får vi beställa.

- Bra, gör det. Jag betalar den nu, så kan du väl skicka hem den till mig i ett brev?

- Nej, vi gör inte så här.

- Självklart betalar jag kuvert och frimärken, lägg på det på priset. Jag är nämligen mycket ute och reser och det skulle verkligen hjälpa mig om du kunde skicka den till mig.

- Nej har jag ju sagt. Vi gör inte så här.

Det sista sagt med otroligt sur min. Till saken hör att vår familj är storkunder i affären. Vi bestämde direkt att aldrig mer handla något där.

Säljaren förlorade alltså sin kund.

Vad skulle hon gjort istället?

Självklart hjälpt till. Det hade varit ?det lilla extra? som hade gjort att jag hade skaffat massor av kunder åt henne genom att berätta om deras härliga serviceanda.

Rakt motsatta upplevelsen fick jag när jag kom till hotellet där vi körde Soderpalm Sales Academy i veckan som gick.

När jag sent på kvällen till slut är framme och har lastat in alla väskor på rummet får jag en glad överraskning.

På skrivbordet står ett litet fat, med snyggt upplagda exotiska frukter. Inget märkvärdigt alls egentligen.

Det som däremot var märkvärdigt var ett litet personligt brev från konferensvärdinnan.

“Hej Max, hoppas du är nöjd med rummet och kurslokalen. Lycka till med konferensen.”

Och brevet var undertecknat personligen.

DET var det lilla extra.

DET gjorde mig glad.

DET gjorde att jag kände att man brydde sig om mig som kund.

DET gjorde att jag sa WOW!

Jag vill gärna ge dig en WOW-upplevelse.

Åk med till London på Super Sales Academy. Där du får säljträning, nya affärskontakter och se på Premier League på samma resa.

Mer info HÄR

Vi hörs!

Max