• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

Mer om det där som kunderna älskar

BloggHej!

Läste du mitt förra inlägg så vet du att jag var lite grinig. Jag hade träffat flera oengagerade säljare som inte gjorde sitt bästa.

Häromdagen blev jag däremot glad. Jag fick träffa deras motsats. Och detta på ett oväntat ställe. På Apoteket.

Jag hade huvudvärk och stod i kön för att köpa en ask huvudvärkstabletter. I kassan satt en kille som VERKLIGEN gjorde sitt jobb.

Varje kund som skulle betala fick frågan om veckans erbjudande, där en liten del av priset gick till välgörande ändamål. Han var trevlig, vågade argumentera och gick på flera avslut om kunden tvekade.

Och som han sålde.

Mer än varannan köpte något extra enbart för att han gjorde sitt jobb och frågade. Alltså en avslutsfrekvens på mer än 50 %. På merförsäljning.

För mig var det ett lysande exempel på någon som tar sitt säljjobb på allvar och som vågar göra det lilla extra.

Apropå det.

Tack för alla fina mejl jag fick efter förra inlägget. Det här brevet visar verkligen hur det kan löna sig att anstränga sig lite?

“Ny på marknaden i Sverige, besöker en kund för första gången och får mycket liten feedback på det vi pratar om. Trist! Kändes inte något bra. Med vidare telefonkontakt förstår jag dock att kunden har intresse att testa vår produkt för att se om den fungerar hos honom, men han vill testa imorgon.

Knicken var att få den till kunden. Lagret var ca 50 mil bort.

Men helt sonika köpte jag tillbaks från en annan kund, hämtade dessa kl 06 på morgonen och levererade 2 exemplar till min nya kund kl 07.00, innan han skulle börja använda produkten.

Det resulterade i tre inköp av produkten samt flera liknande. Dessutom köpte kunden senare en annan produkt till ett betydligt större ordervärde.

Vänliga hälsningar
Björn”

Snyggt! Eller hur? För att komma på idén att lösa den här typen av säljfrågor krävs ett engagemang utöver det vanliga. Björn gjorde det lilla extra för kunden och sålde massor. Precis som killen på Apoteket med en avslutsfrekvens på 50%.

Lycka till med säljveckan!

Max

PS. Missa inte Inspirationskalendern 2010, den skräddarsydda almanackan för dig som gör affärer. Mer info får du HÄR

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Det där som kunderna älskar

BloggVeckans inlägg handlar om det där lilla extra.

Du vet, det där som vi säljare gör ibland för att vara säkra på att ta affären.

Jag talar inte om att sänka priset eller ge extremt stora eftergifter. Istället talar jag om service, känsla och det där som gör att kunden säger WOW!

Vad svarar du om jag frågar dig:

- Försöker du göra det lilla extra för dina kunder? Vad innebär det i din bransch?

Anledningen till att det här blev ämnet den här veckan är några upplevelser jag var med om häromdagen. När jag i mitt vardagsliv inom loppet av några timmar stötte på tre olika säljare som verkligen INTE gjorde det lilla extra.

Det första var en eventsäljare jag träffade i en monter på stan. Jag ställde en fråga och gav en tydlig köpsignal. Säljaren i fråga försökte göra en behovsanalys utan att ens titta på mig och genom att samtidigt fylla i en blankett. Resultat: Jag gick därifrån.

Det andra var en telefonsäljare som ringde mig på kontoret. Följande dialog utspelade sig när jag svarade:

- Hej, det är Max.

- Hej Markus!

Och där var den säljaren borta?

Det tredje var i en affär där jag såg en liten PC jag behövde till kontoret. Jag bad att få köpa den, den fanns inte i lager, jag tvekade och säljaren vek ner sig direkt. Jag gick ut ur affären utan dator och säljaren fick ingen order.

Detta hände inom loppet av ett par timmar. Då började jag fundera:

- Är det verkligen så här som större delen av Sveriges säljkår uppför sig på jobbet?

Och det är nog faktiskt så det är.

Har du tänkt på att det ger dig som är seriös säljare en gigantisk fördel?

När du kommer på det där lilla extra som du kan hjälpa en kund med. Fundera inte. Tveka inte. Gör det direkt.

Det är då kunderna gillar dig bättre än dina konkurrenter. Det är då du får enkla extrabeställningar och det är då du till slut tar steget till att bli en verklig stjärnsäljare.

Är du eller vill du bli försäljningschef? Då hittar du två efterlängtade överraskningar HÄR

Ha en bra säljvecka!

Max

 

 

Dela post
Kommentarer (1)
  • Jag har funderat på detta och tro att de flesta säljare inte har någon utbildning på just sälj. Har man sen inte intresset att själv utbilda sig så blir det nog ofta som du beskriver det.

    Fredrik Nilsson

    2009-12-09 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter