• "Därför anser jag att Riksbanken ska läggas ned"

    Janne Näsström

  • "Så lyckades Åhléns haka på trenden med delningsekonomi"

    Ebba Arnborg

  • "Det är på tiden att vi inför företagsekonomi som ämne i grundskolan!"

    Henrik Hall

  • "Om Riksbanken  tagit ansvar för bostadsmarknaden skulle räntan ha höjts och inte sänkts till noll."

    Anders Andersson

  • "Hur skulle boken användas? När, och av vem?"

    Mikaela Holegård

  • "Därför väljer jag att ge bort en del av mina företag"

    Mike Blixt

  • "De tio småföretagen fick faktiskt mer positiv exponering än ALLA de andra 1100 företagen i kommunen – tillsammans."

    Anna Fagerström

  • "Därför ger jag tummen upp för det nya högkostnadsskyddet och säger: mer sådant!"

    Camilla Björkman

  • "Starta en webbutik enkelt och snabbt"

    Mohammed Said

  • "Att lyckas kan vara känsligt"

    Marcus Frödin

8 nummer

495 kr

Prenumerera
  • Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

Saker som faktiskt leder nånstans

BloggI början av augusti skrev jag i mitt nyhetsbrev om Damerna som gick ner för en trappa.

Ovanför trappan var dom positiva och när dom kom ner för trappan hade dom lyckats vända på allt till något negativt och dåligt i stället.

Häromdagen när jag satt och åt lunch efter en föreläsning hörde jag två andra damer småprata på sin rast.

Dom satte sig ned började direkt prata om tråkiga saker. Om naturkatastrofer, koleraepedemier och allt elände man kan tänka sig. Dom höll på hela lunchen.

Det var deras sätt att pigga upp sig och hitta ny kraft inför eftermiddagen…

Snacka om peptalk!

Jag menar inte att du ska blunda för allt tråkigt.

Istället menar jag att du kan börja med nyansera det du tänker och pratar om så att hälften, ynka 50 %, handlar om saker som faktiskt leder någonstans.

Till exempel:

- Kunder som säger JA

- Något ROLIGT som hände i helgen

- En film som var BRA

- Någon tredje person på jobbet som LYCKADES med något.

Lita på mig. Dom till synes små sakerna gör STOR skillnad.

Tänk så här:

Det är mörkt där ute nu. Långa hösten är här. För många säljare är det en jättejobbig resa mot julen.

Då måste vi pigga upp oss med alla till buds stående medel.

Till exempel genom att prata om BRA saker.

Så att vi orkar hela vägen in till mål

Det är nu Din egen inspirationsplan är viktigare än någonsin. Det är nu du måste fylla på med ny inspiration för att orka. Det är där Inspirationskalendern kommer in i bilden.

Den hjälper dig när det går trögt, när det känns som alla kunder redan sitter vid konkurrenternas julbord.

Nya kalendern kommer på torsdag. Mer än 1000 säljare, egna företagare, affärsmän och -kvinnor har redan förbokat den.

Har du missat?

Klicka HÄR

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Del 3: Ta reda på din definition av Done

BloggHär på min blogg kommer jag i rask takt att publicera 12 korta men goda råd för framgång och ökad försäljning. Följer du dom så tänker du rätt och gör rätt.  

Råd nummer 3:

Ta reda på din definition av Done!

Hur vet du att du har klarat ditt mål? Har du definierat allt som det innebär och allt som det påverkar när du till slut når målet?

För oss företagare gäller det att veta vart vi vill komma med det vi gör. Ännu viktigare är att veta när vi ska vara nöjda.

På det viset slipper du känna som många egna företagare gör, att allt är en enda lång strävan som känns som tuggummi.

Lycka till!

Max
  

Tillsammans med Kjell Enhager, Tomas Enhager och Magnus Helgesson har jag skapat Sweden Business Mastery där vi kommer att hjälpa egna företagare att nå sina mål.  Anmäl dig här till våra heldagsarrangemang i  Malmö, Göteborg och Stockholm i maj.

Dela post
Kommentarer (1)
  • Bra att minska stressen. Men det stämmer inte det du skriver att det fungerar att ha mycket att göra om det är bra saker. Stressytmom får man ändå. Hjärnan kan inte skilja på det som är positiva eller negativa saker som stressar. Desto farligare om man jobbar på för att det är roligt och inte kan stoppa i tid när det är roligt.

    Jag har jobbat med streshantering för personer och organisationer de sista 17 åren och har sett mycket elände för att personer nästan jobbat ihjäl sig.

    Maria

    2014-03-26 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Del 1: Kopiera mästarnas strategier

BloggHär på min blogg kommer jag i rask takt publicera 12 korta men goda råd från oss. Om du följer dessa kommer tänker du rätt och gör rätt.

Idag råd nummer 1:

Modellera mästare och lär dig av deras framgång.

Det finns alltid någon som har lyckats med ungefär det som du har som mål att klara. Närma dig därför dom människorna och iaktta hur dom gör. Ställ frågor till dem. 

Jag lovar du kommer att bli överraskad. Många framgångsrika människor delar gärna med sig!

Iaktta! Kopiera!Har det fungerat för dom så kommer det fungera för dig.

 

Tillsammans med Kjell Enhager, Tomas Enhager och Magnus Helgesson har jag skapat Sweden Business Mastery där vi kommer att hjälpa egna företagare att nå sina mål. I maj har vi heldagsarrangemang i Malmö, Umeå, Göteborg och Stockholm i maj. Anmäl dig här!

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Sweden Business Mastery – för dig som vill lyckas som företagare

BloggHär får du som är företagare tre frågor:

Vill du öka din omsättning med 300 % och samtidigt maximera din vinst?

Skulle du vilja ha konkreta råd och knivskarpa metoder av Sveriges mest erfarna experter för att ta nästa steg i utvecklingen?

När tränade du på att bli framgångsrik senast?

Många av dom jag coachar är egna företagare. Alla har det gemensamt att dom har så mycket att göra att dom ofta glömmer att träna. Man hinner inte.

Det är tragiskt. För hur ska man kunna bli bäst i sin bransch eller nå sina mål om man inte tränar? Det går inte i OS eller VM. Det går inte heller i affärer.

Jag beslöt mig för att göra något åt det. Tillsammans med tre coachkamrater tog jag fram en lösning. Och det är inte vilka tre som helst…

Max, Kjell Enhager, Magnus Helgesson, Tomas Enhager

Sweden Business Mastery är en unik träning som hjälper dig att maximera rätt saker i ditt företag eller karriär. Den är till för dig som är Företagsledare, Stjärnsäljare, Affärsmän eller Affärskvinna och vill se ditt företag eller din karriär gå från bra till världsklass.

Konceptet är framtaget av Sveriges mest erfarna och respekterade experter och tränare inom de kritiska områden som du måste behärska och bemästra för att lyckas.

- Kjell Enhager hjälper dig med Mål, Ledarskap och Mental styrka
- Max Söderpalm hjälper dig med Försäljning och Marknadsföring
- Magnus Helgesson hjälper dig med Entreprenörskap, Vision och Varumärke
- Tomas Enhager hjälper dig med Hälsa, Värderingar och Coaching

Du får under en fullspäckad dag den röda tråden till framgång och dom bästa råden av alla fyra. Med föreläsningar och egna övningar. Viktigt! Allt som händer under dagen hänger ihop. Du får vara med om en dag där helheten är betydligt större än summan av alla delarna.

Dessutom medverkar varje gång en hemlig gäst. En riktig stjärna som gjort det som lärs ut och blir den som gör teorierna till verklighet.

Sweden Business Mastery tar du nästa steg för att maximera ditt företag och karriär till att nå dina mål. Du får konkreta verktyg att börja tillämpa direkt i företaget. Och möjlighet till fortsatt träning i samma koncept.

Vi vågar påstå att Sweden Business Mastery är skillnaden som gör skillnaden.

Idag släpps biljetterna till:

Malmö 6 maj Börshuset
Umeå 8 maj SF
Göteborg 13 maj Posthotellet
Stockholm 14 maj Rival

Begränsat antal platser och stor efterfrågan. Boka NU!

Till info och biljettbokning 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Webinarie för dig som vill vinna 2014

BloggVi som är småföretagare måste göra allt vi kan för att både sköta vårt företag och hinna tänka nytt.

För att ge alla Driva Egets läsare en bra start har jag bett mina coachkompisar:

Kjell Enhager, Magnus Helgesson, Tomas Enhager tillsammans med mig köra ett webinarie för DIG.

Varje person ger sina bästa råd till dig för hur du ska lyckas 2014. Och gå från bra till världsklass.

Du kommer kunna ställa dina egna frågor.

Och dessutom kommer vi avslöja en nyhet som du kommer få massor av nytta av i din strävan och ditt arbete med ditt företag.

Nu på måndag 27/1 kl 19:30-20:30. Via webben. Kostnadsfritt!

Du anmäler dig via den här länken: https://www1.gotomeeting.com/register/893238040

 

Gör det nu direkt! Det finns begränsat antal platser.

Vi hörs på måndag!

- Max

PS. Finns nu bara 50 platser kvar!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Säljkickoff via webben! Du är inbjuden!

BloggSäljstart 2014! För egen företagare, säljare, affärsmän och affärskvinnor!

Dom senaste tre åren har jag startat upp det nya säljåret med ett webinarie där den som vill öka försäljningen under det nya året kan få inspiration och goda säljråd.

Självklart utan kostnad.

Förra året var mer än 300 personer med. Det fina är att man bara behöver dator med internet och telefon. Inget krångel.

Bara kul och massor med energi.

Nu på fredag, den 17 januari kl 11-12, kör vi årets säljstart.

Du får inspiration, konkreta råd och träning i Söderpalm 2014 – Appen med Inspirationskalendern som ökar din försäljning

Dessutom kan du ställa dina egna frågor om försäljning och affärer till mig, efter den ordinarie föreläsningen.

Begränsat antal platser. Först till kvarn!

Anmäl dig via länken HÄR

 

Vi hörs på Fredag!

- Max

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Den digitala Inspirationskalendern gör 2014 till ditt Premium-år

BloggVälkommen till ditt nya säljår, käre läsare!

Har du tänkt på att det inte blir bättre än så här? Ett helt ograverat år där du bestämmer hur det ska gå. Snart börjar dagarna gå och tar inte du kontrollen över ditt år kan du vara säker på att någon annan gör det.

Det är därför det gäller att du snabbt kommer upp ur startblocken, skaffar dig Den rätta gnistan och börjar göra rätt saker direkt:

- Du behöver sätta nya mål
- Du behöver bryta ner dom så att du vet hur många kontakter du måste ta
- Du behöver hålla koll varje dag på att du gör det som krävs
- Du behöver träna och hålla säljspeeden varje dag

För fem år sedan, 2009, fick jag idén om Inspirationskalendern. Allt som krävs förpackat i en vanlig årsalmanacka. Det blev en succé. Många tusen företagare och säljare hittade ett enkelt sätt att hålla koll på mål, inspiration och sina säljsiffror.

2009 fanns det inte appar. Det gör det nu 2014. Och det ger dig en ännu bättre chans att lyckas öka din försäljning.

Därför kommer Inspirationskalendern från och med nu inte i tryckt form utan som en ännu mer utvecklad möjlighet till din Androidtelefon, iPhone eller iPad.

Och självklart kan du som är van vid den tryckta kalendern fortfarande dra strecken manuellt, i ett ännu bättre layoutat veckoblad.

Dessutom till en tredjedel av priset av den gamla tryckta kalendern.

Allt som krävs är att du blir PREMIUM-läsare. Det innebär att du:

1. Laddar ner appen, det kostar ingenting. Gör det HÄR

2. Inne i appen väljer du att bli PREMIUM-läsare (en engångskostnad på 99 kr är allt det kostar).

3. Då får du tillgång till Den digitala inspirationskalendern och dessutom möjlighet att logga in på en speciell PREMIUM-sida. Där finns både unika PREMIUM-erbjudanden och möjlighet att skriva ut dina egna veckoblad för Inspirationskalendern 2014.

OBS! När du blivit PREMIUM. Mejla ditt namn och din adress till premium@soderpalm.se

Är du en av dom 100 första Premiumkunderna skickar vi dig en ljudbok, värd 299 kr som välkomspresent!

Androidanvändare: Ladda ned Appen här

Appleanvändare: Appleversionen släpps under veckan i Appstore. Jag skickar en påminnelse när den finns för nedladdning.

Jag har ett enda mål med 2014. Att hjälpa DIG att lyckas med ditt företag. Att öka din försäljning och att nå dina mål.

Den nya appen är vår bästa idé hittills för att hjälpa dig med det.

Allt går!

- Max

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Säljspeed för hösttrötta

BloggTill dig som behöver höstinspiration inför spurten på säljhösten får du nu möjlighet att vara med på webinariet Säljspeed för hösttrötta.

Jag kommer ge dig mina bästa säljråd kryddat med framgångsråden från Napoleon Hill, hämtade från hans bok Napoleon Hills Gyllene Regler.

Jag träffar så många företagare som börjar bli trötta och som behöver ny kraft inför årets viktigaste säljtid. Fjärde kvartalet.

Du kommer också kunna ställa dina egna frågor om försäljning och framgångsrikt företagande och få svar direkt.

Så var med via webben på denna webbföreläsning. TIsdagen den 15 oktober kl 11-12.

Kostnadsfritt! Begränsat antal platser (200 st).

Anmäl dig HÄR!

Vi hörs via webben!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Fortsätt göra samma sak – sluta aldrig!

BloggDet är söndag morgon och jag sitter på mitt favoritcafe’ nere vid London Eye för att skriva ett nytt inlägg.

Jag har lagt helgen på att fundera på hur det känns när det börjar gå bra, när allt bara flyter, när ordrarna kommer och försäljningen ökar i företaget.

Det är då så många gör fel. Man börjar ändra saker, satsa på att bara jag stora affärer när den grundläggande regeln om du har en säljökning är:

FORTSÄTT GÖRA SAMMA SAK SOM DU REDAN GÖR. ÖKA BARA TEMPOT!

Det är så du blir bästa säljaren och får finaste företaget i branschen, det är då du kan räkna med riktigt höga löner och utdelningar.

Det handlar om att hålla fokus. Du har ju hittat lösningen! Varje produkt, tjänst och marknad har sitt sätt att säljas på. När du till slut har hittat det. Varför ska du ändra då?

På samma sätt som en golfspelare vill slå samma swing, oavsett vilken klubba han eller hon håller i eller hur långt slaget ska bli, så ska dina säljprocesser se likadana ut oavsett hur stor kunden är.

NÄR DU HAR KNÄCKT KODEN KAN DU VARA LUGN. GÖR BARA SAMMA SAK IGEN OCH IGEN OCH IGEN.

Jag tänker speciellt på en av dom bästa säljarna jag har tränat. Vi kan kalla henne Camilla. Vi började jobba tillsammans med målet att hon skulle snabbt komma igång med ett nytt koncept för att få upp en bra bas på försäljningen i sitt eget distrikt.

Det gick jättebra. Camilla gjorde rätt i sina presentationer, hon vågade ta avsluten och kom upp i ett tillräckligt högt tempo för att snabbt höja provisionen till en stabil inkomst.

Sedan hände något. Trots att hon hade knäckt koden och kunde fortsatt sin ökning bara genom att finslipa dök andra typer av tankar upp i hennes huvud. Drömmen om dom RIKTIGT stora affärerna. Dom där affärerna som gör att man sticker till stjärnorna direkt och dubblar sin lön på två månader och ett avslut.

Dom där affärerna som det finns så ont om i branschen som du jobbar i.

Eftersom Camillas fokus blev grumligt sjönk hennes försäljning. Hon förstod inte riktigt varför och det gjorde att hon började tänka negativa tankar. Det tog stopp.

Det som vände alltihop var att hon lyssnade på ett av dom viktigaste råden till en säljare i uppgång som vill fortsätta öka:

FORTSÄTT GÖRA SAMMA SAK SOM DU REDAN GÖR. ÖKA BARA TEMPOT!

Jag har gett det rådet till massor av säljare genom åren. Nästan ingen har lyssnat.

Camilla har egenskapen som så många medelsäljare saknar. Hon lyssnar på goda råd och ändrar sig.

Efter en hård diskussion och efter lite eftertanke trillade 10–öringen ner. Hon började fokusera på sina dagsmål, att sälja lite varje dag som blev mycket i slutet av månaden.

När hon väl var på banan igen hände något. Det började komma stora affärsförfrågningar, det började komma öppningar.

Camillas försäljning mer än fördubblades blixtsnabbt. För nu fick hon sina storingar ovanpå sin vanliga försäljning. Som grädden på moset.

Det är så du ska tänka. Jobba på med rätt verktyg, i rätt tempo under en lång tid. Då kommer du få märka samma sak. Då kommer dom stora affärerna.

Behöver du goda råd av mig för att öka försäljningen i höst så finns inte längre någon undanflykt. Det finns en möjlighet för alla.

FRÅGAN ÄR BARA: VAD VILL DU GÖRA?

Gå på Våga sälja hälsa och lära dig allt för att sälja i tränings- och skönhetsbranschen

Gå på Masters of Sales med mig och Bruce King och lära dig allt om Gold Calling, att använda telefonen på rätt sätt när du säljer.

Gå på Soderpalm Sales Academy och satsa 2 dagar på den viktigaste människan i världen, DU!

Allt går!

- Max

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Våga sälja hälsa

BloggDriver du eget inom hälsa, skönhet eller träning och är lite rädd för att sälja?

Dom goda nyheterna är att då jobbar du i en växande bransch och säljer det som folk helst vill ha – att få må bättre, känna sig lyxiga och leva så länge som möjligt.

Kunderna är beredda att betala för detta! Och då kan dom väl lika gärna köpa av dig, eller hur?

Jag träffar varje år många som satsar på att starta och driva sitt eget företag i dom här branscherna. Och det är helt rätt! Intresset för produkter, tjänster och lösningar bara växer.

Fler och fler av kunderna bryr sig om det viktigaste i livet. Att få må så bra det är möjligt.

Problemet är att många startar sitt företag och sedan tror att i en mjuk och människovänlig business är det fel att sälja, vilket gör att drömmen om ett eget företag går i kras.

Det är precis tvärtom. Människor är beredda att betala hur mycket som helst för att må bättre. Vilket gör att om du som expert kan ge goda råd så vill din kund höra dom. Och ännu bättre – följa dom.

Nästan alla inom dom här branscherna vill ha och behöver hjälp med att öka försäljningen. Och efter att ha pratat med så många ledsna och oroliga företagare så ville jag göra något för dom. Därför bestämde jag mig för att hjälpa till och skriva en bok för att hjälpa dig att våga sälja.

Boken som heter Våga sälja hälsa ger dig allt du behöver om du vill öka försäljningen på gymmet, spat, kliniken, mottagningen eller inom nätverksförsäljningen.

Med en säker och väl genomarbetad säljpresentation, med självförtroende när du ska ställa avslutsfrågan och med exakt koll på när det är bäst läge att ge kunden din presentation.

Det gör att du kan byta säljrädslan mot rådgivande försäljning och bli branschens bästa säljare inom hälsa, skönhet och träning.

Jag har lagt upp en Facebooksida där jag ger tips.

Och vill du läsa boken kan du beställa den HÄR

 

Lycka till med försäljningen i sommar!

- Max

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vad har Stjärnsäljaren gemensamt med Melodifestivalen?

BloggJag tänkte börja det här blogginlägget med att  fråga dig en sak:

- Hur många gånger försöker du sälja under ditt säljsamtal?

Många företagare jag träffar skulle säkert svara:

- Jag försöker inte sälja någon gång. Jag är så rädd om min relation med kunden.

Där hittar du det kanske största tankefelet som en affärsman eller affärskvinna kan råka ut för. För om kunden gillar dig och är intresserad av det som du säljer kan du försöka sälja till kunden hur många gånger som helst.

Och det kan jag bevisa.

Igår var det årets största tv-kväll i Sverige. Finalen i Melodifestivalen med över 4 miljoner tittare. Jag bestämde mig direkt för att undersöka hur många gånger dom skulle försöka sälja till mig under kvällen.

Gissa om dom vågade!

Redan innan programmet började satt en av världens största DJ-stjärnor och agerade positiv referens och utmanade alla att köpa, i det här fallet ringa och rösta så mycket som möjligt.

När programmet sedan startade stod programledarna och tog nästa avslut. Dom läste upp sin produkt, och hur man köpte den genom att rabbla telefonnumret och visa det i rutan. För att lära oss att köpa.

Och på den vägen fortsatte det. Under hela programmet handlade det mer om hur du skulle köpa än om dom artister som tävlade.

Var det någon som blev sur? Nej! Och ändå tog dom avslut på oss i mer än 2 timmar! I sträck!!!

Eftersom vi får anta att den som tittar på programmet tycker att är intressant så tycker den som tittar att det är ok att dom säljer.

Precis som DIN KUND.

Om du som en sann Stjärnsäljare ser till att din kund både gillar att prata med dig och att är intresserad av det du säljer. Då kan du göra som Melodifestivalen och sälja hur många gånger som helst. Utan att kunden blir sur eller tycker du är tjatig.

Det är så som Stjärnsäljaren gör!

Apropå det som Melodifestivalen säljer… Tillhör du dom som köpte? Och i så fall köpte du en röst på någon av dom som INTE vann?

Reklamerade du? Ringde du upp klagomuren på SVT och agerade missnöjd kund och skällde ut den som satt jour? Bildade du folkopinion mot det fruktansvärda faktumet att fel låt vann och du inte fick din leverans?

Tror inte det… Melodifestivalens kunder är så insålda på det dom köper att dom inte ens behöver få sin leverans. Tala om trogna kunder!

Se till att du levererar det som du säljer till minst 100 % varje gång och våga sälja många gånger i varje säljsamtal.

Där har du nyckeln för en lyckad marsförsäljning.

Nuuuuu kör vi!

Allt går!

- Max

PS. Vill du lära dig att avsluta som en Stjärnsäljare? Det fanns 2 platser kvar på kursen Bli en bättre avslutare 1 dag i Göteborg och Stockholm.

All info och anmälan HÄR

Annars hittar du massor av träning på hur du vågar avsluta i min bok 30 sätt att göra affär

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 495 kr

Artiklar i nr 6/2014 – bara i papperstidningen:
TEMA: Stor trendspecial! 29 heta trender att haka på nu.
Affärer: Driv firman från stranden.
Inspiration: Han säljer smoothies för miljarder.

Hur gör du för att aldrig förlora en affär?

BloggHör du till dom som är ledsen för att du brukar förlora en del affärer?

Just det uttrycket, ”att förlora en affär”, är en viktig sak att diskutera om du vill fortsätta att utveckla dig till en framgångsrik affärsman eller affärskvinna.

- Det förstår du väl själv, Max. Jag hatar att förlora affärer. Jag ligger ju och fantiserar på kvällarna om offerter som går in och om kunder som säger JA.

- Och sedan blir du sur, irriterad och jättegrinig när du inte får in dom, eller hur?

- Just det! Jag visste att du skulle förstå! Precis så känner jag!

- Och då får du negativa tankar i huvudet, trots att du har läst vecka efter vecka att den som oftast har positiva tankar är den som förmodligen vinner alltihop och gör flest affärer?

- Oj då! Det tänkte jag inte på. Hur ska jag göra då?

Det är dags att göra Tvärtom och vända upp och ner på allt som medelsäljaren tycker, tänker och gör.

Vi börjar med att definiera om hela innebörden av det hemska med nej.

Det du vet med säkerhet är att du ska bearbeta din marknad, din nej-marknad. Alla på din marknad är nej tills du övertygar dom om att ni kan hjälpa dom och ÄNDRAR DOM TILL JA.

Kort sagt: Om du ska hålla på att oroa dig för att få nej så behöver du oroa dig hela tiden, eftersom alla är nej TILLS DU ÄNDRAR DOM TILL JA.

Därför kan en skön inställning vara att när du peppar upp dig för att vinna säljstarten varje morgon så frågar du dig själv:

Undrar vilka härliga kunder som jag får chansen att hjälpa idag, genom att ändra dom från nej till JA?

Då är allt det farliga med nej, eller att få många nej i rad borta. Då formulerar du ditt jobb som stjärnorna gör! Och behöver aldrig mer känna dig som en förlorare.

Jag får ofta en fråga från företagare som känner sig som förlorare och är rejält deppade efter lång tid i en säljdipp:

- Max, när är det egentligen dags att lägga av? När ska jag gå vidare?

Ofta söker den som frågar tröst och vill ha rådet att man borde byta till tryggheten igen och skaffa ett vanligt  jobb.

Jag brukar svara något helt annat.

För det första skulle jag personligen inte sluta med något förrän jag stod på topp. Förrän jag var bäst och behärskade jobbet bäst av alla. Så då kunde svaret bli:

- Se till att träna dig och bli bäst i branschen på varje liten del i ditt säljjobb. Från hur du tänker och gör precis innan du ringer till kunden tills du skickar första fakturan efter en lyckad införsäljning. Sedan tar du upp frågan på nytt..

För det andra har väldigt få vinnare blivit det genom att fly från slagfältet. Gör istället så här:

- Stanna kvar, lär dig spelets regler, se till att träna så mycket så att spelets regler blir till din fördel. Kämpa sedan och lär dig av dina misstag. Och om du får några ärr på vägen kommer dom bara göra dina motståndare rädda.

Vinn sedan! Vinn stort!

Om du, precis som jag, hatar att förlora. Glöm aldrig bort dom klassiska orden från för många tusen år sedan:

Den enda chansen att aldrig behöva förlora är att aldrig ge upp.

Och vi ger oss aldrig. Aldrig!

Nu hjälps vi istället åt att hjälpa våra kunder att få en kanonbra februari. För visst är det spännande? Vem blir nästa kund som du ändrar från nej till JA?

Allt går!

- Max

PS. Kommer coacha massor på LinkedIn under våren.
Klicka på mig på LinkedIn HÄR

 

Fyra Timmar Framgång – Var med och fira när vi fyller 5 år!

Perfekt läge för småföretagare att få massor av inspiration till lågt pris

I maj är det stort 5-årsjubileum sedan vi på Soderpalm Publishing gav ut den första boken. Det var då jag släppte 30 sätt att göra affär.

Sedan dess har vi släppt mer än 50 böcker med massor av fantastiska författare och coacher.

Och hur firar jag helst ett lyckat 5-års kalas? Enkelt! Tillsammans med dig käre läsare och med alla mina fantastiska författarkompisar.

Därför har jag glädjen att inbjuda dig till en eftermiddag som heter:

FYRA TIMMAR FRAMGÅNG

Där vi har lyckats med det omöjliga att den 21/5 i Stockholm samla:

Bruce King, Per Lange, Lili Öst, Tomas Lydahl, Stefan Sebö, Karin Klerfelt, Ola Wallström och mig själv på samma scen. För att ge dig en inspirations-explosion som håller fart på din försäljning hela sommaren.

Efter en veckas biljettförsäljning kan jag säga en sak. Det kommer bli SMOCKFULLT!

Det finns bara 50 biljetter kvar. Så tveka inte, boka plats NU.
 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Hur du får kunderna att ringa till dig och köpa

BloggVeckans blogginlägg börjar med en fråga till dig:

- Om du kunde slippa ringa kalla samtal och istället bara ringa folk du känner som gärna köper av dig, skulle du vilja det då?

- Vad säger du Max? Det är klart jag vill men det där är ju OMÖJLIGT!

- Allt går! Om du dessutom kunde få många av kunderna att ringa in själva och be dig att få köpa, vill du det också?

- SJÄLVKLART! Men sluta skämta nu. Det går ju inte!

Jo det går. Och det är det som är temat i detta blogginlägget. Jag skrev redan för flera år sedan i Den rätta gnistan att du kan öka försäljningen genom att bli en kändis i din bransch.

Sedan dess har mycket hänt. Jag vet många säljare som idag strategiskt letar leads på Facebook, och framför allt på LinkedIn. Och det intressanta med LinkedIn är att anledningen att man är med är för att göra business eller karriär.

För tänk så här:

Du har en hittat en person eller företag som du verkligen vill göra affärer med. Idag kan du på kort tid söka upp den personen i LinkedIn, se om ni har några gemensamma kontakter och se vilka diskussionsgrupper personen engagerar sig i.

Genom att själv agera kan du närma dig personen, antingen genom att bli introducerad av en gemensam kontakt eller att leverera värde i er gemensamma grupp. Du kanske kan kommentera personens egna inlägg?

På det här viset har du möjlighet att ta en varm, eller till och med het kontakt med ditt drömprospect. Och det kanske i total nedlagd tid tar högst en timme.

- Vadå Max? Det där är ju massa datatjafs. Via data får man inga relationer.

- Konstigt, du läser ju ändå det här eller hur? Det är information som jag skickar till dig via datorn så att du ska få hjälp att öka din försäljning. Och om jag ringde dig så vet du ju vem jag är, eller hur?

Grundregeln för försäljning nuförtiden är:

Stjärnsäljaren, som vill slippa ringa kalla samtal, har en strategi för hur LinkedIn kan hjälpa honom eller henne med varma kontakter.

Det stjärnsäljaren också vet är att det räcker inte med det. Sedan gäller den mänskliga kontakten också. Och där gäller nu, precis som alltid, den gamla världsordningen:

Ju fler kunder du pratar med desto fler orders får du.

Din utmaning är att kombinera möjligheten att få varma leads via LinkedIn med att jobba som branschens bästa traditionella säljare.

DÅ vinner du. DÅ kommer du upptäcka att du kan bli kändis i ditt nätverk. Och ser du till att ditt nätverk består av dom kunderna som du vill göra affärer med.

Då blir det här ditt bästa säljår någonsin.

För att hjälpa dig att komma igång har jag intervjuat en riktig expert på området. Henrik Björklund, som är den senaste i raden av spännande författardebutanter på Soderpalm Publishing och expert på hur man ökar försäljningen via LinkedIn.

Läs intervjun och läs också hans nya bok Nå framgång med LinkedIn så får du en flygande start.

Tänk så här: 1 miljon svenskar finns på LinkedIn. Nästan ingen vet hur man gör. Är du bland dom första har du allt tjäna.

Nu kör vi igång januarispurten!

Allt går!

- Max

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Sök allabolag.se
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 495 kr

TEMA: Stor trendspecial! 29 heta trender att haka på nu.
Affärer: Driv firman från stranden.
Inspiration: Han säljer smoothies för miljarder.