• "Borde ditt företag ha ett nyhetsrum på till exempel Mynewsdesk? Besked idag i PR-skolan!"

    Anna Fagerström

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "6 guldregler som räddar din förhandling från stressade beslut som kan kosta massor!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Fredrik Steinholtz
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Linda H da Silva

    Linda H da Silva

    Webb & Bloggkreatör

    Idégenerator för kreativa marknadsföringsstrategier, Webb & Bloggkreatör, Web Designer, evig optimist och kaffeälskare. Älskar att prata om online marknadsföring och bloggning och skapa vackra hemsidor.

    Grundare av Sveriges första onlinekurs i bloggning för företagare samt bloggutmaningen. Här på bloggen delar hon med sig av sina tankar kring företagande och allt vad det innebär.  Praktiska tips, råd, tankar och uppgifter. Varmt välkommen!

Vad skulle du göra om allt var möjligt?

BloggalltarmojligtTänk om det inte fanns några regler. Inga måsten, inga krav. Tänk om allt var möjligt. Vad skulle du göra då?

Det finns ett osynligt glastak många företagare lever under utan att veta om det. Ett tak som inte låter dig komma högre än det är. Men vad skulle hända om du krossade taket?

Jag vet inte hur det är med dig men jag är en obotlig optimist som tror att allt är möjligt. Men ändå så stoppar det där taket mig. Jag kan se möjligheterna men kommer inte högre. Det jobbiga är att det är jag själv som skapat taket. Jag som hindrar mig själv. I vägen kommer krav, måsten, rädslor, regler och mycket mer.

Att vara egen företagare ger fantastiska möjligheter att skapa något nytt. Och de flesta tänker nog just det: att allt är möjligt. Bara man vill så går det, även om det kanske inte är lätt alla gånger.

Så vad skulle du göra om allt var möjligt? Hur skulle det påverka ditt företagande? Ditt liv? Din familj? Skulle du ta mer betalt? Jobba mindre? Arbeta mer ideellt? Bo någon annanstans? Byta karriär?

Hur kan du förbättra det du redan har?

3 enkla steg för att skapa nya möjligheter:

  1. Gör en lista på vad du vill. Skriv ner allt. Tänk på hur det skulle kännas om du verkligen uppnådde det du drömmer om.
  2. Skriv ner vad som hindrar dig. Är det utomstående faktorer eller har du rent av skapat ett glastak som hindrar dig?
  3. Ta ett drömscenario och skriv ner hur/vad du kan göra för att komma närmare till att göra så det blir verklighet. Tala gärna igenom det med en vän som kan ge dig lite nya infallsvinklar och stötta dig.

Det är aldrig försent att göra “omöjliga” saker möjliga, det gäller bara att våga ta steget ut och sätta igång.

Vad skulle du göra om allt var möjligt och när kommer du börja?

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vad hindrar dig från att starta?

Blogg

- Jag kan inte starta ännu…
- Varför inte det?
- Jag har inte fått igång min hemsida, folk frågar vad jag gör… Jag måste få klart min logga, trycka upp material…
- STOPP!

Ungefär så var diskussionen jag hade med en vän härom veckan. Och om du går i samma tankar så vill jag säga till dig som jag sa till henne: gräv där du står. Använd de resurser du har. Du behöver inte; en perfekt logga, en supersnygg hemsida, den perfekta texten, tusen följare på sociala medier eller något annat som du “tror” du behöver.

Innan du skapar den där fantastiskt snygga hemsidan med den perfekta loggan så är det viktigt att du vet vem som ska besöka sidan, vem som är vad vi kallar “ideal kunden”. Om du känner att du inte kan starta riktigt än så kanske detta kan hjälpa dig att komma igång.

  • Gå igenom vem din ideal kund är. Gå ner på djupet så att du verkligen känner “hen”. Tänk på saker som inkomst, intressen, rädslor, behov, högsta önskan etc.
  • Baserat på steg ett så kan du nu börja skapa ditt varumärke. Vad står ditt varumärke för? Vad ska eventuella kunder se/känna/höra när ditt varumärke nämns?
  • Arbeta gärna med en grafisk designer för att ta fram din logga. Det finns även andra mer “prisvärda” alternativ men det är värt att komma ihåg att loggan är en investering. Tänk på att loggan ska reflektera vad ditt företag står för och vara lätt att känna igen.
  • Använd dina nuvarande resurser, sociala medier, vänner, bekanta, linked in etc. för at marknadsföra dig.
  • Att hålla en mer neutral stil när det gäller marknadsföringen innan du bestämt hur logga etc ska se ut, gör det enklare att byta till dina egna färger när det väl är bestämt.
  • Vill du ändå få upp en hemsida och visa vad du gör trots att designen inte är klar? Använd en enkel neutral stil och dela det mest väsentliga dina potentiella kunder söker efter. Arbeta med dina texter medan du väntar på att designen blir klar.
  • Gör en marknadsföringsplan för de kommande 6 månaderna, hur, var, när, med vem?

Sluta tänka så mycket. Ta vara på de resurser du har idag! Låt inte eventuella rädslor stå i vägen. Gör du grund arbetet så går det mycket lättare sedan.
Vad hindrar dig från att starta eller komma vidare? Lämna gärna en kommentar så ska vi se om vi inte kan hitta en lösning!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
15 saker du kan göra idag för att marknadsföra ditt företag

Blogg15 sätt att marknadsföra dig

Ibland kan det kännas som att man gjort allt man kan för att marknadsföra sitt företag. Vad mer kan man hitta på? Ofta så finns det ju massor av sätt att göra saker på och ibland kan det behövas några nya ideer som egentligen inte är nya men som man glömt av. Testa t.ex att göra en eller flera saker varje dag i tio dagar. Då kommer du säkert att upptäcka ännu fler möjligheter att marknadsföra dig och du kommer lugnt kunna luta dig tillbaka och veta att du har berättat för världen att du finns idag. Här är femton saker du kan göra nästa gång du inte vet vad du ska göra för att marknadsföra dig.

  • Maila de som skrivit upp sig för ditt nyhetsbrev och ge dem en snabb uppdatering om vad som händer och några handfasta tips de kan använda sig av.
  • Uppdatera din “om mig” sida så att den tilltalar din kundkrets och ger ett bra intryck av dig och företaget.
  • Uppdatera dina sociala medier profil foto / omslag. Använd Canva.com eller be en designer hjälpa dig att skapa unika varumärkesmaterial du kan använda.
  • Ta en titt på ditt varumärke, kanske är det dags att uppdatera något?
  • Be en vän komma med nya ideer om hur du kan markndsföra dig.
  • Gör en lista på eventuella samarbetspartners och hur ni skulle kunna jobba ihop.
  • Ta kontakt med någon du är intresserad att arbeta med eller bara vill lära känna bättre. Föj på sociala medier, lämna en blogg kommentar eller maila.
  • Leta reda på minst tre bloggar där din målgrupp finns och lämna en bra kommentar på det senaste inlägget, utan att göra reklam för dig själv.
  • Skapa ett nyhetsbrev om du inte redan har ett. Exempel på ställen som hjälper dig med detta är MadMimi, Aweber, MailChimp och Get a Newsletter (svenska).
  • Gör en lista på fem blogg/sociala medier inlägg som du kan skriva på max 30 minuter.
  • Gå igenom och uppdatera blogginlägg, lägg till info, bilder eller uppdatera länkar om det behövs.
  • Kolla vad dina “konkurrenter” gör. Hur marknadsför de sig och vad kan du göra annorlunda?
  • Bestäm dig för att testa något nytt sätt att marknadsföra dig under en hel månad. T.ex att använda Instagram eller börja göra videos och ladda upp på YouTube.
  • Skriv ner 5 frågor vardera med frågeställningarna hur,när, vem och vad.T.ex hur gör jag… på 5 minuter? När är rätta tiden att….? Vem inom mitt område vet hur man…? Vad behövs för att….? Tänk på frågor som din kundkrets har och vad de skulle vilja veta, sedan kan du använda detta i material du skapar till exempel blogginlägg.
  • Gör en “shout out” på sociala medier, tacka de personer som inspirerar dig. Tagga så att de och deras vänner/följare ser det.

Det behöver inte vara komplicerat och varje uppdatering du gör, vare sig det är officiellt eller “bara” på din “om” sida, är ett sätt att förbättra din marknadsföring.

Vilket av de ovanstående förslagen tänker du göra idag? Lämna gärna en kommentar och berätta.

Dela post
Kommentarer (4)
  • Ja, jag har då inte gjort min hemläxa ordentligt, det ser jag

    Maria Fredén Meyer

    2016-03-01 09:29

    Svara

  • Tack, jag har bombarderat mina Facebookvänner med inbjudan till höstens coolaste konferensresa :) Så stort tack Linda för dina värdefulla tips! Jag måste ta tag i flera av dina punkter helt klart. Finns ju så mycket mer att göra nu – ex följer jag dig här på din blogg med stort intresse!

    Siv Thuresdotter

    2016-03-01 09:10

    Svara

  • Jahapp… DÅ fick man hemläxa direkt på morgonen… Massa saker på denna listan jag inte gör idag! Tack Linda!

    Linda Karlsson

    2016-03-01 08:52

    Svara

  • Jag ska nog skicka ut nyhetsbrev, är ganska dålig på det. Sen kanske man ska be om hjälp och förslag mer, är ganska dålig på det. Finns säkert mer samarbeten man skulle kunna göra också. Tack för tipsen!

    Jessica

    2016-02-29 17:46

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vilken skillnad gör ditt företag?

BloggVilken skillnad gör ditt företag?

Drömmen om att vara företagare är stark för de flesta. Av olika anledningar så drömmer vi om att nå ett mål. Kanske är det att vara ekonomiskt oberoende, att hjälpa människor, att göra världen lite bättre eller något helt annat. Vad det än är så är det vad vi strävar mot när vi varje dag delar med oss av vad vi gör.

Drömmar är bra. Det är genom att drömma som vi växer, som vi vågar ta beslut som känns svåra. Men vilken skillnad gör våra företag för andra? Hur hjälper de och gör världen bättre? Måste man stödja olika s.k non profit organisation världen runt för att “visa” att man gör skillnad? Gör det en till en mer trovärdig företagare? Är man en mindre bra företagare om man inte gör det?

Kanske drömmen är att få företaget att gå runt så att man kan försörja sina barn och ge dem en bra framtid trots lite pengar. Den är värd precis lika mycket som drömmen om att tjäna miljoner.

Oavsett vad drömmen är så finns det något större bakom, varje företag gör skillnad i någons liv. Frågan är bara vilken sorts skillnad?

“Men jag syr ju bara ihop saker jag gillar och säljer det. Vilken skillnad gör det?” Gör vi mindre skillnad för att vårt arbete är något vi älskar att göra? Absolut inte! Tvärtom, när vi älskar det vi gör så gör vi det så gärna och den glädjen som kommer med det smittar av sig.

Det kan vara svårt att sätta ord på vilken skillnad det egentligen är man gör. Känns det svårt så kanske dessa frågor kan hjälpa dig definiera det bättre:

  • Vad är det du säljer?
  • Löser det ett problem? isåfall vilket?
  • Anknyter det till en känsla? Mår man bra av det?
  • Är det naturvänligt? Ekologiskt?
  • Vad gör man när man köpt det du säljer?
  • Har den möjlighet att förändra någons liv?
  • Vilka nya möjligheter öppnas upp efter att man tagit del av det du erbjuder?

Gör en lista på minst tre saker som är värdefullt för någon som köper din tjänst eller produkt. Då blir det lättare att beskriva vilken skillnad ditt företag gör. Du kan även bryta ner det ännu mer så att du skriver vilken skillnad det gör för individen/ företaget / din stad / länet / världen etc. Tänk större, ta bort alla “men…”.

Ditt företag gör skillnad, stort som litet. Frågan är bara vilken skillnad gör ditt företag? Lämna gärna en kommentar och berätta om hur just ditt företag gör skillnad och för vem.

Dela post
Kommentarer (4)
  • Hej!
    Jag hoppas göra skillnad med det jag gör vilket är att arbeta förebyggande med arbetsmiljöfrågan, att hantera hot och våld på arbetsplatsen. Genom att höja säkerhetstänkandet och den kommunikativa förmågan i stressfulla möten, så hoppas jag hjälpa till att reducera stress och ohälsa bland de yrkesgrupper som i sitt dagliga arbete möter och servar medmänniskor som ibland av olika skäl kan vara upprörda.
    http://www.sondergaardconsulting.se
    Mvh Paul Söndergaard

    Paul Söndergaard

    2016-02-08 14:32

    Svara

  • Tack för bra inlägg!

    Som coach hjälper jag de som vill starta företag och de som redan startat att komma framåt. Jag tror precis som du att det bli mer gjälde i världen om vi gör det vi trivs med. Därför vill jag hjälpa fler att göra det de trivs med och bli säkrare på vad de vill göra. Jag gör också min företagsresa för att må bättre själv och vara en förebild för mina barn. Jag finns på http://www.fridakabo.se

    Med vänliga hälsningar
    Frida

    Frida Kabo

    2016-02-08 13:54

    Svara

  • Tack för bra inspiration

    Charlotta Lagerberg Thunes

    2016-02-08 13:33

    Svara

  • Tack för upplyftande tankar!

    Jag startade företag för att jag inte kunde hitta en smart återvinningslösning.

    Återvinning är viktigt för mig, men var irriterande, fult, kladdigt, tidskrävande och omständigt. Kom på den optimala lösningen och ville dela med mig.

    Nu kan källsortering vara snygg, smidig och kladdfri.

    Det absolut roligaste beviset att fler verkligen delar samma problem är att en undersökning i höstas (gjord av Svenska miljöinstitutet), precis när första leveransen anlände till Göteborg, visar att det är precis vad svenska hushåll önskar sig för att sortera mer
    – en smart insamlingslösning i hemmet.

    Jag känner mig numer alltid väldigt glad när jag går till återvinningen med Källklart.
    Återvinning är något man stöter på så många gånger varje dag – därför tycker jag det är så viktigt att det kan göras på ett upplyftande sätt, hela vägen från köket till ÅVS.

    Som fastighetsägare kan man verkligen göra skillnad genom att ge nyinflyttade en Källklart i present, för att visa att hållbarhet är något man tar på allvar. Då kan uppmaningar om vattenbesparingar, släcka ljus i rum man inte är etc få större genomslag.

    Som företag kan man förstärka sin miljöpolicy och få sina kunder eller anställda att tänka på företaget varje dag med en Källklart som kick-off present.

    Titta gärna på
    http://emcrum.se/k%C3%A4llsorteringsv%C3%A4skan%20k%C3%A4llklart/index.html

    Hälsningar
    Maria
    Emcrum AB

    Maria Crum

    2016-02-08 10:56

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Skapa en bloggstrategi för din företagsblogg 2016

Blogg

Här är tipsen som hjälper dig som företagare att använda din blogg smart 2016!

Nu är det nytt år och många har redan gjort sina mål för vad de vill uppnå detta året. Som företagare så innehåller antagligen dina mål något som ökar försäljning och varumärkesmedvetenheten för ditt företag.

Företagare som bloggar fördubblar sina chanser att öka sin försäljning men det gäller samtidigt att maximera de möjligheter din företagsblogg ger. Du som ännu inte bloggar men funderar på att starta, varför inte göra det nu detta året?

Så skapar du en bloggstrategi för din företagsblogg 2016
Följande är till för att hjälpa dig att skapa en bloggstrategi 2016, den kan göras ännu mer komplex om du vill.

Utvärdera förra årets blogginsats

  • Vad gjorde du förra året med din blogg? Några saker att fundera kring:
  • Vilka inlägg var populärast? (kräver ett statistikprogram som Google Analytics)
  • Hur många besökare hade du och varifrån kom de?
  • Fanns det något dina läsare saknade? (fråga dem gärna)
  • Vad kan du förbättra i år?

Det finns flera andra saker gällande din blogg att utvärdera så som hur många som skrev upp sig på ditt nyhetsbrev, vilka inlägg som gav mest kommentarer, vilka sociala medier kanaler som fungerade bäst, bloggens utseende, övrigt innehåll.

Vad vill du uppnå med din företagsblogg 2016?
Vad är dina mål med din företagsblogg detta året? Är det att öka trafiken, öka försäljningen, få fler potentiella kunder eller något annat?

Ta dig tid att gå igenom vad du vill uppnå med bloggen, vad har den för syfte och hur kan du bemöta dina kunders behov genom den. Var specifik när du sätter dina mål, då blir det lättare att uppnå dem. Om ditt mål är att öka din trafik, hur mycket ska du då öka den och vilken sorts trafik är det du vill ha? Det kan vara bättre att öka med 100 nya potentiella kunder än 350 som bara läser och går vidare.

Nå dina mål snabbare och lättare
Du får lättare att nå dina mål om du bryter ner dem och är mer specifik. Bestäm hur du ska göra för att nå målet, vad du behöver och hur lång tid det får ta. Då blir det också enklare att mäta resultaten allt efter hand.

Klättra mot toppen av Google – sökoptimera dina blogginlägg
Det fina med en företagsblogg är att du har möjlighet att sökoptimera dina inlägg på ett helt annat sätt än en vanlig statisk hemsida har. För att kunna göra det behöver du veta vem du vänder dig till och vad de söker efter och vad dina nyckelord och sökfraser ska vara. Att lära sig grunderna i sökoptimering lönar sig. Det behöver inte vara komplicerat. Tycker du det verkar svårt eller helt enkelt inte vill göra det så finns det företag som kan hjälpa dig.

Håll koll på vilka du tävlar mot
Oavsett om man vill kalla det konkurrenter eller medtävlande så finns det andra som gör samma sak som du och det kan vara bra att hålla koll på vad de gör. Om inte annat så kan du lära dig något och se vad de gör och inte gör.

Planera ditt blogginnehåll
Detta är det första steget till att skapa bra innehåll som dina potentiella och nuvarande kunder uppskattar. Vad behöver de hjälp med, hur kan din blogg lösa deras problem? Hur ofta ska du blogga? Med en bra innehållsstrategi så kommer du långt. En början till en bloggplan hittar du här.

Använd gärna en så kallad “editorial calendar” där du kan planera in ditt innehåll. Det finns flera olika online program som kan underlätta också. Självklart kan du även använda en vanlig kalender också.

Vilken sorts innehåll ska du skriva? Några olika förslag på innehåll:

  • Kortare blogginlägg
  • Längre inlägg med mer specifik information
  • Frågor och svar inlägg
  • Videoinlägg
  • Listor
  • Bloggserier (flera sammanhängande inlägg, uppdelade på flera gånger)

När du bloggar om saker som inte är tidsbundna, t.ex ett julerbjudande, men istället delar med dig av värdefull information så kan du återanvända det under året. Bryt ner det till kortare statusuppdateringar för sociala medier t.ex eller dela på Instagram.

Behöver du hjälp att planera ditt blogginnehåll? Missa inte andra omgången av bloggplaneringsutmaningen som startar 25/1. Mer info på bloggsucce.se/bpu

Förvandla läsare till kunder
Med välskrivet innehåll så är det lättare att förvandla läsare till kunder. Nästa steg från läsare till potentiell kund är via ditt nyhetsbrev. Där har du möjlighet att verkligen prata med de som är intresserade av vad du säljer. Arbeta därför in ditt nyhetsbrev i din bloggstrategi.

En av de viktigaste delarna i dina inlägg är ditt “Call to Action” även kallat CTA. Det är när du uppmanar till något. T.ex “för att få 20% rabatt på nästa inköp skriv in din email här” eller “100:- rabatt när du handlar innan kl 17 idag”. Avsluta dina inlägg med någon slags uppmaning om så bara att lämna en kommentar. Visa att du vill ha fortsatt kontakt med läsaren.

Hur ska du marknadsföra din företagsblogg 2016?
Vilka kanaler ska du använda för att marknadsföra din företagsblogg? Hur ska du använda dem? Att redan från början veta hur du vill distribuera ditt innehåll och markandsföra dig gör det lättare att skapa innehåll. Dra nytta av de olika schemaläggnings möjligheterna som erbjuds på kanaler som Twitter och Facebook eller använd t.ex Hootsuite. Kom ihåg att även om du automatiserar så måste du vara tillgänglig för att kommunicera med dina följare.

Utvärdera dina insatser

Utvärdera dina insatser med jämna mellanrum så att du kan se vad som fungerar och vad som kan förbättras. Har du fått den trafiken du ville? Ökat antalet prenumeranter till nyhetsbrevet? Sålt mer via din blogg? Skrivit så många inlägg som du planerat? Har det varit värt tiden du lagt ner? Vilka frågor du behöver ställa dig beror på de mål du satt upp.

Ladda ner din Bloggstrategimall
För att göra det lättare för dig så har jag skapat en mall du kan använda för att redan nu skapa din bloggstrategi. Ladda ner den här.

Har du redan planerat årets innehåll?

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
När rädslan tar över företaget

BloggNär rädslan tar över företaget

När vi startar vårt företag så är vi exalterade, glada, vi tänker att äntligen ska vi göra världen lite bättre med det vi erbjuder. Inget kan stoppa oss.

Efter ett tag så börjar det hända saker. Saker vi inte tänker på och helt plötsligt har vi fått en oönskad kompanjon som följer oss dagligen, i allt vi gör. Något som helt plötsligt tagit över en del av våra dagliga beslut, som numera styr och ställer trots att det är vi som är chefen.

Den nya kollegan heter Rädsla. Men Rädsla är så smart att hon smugit sig in och gjort sig hemmastadd trots att vi aldrig bjudit in henne. För det var väl ingen som satte henne i styrelsen? Men Rädsla sitter där, på stolen med en självklar min och hon är övertygad om att hon skyddar oss. För hon vill ju bara väl. Men hon vet också att visar hon sitt rätta jag så kan det bli fel reaktion och därför använder hon en täckmantel. Hon går under alias Stress.

När du startade ditt företag så kändes allt så bra. Nu känns det inte lika exalterande längre. Istället så kanske du har tankar och funderingar kring saker som; är jag verkligen så bra?, har jag råd med det här?, nej jag kan nog inte det här, ingen ide att försöka, jag har inte tid, tänk om andra kommer på att jag inte kan så mycket egentligen, tänk om jag faktiskt klarar av det här – hur ska jag klara av att leverera, tänk om någon tror att jag tycker jag är bättre än någon annan osv. Helt plötsligt är det inte lika kul att vara företagare.

Vad är du egentligen rädd för?

Vi klagar ofta på att vi inte har tid att göra saker. Att tiden rinner iväg, vissa vill säga att det handlar om prioriteringar och det är helt rätt. Vi säger att vi är stressade. Att pressen blir för stor. Men vem bestämmer det? Och vad är stressen egentligen?

Rädsla vill hjälpa oss. Hon vill att vi ska vara försiktiga. Att vi inte ska slösa på pengar, att vi ska spara, att vi ska vara bäst, att vi ska hinna göra allt på kortaste tid, att allt ska vara så bra och effektivt som det bara kan. Så därför ser hon till att vi gör så mycket vi kan så snabbt som möjligt.

När pressen blir för stor, när vi börjar fundera på om vi egentligen ska fortsätta vårt företagande, om vi verkligen är så bra som vi trodde från början och det känns som en stor sten på axlarna då är det dags att kicka iväg Rädsla. För då tar hon alldeles för stor plats.

Mindre stress och nöjdare kunder

Vad händer om du byter ut ordet stress mot rädsla? Vad är det som kommer hända om du tar lite längre tid på nästa projekt men istället får en nöjd kund? Vad händer om du investerar i den där hemsidan du egentligen inte tror du har råd med? Vad händer om du säger nej till en kund för att du hellre vill spendera tiden med familjen? Vad händer om du tar dig an det där stora projektet du inte vet om du riktigt klarar av? Vad händer om…

Vi lever i ett samhälle med mycket tidspress. Den som skapar denna stressen är vi själva. Det var inte för att bli stressade företagare som vi startade vårt företag, det var för att göra världen lite bättre. Att sprida glädje, vara innovativa, sprida kunskap, vara behjälpliga. Och det är det vi behöver fokusera på. Så nästa gång som stressen (=Rädsla) smyger sig på fundera över vad du kan göra för att förändra situationen. Hur du kan bemöta Rädsla och få henne att lugna ner sig. Ibland räcker det med att bara säga högt “jag är rädd”. Ibland måste man släppa saker för att kunna gå vidare och se framåt.

Hur känner du att det är med stress och press och rädslor? Är ditt företagande så som du tänkte dig eller har Rädsla smugit sig in? Vad är dina bästa tips för att må bättre när rädsla tagit över?

Dela post
Kommentarer (4)
  • Jätte bra inlägg. Jag känner definitivt rädsla, i allt jag gör. Men väljer hela tiden att gå emot den. Jag brukar tänka att gör jag något fel/misslyckas så kommer inte någon annan älta det än jag själv. För så är det ju oftast. Man är för upptagen av sig själv för att komma ihåg andras misslyckanden. Sen tycker jag att man ska ha cred för att man vågar, det är det inte många som gör.

    http://www.nestorforlag.se/blogg-2/

    Jessica

    2016-01-15 22:49

    Svara

  • Nu har jag tänkt. Rädsla är självklart en kompanjon men jag skulle säga att Rädsla är olika storväxt i olika relationer. Vissa människor skulle inte ens kalla det rädsla utan utmaning. Storleken på rädsla, skulle jag påstå, är i proportion till ens egen självkänsla.
    Jag är räddhågsen. Eller snarare – jag vill spela säkert. Av den anledningen har jag startat Small Solutions (välkomna till smallsolutions.se). Min logga gömmer en hel del i sig. En av sakerna den gömmer är att de två S:en (som egentligen är integraltecken) är två bäckar av den anledningen att jag tänker “Många bäckar små”.
    Min filosofi är att det tryggaste jag kan göra är att starta små affärsrörelser som löper pararellt. Ingen av dem ska vara kostsamma. Eftersom jag jobbar med webben behöver jag inga lager eller kontorslokaler. Det är en kostnad och ett ansvar och en rädsla jag slipper. Därför är webben ett självklart val.
    Jag vill också behärska mitt material själv. Därav lärde jag mig Joomla som är ett verktyg för avancerade webbplatser där du inte måste lära dig PHP-kodning. Med lite jävlar anama kan man klara av att sätta upp en webbplats vilket jag gjort i höst. Närmare bestämt sex stycken.
    Dessa webbplatser ska bli små bäckar. Till det kommer andra idéer som ska realiseras under 2016. Jag började i det lilla för att låta flera rörelser samverka i ett kostnadseffektivt medie. Därför kom Rädsla aldrig till mig. Jag motade bort henne med en gemomtänkt strategi.
    Den genomtänkta strategin har också byggt självförtroende i sitt resultat i podcasten Punschverandan som än idag inte drar in pengar men som kan komma att göra det (och fallerar det finns det som sagt andra bäckar som redan rinner eller ska rinna fram så fint). Resultaten har visat mig att jag HAR kompetens och folk frågar efter den. Den ger mig självförtroende att bygga mer och att bygga bort rädsla.
    Jag tror att om man väljer områden inom sin kompetens där man verkligen tror att man har en bra ide och kanske också vet att man kan stå över andra pga en speciell komptens SAMT att man är KREATIV i hur man kan genomföra sina idéer så de står ut SAMT att man hittar kostnadseffektiva lösningar så kan man hålla bort rädsla med minimalism och att växa långsamt.
    Det här är inte helt enkelt men ett förslag till en eventuell lösning.
    Niklas – bloggare på Driva eget: http://www.driva-eget.se/bloggar/niklas-gerholm

    Niklas

    2015-12-05 12:13

    Svara

  • Jag känner spontant att jag vill gå i svarsmål men jag ska se om jag kan forumlera mig ergo har något att säga :)

    Niklas Gerholm

    2015-12-03 09:26

    Svara

  • mycket bra skrivet och mycket tänkvärt!

    Frida

    2015-12-03 02:26

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Hej, det är jag som är Linda

Blogg

Linda H da Silva

Linda H da Silva

– Hej vad kul att träffas, vad gör du för någonting?

– Jag jobbar med online marknadsföring.

– Jaha… Vad kul! (frågande ser ganska oförstående ut)

Det är ungefär vad som händer när jag möter någon. Lite tråkig inledning eller hur? För egentligen borde jag säga: “Jag hjälper företagare att öka lönsamheten och spara tid i sina företag genom online marknadsföring”. Eller något annat “catchy”. Men ofta så tar jag mig snabbt ur situationen genom att säga att jag hjälper företagare marknadsföra sig på internet.

Men för er så ska jag berätta vad jag egentligen gör. Men vi kan börja med vad jag har gjort, för det förklarar nog en hel del.

  • 2004 startade jag min absolut första blogg. Vad som från början var tänkt som en reseblogg men sedan blev en av Sveriges mest lästa matbloggar och det var även där jag startade den första renodlade länklistan för matbloggare.
  • Jag läste multimedia på gymnasiet, hade aldrig rört en dator innan och trodde jag ville bli fotograf. Jag älskar att fotografera och älskar såklart Instagram.
  • 2005 startade jag min första engelska blogg och det resulterade i att jag snabbt fick olika betalda bloggjobb i både USA och Sverige.
  • I samma veva började jag göra hemsidor och idag står det även Webb Designer på mitt visitkort.
  • Jag är grundare av Sveriges första Bloggkurs för Företagare – Företagarens Blogggucceguide samt av den populära bloggutmaningen för företagare.
  • Jag har producerat digitala produkter i flera år och har ganska bra koll på hur man gör det och vill alltid lära mig nya sätt.

Vad gör en Webb & Bloggkreatör?
Kort sagt så hjälper jag företagare att utveckla sina nuvarande företag på internet. Vi kollar igenom marknadsföringen, nuvarande program och produkter och skapar en plan för hur man ökar lönsamheten. På mitt visitkort står det dock Online Business Coach och det är en titel som följt med mig i flera år. Sen måste jag villigt erkänna att det kanske borde stå konsult istället för coach för även om jag gått en grundläggande NLP utbildning är jag alldeles för ifrågasättande för att enbart coacha i dess sanna bemärkelse. Men det är en process i att byta “arbetsnamn” så den jobbar jag på.

De företagare som kommer till mig gör det för att de vill ha rådgivning kring deras online-företagsdel. Många driver bara företag på webben och behöver hjälp med att skapa en hemsida, gå igenom vilka tjänster de ska erbjuda, hur de ökar lönsamheten, hur de ska blogga, vad de ska blogga om, vilka kanaler de ska marknadsföra sig i och hur och mycket mycket mer.

Behöver du få fart på företagsbloggen? Eller starta en?
Inga problem alls! Jag kan ge dig en uppsjö saker att skriva om på bara fem minuter. Och om varför du ska blogga och andra smarta saker du bör tänka på kommer jag att skriva om här på driva-eget bloggen.

En sak som ligger mig varmt om hjärtat
Det är att gå lite djupare, att ta reda på varför saker är som de är med oss entreprenörer. Hur vi hanterar situationer, vad vi kan ändra på, hur vi kan utvecklas både personligt och i företagandet. Så såna inlägg kommer definitivt att komma från mig.

Annat som kan vara intressant att veta om mig:

  • jag är väldigt kreativ, det snurrar alltid av tankar i mitt huvud
  • jag är envis, vilket betyder att jag fortsätter med mitt företagande även om det finns dagar då jag nästan tänker lägga ner
  • jag har bott utomlands i nästan 12 år, flyttade tillbaka till Sverige 2010 efter några år i England och Brasilien
  • jag är inte så bra på att balansera familjeliv och företagande, all respekt till dig som kan det
  • jag är väldiggt bra på särskriving (tyvärr)
  • Jag tackar aldrig nej till en kopp kaffe

Nu är jag nyfiken på dig som läser här. Vem är du? Vad gör du? Vad skulle du vilja läsa mer om? Lämna gärna en kommentar nedan. 

Dela post
Kommentarer (11)
  • Hej Linda!
    Det här med NLP och dina erfarenheter av det skulle jag gärna läsa om.

    Shimada

    2015-11-21 23:48

    Svara

  • Hej! Jag heter Carina och funderar på att starta eget med andra ord en heminredningsbutik. Men är ena stunden tveksam och i nästa brinner jag för det, får både positiva och negativa kommentarer. De negativa tar ner mig på jorden direkt, även om dom inte är illa ment så tar jag det så. Vad tycker du att jag ska tänka på om jag nu ska starta detta företag. Bor i en mindre stad, finns ingen renodlad heminredningsbutik, men dock är det ÖNSKA, Hemtex och en mindre butik som säljer änglar och the (typ). Vår stad är mycket attraktiv från april till november, sedan är det några lugna månader men där har vi dock julen som kan lyfta en del. Jag har hur många ideér som helst. Men ska jag våga ta steget. Har fast jobb och trygghet. Vet att detta inte var någon kommentar, vill bara rådfråga.

    Carina Johansson

    2015-11-09 15:46

    Svara

  • Hej Carina, det första jag hade gjort är att göra en lista över alla bra saker som kommer av att starta eget. Sedan hade jag jämfört det med det som kan tänkas vara mindre bra. Det kommer alltid finnas saker som är mindre bra, men låt inte det stoppa dig. Om du verkligen vill detta så ta reda på alla fakta innan och förbered dig så mkt som möjligt. Ta reda på hur du kan vara annorlunda i just din stad. Genom att vara en egen mindre butik med bra produkter och annorlunda utbud kan man komma långt.
    Något jag ser i vår sommarstad är bra, kvalitativ inredning, någon slags niche såsom blommor, choklad eller kaffe som blandas med inredning. Det är den personliga touchen på varje företag som gör att de är så speciella. Det tillsammans med bra marknadsföring hjälper enormt.

    Angående fast jobb och trygghet, kan du bygga upp en buffert och kanske satsa på mindre skala i början? Ta även del av olika rådgivingar du kan få via arbetsförmedlingen etc för att få lite extra hjälp. Lycka till!

    Linda H da Silva

    2015-12-02 18:41

  • Hej. Kul att läsa lite av dig här :)

    Zelda

    2015-11-03 15:50

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 7/2016 – bara i papperstidningen:

TEMA: Växla upp!
Väx och var uthållig
Jobba nära kunden
Så lyckades vi

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Växla upp!
Väx och var uthållig
Jobba nära kunden
Så lyckades vi

Dessutom:

  • Moms – vi guidar
  • 3 måsten vid konkurshot
  • De gick från 0 till 4 miljarder