Du = min arbetsmiljö

Malin Trossing

Publicerades: 18 december, 2015

”Min kollega förstör för oss alla på avdelningen. Du skulle höra honom när han sätter igång. Allt är fel, både hemma och på jobbet. För att inte tala om hur missförstådd han är av alla. Han klagar på precis allt. Det har gått så långt att ingen längre vill sitta i närheten av honom. Han har fått en egen hörna på kontoret. Jobbar gör han knappast heller.

En gång när vi snabbt behövde ha ett jobb gjort så lejde vi faktiskt ut det till en extern firma för att vi alla visste att han inte skulle få det gjort på så kort tid som vi behövde. Allt tar sådan tid när han skall göra det. ”

I mitt jobb som ledarskapsutbildare får ofta jag höra berättelser om jobbiga medarbetare. Historier som liknar den ovan. Just den här historien är kanske extrem men de flesta av oss har säkert någon gång råkat ut för kollegor som pratar för högt i mobiltelefonen, så patienter eller kollegor hör. Kanske till och med berättat pinsamma privata saker som man som kollega helst inte vill veta om. Eller haft en arbetskamrat som ofta kommer för sent i viktiga sammanhang, skryter om allt, är allmänt gnällig eller aldrig plockar in i diskmaskinen. Har du råkat ut för detta är inte ensam. Det har de flesta av oss gjort i någon form.

Det intressanta är att jag under alla år inte har träffat på någon som beskriver sig själv som en jobbig kollega. Som själv anser att de är dryga och inte så roliga att ha på jobbet. Detta är en ekvation som är svår att få att gå ihop. Tills man inser att det då och då säkert är någon som stör sig på mig också, av någon anledning. Kanske när jag satte upp lappen ”Din mamma jobbar inte här” i köket? Eller den gången jag inte trivdes på mitt jobb utan ifrågasatte det mesta.

Arbetsmiljö handlar inte bara om att undvika farliga arbetsmoment. Vill ni ha en riktigt bra arbetsmiljö på jobbet så behöver ni också jobba med er attityd och ert sätt att bemöta varandra, kollegor emellan. Du är dina kollegors arbetsmiljö, på samma sätt som de alla är med och bidrar till din arbetsmiljö. Vi kan välja att gnälla, skvallra och ha en otrevlig attityd mot varandra, men är det den arbetsmiljön som vi vill ha?

Ta ett snack med dina medarbetare och bestäm tillsammans hur ni vill att er arbetsmiljö skall vara och vad ni förväntar er av varandra. Men framförallt, fundera igenom på vilket sätt du kan bli en bättre arbetsmiljö för dina kollegor.

Dare to be nice!

//Malin Trossing