• "Nytt i PR-skolan: Alla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om ditt företag."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Malin Trossing

    Malin Trossing

    Ledarskapsexpert

    Malin Trossing är ledarskapsexpert och har tidigare jobbat 15 år som chef och ledare i både stora och små organisationer. I Dare to lead AB hjälper hon chefer att bli modigare och effektivare.

    I bloggen Ledarskapsskola får du ta del av hennes bästa tips för att bli en bättre chef.
    Vill du ha ännu mer? Läs hennes senaste bok ”25 sätt att bli en bättre chef”. Dare to lead!

Är du lat, eller?

Blogg

Det är en kall och regnig dag ute och Sture är på väg till sin första dag på jobbet. Sitt första riktiga jobb. Sture hade som de flesta andra jobbat extra några år redan och bland annat hunnit med att vara träslöjdsvikarie. Men nu var det annorlunda, Sture hade äntligen slutat skolan och var en del av arbetslivet, på riktigt.

Gammelmorfar Sture var 13 år när han slutade skolan och började jobba. Han hade fått jobb som busschaufför i en förort i Stockholm och hans jobb var dels att sälja biljetter men också att slänga av fulla resenärer och bära hem dagskassan. Risken för skador och rån var det ingen som funderade på vid den tiden. Sture hade tur för busschauffören Bill var en schysst kille som ofta stannade bussen och hjälpte till att slänga av stökiga resenärer. Sture själv var bara en tvärhand hög och hade inte mycket att sätta emot när de stora killarna bråkade. Men förr i tiden tvingades man bli vuxen väldigt tidig, vare sig man ville det eller inte. Det gick bra för Sture på jobbet och hans karriär fortsatte, redan som 18 åring ägde han sin första egna handelsbod.

Jag hör ofta chefer sucka över att deras unga personal inte tar det ansvar som de hade hoppats på eller att de unga idag inte är tillräckligt självgående och initiativrika. Men frågan är om det verkligen beror på att de är lata och inte vill? Hur ser det egentligen ut för dagens unga. Har de haft förutsättningarna att tidigt skaffa sig motsvarande yrkeslivserfarenhet som Sture och även jag haft?

Min egen yrkesbana började redan när jag som 10 åring jobbade extra och klistrade frimärken på 5000 reklambrev till tandläkare. När jag gick i skolan så tjänade jag under många år extra pengar på allt möjligt som att sticka tröjor mot betalning, jobba i klädbutik, godsmottagare på fabrik, mekaniker på en verkstad och inom äldreomsorgen. Det gjorde att när jag fick mitt första fasta jobb så hade jag redan mer än 10 års sommarjobbserfarenhet från flera olika branscher. Det är få unga idag har det när de börjar på sitt första riktiga jobb.

Det är inte lika enkelt som ung idag att få ett sommarjobb. Unga får inte längre jobba med vad som helst, som vi gjorde när vi var unga. Idag skulle ingen utsätta ett 13-årigt barn för rånrisk eller slagsmål. Tur är väl det. Men idag får man inte jobba med mat eller pengar när man är väldigt ung och man får inte jobba vilka tider som helst.

Att få sommarjobb idag är en utmaning även för de med ett bra kontaktnät. Effektivitetskraven har gjort att få organisationer har tid att ta emot praktikanter och sommarjobbare om det inte är absolut nödvändigt. Har man tur kan man få några veckor på sommaren, via kommunen.

Frågan är om vi då verkligen kan förvänta oss att en ung medarbetare skall förstå allt om arbetslivet, när de får sitt första jobb? Kan vi ta för givet att de skall förstå att man inte får ha på sig vilka kläder som helst, att man inte får uppföra sig hur som helst eller att man måste passa de tider som chefen satt upp. Allt detta utan att någon faktiskt har lärt dem det.

En vän till mig som är arbetsrättsjurist uttryckte det på ett bra sätt när han sa ”Många unga har inte fått lära sig att en arbetsplats är en arbetsplats, dit du går, gör ditt jobb och får betalt för det. Men det är faktiskt du som chef som bestämmer hur det skall fungera på din arbetsplats och som anställd förväntas man följa dessa regler. De som anställer ungdomar där detta är deras första jobb, måste vara beredda på att lära upp dem i hur det fungerar i arbetslivet. Det är ditt ansvar som chef. Men gör det direkt, vänta inte i två år.”

Så vad behöver du och dina äldre kollegor lära era yngre medarbetare om arbetslivet? Vilka hemliga regler och kunskaper var det egentligen som du lärde dig på dina första sommarjobb? Förstår de unga vilka konsekvenserna blir av att inte följa de regler som satts upp och inser de att förtroende och frihet är något som man förtjänar genom att göra ett riktigt bra jobb. Om inte, ta ditt ansvar och lär dem det. För vem skulle annars lära dem allt det som Bill lärde Sture i bussen, mellan hållplatserna?

 Dare to teach!

Malin Trossing.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vad är framgång för dig?

Blogg

Är det att tjäna mest pengar? Att ha ett inflytelserikt jobb? Att bygga upp det perfekta företaget? Att få allt du drömmer om? Eller är det något helt annat…

För att få lite perspektiv på det här med framgång vill jag påminna oss historien om kung Midas och den insikt som redan de gamla grekerna hade. Kung Midas ville bli världens rikaste man och han drömde om att allt han rörde vid skulle bli till guld. Som tack för en tjänst fick han så en dag sin högsta önskan uppfylld av Dionysos. Midas kunde inte vänta utan sprang ut för att testa sin nya gåva. Han rörde vid stenar, trädgrenar och väggar, mycket riktigt förvandlades allt han rörde vid till guld.

Midas var överlycklig och sprang in i sitt palats och tog en bägare med vin. Bägaren förvandlades genast till guld och Midas lycka var fullkomlig. Sen började han dricka av vinet och då förvandlades det också till guld. Han tog på köttet, vindruvorna och allt blev till guld. Inget gick att äta.

Midas kramade också om sin dotter, som även hon förvandlades till guld. Han hade makten och pengarna. Alla hans drömmar hade blivit uppfyllda. Men det blev en förbannelse. Att vara världens rikaste man gjorde inte kung Midas framgångsrik, bara olycklig.

Insikten är inte lika dramatisk för våra framgångsrika idrottsmän och kvinnor, men om du lyssnar på dem efter en seger så är det slående många som säger liknande saker. Att de kämpat så länge för att nå sina mål, men när de väl står där på prispallen upplever de en tomhet inom bords. ”Var det inte mer? Är det detta som jag kämpar så hårt för och offrat så mycket för under alla dessa år?”. Eller som en framgångsrik företagare sa ”När man nått sina mål, då blir man mållös”.

Enbart pengar och ett fint jobb verkar inte vara nyckeln till lycka och känslan att vara framgångsrik.

Vi borde därför se över vår definition av ordet framgång. Vad krävs egentligen för att vi skall kunna känna oss framgångsrika? Pengar och att ha ett viktigt jobb är två delar i framgång, men lika viktigt, eller kanske ännu viktigare borde vara att vi samtidigt mår bra inombords. För vad är pengar och titel värt om man gråter sig till sömns varje kväll eller är så stressad att man inte orkar njuta av sina barns uppväxt?

Jag vill uppmuntra dig som ledare att reflektera över vad framgång är för dig och ditt företag. Är det bara att tjäna mycket pengar och ha många kunder? Eller är det att samtidigt skapa en arbetsmiljö och en verksamhet där dina medarbetare och du mår riktigt bra. Att ni alla känner glädje, lugn och nyfikenhet när ni kommer till jobbet på morgonen. Att du som chef mår bra inombords och har energi över för att göra roliga saker på din fritid.

Ledarskap handlar inte bara om att leda andra, det handlar också om att leda sig själv. Som chef och ledare påverkar du dina medarbetare mycket bara genom ditt eget sätt att agera i vardagen. Medarbetare är i det avseendet som barn, de gör inte som du säger, de gör som du själv gör. Så vad är framgång för dig och hur visar du det för dina medarbetare?

Dare to Thrive!

Malin Trossing

Dela post
Kommentarer (1)
  • Tack Malin, fint skrivet .
    Nu vill jag lära mig mer om dina fina insikter.

    Ana Bring

    2016-03-15 05:22

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Du = min arbetsmiljö

Blogg

”Min kollega förstör för oss alla på avdelningen. Du skulle höra honom när han sätter igång. Allt är fel, både hemma och på jobbet. För att inte tala om hur missförstådd han är av alla. Han klagar på precis allt. Det har gått så långt att ingen längre vill sitta i närheten av honom. Han har fått en egen hörna på kontoret. Jobbar gör han knappast heller.

En gång när vi snabbt behövde ha ett jobb gjort så lejde vi faktiskt ut det till en extern firma för att vi alla visste att han inte skulle få det gjort på så kort tid som vi behövde. Allt tar sådan tid när han skall göra det. ”

I mitt jobb som ledarskapsutbildare får ofta jag höra berättelser om jobbiga medarbetare. Historier som liknar den ovan. Just den här historien är kanske extrem men de flesta av oss har säkert någon gång råkat ut för kollegor som pratar för högt i mobiltelefonen, så patienter eller kollegor hör. Kanske till och med berättat pinsamma privata saker som man som kollega helst inte vill veta om. Eller haft en arbetskamrat som ofta kommer för sent i viktiga sammanhang, skryter om allt, är allmänt gnällig eller aldrig plockar in i diskmaskinen. Har du råkat ut för detta är inte ensam. Det har de flesta av oss gjort i någon form.

Det intressanta är att jag under alla år inte har träffat på någon som beskriver sig själv som en jobbig kollega. Som själv anser att de är dryga och inte så roliga att ha på jobbet. Detta är en ekvation som är svår att få att gå ihop. Tills man inser att det då och då säkert är någon som stör sig på mig också, av någon anledning. Kanske när jag satte upp lappen ”Din mamma jobbar inte här” i köket? Eller den gången jag inte trivdes på mitt jobb utan ifrågasatte det mesta.

Arbetsmiljö handlar inte bara om att undvika farliga arbetsmoment. Vill ni ha en riktigt bra arbetsmiljö på jobbet så behöver ni också jobba med er attityd och ert sätt att bemöta varandra, kollegor emellan. Du är dina kollegors arbetsmiljö, på samma sätt som de alla är med och bidrar till din arbetsmiljö. Vi kan välja att gnälla, skvallra och ha en otrevlig attityd mot varandra, men är det den arbetsmiljön som vi vill ha?

Ta ett snack med dina medarbetare och bestäm tillsammans hur ni vill att er arbetsmiljö skall vara och vad ni förväntar er av varandra. Men framförallt, fundera igenom på vilket sätt du kan bli en bättre arbetsmiljö för dina kollegor.

Dare to be nice!

//Malin Trossing

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vill du eller måste du?

Blogg

bild_måsten_

Dags igen för mitt årliga tandläkarbesök. Som 70-talist med upp till tio hål varje år när jag var liten så har jag för många negativa minnen för att riktigt se fram mot dessa besök. Jag minns hur jag i mellanstadiet optimerade tiden inne hos tandläkaren, fort skulle det gå. Struntade man i bedövningen så kunde man laga ett hål och vara ute i väntrummet igen på mindre än tio minuter och på så sätt fick jag lite bonusledigt innan jag förväntades vara tillbaka i skolan igen.

Min tandläkare tittade på röntgenbilderna med koncentrerad blick. Jag förstod att det inte var goda nyheter. Han tittade på tänderna igen och konstaterade ”Vi måste dra ut din visdomstand”…

För många chefer är livet fyllt av måsten. Saker som hamnar på vårt bord, som är vårt ansvar. Saker som vi måste göra. Det kan vara allt från mail, möten eller vad det är som tar tid i just din organisation. Detta leder till att mycket av vår tid som chefer går åt till att reagera på dessa saker och lösa dem.

Allt som hamnar i vårt knä fixar vi, oavsett om det är kollegor, kunder, chefer eller någon annan som lagt det där. Tyvärr är det också så att desto duktigare vi är på att göra alla dessa saker, desto fler saker hamnar i vårt knä. Det leder till ännu fler telefonsamtal, ännu fler problem som skall lösas osv. och stressen är snart ett faktum.

Tänk om du slutade att alltid reagera på allt i din omgivning och istället funderade igenom vad som är viktigt för dig som chef. Hur vill du uppfattas i din ledarroll av dina kollegor, medarbetare och uppdragsgivare? Vilket är ditt ansvar och vad förväntar sig din chef av dig?

Med svaren på dessa frågor så kan du istället själv välja när och hur du skall agera på olika saker. Detta handlar både om vad du väljer att lägga din tid på, dvs. vilka saker som är viktiga för dig och vilka som inte är det. Saker som inte är viktiga för dig behöver du ibland våga säga nej till.

Men det handlar också om att ändra ditt synsätt i vardagen från att leva ett liv fyllt av måsten, som stressar dig, mot att istället välja ett liv baserat på saker som du vill göra. En så enkel sak som att byta ordet måste mot ordet vill har stor inverkan på din upplevelse av vardagen och är verktyg som ofta används vid stresshantering. För det är inte alltid vi i praktiken kan välja.

Jag måste inte dra ut min visdomstand. Jag vill dra ut min visdomstand. Jag vill faktiskt det, för vad är alternativet? Att jag får en infektion i tanden som sitter bredvid vilket i förlängningen kan leda till att jag får ännu större problem. Klart att jag vill dra ut den!

Jag vill skriva den här krönikan. För att det är kul och avkopplande. Det ger mig inspiration och varje gång jag får till en tänkvärd slutsats som jag kan dela med mig av till dig så blir jag glad och stolt. Självklart vill jag skriva för dig!

Sen vill jag tvätta, betala mina räkningar, hämta barnen i tid och laga kvällsmat. För hur skulle mitt liv vara annars? Inte så fräscht och roligt.

Vad vill du just nu? Vad vill du i din chefsroll? Gör inte saker för att du tror att du måste, det är nämligen väldigt lite som vi faktiskt måste här i livet, glöm inte det.

Dare to want!

//Malin Trossing

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Tillit – grunden i ett bra ledarskap

Blogg

trust_

Efter år av ryggproblem satt jag äntligen i väntrummet till en expert i ämnet. Läkaren kom ut, ropade upp mitt namn och hälsade mig välkommen. Jag följde med in i rummet och satte mig. Han tittade på mig och sa med lugn röst ”Låt oss vänta lite med varför du är här. Börja istället med att berätta lite om dig själv och ditt liv. Vad jobbar du med? Har du barn?”

Några månader senare kliver jag in hos en annan läkare, i ett annat ärende. En läkare som knappt tittar upp från sina papper och sin datorskärm när han med trött röst frågar ”Vad har du för problem?”

Många chefer tror att man kan få alla sina medarbetare att växa och utvecklas. Många chefer har också provat och den hårda vägen insett att det inte går. Men vad beror det då på att det går bra ibland och andra gånger inte går alls?

Båda mina läkarbesök tog 15-20 minuter. Från det ena mötet gick jag hem med lätta steg. Jag kände mig sedd och litade helt på den diagnos jag fått. Motivationen var hög för att göra mina ryggövningar. Men från det andra mötet gick jag med tunga steg och insåg att jag slösat bort min tid.

Att få sina medarbetare att växa handlar inte om att som chef lära sig att ställa utmanande och coachande frågor. Eller hur man utmanar dem på rätt sätt. Det handlar om insikten att allt börjar med den relation och den tillit som finns mellan två personer, dig som chef och din medarbetare.

Finns ingen tillit och inget förtroende er emellan så kommer inte din medarbetare anta utmaningen som du ger, oavsett hur bra och coachande frågor som du ställer. Å andra sidan är det samma sak åt andra hållet. Finns tilliten er emellan så gör det inget om dina frågor är lite klumpiga och ogenomtänkta, medarbetaren har överseende med det och lyssnar ändå.

Så ta dig en stund och fundera på hur din relation med dina medarbetare ser ut i dag. Finns det tillit mellan er? Är den ömsesidig? Har ni förtroende för varandra?

Och om du inser att relationen mellan er inte är jättebra, vad kan du göra för att börja förbättra den redan i dag? Så att du i framtiden kan ha byggt upp det förtroendet som krävs för att du skall nå fram till din medarbetare. Tillit och förtroende är inget du jobbar på då och då, det är istället något som måste genomsyra allt du gör och vara en del av ditt förhållningssätt gentemot dina medarbetare.

Men kom också ihåg att du är chef och inte coach. Ibland är lösningen på era problem inte att bygga ett långsiktigt förtroende och coacha en medarbetare, ibland måste du våga ta ditt ansvar och istället chefa. Det är en del av ditt jobb.

Dare to trust!

/Malin Trossing, Dare to lead AB

Aktuell med boken ”Det tydliga ledarskapet – Hur chefer skall coacha på riktigt”

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Låt olikheter bli en styrka – inte tvärtom

Blogg

kollegor_jpg

Tur att vi är olika!

Denna gång tar jag ett nytt grepp och gör en interaktiv ledarskapskrönika. Jag vill att du skall gå utanför din komfortzon och bjuda in till diskussion vid fikabordet. Börja med att själv läsa igenom hela krönikan, skriv ut den och låt sedan dina kollegor läsa igenom följande uppgift:

——–

Uppgift:

Nedan har du en lista med några av människans grundläggande drivkrafter och behov. Läs igenom listan och välja ut ett ord som är viktigast för dig.  Det ord som påverkar din motivation mest och som gör att du tycker att en arbetsuppgift är rolig. Detta är inte på liv och död, välj det som spontant känns mest rätt, just nu.

Leda/påverka            – att leda, skapa och känna makt
Självständighet          – att känna sig fri och oberoende
Nyfikenhet                 - att lära för lärandets egen skull
Acceptans                   – att känna sig accepterad och uppskattad
Ordning                      – att organisera, planera, sätta upp regler
Social kontakt           - att känna vänskap, tillhörighet
Status                           – att känna sig betydelsefull
Fysisk aktivitet          – att motionera och vara aktiv
Lugn och ro                – att undvika ångest och stress

 

När alla runt bordet har läst listan så berättar var och en av er vilket ord som ni har valt. Och varför ni har valt just detta ord. Är ni lika? Olika? Hur påverkar orden ni valde er vardag på jobbet?

Låt diskussionen löpa fritt och var nyfiken på dina kollegor!

———-

Varför gör vi denna uppgift? Vad är det för tankar och diskussioner jag vill väcka med den? Jo, många problem och konflikter som uppstår på våra arbetsplatser beror på missförstånd och att vi är olika som personer. Att en kollega inte gör arbetsuppgiften på exakt det sätt som jag tycker är bäst.

Att någon har andra åsikter än mig. Eller att personen bara uppträder konstigt och osocialt. Detta gör att många strävar efter homogena arbetsgrupper där alla är så lika som möjligt. Men om alla tänker lika och gör lika så växer vi inte som individer och utvecklas inte som arbetsgrupp.

Det är när vi istället inser vikten och värdet av att vi är olika som vi får till en riktigt bra arbetsplats och ett trevligt arbetsklimat. En arbetsplats där alla behövs. En kollega är kreativ, någon vågar säga ifrån, någon är duktig på att organisera och planera, ena annan har tålamod och uthållighet och vissa ser till att saker händer och inte rinner ut i sanden. Sällan finns alla dessa egenskaper i en och samma person utan vi behöver komplettera varandra.

Så nästa gång du irriterar dig på en kollega, var nyfiken på varför du gör det. Är det för att ni är olika? På vilket sätt är ni olika? Är ni lika varandra på något sätt? Kompletterar ni varandra? Lär helt enkelt känna dem du jobbar med!

Ett sätt att lära känna varandra och se era likheter och olikheter är genom diskussioner som den inledningsvis.
Vilka ord valde dina kollegor? Hur påverkar era olika drivkrafter er när ni gör ert jobb? Kan det förklara varför ni är bra på olika arbetsuppgifter? Kanske kan det också vara ett stöd när ni i framtiden fördelar arbetsuppgifter? Till exempel blir personen som valde ordet ”nyfikenhet” ofta glad för en ny arbetsuppgift, medan personen som valde ”lugn och ro” inte blir det.

Avslutningsvis, en tanke till dig som vill utmana dig själv ytterligare. Det är så att de egenskaper vi har en tendens att störa oss på hos andra, är egenskaper vi i smyg stör oss på hos oss själva. Om du irriterar dig på en person som är slarvig så är det ofta så att vi inte gillar när vi själva råkar vara slarviga. Så handen på hjärtat, vad är det du stör dig på hos din kollega? Vad lär det dig om dig själv?

Dare to love differences!

Malin Trossing

Ps. För mer information om våra drivkrafter och behov, läs ”Vem är du?” av den amerikanske psykologen Steven Reiss.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Därför gör din medarbetare inte som du säger

Blogg

Sen medarbetare

Läraren tittade ut över eleverna i klassrummet. Efter att för tionde gången ha bett dem vara tysta så suckade han uppgivet. De struntade fullständigt i vad han sa. Han blev mer och mer irriterad och funderade på vad han gjorde för fel. Varför gjorde inte hans elever som han sa till dem? Han tittade än en gång ut över klassrummet och fick en idé.

”Hur många är det som ser tv-serien Game of Thrones?” frågade han. Förvånat tittar eleverna upp och de flesta av dem räcker upp handen. Programmet var populärt. Läraren fortsatte ”Jag har läst alla böckerna. Om ni fortsätter föra oväsen och störa på mina lektioner så kommer jag att skriva upp namnen på alla som dör i serien, och hur de gör det, på tavlan.”

Skeptiskt tittar eleverna på varandra. Två namn. Det var så många som han behövde skriva på tavlan innan eleverna förstod att han menade allvar. Sen var det tyst på hans lektioner.

Om den här historien är en skröna eller faktiskt är sann, spelar ingen roll. Den vanligaste frågan som jag får av chefer är just ”Varför gör min medarbetare inte som jag säger?” Låt mig därför besvara den frågan en gång för alla; De fortsätter med sitt negativa beteende för att det inte får några konsekvenser när de gör det.

Det kanske låter provocerande, men så enkelt är det.

Medarbetare som kommer för sent får ofta bara en arg blick eller på sin höjd en tillsägelse. Många chefer känner sig nöjda med den markeringen. Men det räknas inte som konsekvenser, det är bara för medarbetaren att blunda och sluta lyssna så märktes det knappt.

Många gånger får ett negativt beteende till och med positiva konsekvenser. Slarvar man som medarbetare så slipper man de aktuella arbetsuppgifterna och underpresterar man så sänks förväntningarna. Skönt, eller hur.

Det vi måste komma ihåg är att det alltid är enklare att fortsätta göra som man alltid har gjort. Att förändra ett beteende kräver en insats av din medarbetare. Det är därför konsekvenser är viktiga för att få till en förändring. Konsekvenser som inte bara är tomma hot utan som man också är beredd att låta hända.

Konsekvenser som skapar motivation att förändra. Självklart behöver du inte jobba med konsekvenser om det inte är viktigt för dig att få till en förändring, men det var i den frågeställningen som vi inledde. Att vi ville få till en förändring.

Löneavdrag och skriftliga varningar är det som de flesta tänker på när man pratar om konsekvenser. Gå inte i den fällan. Konsekvenser handlar istället om att känna sina medarbetare och veta vad som är viktigt för dem. Att hitta drivkraften som får förändringen att hända. Är det Game of Throne? Bjuda på bullar till fredagsfikat? Eller kanske något helt annat.

Din uppgift som chef är att leda din verksamhet mot givna mål, inte att låta dina medarbetare underprestera och komma för sent hela tiden. När det behövs skriftliga varningar har det gått för lång och är ofta för sent. Agera istället tidigare.

Glöm inte att leva som du lär. Låt det inte krävas konsekvenser för dig själv, för att du själv skall kunna ta till dig dina medarbetares feedback.

Dare to do!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Så hanterar du besvärliga medarbetare

Blogg

GR Diciembre 8

”Nej, det är ingen bra idé. Vi fortsätter göra som vi alltid har gjort” sa den Negativa med bestämd röst och Glidaren suckade ”Jag är upptagen då så jag kan tyvärr inte hjälpa till. Men annars hade jag ju självklart gjort det”. Manipulatören kände att var dags för lite övertalning och sa med len röst ”Ni som är så kompetenta, det här ordnar ni enkelt tillsammans. Vi vill ju visa de andra att vi är bättre än dem, eller hur”

Alla medarbetare har självklart rätt att ha en dålig dag då och då. Men när du sitter där, öga mot öga med den Negative eller Smitaren så är det lätt att glömma bort att det inte finns några besvärliga människor, det finns bara besvärligt beteende. Medarbetare som uppträder besvärligt alltid, i alla lägen är ett problem. Ett problem som du som chef måste komma till rätta med. Både för kollegornas och för företagets skull.

När du som chef, eller kollega, jobbar med en Manipulatör eller en Smitare så blir vi alla mer eller mindre irriterad på dem och tror att de gör det för att vara elaka. Men när man tittar närmare på olika besvärliga beteenden så grundar de sig ofta på en stor osäkerhet hos personen tex. i bristande självkänsla eller ett stort kontrollbehov. När du blir som mest irriterad på dem så kan det vara bra att påminna dig om att det egentligen är en väldigt osäker och liten person som du har framför dig, även om det inte alltid ser ut så.

Det finns flera olika saker som du kan göra respektive undvika, beroende på vilket besvärligt beteende som du har att göra med. I boken Jäkla människa! (av Mattias Lundberg och Anders Wahlberg) listas elva olika beteendetyper, varför de agerar som de gör och hur du kan hantera dem bättre.

En Manipulatör måste du ge tydliga ramar och gränser för vad som är okey och inte. Men argumentera aldrig utifrån känslor med en Manipulatör, utgå alltid från fakta. Har du med en Glidare att göra så låt inte personen välja arbetsuppgifter och var noga med att följa upp hur arbetet går.

Den Negative är ofta en svårare nöt att knäcka eftersom den negativa attityden ofta funnits med länge och blivit en del av personligheten. Men att avkräva en tydlig motivation när personen säger nej är viktigt.

Två generella tips som du alltid kan ta till när du skall hantera besvärliga beteenden hos dina medarbetare är för det första att alltid visa personen att du ser och vet om vad personen gör. Sätta strålkastaren på beteendet och öppet visa att det inte är okey att tex. smita undan eller vara överdrivet negativ. För det andra så skall du alltid dokumentera situationerna som uppstår. Vi glömmer snabbt vad som egentligen hände och då står ord mot ord, speciellt om du har med tex. Manipulatörerna att göra.

Kom ihåg att ingen chef är född till att hantera besvärliga beteenden. Men med kunskap och träning kan alla chefer bli bra på det.

Dare to practice!
/Malin Trossing

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Bristande mod – stort problem hos chefer

Blogg

Det är många som läser ledarskapskrönikor och går ledarskapsutbildningar, i hopp om att lära sig hur man blir en riktigt bra chef. Men jag vill påstå att för de flesta är det inte kunskapen som är problemet. 

Det är den 28 januari 1986 och vi befinner oss på Kennedy Space Center i Florida. Vädret är lite kallare än vanligt och den amerikanska rymdfärjan Challenger skall precis lyfta. Men något går fel och direkt efter uppskjutningen exploderar hela rymdfärjan. Utredningen visade att olyckan berodde på en packning som inte var tillräckligt elastisk på grund av det kalla vädret. Gaser läckte ut och brände hål på de externa bränsletankarna som antändes. Alla sju i besättningen omkom.

17 år senare var det dags igen, rymdfärjan Columbia havererade och förintades precis före landning, på grund av en bit isolering på bränsletanken som lossnat under uppskjutningen och skadat värmeskyddet på ena vingen.

Bristande mod hos chefer är ett stort problem i många företag i dag och så även på NASA. Vid båda olyckorna var ingenjörerna väl medvetna om problemen men ingen av deras chefer vågade lyssna och agera. Till och med NASA´s officiella rapport anger bristande mod hos mellancheferna som grundorsak till de båda katastroferna.

Bristande mod hos chefer är inget nytt problem, redan år 1628 sjönk regalskeppet Vasa just på grund av det.

När man byggde skepp som regalskeppet Vasa så genomförde man stabilitetstester för att säkerställa att skeppen inte skulle sjunka. Man lät 30 man stå längs ena långsidan på skeppet och sedan springa över till den andra sidan. Redan efter tre vändor fick testerna avbrytas eftersom Vasa höll på att kantra.

Riskerna med att sjösätta Vasa var med andra ord kända för konstruktörerna, men eftersom Kung Gustav II Adolf så gärna ville ha med henne i sjökriget med Polen så var det ingen ansvarig som vågade framföra budskapet tydligt nog till kungen. Och katastrofen var ett faktum och många dog.

Det är många som läser ledarskapskrönikor och går ledarskapsutbildningar, i hopp om att lära sig hur man blir en riktigt bra chef. Men jag vill påstå att för de flesta är det inte kunskapen som är problemet. Många vet i teorin hur man skall göra när en medarbetare underpresterar eller om det finns konflikter som behöver hanteras i arbetsgruppen.

Problemet för många chefer är istället att de inte har modet att faktiskt göra allt det där som de vet att de borde göra; som att ta det där jobbiga samtalet eller ge den ärliga kritik som behövs för att komma vidare. Det jag vill att du skall ta med dig från den här delen i Ledarskapsskolan är vikten av att som ledare vara modig och våga agera. Du kan ha all kunskap i världen, men om du inte vågar använda den och göra det som behövs i ditt företag, så blir du ändå ingen bra ledare.

Dare to do!

/Malin Trossing

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ledarskapsskolan: Att lyssna på riktigt kan förändra allt

Blogg

Hallå? Lyssnar du?

Det var en kall vinterdag ute och i korridoren på jobbet var det lugnt. Jag minns inte varför jag gick in till den här chefen, antagligen för att få svar på någon viktig teknisk fråga. Vi kände inte varandra särskilt väl, men hans roll som chef gjorde att jag kanske hade en lite överdriven respekt när jag gick in i rummet. Han bad mig sitta ner och svarade sen tålmodigt på mina frågor.  Plötsligt ringde telefonen. Det var på den här tiden när alla fortfarande hade fasta telefoner. Telefonen ringde igen. ”Men skall du inte svara” frågade jag nyfiket. Det ringde igen. Chefen såg förvånad ut och svarade ”Men jag pratar ju med dig”.

Du har säkert liknande ”Life changing moments” i ditt liv. Tillfällen då du upplevt att någon verkligen, på riktigt lyssnat på dig och det du har att säga. Tillfällen som för evigt etsat sig fast i ditt minne. Visst är det sorgligt. Sorgligt för att det är så ovanligt att vi faktiskt lyssnar på varandra, att när det väl händer så minns vi det för evigt.

Många tror att ledarskap är avancerat och knepigt. Men det är det inte. I teorin. Utmaningen är istället att faktiskt göra alla de där enkla sakerna som man vet att man borde göra. Som att lyssna på sina medarbetare. På riktigt.

Varför är det då så svårt att faktiskt lyssna på en annan människa? Kanske för att vi sen barnsben tränas i att inte lyssna? Som när vi ser på tv. Vi gör andra saker samtidigt, vi byter kanal mitt i program osv. De senaste åren har vi också slutat lyssna på varandra när vi ses. Alla sitter med näsan i varsin mobiltelefon och uppdaterar sin status på sociala media.

Du som har som ambition att bli en riktigt bra chef, träna upp din förmåga att på riktigt lyssna på vad dina medarbetare har att säga dig. Leta reda på en intressant intervju på nätet och lyssna på den flera gånger i rad och se om du hör andra saker när du inte längre lyssnar på de exakta orden och vad som sägs, utan kan fokusera på allt det där andra som rösten, ordvalen och tonläget. Ta dig tid att lyssna aktivt på människor som du inte riktigt gillar. Eller när människor pratar om saker som du inte tycker är intressant. Sakta men säkert blir du en bättre lyssnare, till din omgivnings glädje. Kanske skapar du ett ”Life changing moment” i någon annans liv redan imorgon…

Dare to listen!

/Malin Trossing

Dela post
Kommentarer (1)
  • Riktigt, riktigt bra skrivet! Tar till mig varenda ord. Välkommen hit till Driva Eget!

    Camilla Björkman

    2015-08-26 09:38

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Ledarskapsskolan: Det här förväntar jag mig av dig!

BloggEller: Vad förväntar du dig av mig?

Året var 1961 och det pågick en intensiv rymdkapplöpning mellan USA och Sovjetunionen. I maj samma år höll JF Kennedy sitt berömda tal inför kongressen, ett tal som visar att man med rätt ledarskap faktiskt kan förflytta berg.  Han sa ”Our goal is to put a man on the moon and return him safely to Earth before the end of this decade” och åtta år senare tog astronauten Niel Armstrong de första stegen på månens yta. Vem hade ens vågat drömma om det? Jo, alla medarbetare på NASA. Det är därför ledarskap är ett så fascinerande ämne.

 Jag heter Malin Trossing och min ambition är att med denna Ledarskapsskola, på ett lättsamt och tänkvärt sätt, väcka tankar kring ledarskap och ge konkreta verktyg till dig som chef och entreprenör. Du och jag kanske inte har som ambition att skicka folk till månen, men om vi siktar högt kan vi nå trädtopparna.

Så vad skall man börja med om man vill jobba med ledarskapet i sin organisation? Med att definiera mål? Lösa konflikter? Ge ärlig feedback? Coacha sina medarbetare? Nej, det viktigaste är faktiskt mycket enklare än så. Vi måste börja prata om vad vi förväntar oss av varandra:

Vad förväntar sig dina eventuella partners eller ägare av dig, egentligen? Vad förväntas du leverera för resultat, till vilket pris? Vilket stöd förväntar du dig att få av dem runt omkring dig? Vad förväntar du dig av dina medarbetare? Samarbetspartners? Vad förväntar sig de av dig? Troligtvis har också kunderna förväntningar på er alla. Och till sist hoppas jag att du har förväntningar på dig själv.

Vi talar allt för sällan om våra förväntningar på varandra, det tas för givet att alla förstår. Men vi är alla olika och har därmed också olika förväntningar. En entreprenör som har ett stort kontrollbehov och inte kan delegera kommer givetvis ha andra förväntningar på sin personal än en chef som vågar släppa kontrollen och litar på sin omgivnings egen kompetens och förmåga. På samma sätt är medarbetarna olika, vissa vill ha full frihet att planera sitt arbete själva medan andra vill att du som chef skall detaljstyra deras vardag. Vem som tycker vad, kan du inte veta om du inte frågar. Men utmaningen är inte att formulera frågorna, det är istället att ha modet att faktiskt våga ställa dem.

Jag måste givetvis föregå med gott exempel, mina förväntningar på dig som läsare är att du vågar fråga din omgivning vad de förväntar sig av dig. Och jag gör ett antagande att du som läsare förväntar dig att jag sätter mig och skriver en ny lektion till Ledarskapsskolan, det är lite knepigt att fråga dig. Har du förväntningar eller önskemål kring vilket ämne vi skall ta upp då, hör gärna av dig!

Dare to ask!

/Malin Trossing

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen