Många nya företag i Uppsala

Katarina Widoff

Publicerades: 15 november, 2009

I fredags var det stor dag i Uppsala för Länsstyrelsen och alla projektägarna till de olika projekteten som de har drivit för att främja kvinnligt företagande.

En av önskemålen från deltagarna har varit att bygga nätverk, där har jag varit och hållt utbildning. Och nu går projekten mot sitt slut. Uppsala har haft ca 20 olika projekt. Ett av projekten resulterade till att 21 nya företag startades och detta bara för 250000 kronor, inklusive allt, utbildningar, coachning, inspiration och kunskapslyft. Om man sedan summerar alla 20 projekts nya företagerskor kommer man upp i en ansenlig och repekterad siffra.

Konferensen där alla projekt visades blev mycket lyckad. Flera intressanta talare och föreläsare. Dagen avslutades sedan med att jag höll Nätverksträff med Minimässa. Ett roligt sätt att kunna visa upp vad man har gjort och vad det har resulterat i. Just att få visa upp vad man gör och vilken nytta den tjänsten eller varan ger kunden visar alltid på uppfinningsrikedom och kreativitet.

Jag minglar med 130 deltagare och får höra de mest häpnandsväckande affärsidéerna. Många gånger kommer just grundtanken ifrån något vardagligt, ett problem som man önskar få bättre lösning på.

Statistik kan vara kul och naturligtvis var ett avsnitt kring statistiken. Det som väckte min tanke var att många företag startas av män och att deras resultat många gånger är samma som kvinnliga företag visar.
Att de har svårt att leva på sitt företagande.
Att de har svårt att överleva år 3.
Att de  har en genomsnittlig omsättning på 300.000 kronor.
Att de gör något som tycker om och att de helst vill kunna styra sin egen tid.
Att de inte vet hur de ska kunna gå vidare och få företaget att lyfta.

En annan rolig statistik var att 0,1 % av företagen i Sverige är stora företag. Detta har Camilla Littorin som är förbundssekreterare på FöretagarFörbundet, pratat med mig hur många gånger som helst om. Stora företag är de som har fler än 250 anställda. Men det är oftast som det är just dessa företag som man pratar om i TV och media.

74,7 % av svenska företag är soloföretag, alltså företag utan någon anställd. Vem som gör jobbet i de företagen kan man ju fundera på, men så kallas faktiskt företagstermerna för de som driver enskilda firmor. Och där jobbades det massor, och produceras

Jag vill berömma alla svenska företagerskor och företagare. Vi är fantastiska och vi driver Sverige framåt. Heja Sverige!

Vi ses i vimlet, hälsar Katarina på www.komfab.se