Ju mer finesser desto fler buggar

Katarina Widoff

Publicerades: 22 september, 2009

Min mobiltelefon är inne på lagning. Förra mobilen tog slut i vårvintras, den vägrade ta emot signaler, mottagningen var så dålig att det ibland bara gick att prata om man stod tryckt mot fönstret i rätt vädersträck för att nå mobilmasten. Telenor tog sitt ansvar och skickade en ny mobil. Inget jätteavanserat men med lite olika finesser i som mer eller mindre standard modeller har idag. Den började nästan genast att strula. Jag skulle vilja ha haft alt, ctrl, delete knappar så jag kunde starta om den. Den har hängt sig, stänger av sig, och sätter på upptaget när jag svarar. Otroligt irriterade. Nu är den inne för lagning och jag hoppas att jag snart får den tillbaka.

Eftersom förra mobilen inte fungerade så har jag letat efter någon telefon jag kan använda under de veckor min riktiga ska lagas. Jag fick gå tillbaka till i början av 90-talet för att hitta en mobiltelefon i min och familjens ägo som hade batterikapacitet och som fungerade. Nu har jag en gammal Nokia, utan kamera, kalender och allt annat jag har vant mig vid.

Min förra Ericsson hade ficklampa, det var bra, det är ofta det är dåligt med ljus och att kunna sätta på blixten som ficklampa gav trygghet. Men mobilen ger större trygghet om den fungerar och det gjorde den ju inte eftersom den inte hade täckning.

Många tycker jag borde ha handdator men jag känner mig väldigt skeptisk. Min Mats har sin andra modell i ett annat varumärke än förra. Denna liksom förra är svåra att överhuvudtaget få att fungera som telefoner. De fungerar inte alltid att svara i, är svåra att ringa ifrån men är fantastiska med alla sina tjänster av olika slag. Det verkar som att just ringfunktionerna försvinner från telefonerna ju mer som stoppas in i dem, som om produktutvecklarna har missat att de jobbar med telefoner.

Jag skulle vilja ha en minidator som fungerar på alla plan, skriva i, ringa från, mejla och koppla upp mot internet. Vilken dag som helst ska jag försöka hitta någon som kan förklara fördelarna med de olika modellerna och telefonoperatörerna, utan att fastna i tekniska termer.

Kommunikation handlar om att prata så att mottagaren förstår och det är mottagaren som bestämmer om budskapet har nått fram. Men i vissa branscher verkar man ha missat det.

Vi ses vi vimlet! hälsar Katarina på www.komfab.se