Hårdsälj dig inte, det bygger inte upp ditt kontaktnät.

Katarina Widoff

Publicerades: 15 september, 2010

Det är en ny trend, att vara företagare. Härligt att fler vågar satsa på att bygga verksamheten och förkovra sig.

För mig som egen företagare är det förkovran, jag lär mig något nytt jämt och samtidigt får jag vara med och lära ut sådant som jag har lärt mig på vägen. Ju fler vi träffar desto fler får vi chansen att lära något av. Vi har något gemensamt med alla och alla har något att bidra med. Med vår närvaro kan vi göra skillnad.

Men ibland får jag kommentarer från folk som sitter i stora organisationer: ”Jag kan inte bidra i de nätverken som jag blir inbjuden till, därför tackar jag nej.”

Och det är klart att om man inte vill bidra så ska man inte vara med. Att jobba genom sina personliga kontaktnät är att öka bussigheten i affärsvärlden och skapa ytor för andra. Men oavsett vilken roll vi har på arbetet så har vi själva mycket att vinna på att nätverka och andra har nytta av att få nätverka med oss.

Men självklart måste det göras på rätt sätt. Flera som har höga poster på välkända stora företag blir totalt nedringda efteråt eftersom alla vill in på deras företag och sälja sina tjänster och varor. Så ska det såklart inte gå till. Här gäller att inte sälja utan nätverka. Försäljningen kanske sker senare, till denna person eller någon annan från dennes kontaktnät.

Vad vi kan bidra med är olika för olika personer, men vi känner alla någonstans mellan 200-1000 personer var, minst. De behöver inte vara kollegor, de kan lika gärna vara grannar, barnens kompisars föräldrar eller våra vänner.

Ju fler som blir företagare desto fler är det som jobbar som säljare och desto fler är det som tydligt vill ha kunder till sina varor och tjänster. Även här kan det bli örnblick och hårdkrängning av det man vill sälja. Att man tappar känslan för att bygga nätverk och bara vill hitta nya kunder.

Ingen vill köpa av någon som med isad blick har ”KÖP” skrivet i pannan.

Ju fler som behöver sälja desto fler behöver bygga kontaktnät och desto fler finns det att samarbeta och samverka med. Vart vill du nå?

Jag har träffat flera personer som gått från stora företag till mindre eller till egen verksamhet. Oavsett om de nu fortfarande är anställda eller egenföretagare säger nästan alla dessa personer: ”jag skulle ha tagit hand om mitt kontaktnät tidigare, det hade varit bra nu. Nu får jag börja på noll och det tar tid”

Att bygga upp sitt kontaktnät kan vara för att sälja något, men också för att själv ha ett bra skyddsnät om något händer. Att proaktivit ha tagit hand om sig själv så att man vet vem man ska ringa om något händer, privat eller i affärslivet. Det kan vara att det akut behövs en rörmokare, eller en ny anställning. Vi kan mingla och nätverka oss till allt!

Jag hoppas därför att du var med i Stockholm på nätverksträffen som jag var med och arrangerade med tidningen Driva Eget och ökade upp ditt kontaktnät med olika personer och företagare. 6 oktober arrangerar jag nästa nätverksträff, denna gång i Gävle och tillsammans med Social Media Club. Missa inte chansen att delta på olika events som sker, det är ju först när vi ses på riktigt som vi kan skapa kontakt, det är då det händer!

Vi ses i vimlet och förhoppningvis 6 oktober, hälsar Katarina på www.komfab.se (där finns också inbjudan till 6 oktober)