Skicka flaskpost

Jenny Eklund

Publicerades: 18 augusti, 2012

Det är mycket som går bra för mig just nu. Mitt företag har vunnit flera intressanta och viktiga upphandlingar på sistone och jag har blivit kontaktad och erbjuden andra uppdrag, fått föreläsningar och klienter, helt spontant. Jag har till och med börjat tacka nej till sådant som inte ligger mig varmt om hjärtat – och allt går så lätt att jag nyper mig i armen och undrar vad som hänt.

Och så inser jag att det är flaskposternas förtjänst.

Den där flaskposten som vi kreatörer och entreprenörer kastar ut, som Neil Gaiman pratar om i sitt inspirerande avgångstal för avgångsstudenter (titta på talet här). Vi skickar flaska på flaska med idéer och förslag, som man aldrig riktigt vet var de ska hamna. En del flaskor driver iväg och försvinner bara med vågorna, medan andra fångas upp av en intresserad person, och så har man kanske något nytt samarbete eller uppdrag på gång.

Jag hoppade av anställningslivet och valde att bli företagare på heltid för två och ett halvt år sedan. Det var läskigt och självklart på samma gång, och det jag gruvade mig mest för var alla dessa säljsamtal som folk sa att företagare måste hålla jämt. Jag valde även här att gå min egen väg, i stället för att ringa okända människor och berätta om vem jag var och kunde bidra med, så gjorde jag vad jag är bäst på – att skicka iväg så många flaskposter som möjligt.

Jag jobbade gratis genom att föreläsa i utvalda sammanhang. Jag arrangerade inspirationsluncher för allmänheten. Jag ställde upp som frivillig i olika styrgrupper. Jag satt i mängder av spånarmöten på egen betald arbetstid kring projekt som kanske aldrig skulle bli av. Jag var aktiv i sociala medier, drev flera bloggar och bjöd ständigt på tips och råd och idéer. Jag ägnade kanske hälften av min arbetstid åt betalda uppdrag som gjorde att tillvaron gick runt, och den andra hälften på flaskposterna. Inte för att jag måste, utan för att jag helt enkelt inte kunde låta bli.

Men det blev inte direkt den effekt jag önskade. Inget särskilt hände.

Jag misströstade ibland: var jag korkad som kastade ut så många krokar, som bjöd på min kompetens, i stället för att jaga kunder mer konkret via säljsamtal och traditionell marknadsföring?

Men nu kan jag se hur allt hänger ihop. Det tog tid, men de uppdrag som strömmar in idag, är ett direkt eller indirekt resultat av alla de där flaskposterna jag skickat ut under flera års tid. Det blev inte alls de flaskor som jag trott mest på som gav respons, men de som svarade blev helt rätt ändå.

Det finns många olika sätt att marknadsföra och sälja sina tjänster. Flaskposten är kanske inte den mest effektiva, men definitivt givande.

Man vet aldrig när svaret kommer, eller hur det kommer. Men genom att fortsätta skicka ut idéer och bidrag till världen, så kommer det tillbaka till oss. Förr eller senare.

Vilken slags flaskpost skickar du ut?