• "6 guldregler som räddar din förhandling från stressade beslut som kan kosta massor!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Anna Fagerström
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Jenny Eklund

    Jenny Eklund

    Bloggare

    Jenny Eklund är kommunikatör, coach och prisbelönt utbildare som driver flera olika företag och satsningar. Grundare av sajten Mer effekt och konsult för Sprind, författare till boken Skriv ditt liv. Vill hjälpa andra att förverkliga sina drömmar och få mer effekt av jobbet och livet. Skriver här främst om produktivitet och om livet som entreprenör.

    • Håll kontakten
    • RSS

Att våga ta ställning

BloggSom företagare kan man inte riktigt sticka ut hakan offentligt. Inte öppet ta ställning i samhällsfrågor, eller yttra någon tydlig åsikt om något som kan uppfattas som irriterande. Det finns ju risk att stöta sig med någon potentiell kund eller samarbetspartner.

Och i vimlet bland sociala medier är bäst att verka så intressant, så framgångsrik och så trevlig som möjligt. Posta bilder från spännande uppdrag, eller strössla med citat från nöjda kunder. Verka upptagen, helst jämt, men samtidigt vara noga med att inte verkar utarbetad utan sådär hälsosamt engagerad.

För när som helst, var som helst, överallt och jämt så behöver du hela tiden vara medveten om att du är ditt varumärke och en säljare av ett koncept.

Eller?

Det slog mig en dag för några månader sedan: att jag inte längre kände igen mig själv i offentliga sammanhang. Att jag sakta men säkert blivit mer och mer försiktig i mina uttalande och att jag medvetet undvikt ämnen som kan uppfattas som provocerande, av hänsyn till företagandet. Det var egentligen ingen som varnat mig eller pekat på vissa förhållningsregler, det var helt enkelt bara något jag fått för mig. Att en företagare inte kan engagera sig i annat än företagsfrågor.

Jag tyckte inte om utvecklingen som skett hos mig själv, så jag bestämde mig för ett experiment. Jag skulle testa att göra det som jag just var rädd för: att våga berätta om misslyckanden och motgångar också (inte bara framgångssagorna), att sticka ut hakan och våga ta ställning i exempelvis politiska frågor, och ta upp annat som ligger mig varmt om hjärtat.

Första gången hände inget särskilt. Ingen blev provocerad eller less. Andra gången uppstod det en riktigt intressant diskussion. Och tredje gången blev responsen överväldigande positiv och fick viral spridning.

Och jag bestämde mig för att aldrig mer göra avkall på den jag är som person, bara för att jag också är företagare. Självklart tänkte jag fel från början. Jag begränsade mig själv, helt i onödan, på grund av en felaktig föreställning om vad en företagare är och inte är, får och inte får göra. En företagare är givetvis också människa, och precis som alla andra behöver vi bli mer levande, mer tredimensionella med kött och blod, ha fler åsikter och bjuda på historier om både sånt vi älskar och får kämpa med.

Både för vår egen skull – och för våra samarbetspartners, kunder och medmänniskors. Först då kan vi på allvar diskutera företagsfrågor också. ;)

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Två tips när du har för många beslut att fatta

BloggSom företagare måste du ständigt fatta olika slags beslut. Vardagen är fylld av mängder av små beslut, en hel del stora val, och mängder av erbjudanden att ta ställning till. Ska jag gå med i det där nätverket? Ska jag smalna av min verksamhet eller tvärt om satsa på nya idéer? Ska jag gå in i det här samarbetet? Ska jag ändra mina tjänster, mina kunder, mitt arvode, mina rutiner, mina mål? Vissa beslut känns enkla att ta, andra ger beslutsångest och kan framkalla en hel del sömnlösa nätter.

Alla dessa möjligheter en entreprenör har kan lätt vändas till betungande bördor. För tänk om du väljer fel? Eller tänk om du missar en viktig chans om du tackar nej/ja?

Jag vill dela med mig av två tips som brukar hjälpa mig i de här situationerna.

1) Relatera till din dröm

Varje litet beslut kan bli lättare att ta om du ställer dig frågan: För det här mig närmare min vision/dröm för mig och mitt företag?
Om svaret är ja: go for it! Om svaret är nej: lämna det, hur frestande det än verkar vara för stunden. Och om du verkligen inte på ett medvetet plan vet svaret på den frågan, så känn efter vad din intuition säger. Känns det lätt (= positivt) eller tungt (= negativt) när du tänker på ämnet i fråga?

2) Rondell i stället för vägskäl

Ofta ser vi och pratar om beslut som avgörande vägval i ett vägskäl. Där huvudleden du åkt på delar sig åt två olika håll, där den ena vägen är ”rätt” och den andra vägen är ”fel”. Vi tänker och säger att vi gör bra val och eller dåliga val, och allt det där gör att vi blir pressade att välja ”rätt” väg. Dessutom hamnar vi i en tro att valen är mer avgörande än de egentligen är.

Hur skulle det vara om vi i stället jämför besluten med att befinna sig i en rondell? Där varje avfartsväg symboliserar ett val som du kan ta. Det värsta som kan hända är att du råkar köra fel, och kan vända tillbaka in i rondellen och prova en ny avfart.

Vi kan nästan alltid ändra oss och välja om. Huvudsaken är att vi inte fastnar i rondellen och tränar oss att fortsätta välja, fortsätta köra och förstås stannar för att tanka ibland. ;)

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Finns det någon rättvis eller rimlig ersättning?

Blogg- Va? Kostar det såååå mycket att anlita dig? Det är alldeles för dyrt, säger en potentiell kund förskräckt. – Nämen, oj, det var billigt, säger en annan kund förvånat inför samma prisuppgift.

Jag antar att du känner igen dig, om du också driver företag. Vi företagare får alltid olika reaktioner på våra priser och det tycks vara ett omöjligt projekt att ha en prissättningsnivå som alla tycker är okej.

Kan man ta lagom, rättvist eller rimligt mycket betalt? Nja, inte om vi ska tro marknadsföringsgurun Seth Godin, som tar supermodeller som ett exempel för sitt resonemang. Bland modeller finns det väldigt många vanliga, bra eller jätteduktiga modeller – och så finns det supermodeller. Mellan dessa två grupper finns ett stort gap, både prismässigt och uppmärksamhetsmässigt, som vi aldrig kan komma ifrån enligt Seth Godin. Supermodellerna får kanske tio gånger bättre betalt än alla andra modeller (inklusive de modeller som är riktigt duktiga) även om de kanske inte är tio gånger bättre.

Seth Godin menar att modellernas konkurrenssituation väldigt mycket liknar det som gäller för alla konsultbranscher. Och jag tror han har rätt. Att det liksom inte spelar någon roll om du är ganska duktig eller jätteduktig på det du gör, det är inte förrän du tar klivet upp till ”supernivå” som du kan få rejält med ersättning för det du säljer.

Så går det ens att ta betalt efter kvalitet?

Personligen vet jag att jag är dyrare att anlita än en del andra som erbjuder liknande tjänster (framför allt inom utbildning och coachning), och jag står för det eftersom jag vet att jag kan leverera en högklassig tjänst som är ett resultat av många års erfarenhet, kompetens och massor av egen fortbildning. Men jag vet också att jag samtidigt ligger mycket lägre i pris än till exempel kollegor i storstäderna, eller inom teknikbranschen – så vem ska man jämföra sig med?

Ska vi ta betalt efter effekt?

Vad är din och min insats värd för kunden i slutändan? Ibland är det betydligt mindre än det faktiskt skulle kosta i timtid, men ofta är det också betydligt mer – om man ser till den effekt det får i kundens verksamhet.

Ska vi ta olika betalt i olika sammanhang?

Borde vi inte ställa upp för dem som har det riktigt dåligt ställt? Kanske till och med jobba gratis, för att hjälpa andra/få synas/stödja en behjärtansvärd sak? Jag får själv många gånger förfrågningar om att föreläsa (gratis) om böckerna jag skrivit, eller coacha/handleda människor som har stort behov av stöd men dålig ekonomi, och ibland är det svårare än vanligt att hålla en rimlig timtaxa. Å andra sidan känns det lätt att ta betalt från en stor kund med god ekonomi… En annan aspekt på diffrentierade priser är att ta betalt efter volym – där mer jobb och längre uppdrag oftast ger mindre betalt per timme – eller att ta betalt efter en beräkning av de egna kostnaderna inför varje uppdrag.

Men tillbaka till ursprungsfrågan: går det att ta lagom, rimligt, mycket betalt för det vi gör? Eller får vi finna oss i att det finns två olika ekonomiska ligor (en för oss vanliga där vi fortsätter testa oss fram, och en annan för superstjärnorna)? Jag har inga färdiga svar men är nyfiken på hur du vill ha det – och hur du tänker när du tar betalt i ditt företag?

Dela post
Kommentarer (3)
  • Lagom, rimligt mycket betalt från kundens perspektiv måste variera eftersom kunderna är olika, även inom samma målgrupp.

    För mig är det avgörande vilken ekonomi jag vill ha. Vad är lagom, rimligt mycket betalt för min ekonomi? Vilket liv vill jag leva? Sälja min tid? Sälja värdet av mina produkter/tjänster? Sälja effekten? Vilka kunder vill jag ha? Vilka kunder gillar jag att jobba med? Personligen gillar jag att ta betalt för värdet av mina tjänster, automatisera så mycket som möjligt och jobba tillsammans med kunder som jag lär av. Det jag verkligen älskar med min modell är friheten. Då tid inte är kopplad till ekonomi skapas mycket fri tid. Ofta lägger jag tiden på utvecklingsarbeten tillsammans med partners som resulterar i nya härliga affärsidéer. Som i sin tur blir nya automatiserade inkomster.

    Anna Åberg

    2012-09-28 14:00

    Svara

  • Jag känner igen mig helt, ena stunden tycker någon att vi är för billiga och andra stunden tycker någon att vi borde höja våra priser. Vi jobbar efter en modell där vi avgör hur många processer vi kan ha pågående per resurs i företaget samtidigt och sedan räknar vi ut priset efter våra fasta kostnader, det funkar ganska bra att tänka så.

    2012-09-27 14:00

    Svara

  • Sa Pernilla…

    Pernilla Alexandersson Add Gender

    2012-09-27 14:00

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Skicka flaskpost

BloggDet är mycket som går bra för mig just nu. Mitt företag har vunnit flera intressanta och viktiga upphandlingar på sistone och jag har blivit kontaktad och erbjuden andra uppdrag, fått föreläsningar och klienter, helt spontant. Jag har till och med börjat tacka nej till sådant som inte ligger mig varmt om hjärtat – och allt går så lätt att jag nyper mig i armen och undrar vad som hänt.

Och så inser jag att det är flaskposternas förtjänst.

Den där flaskposten som vi kreatörer och entreprenörer kastar ut, som Neil Gaiman pratar om i sitt inspirerande avgångstal för avgångsstudenter (titta på talet här). Vi skickar flaska på flaska med idéer och förslag, som man aldrig riktigt vet var de ska hamna. En del flaskor driver iväg och försvinner bara med vågorna, medan andra fångas upp av en intresserad person, och så har man kanske något nytt samarbete eller uppdrag på gång.

Jag hoppade av anställningslivet och valde att bli företagare på heltid för två och ett halvt år sedan. Det var läskigt och självklart på samma gång, och det jag gruvade mig mest för var alla dessa säljsamtal som folk sa att företagare måste hålla jämt. Jag valde även här att gå min egen väg, i stället för att ringa okända människor och berätta om vem jag var och kunde bidra med, så gjorde jag vad jag är bäst på – att skicka iväg så många flaskposter som möjligt.

Jag jobbade gratis genom att föreläsa i utvalda sammanhang. Jag arrangerade inspirationsluncher för allmänheten. Jag ställde upp som frivillig i olika styrgrupper. Jag satt i mängder av spånarmöten på egen betald arbetstid kring projekt som kanske aldrig skulle bli av. Jag var aktiv i sociala medier, drev flera bloggar och bjöd ständigt på tips och råd och idéer. Jag ägnade kanske hälften av min arbetstid åt betalda uppdrag som gjorde att tillvaron gick runt, och den andra hälften på flaskposterna. Inte för att jag måste, utan för att jag helt enkelt inte kunde låta bli.

Men det blev inte direkt den effekt jag önskade. Inget särskilt hände.

Jag misströstade ibland: var jag korkad som kastade ut så många krokar, som bjöd på min kompetens, i stället för att jaga kunder mer konkret via säljsamtal och traditionell marknadsföring?

Men nu kan jag se hur allt hänger ihop. Det tog tid, men de uppdrag som strömmar in idag, är ett direkt eller indirekt resultat av alla de där flaskposterna jag skickat ut under flera års tid. Det blev inte alls de flaskor som jag trott mest på som gav respons, men de som svarade blev helt rätt ändå.

Det finns många olika sätt att marknadsföra och sälja sina tjänster. Flaskposten är kanske inte den mest effektiva, men definitivt givande.

Man vet aldrig när svaret kommer, eller hur det kommer. Men genom att fortsätta skicka ut idéer och bidrag till världen, så kommer det tillbaka till oss. Förr eller senare.

Vilken slags flaskpost skickar du ut?

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ta dig en funderare

BloggFör mig har alltid sommaren varit ett bättre tillfälle till nystart än årsskiften. Det är ofta nu vi har mest tid att fundera på vad vi egentligen håller på med, i vår verksamhet. Och framför allt känna efter vad vi vill framöver. Vad är viktigast?

För att få fokus, engagemang och driv när du växlar upp efter semestertider, vill jag skicka med följande reflekterande frågor:

Vad är viktigast för dig under den tid som kommer?
Vad är det som verkligen betyder något i och för din verksamhet?
Vad vill du fokusera på under de närmaste 1-2 åren?

Dela post
Kommentarer (4)
  • Eva: låter som bra mål för din verksamhet! Har du någon plan för hur du kan jobba konkret för att få en bra ekonomi i företaget?

    Jenny

    2012-08-06 14:00

    Svara

  • Det viktigaste för mig under den tid som kommer är att stärka mitt proffessionella rykte.

    Det som verkligen betyder något i och för min verksamhet är att den är lönsam.

    Under de närmaste 1-2 åren vill jag fokusera på att få en bra ekonomi samtidigt som jag hjälper många att klara stressen i tillvaron.

    Eva Billqvist, Livskraft & Hälsa

    2012-08-03 14:00

    Svara

  • Vad roligt att höra! Mer pepp åt företagare! :)

    Hoppas du får några viktiga tankar om vad du vill fokusera på framöver.

    Jenny

    2012-07-20 14:00

    Svara

  • Blir riktigt inspirerad av att läsa sådant här! Det gör mig peppad i mitt eget företag!

    Konstkonstant.spotlife.se

    2012-07-20 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Strategier kan göra att du fastnar

BloggMitt främsta råd till kollegor som startar företag är att planera mindre och gör mer.

Många företagare, eller bekanta som funderar på att starta föredrag, fastnar i sina planer och strategier, i stället för att bara gå ut och testa. Och fastnar man i tanken på att affärsplanen ska vara lösningen på alla tänkbara företagsproblem, så är risken paradoxalt nog stor att du aldrig når dit du vill. Andvänd i stället din starka passion för idén och visshet om syftet med verksamheten och testa att förverkliga det du vill göra!

Vågar jag säga att jag själv aldrig har skrivit en hel affärsplan, trots att jag är med och driver flera olika företag?

Därmed inte sagt att de kan vara bra att ha. Vill du ha med dig andra på tåget i din affärsidé behövs ofta en tydlig strategi av något slag, och bara vilja utan någon slags plan (om inte i annat i huvudet) leder inte alltid framåt.

Men för mig har alltid action, gamla erfarenheter om målgruppen och nya insikter och lärdomar om processen varit viktigare än strategier. Oavsett om satsningen gått superbra eller slutade i en gäspning. Men då har jag åtminstone testat, och har underlag så att jag kan avgöra vilken väg som sedan är bäst att gå.

Lästips:

Starta eget? Strunta i planen från The brand man.

* Fyra myter om att starta företag från Meditationsguiden

Dela post
Kommentarer (3)
  • Pengar är en alltid en begränsande faktor speciellt när man är nystartad och då blir man försiktig och vill tänka och fundera innan man tar beslut som innebär en kostnad. Man hade önskat sig ett sjätte sinne för att fatta bra beslut.

    Fattig nyföretagare

    2012-08-06 14:00

    Svara

  • Jag håller med dig Janne. Kundnytta är för övrigt ett begrepp som gärna kan få mer fokus! Att skapa mervärde och verkligen göra nytta för kunderna är ju viktigast av allt. :)

    2012-06-21 14:00

    Svara

  • Företagande är konsten att företaga sig något. Och det ska vara kunden till nytta, annars överlever inte verksamheten. Att gräva ned sig i en affärsplan är en dålig metod för att hitta kundnytta.

    Janne Näsström

    2012-06-21 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
En sak i taget

BloggHur många gånger har vi inte hört den frasen? “Ta en sak i taget” – så blir det bättre resultat och du får mer gjort i slutändan. 

Ändå så gör vi inte riktigt så. Vi smygkollar på mejl, Facebook och fixar andra ärenden under möten. Vi avbryter vårt arbete för att bara “snabbfixa” några andra grejer som plöstligt pockade på. Vi skriver jobbmejl medan vi lagar middag, och pratar i telefon (kanske också ibland textar) medan vi kör bil. Vi är ju så himla bra på multitasking!

Men det pris vi får betala är med vår egen energi. Sakta men säkert töms våra reserver när vi blir splittrade. Dessutom förlorar vi allt mer förmågan att vara närvarande.

Om vi gör en sak i taget så kan vi i stället koncentrera oss bättre, fokusera mer på uppgiften, bli mindre splittrad och nå bättre resultat. Egentligen vet vi allt det här, så jag ska inte ödsla tid med att dra upp en massa olika anledningar till att det är smartare att göra en sak i taget. Men här är några påminnelser på vad som kan hjälpa dig få en mer produktiv dag på jobbet.

5 tips för att få ut mer av din jobbdag

1. Gör det som är viktigast direkt på morgonen. Se till att du inte kan bli avbruten under åtminstone en hel timme, gärna längre. Stäng av alla tänkbara distraktioner.

2. Ta riktiga pauser. En del föredrar korta pauser ofta, medan andra behöver ett rejält avbrott en gång per dag. Gör något helt annat; gå ut, träna, ta en tupplur, se på videoklipp, lyssna på musik, meditera – vad som helst som får din hjärna att tänka på något annat.

3. Stå ut med att inte få svar från andra på en gång. Den här är svår tycker jag själv, men om jag slutar förvänta mig blixtsnabba svar från andra så kan jag också lättare tillåta mig själv att svara på saker när det är läge.

4. Gör dina möten viktiga men kortare. Vi behöver inte alltid avsätta två timmar i kalendern för alla möten. Testa med en halvtimme eller 45 minuter i stället, och se till att den tiden i stället blir väl använd. Att ni som deltar i mötet verkligen är där.

5. Batcha. Styr ihop arbetsuppgifter som liknar varandra eller hör ihop till ett och samma längre tillfälle.

Dela post
Kommentarer (1)
  • BRA inlägg! Tack!

    Ylva Maria Pavval

    2012-04-19 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Är företagare mer driftiga än andra?

BloggOm man har många idéer och vill få saker och ting gjorda, vill man förstås hitta likasinnade att samarbeta med.

Jag har under de senaste 20 åren jobbat på många olika arbetsplatser; oftast som anställd och under de två senaste åren som entreprenör. Och nog är det stor skillnad i kulturen – men inte riktigt på det sätt som jag trodde.

Jag gick direkt från den ena till den andra när jag sa upp mig och blev entreprenör på heltid. Från början var jag helt chockad över skillnaden, framför allt i tempo och engagemang.

I den kommunala förvaltningen förhöll man sig alltid avvaktande till nya idéer.
”Nja.. vi får se… vi behöver fundera vidare på det här. Vi tar det sen.” Eller ”Du vill lite för mycket, vi kan ta det lugnt ett tag innan vi utvecklar”, var vanliga tveksamma kommentarer.

Att genomföra något projekt tog alltid fem till tio gånger så lång tid än vad som kändes rimligt. Frustrerande!

I företagsvärlden, särskilt bland småföretagare, blev reaktionen på nya idéer precis det motsatta. Vilken pepp! De flesta gick (och går) igång på idéer och förslag: ”Wow, var kul! Det vill jag vara med på! Ska vi träffas igen i morgon och fortsätta spåna?” Mängder av inspiration och vilja och högt tempo.

Men. Det jag långsamt upptäckte var att trots högtflygande planer blir det sen ofta inte så mycket mer. Att spåna hör liksom till företagarkulturen, och de flesta visioner stannar just vid visioner.

Det tog ett tag att inse att trots de olika skillnaderna i bemötandet från de olika världarna blir det ungefär samma resultat i slutändan; nämligen att det kommer alltid att hänga på dig själv om du kan genomföra dina drömmar och idéer.

Oavsett omgivningens reaktioner.

Att tro på sin idé och genomföra den oberoende av hur andra reagerar, är det som krävs.

Själv har jag börjat leta efter entreprenörer, när det är dags att hitta någon att samarbeta med eller presentera nya idéer för. En entreprenör kan vara anställd, företagare, studerande eller sjukskriven – det har ingen betydelse. Men en sann entreprenör är i mina ögon både idérik och innovativ och får saker och ting gjorda, vilket är ovärderliga egenskaper.

Dela post
Kommentarer (2)
  • När du presenterar en ide för ofentlig sektor är det för att de ska betala för den. Samma presentation för privata värden och de försöker se hur de kan tjäna en hacka. Den offentliga sektorn år ju sällan chansen att kunna tjäna tillbaka investeringen i rena pengar. Ofta ska de tjäna på effektiviseringar som ändå aldrig blir mätta.

    Fredrik

    2012-03-27 14:00

    Svara

  • Javisst är det så Fredrik! Det måste alltid vara lönsamheten som blir avgörande i slutändan. Men det jag försökte sätta fingret på är att det också är en kulturfråga, hur vi förhåller oss till nya idéer och att faktiskt göra någonting konkret av dem…

    Jenny

    2012-04-18 14:00

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Välj det viktigaste – och gör det bra

BloggProduktivitet och effektivitet. Ord som många människor jag möter får rysningar av, och direkt slår ifrån sig. ”Nämen usch! Det är så hemskt att vårt samhälle kräver att vi bara ska jobba hårdare, snabbare, hinna mer på kortare tid”.

 Bristen på tid tycks vara den vanligaste frustrationen – oavsett om man är företagare eller anställd.

Jag har själv varit där en gång, så jag vet precis hur det kan vara. Att stressa från uppdrag till uppdrag, att känna orimliga krav som man aldrig kan leva upp till. (Och är jag inte vaksam så är det lätt att falla dit igen.)

Men grejen är den att det är oftast vi själva som sätter de där stressade kraven på oss.

Jag var anställd under många år, främst som journalist, projektledare och utbildare i offentliga verksamheter. Då kunde jag tycka att organisationerna var orimligt slimmade, att cheferna inte hade realistiska förväntningar på de anställda. Men när jag för två år sedan tog steget och blev företagare på heltid, så blev stressen inte mindre, utan snarare ännu större.

Kraven på vad jag skulle uppnå var enorma, alla uppdrag jag behövde få in, alla kontakter som skulle knytas, all administation och företagsekonomi som skulle klaras av. Hur mycket jag än jobbade och fixade (och det var mycket!) så fanns det alltid mer att göra.

Jag hade tusen olika trådar ute hela tiden, jagade alla bollar, sa ja till alla förslag som dök upp, för tänk om man missade något?

Tills jag insåg att den enda som någonsin ställt orimliga krav på mig var jag själv.

Produktivitet och effektivitet handlar numera för mig inte om att hinna mer på kortare tid. Tvärtom så handlar det om att våga prioritera och välja. Att välja det som är viktigast – och göra de sakerna riktigt bra. Och våga välja bort andra saker i jobbet eller livet.

Det gäller att fokusera på kärnan i det vi vill göra – oavsett om det gäller att starta ett nytt företag, marknadsföra, nätverka eller genomföra ett uppdrag. Och att inse att ingen annan än vi själva har makten över vår tid.

Idag hjälper jag andra att bli mer produktiva. Att få mer effekt i sitt liv och i sin verksamhet, genom att prioritera det som är viktigast, och välja bort det som faktiskt inte leder till de mål som personen satt upp. Effekten ska vara lättnad och klarhet – inte mer stress.

Tre tips för att ta makten över sin tid
1. Utse dig själv som chef över din egen tid. Du väljer själv vad du ska göra med din tid (även om det inte alltid känns så).
2. Välj ett område som du vill fokusera på – och gör det riktigt bra. Där du kan glänsa och känna dig stolt och nå de resultat du vill.
3. Välj bort minst ett område i din verksamhet – där det är ok att inte göra så mycket.

Dela post
Kommentarer (3)
  • Dear Sir / Madam,

    Vi erbjuder privata lån, kommersiella och konsumentprodukter, med en minsta årlig ränta på 3% för perioden från 1 år till 15 år avseende löptid som helst i världen. Vi ger ut lån från $ 10.000 till $ 100.000.000 dollar i euro eller brittiska pund. Våra lån är väl försäkrad för maximal säkerhet. intresserade bör kontakta oss via e-post: parkinson.fiancialhelp@gmail.com

    Rev Jack

    2012-12-30 14:00

    Svara

  • Tack för fina tips Jenny, you go girl!!!

    Ann

    2012-03-20 14:00

    Svara

  • :)

    Jenny

    2012-04-18 14:00

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen