• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Janne Näsström

    Janne Näsström

    Journalist och företagare

    Janne Näsström från Västervik är en debattlysten journalist som arbetat med reklam och marknadsföring sedan 80-talet. Har varit företagare i 20 år, och driver idag eget bolag som konsult. Han arbetar bland annat i högskoleprojekt kring affärsutveckling.

Det har sina fördelar att vara okunnig som småföretagare

BloggDet är inte bara fördelar med att vara välutbildad. Kunskap kan även sticka hål på illusioner och gör att man blir nedstämd.

Vi har envist försökt skapa en sommarscen för varieté i sju års tid, sedan 2008. För två år sedan investerade vi i landets enda varietétält. Både idén och tältet har varit närmast omöjliga att kommunicera.

Ibland har det blivit rent komiskt. Som när jag försöker beskriva tältet. Det är 19 meter brett, sex meter högt, med plats för 150 sittande åskådare och en rejäl scen med kraftfullt ljus och ljud. Ljudanläggningen imponerar visserligen inte på hårdrockare, men 16 kanaler och 2 400 riktiga watt räcker mer än väl för att slå ut trumhinnorna.

Men det är inte vad som växer fram i huvudet på mottagarna. Där finns ett partytält och en provisorisk scen av lastpallar. Senaste exemplet var min bror och svägerska som besökte oss i midsommarhelgen. Båda har sett åtskilliga bilder på tältet och jag har berättat för dem hur mycket som helst om det. I helgen fick de se det för första gången. När svägerskan kom in i tältet så stod hon bara och gapade: “Det här är ju en hangar!” Även i hennes huvud fanns bilden av partytältet med scen av lastpallar.

I min utbildning ingår beteendevetenskap. Därför vet jag vad det beror på. Vår hjärna har stora problem med att bilda sig en uppfattning baserad på teoretisk information. Det är ett fenomen som bland annat sysselsätter forskare i lärande.

I princip finns det bara tre sätt att lära. Det första och enklaste är att bekräfta det som mottagaren vet, det andra är att använda det som mottagaren redan vet i överförd bemärkelse, med andra ord att använda metaforer. Metoderna kallas first and second loop learning. Den tredje loopen är utbildning och då är sändaren ute ur leken. Det går inte att stoppa in ny kunskap i huvudet på andra, det måste de göra själva.

I fallet med varietétältet så har de allra flesta ingen bild av ett varietétält. Förförståelsen är ett partytält vilket aktiveras när jag börjar prata om vårt tält. Några har varit inne i  tvåmastade cirkustält på rockfestivaler med provisoriska scener av lastpallar. Jag kan snacka hur mycket som helst om vad ett varietétält är. Folk begriper inte förrän de får se det med egna ögon.

I det här sammanhanget vore det en fördel om jag saknade den här insikten. Den okunnige blåser på och lyckas till sist bryta igenom. Men vet man att det egentligen är omöjligt att sprida ny kunskap, särskilt om det som i fallet tältet inte är livsavgörande, så är det lätt att ge upp.

Mer om tältet och vår verksamhet i sommar finns på www.variete.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vad hade turismen varit utan alla gratisarbetare på evenemang?

BloggJag ska utveckla och nyansera min kritik av besöksnäringen. Eftersom den är så mångfacetterad ska jag begränsa mig till området som jag har erfarenhet av och kan: Sommarturismen.

Jag bor i en turistkommun där stora förhoppningar knyts till att besöksnäringen ska väga upp förlorade industrijobb. Vad som stör mig är att branschen är uppdelad i riktiga jobb och sånt som nån annan ska fixa så att turisterna kommer.

Evenemang har inget egenvärde. Ingen verkar tänka på att dessa även kan ge riktiga jobb. Deras uppgift är idag bara att skapa beläggning och försäljning i andra delar av näringen.

Vi försöker skapa ett vitt evenemang som är en del av vår försörjning. Projektet har pågått i sju år och det är som att köra huvudet i en vägg.

Mest irriterande är att F-skattsedeln anses visa att jag är oseriös. Jag har enligt lag ett enskilt vinstintresse, vilket hålls emot mig. Det utestänger mig från lokala och regionala stöd och i förlängningen från statliga bidrag avsedda för professionell scenkonst, vilka kräver lokal och regional medfinansiering.

Helst skulle jag slippa ansöka om stöd. Vår egen del av verksamheten, varietétältet och trolleriet, är till sista öret egenfinansierad. Jag har, beroende på konkurrensen, inte råd att stå risken för andra artisters gager och behöver stöd för att kunna utveckla verksamheten.

Mina konkurrenter är bland annat ideella föreningar med gratis arbetskraft och betydande bidrag. Nivåerna ligger i vissa fall högre per biljett än vårt biljettpris. Dessa ideella föreningar tar inte ens ut lagstadgad moms och behöver enligt lag inte ha bokföring. Följden blir att jag skälls för girig när vi begär 180 kr för vuxna och 90 kr för barn.

Grundproblemet är att underhållning inte ses som en seriös del av turistindustrin, utan bara som en marknadsföringsaktivitet. Följden blir stora bidrag, ideellt arbete och svartjobb, vilket gör det svårt att utveckla evenemang på affärsmässig grund.

Det här gäller även de allra största, från Way Out West till Vasaloppet. Bråvalla i Norrköping var förra året landets största festival med 56 000 besökare. Arrangör är ett stor tyskt företag. För att genomföra festivalen krävs 1 600 gratisarbetare, 1 000 av dem är volontärer och 600 medlemmar i föreningar. Föreningarna får ersättning, medlemmarna jobbar gratis (Källa: bravallafestivalen.se).

Evenemangen driver hela besöksnäringen under sommaren. Här i Västervik skapar bara de två största försäljning på runt 40 miljoner kronor i det omgivande samhället.

Det finns en aspekt som borde göra hela besöksnäringen orolig. Intresset för ideellt arbete minskar för varje år. Ungdomar vill ha betalt om de ska lyfta blicken från mobilen. Bara de allra häftigaste evenemangen lockar volontärer.

Eftersom evenemang har så stor betydelse, borde det ligga i hela branschens intresse att dessa blir en affärsdrivande del av besöksnäringen, som bär sina egna kostnader och skapar avlönade jobb.

Näringslivsbolaget i Västervik har tittat närmare på evenemangens betydelse för hela näringen. Mer om det finns att läsa här.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Nu startar vår sommarverksamhet i landets svartaste bransch

BloggNästa helg reser vi varietétältet och börjar scenträningen inför sommarens trolleriföreställningar. På samma gång kliver vi in i landets svartaste bransch.

Besöksnäringen gör anspråk på att vara av samma dignitet som industrin, med ett större exportvärde än personbilar, järn och stål tillsammans.

I pengar räknat stämmer det säkert, men besöksnäringen är definitivt ingen bransch som uppfyller kraven på att vara en seriös näring, allra minst turismen.

Stommen i sommarturismen är evenemang. Det är evenemangen som drar besökare, vilka restauranger, hotell, camping, handel och andra sedan lever på. Det är evenemangen som är huvudsaken, själva upphovet till turismen. Resten är serviceverksamheter.

Flertalet evenemang drivs med betydande bidrag, med gratis arbetskraft och svartjobb. Mycket sköts av föreningar utan organisationsnummer, utan F-skatt, utan momsregistrering, utan redovisning enligt bokföringslagens krav och utan av Skatteverket godkända kassaregister.

Det här har en historisk förklaring. Förr var turistbranschen uppgift att leverera rekreation till människor med riktiga jobb inom industri, på kontor och i förvaltning. Underhållning kunde föreningar sköta och var en del av rekreationen för dem som intresserade sig för musik, teater och liknande. Det var inte riktiga jobb och ingen brydde sig om det betalades skatt.

Nu har hela detta område uppgraderats till en svensk basindustri. Idag förväntas besöksnäringen skapa riktiga jobb och skatteintäkter. Ändå fortsätter själva kärnan i allt ihop, evenemangen, att driva ideellt och svart, till icke obetydlig del med bidrag från skattebetalarna.

Jag kan höra invändningarna. De svartspelande coverbanden på krogarna gör det för sitt höga nöjes skull. De tycker att det är roligt att spela och sjunga. Hoppas jag verkligen, annars blir det inte bra.

Men det är inget försvar för ideellt arbete och svartjobb. Ett av landets största fritidsintressen är matlagning. Med samma logik så skulle det vara helt i sin ordning att driva svart restaurang eller  överlåta det till ideella matlagningsföreningar. Och tänk vilket rabalder det skulle bli om restaurangerna tog in volontärer för att laga mat och servera.

Om besöksnäringen ska jämföra sig med industrin så är det organisationsnummer, F-skatt, momsregistrering och vita löner som gäller. Och när Skatteverket kontrollerar restaurangens personalliggare så ska de även kolla trubaduren som de passerar på väg in till köket.

Dela post
Kommentarer (3)
  • Att reducera besöksnäringen till enbart evenemang är att förenkla och det synsättet svartmålar en betydande näring som växer. Lyft blicken och se en möjlighet till hållbar utveckling.

    Gerd Pedersen

    2015-06-05 21:19

    Svara

  • Oj då! Du drar verkligen alla över samma kam! Känner inte alls igen mig eller mina kollegor inom Bo på Lantgård. Kom gärna på besök så kan jag berätta om vår seriösa satsning inom hållbar turism på landsbygden. Välkommen! http://WWW.bjorkelunds.se

    Gerd Pedersen

    2015-06-05 20:35

    Svara

  • Vi driver vårt trolleri med F-skatt, är registrerade för moms, har auktoriserad revisor och har godkänt kassaregister. Så visst finns det undantag, vilket även er verksamhet tycks vara. Men vad jag skriver om är evenemang i form av festivaler, stadsfester, konserter och trolleri för den delen. Allt för ofta drivna med bidrag, volontärer och svartjobb. Jag har som trollkarl, musiker och volontär i olika sammanhang sett det här från insidan och även fått svart betalt. Jag har till och med erbjudits svart betalning av min hemkommun. Artisteri och underhållning ses tyvärr inte som riktiga jobb.

    Janne Näsström

    2015-06-05 20:55

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ny konkursordning och högre status för personligt ansvar

BloggBloggkollegan Björn Flintberg här på Driva Eget gör en föredömlig insats för att lyfta problemet med konkursade småföretagare. Eller rättare sagt följderna av en konkurs vilka är helt orimliga.

Jag har skrivit det åtskilliga gånger tidigare: Politiker och tjänstemän kan slarva bort hur mycket pengar som helst utan privata konsekvenser. Det svenska rekordet för tjänsteman som klantat till det utan att behöva ta minsta lilla personliga ansvar är för närvarande 53 miljarder kronor. Det är Vattenfalls avskrivningar på den fatala Nuon-affären. Det blir fler avskrivningar så rekordet kommer att slås.

Jag har även skrivit åtskilliga gånger tidigare vad som borde göras. Det krävs en ny konkursordning, som även inkluderar enskilda näringsidkare. Problemet är att småföretagare oavsett företagsform saknar varje form av skydd i nuvarande lagstiftning i kombination med oskicket att handla med skulder. Det är många som tjänar grova pengar på konkursade småföretagare.

Grundproblemet är att det saknas en skyddsvall mellan den juridiska personen och ägaren som privatperson. Orsaken är att Sverige är ett av de få länder i världen som saknar en företagsform för riktiga företagare motsvarande GmbH i Tyskland, Limited i Storbritannien och LLC i USA.

Mitt förslag är följande: Vid konkurs i ett fåmansföretag (Skatteverkets begrepp för enskilda firmor och små aktiebolag) får konkursförvaltaren även till uppgift att verkställa en skuldsanering av ägaren privat. Skuldsaneringen påbörjas omgående och inte som idag då det kan dröja 15-20 år.

I första läget är det ingen skillnad mot idag. Villan säljs om den står som pant, kronofogden driver in tillgångar och sätter den misslyckade på existensminimum. Men efter tre år så är den tidigare företagaren skuldfri.

Upplägget kostar inte bankerna särskilt mycket. Det tjänar dessutom grova pengar på höga räntor på småföretagskrediter. Det är idag billigare att låna till en semester i Thailand. När Kronofogden sålt vad som finns att sälja, säljer bankerna kvarvarande skulder vidare för struntsummor. 10-20 procent av ursprungsskulden är inte ovanligt. Inkassobolagen driver sedan in ursprungsskulden med ockerränta.

Vad som även måste göras är att höja statusen på F-skattsedel och att ta ansvar för sin och andras försörjning i ett bolag som man själv äger. Eller om man ser det från andra hållet – det ska kosta att fega med A-skattsedel, särskilt för dem som tjänar storkovan utan personligt ansvar.

Dela post
Kommentarer (1)
  • Gud vad bra skrivet! Janne for President :-)

    Anna Robinson

    2015-06-13 19:40

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter