Så går det till att kläcka nya idéer

Janne Näsström

Publicerades: 6 december, 2015

Det finns en fråga om företagande som är viktigare än allt annat: Hur skapar man en affärsidé?

Svaret är att det finns två metoder: Stjäl dem eller hitta på själv.

De flesta affärsidéer är stulna. I synnerhet gäller det inom storföretag. Dessa är organiserade för att förvalta och effektivisera. Nya idéer i stora organisationer kommer nästan alltid från enskilda anställda som går sin egen väg. Inom industrin kallas det svartjobb. Telefonväxeln AXE och magsårsmedicinen Losec är bara två exempel.

Vid sidan om svartjobb är småföretagare viktigaste källan till nya idéer. Storföretagen köper eller stjäl dem.

Men hur kommer man på en idé?

Mitt svar brukar vara att jag köper dem från en liten fabrik i södra Tyskland. Först blir det knäpptyst, sedan bryter skrattet ut. Jag har helt fräckt stulit skämtet från Hasse Alfredsson.

Inom idégenerering finns mycket att lära av artister. Jag köpte för en tid sedan en DVD-box innehållande Paul Daniels artistiska testamente. Han är en ypperlig trollkarl och underhållare i världsklass, känd för sin slagfärdighet.

Den dominerande uppfattningen är att vissa människor är spontant roliga. Det avfärdar Paul Daniels så här:

”Bra improvisationer skrevs i god tid före föreställningen”.

Själv har han skrivit och memorerat massor av skämt rörande namn, städer, länder och yrken. Och finns inget passande skämt på lager, så har han ett antal nödutgångar. Har han inget om ett visst yrke så är den ”Det vet jag inte vad det är. Får du lön för det?”

I nästa steg kan han kombinera de inrepeterade skämten och anpassa sig till situationen. På samma sätt fungerar improvisation inom musiken. Grunden är inrepeterade fraser som kombineras till ett solo. Ju mer man har tränat på fraserna, desto mer flytande och upplevt spontant blir solot.

Och här kommer vi till kärnan till nya idéer. Det ligger utanför människans förmåga att kläcka i grunden nya idéer. Allt nytt är kombinationer av två eller flera redan kända idéer.

Så är det även inom naturvetenskapen. Den danske fysikern Niels Bohr fick Nobelpriset 1922 för en av de mest banbrytande upptäckterna i världshistorien. Han lade grunden för kvantfysiken. Men upptäckten var ingen idé som bara slog ned i hans huvud. Det var en insikt som han fick genom att kombinera Einsteins relativitetsteori, modeller om atomens uppbyggnad och elektronernas roll utvecklade av Ernerst Rudherford och J.J. Thomsen samt Planks teorier om ljus.

Idéer kommer aldrig ur intet. Det är trams med rötter i 1700-talets romaniska tro på gudomlig inspiration. Idéer skapas genom att kända fakta kombineras på ett nytt sätt. Enda sättet att få idéer är att vara passionerat intresserad av ämnen, plugga in fakta och, viktigast av allt, att ha ett problem som måste lösas. I Niels Bohr fall var problemet att de etablerade teorierna innebar att atomerna skulle kollapsa. Viket de inte gjorde. Frågan var varför.

Metoden är densamma för att utveckla nya affärsidéer.