Om du är för snäll så får du dåligt rykte

Janne Näsström

Publicerades: 20 maj, 2014

I söndags var jag och trollade på en skola i en annan kommun. Till skillnad från i min hemkommun fick jag vettigt betalt mot faktura. På hemmaplan vill skolorna helst att jag uppträder gratis eller svart för en femhundring.

Det brukar heta att de bara förväntar sig att jag svänger förbi och visar några enklare trick. Vilket jag också gjorde förr om åren. Ned med prylar i fickorna och så lite trolleri när jag ändå skulle åka och handla.

Morsvarande får många företagare höra. ”Det behöver inte vara något avancerat”.

Det är det dummaste man kan göra. Som trollkarl och som företagare. Oavsett vad som sades när du engagerades, blir du dömd för din prestation, ingenting annat.

På senare år, när vi växlat upp trolleriet till professionell nivå, så har jag insett vad min dumsnällhet har kostat mig. Många har blivit smått chockade när de sett vår nuvarande föreställning. För de trodde att jag bara höll på med smågrejerna som jag uppträtt gratis med på skolarna.

Läxan är att man aldrig ska vara snäll och göra enkla grejer billigt eller gratis. Du förstör ditt rykte för lång tid framåt. Det är bara den som anlitade dig som vet förutsättningarna. Övriga dömer dig efter vad de ser.

Numera ställer jag bara upp mot anständig och vit betalning. Och tar mig den tid som krävs för att leverera en bra föreställning. Som i fallet med skolan i helgen. Det blev en show på 35 minuter. Den tog mig tio timmar att genomföra, med förberedelser och efterarbete.

Så är det för de flesta företagare. Kunden inser ofta inte hur mycket tid uppdraget i verkligheten tar. Och här ligger den stora utmaningen för varje företagare. Du måste ta betalt för det arbete som du lägger ned, inte bara för det som kunden ser.