Det alla kan är värdelöst!

Janne Näsström

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 11 oktober, 2014

Allt för många startar företag med värdelösa affärsidéer. Allt för ofta påhejade av arbetsförmedlare och näringsfrämjare utan insikt i hur en marknad fungerar.

Det stora problemet är lättja och flockmentalitet. Ett exempel hur högen: Dagens mobiltelefoner tar bra bilder under goda ljusförhållanden. Publicering har blivit allmänt tillgänglig genom t ex Instagram.

Många anser sig därför vara utmärkta fotografer. Och är det så länge ljuset är bra och automatiken gör sitt jobb. Men de vet inte ett dugg om tid, bländare, skärpedjup, bildkomposition och annat som kännetecknar en duktig fotograf.

På liknande sätt var det under andra halvan av 1990-talet. Den skattesubventionerade hemdatorn sprängfylld med stulna program gjorde att många såg sig som fullfjädrade grafiska formgivare. Trots att det var programmens mallar och stöld av andras formgivning som gjorde att resultaten emellanåt såg anständiga ut. Men ofta handlade det om plågsamma typsnittsexperiment.

När ett område hypas på det här sättet, så är företag inom området det sista du ska starta. Orsaken är marknadsekonomins fundamenta. Priset är en funktion av tillgång och efterfrågan. Ingenting annat. Det alla tror sig kunna saknar ekonomiskt värde. Det är värdelöst!

Sambandet har signaturen Shimada klart för sig, som kommenterade mitt förra inlägg med att läkarna sett till att det är brist på läkare. Klokt agerat utifrån deras intressen. Deras löner och villkor är en funktion av tillgång och efterfrågan.

Det finns en historia som i den version jag hört tillskrivs börsmäklaren Marcus Goldman. Han fick sitt skägg putsat när barberaren frågade honom om aktieråd. Han svarade ”När en barberare frågar dig om aktier – sälj”.

Det är nämligen så att en marknad fungerar tvärt emot en demokrati. I en demokrati har majoriteten alltid rätt. På en marknad har majoriteten alltid fel. Det vet alla som nosat på nationalekonomi.

Men ändå rusar vi runt i flockar och satsar på samma saker, bär på samma drömmar, reser till samma ställen. Enda chansen att tjäna pengar är att sälja varor och tjänster till flocken innan alla kollektivt rusar in i väggen. Nu ska du inte bli fotograf, du ska sälja fotokurser.

Men värst är att politikerna finns med i samma flock. Tyvärr är det ofta så att du får stöd för värdelösa affärsidéer, medan den som ligger i framkant får problem.