Därför borde rådgivarna certifieras

Janne Näsström

Publicerades: 25 oktober, 2015

Jag har tidigare varit inne på trolleriets psykologi. Det är inget magiskt med det, utan vedertagna teorier inom beteendevetenskapen. Det är ett ämne som fascinerar mig och som kan bidra till att förstå allt från hur reklam fungerar till främlingsfientlighet.

För att göra det väldigt enkelt så styrs vi människor av förutfattade meningar. Vi baserar våra uppfattningar på uppfostran, åsikter i den grupp som vi tillhör, utbildning och erfarenheter. Det här kallas förförståelse och filtrerar vår bild av omvärlden.

Vi utgår från att alla tycker som vi och har samma motiv som vi skulle ha i samma situation. Det  leder till åtskilliga missförstånd mellan människor av olika bakgrund. Mest uppenbart är främlingsfientlighet och rasism.

Men det här drabbar även oss småföretagare.

Normaltillståndet i Sverige är att vara anställd och tycka att jobbet, det är ett nödvändigt ont för att skaffa sig lön, ledigt och arbetskamrater. 80 procent av alla anställda är oengagerade eller aktivt oengagerade i sitt arbete. Jobbet är ett verktyg för att uppnå andra mål, t ex att få fem veckors semester, ligga på en fjärran strand med en paraplydrink i handen och göra ingenting.

Har man den här uppfattningen, så utgår man från att andra grupper också har samma drivkrafter. Varför blir man företagare? Utifrån den anställdes perspektiv finns det bara två skäl: Mycket pengar och mycket ledighet.

De flesta av oss småföretagare har andra drivkrafter. Vi gillar våra arbeten, vi vill styra oss själva och är beredda att jobba mer till lägre lön och med större personligt ansvar än vad anställda skulle kunna tänka sig.

Därför är det mycket olyckligt att de allra flesta politiker och tjänstemän, som styr villkoren för oss företagare, själva aldrig varit företagare.

Därför upprepar jag mitt krav på certifiering av småföretagsrådgivare. Ett ovillkorligt krav borde vara flerårig erfarenhet av eget företagande på heltid.