BloggI tre och ett halvt år har jag bloggat här på Driva Eget. Det som började som en idé om en artikelserie om fyra nykläckta entreprenörer i Kamerun, utvecklade sig till en passion och ett intresse långt större än jag kunnat ana. Min intention var att följa kamerunierna ett tag och lägga ner skrivandet när de hade lyckats, men snart märkte jag hur mycket tankar, idéer och åsikter om företagande i allmänhet som bara ville ur mitt huvud. Med kamerunierna gick det inte alls så bra som jag tänkt mig (läs om det i fyra artiklar från mars-april 2015), men desto mer givande blev det att dela med mig av framgångar och frustration i mitt företagarliv här på hemmaplan.

Det har varit givande att skriva i de här spalterna på många sätt, inte minst genom att jag lärt mig mer om hur internet fungerar och hur människor hittar det de läser. Vi bloggare får då och då lite statistik på hur våra inlägg klarar sig i cyberrymden och jag har ofta kliat mig i huvudet och undrat varför vissa artiklar knappt når några läsare alls, medan andra blir superpopulära. Jag tänkte från början att det var toppen att få synas på en så populär och relevant sajt som Driva Eget, att det var min stora chans att få många läsare, men i takt med att de välskrivna (om du frågar mig) artiklarna om viktiga (för mig) ämnen mötts av kompakt tystnad och förbiseende, har jag börjat tvivla.

Min utan konkurrens mest lästa artikel någonsin är den där jag lade ut en mall för årsredovisning i mikroföretag helt gratis. Trots att det nu är i dagarna ett år sedan den lades ut, har dess popularitet inte dalat ett dugg. Det beror inte på att den lyfts fram på Driva Eget, den har passerat lika anonymt som alla andra inlägg. Idag är den dold långt ner i bloggströmmen. Jag tror istället att vi här ser nyckeln till hur någon hittar något på internet över huvud taget idag: de googlar! Sök på “Årsredovisning gratis” eller något i den stilen så får du se. Du behöver inte bläddra långt för att hitta min artikel.

Helt plötsligt blir tanken på att starta en helt egen blogg inte så orealistisk och främmande ändå. Om ändå ingen hittar mina artiklar därför att jag finns på en bra sajt, men i gengäld hittar mig varje gång jag får till ett relevant innehåll, då är jag aldrig bättre än min senaste artikel. Likheten med företagande i allmänhet är slående: lär känna din målgrupp och de kommer att belöna dig rikligen!

Det har blivit dags att dra vidare från Driva Eget, men det blir inte en egen blogg, inte ännu. Det är kul att tillhöra ett sammanhang och att ha kollegor och detta har jag hittat på dagensanalys.se, en fräck nyhetssajt driven av genuina entreprenörer, som först och främst vill skapa en sajt de är stolta över och inte bekymrar sig så mycket över att tjäna pengar på det de gör. Ungefär som Driva Eget fortfarande kändes när jag blev inlockad i gänget av Anders, grundaren, entreprenören och visionären. Idag ägs Driva Eget av storspelaren LRF Media och drivet är inte riktigt detsamma längre. Anders är fortfarande kvar och han är fortfarande läsvärd, men den där riktiga entreprenörsglöden som en gång genomsyrade hela tidningen, den börjar falna så smått.

Välkommen att läsa mig på dagensanalys.se i fortsättningen. Nej förresten, googla efter det som intresserar er och läs det ni har användning för. Har jag skrivit något bra kommer ni att hitta och läsa mig. I annat fall är det bättre att ni läser någon annan!

Tack för den här tiden och tack Anders för att du trodde på mig och gjorde det så lätt att komma igång!