• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Henrik Hall

    Henrik Hall

    Serieentreprenör

    Jönköpingsbon Henrik Hall är serieentreprenör av värsta sorten. Han har arbetat med marknadsundersökningar, konferenser, internetsajter och bokföring. Mest stolt är han över att 200 ungdomar i Kamerun har lärt sig IT tack vare honom och att flera av dem idag har jobb eller är på väg att starta företag.

Akta dig för sådana som jag

BloggFör ett par år sedan ledde olyckliga omständigheter i min omgivning till att jag fick ta över en bokföringsverksamhet, med några mycket små företag som kunder. Att jag saknade formell kompetens och branscherfarenhet bekymrade mig (och mina kunder) föga. Hur svårt kan det egentligen vara att göra ett bokslut, sa entreprenören i mig och grep möjligheten i flykten. Med en fil kand i företagsekonomi i botten och tio års bokföring i mitt eget företag, borde väl några företag till gå som en dans.

Konstigt nog hade entreprenören i mig rätt: det gick rätt så bra. Eller så var det inte så konstigt: när vi människor ser oöverstigliga problem framför oss, är det ofta bara en onödig förevändning för att vi ska slippa ge oss in i något ovant. Det okända är ju som bekant farligt bara så länge det är okänt och är det farligt på riktigt är det enklare att fly från om man känner till och förstår det. Det vore fel att påstå att jag inte har behövt lära mig mycket och att jag har mycket kvar att lära, men jag har ändå lyckats göra de flesta av mina kunder väldigt nöjda.

Just detta oroar mig. Inte bara att de är nöjda med och litar på mig, trots alla mina fel och brister, utan ännu mer att redovisningsbranschen i stort verkar präglas av en stark vilja att lita blint på den som sköter siffrorna.

Jag pratar inte om det faktum att bokföring och ekonomi är rena grekiskan för väldigt många. Det är verkligen ingen disciplin som passar alla, lika lite som du ska sätta en sån som jag på att bygga ett hus eller skilja ätliga från giftiga svampar. Det krävs en särskild talang och ett visst tänkande för att hålla koll på debet och kredit. Det underlättar för resten av näringslivet att det finns dem som har den talangen och är villiga att hålla ordning på ekonomin åt alla dem som är bättre på något annat, på samma sätt som jag är evigt tacksam för att jag har en försäkringsmäklare, som hjälper mig med det som måste vara det tråkigaste någon har lyckats komma på i hela universum.

Många betraktar bokföring och deklarationer som något som katten har släpat in och som därför måste undvikas till varje pris. Lättnaden över att någon annan tar hand om denna parasit till verksamhet vet ibland inga gränser. Det är här det blir fel.

Ekonomin är trots allt livsnerven i ett företag. Utan pengar, ingen verksamhet, åtminstone på lång sikt. Jag säger inte att det är det område som en företagare ska lägga mest tid och energi på, men att lägga det helt i händerna på någon som inte brinner för företaget och dessutom i realiteten lämna över allt ekonomiskt beslutsfattande på den personen, är en större risk än de flesta inser.

Det vore en sak om bokföring och skatter vore ett helt neutralt område där det bara fanns ett rätt sätt att agera. Många entreprenörer verkar tro att det är så. Många konsulter verkar vilja få företagare att tro att det är så. Jag är ledsen, men så är det verkligen inte. Bokföring är väl så fullt av försåtmineringar, fallgropar och ideologi, som alla andra delar av företagandet.

Ta bara en så “enkel” sak som val av företagsform. När jag har frågat mina kunder och andra företagare varför de har valt som de har gjort, har de ofta hänvisat till ett tvärsäkert uttalande av den rådgivare de har anlitat, av typen: “Handelsbolag är den värsta företagsformen, den ska man alltid undvika”. Jag har själv flera gånger blivit utsatt för övertalningsförsök, framför allt av revisorer, om att jag borde bilda aktiebolag, istället för den enskilda firma som har tjänat mig väl i 16 år. I själva verket är valet av företagsform allt annat än enkelt och det finns inga universallösningar som passar alla (i en kommande krönika hoppas jag kunna återkomma till hur hela det här systemet borde och skulle kunna förenklas dramatiskt). Det är därför viktigt att den/de som startar ett företag, inte bara lyssnar på råd, utan framför allt funderar på vad det är för typ av verksamhet som startas och vad som är viktigt för den/de som startar den. Det finns massor av sätt att driva företag och massor av olika anledningar att göra det och bara entreprenören själv kan veta vad som är rätt för henne/honom.

Samma sak med periodiseringsfonder och annat skoj man kan göra i ett bokslut. Alla skulle väl svara ja på frågan om man vill ha så lite skatt som möjligt, men det är lätt att glömma bort att det oftast är med förbehållet att skattesänkningen inte ska få negativa konsekvenser i framtiden. Den som har försökt vara smartare än Skatteverket har insett att det nu för tiden är i det närmaste omöjligt, vilket vi ska vara tacksamma för. Att man kan lura Skatteverket och skattebetalarna med rent kriminella metoder är en helt annan sak, men det är en väg som alla företagare jag känner skyr som pesten. “Gör vad du vill, bara det är lagligt”, är en fras jag ofta får höra.

Vad som görs eller inte görs i bokslutet kommer återigen an på vad du som entreprenör vill göra med ditt företag och ditt liv. Reducera därför inte beslutet till en fråga om hur bra en rådgivare läser lagtexter och skatteförordningar. Ta kommandot, även om du inte fattar ett dyft av balansräkningar och deklarationer. Låt inte heller “revisorn” krångla till redovisningen åt dig. Bokslutstransaktioner som är fullständigt självklara och väldigt lönsamma i ett större företag, kanske inte bara är obegripliga för det mindre företagets ledare, de kanske inte ens ger så mycket utbyte att de är värda papperet de är skrivna på. I värsta fall leder de till krångel och onödiga kostnader i framtiden.

“Revisor” förresten – där har du själva sinnebilden för tendensen att upphöja bokföringsnissen till Olympens höjder. När jag för några år sedan ledde ett projekt där vi intervjuade företagsledare om styrelsearbete, hävdade påfallande många att “revisorn” sitter med i styrelsen. Detta förbryllade mig eftersom en revisor enligt lag inte får ha några närmare bindningar till ett företag som hon/han reviderar. Förklaringen kom när jag själv började med bokföring och blev kallad “revisor” av mina kunder. Det finns i de breda folklagren uppenbarligen bristfällig kunskap om vad en revisor är och vad denne gör.

Vem som helst kan sätta upp en bokföringsfirma och börja jaga kunder som inte vill knacka konteringar själva. Revisor är en yrkestitel med höga krav på utbildning och erfarenhet, som inte får användas lättsinnigt. Revisorns uppgift är att granska mitt och andra siffernissars jobb, så att ägare, långivare, personal och andra intressenter kan känna sig trygga. Jag må vara duktig på bokföring, åtminstone vill jag tro det själv, men så duktig som en revisor, det är jag verkligen inte.

Kanske ligger här lösningen på dilemmat. Kalla bokföringskonsulten vid dennes rätta namn och avdramatisera dennes jobb. Sätt gärna varje riktig revisor på piedestal – det är ganska riskfritt eftersom de flesta inte ens behöver anlita någon längre – men plocka ner konto-knackaren på jorden så att ni kan ha en jämbördig dialog om siffrorna. Det är ditt företag och det är något av det finaste du har. Visa det genom att styra det dit du vill!

Dela post
Kommentarer (1)
  • Jag håller med om att man bör kalla redovisningskonsulten vid dens rätte namn. Kanske en fråga både redovisningskonsulterna och revisorerna gemensamt bör ta tag i.

    Vad jag inte förstår är uppdelningen att revisorer ska sitta på piedestal medan redovisningskonsulten ska tas ner på jorden. För det första så bör väl även revisorn kunna ha ett jämbördigt samtal med sin kund – annars bör man nog byta revisor. Revisorns roll är en revision som är ganska styrd, men också rådgivning till kunden. Redovisningskonsultens roll är bla bokföring (som även den är ganska styrd), men även rådgivning till kunden av samma typ som revisorn kan ge.

    Frågan här kanske är vilken hjälp/tjänst företageren vill ha utförd. Är det “bara” bokföring så måste redovisningskonsulten följa en del lagar – varför jag skulle rekommendera att man inte bara tar “vem som helst”. Vad jag har sett så är inte heller alla revisorer lämpade för löpande bokföring.

    Nästa fråga är vad för ytterligare tjänster företagaren vill ha utförda. Man måste komma ihåg att en redovisningskonsult kan vara lika lämpad (om inte mer) än revisorn för många uppdrag – givetvis även beroende på kompetensen hos redovisningskonsulten eller revisorn. Tänk också på att revisorn ofta bara träffar sin kund en gång per år medan redovisningskonsulten ofta har tätare kontakt – varför redovisningskonsulten kan ha en fördel i många frågor och upptäcka problem i tid.

    2012-10-21 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Den sanne entreprenören hittar man på botten

BloggI motgång märker man om den där riktige entreprenörsdjävulen dyker upp i skallen. Den där som inte ger upp bara för att pengarna är slut och orderboken är tom. Den som inte kan stava till A-kasa och sosialjälp och som aldrig ens tittar på platsannonserna i tidningen.

När det går riktigt dåligt, då kläcker den sanne entreprenören fortfarande affärsidéer som ska blomma upp på allvar om fem år. Eller sådana som aldrig kommer att gå att förverkliga, men som ändå är så vansinnigt kul att skissa på.

Den som inte tror mig kan läsa min frus avhandling: “Strategising in the Context of Genuine Relations : An Interpretative Study of Strategic Renewal Through Family Interactions”.

Där beskrivs den fantastiska historien om en man som blivit utblottad och bespottad flera gånger om, men reste sig och skapade ett av Sveriges största och mest välkända familjeföretag.

Eller läs “No Cash, no fear” av Terry Allen, som startade tio företag och blev rik bara på ett av dem: det tionde. Alla sansade människor hade gett upp vid konkurs nummer fem eller sex. Senast!

Ungefär där är jag nu, nere i botten:

En tidigare framgångsrik verksamhet inom marknadsundersökningar har plötsligt inga kunder. Ett försök att leka journalist med hjälp av en smal nyhetssajt, gav aldrig de stora pengar det var tänkt. En satsning på konferenser i Danmark och Norge har passerat bäst-före-datum. Ett flertal alldeles fantastiska idéer (enligt mig) har kvävts i sin linda. En nysatsning på bokföring och affärsrådgivning har ännu inte tagit fart på allvar.

Ändå sitter jag inte där och skriver jobb-ansökningar och slipar på mitt CV. Vad skulle jag förresten skriva i denna CV? En “karriär” som egenföretagare/galenpanna är sällan något som möts av applåder från arbetsgivare.

Istället samlar jag information om och letar partners för ett antal möjliga företagsidéer inom branscher som jag bara har en vag aning om. Jag går med på att jobba gratis ett tag för projekt som jag brinner för och som i bästa fall kan ge mig en liten inkomst i en avlägsen framtid.

Jag skissar på hur jag ska få mina sponsrade företag i Kamerun att växa och skapa välstånd för åtminstone några fattiga och uppgivna människor på en annan kontinent.
Som om inte allt detta var nog har jag ett litet politiskt engagemang vid sidan om och står just i begrepp att skriva en marknadsplan som ska få mitt parti att fördubbla sitt röstetal i nästa kommunalval.

Idioti, säger någon. Entreprenörskap säger jag!

Vän av ordning frågar sig givetvis varför jag mitt i allt detta startar en blogg på Driva Eget.

För att det är möjligt, blir det enkla svaret. Entreprenörer ser och tar vara på möjligheter, utan att för den skull veta exakt vad de kommer att leda till. Att jag ständigt bubblar över av åsikter om hur världen – i stort och smått – skulle kunna bli bättre, gör att det inte kommer att saknas ämnen att skriva om.

Den alltid like skarpsynte Janne Näsström har flera gånger i sin blogg påtalat den viktiga insikten att man inte får nya kunder, uppdrag och intäkter genom att jobba gratis, trots att diverse myndigheter, inköpare och rådgivare älskar att påstå det.

Jag lärde mig själv den läxan under mina första år som företagare och följaktligen förväntar jag mig inte att någon enda läsare ska höra av sig med ett: “Åh, snälla, kan vi få anlita ditt företag för ett orimligt högt arvode”.

Det hindrar inte att bloggandet, liksom mycket annat jag gjort gratis genom åren, kan visa sig värdefullt för mitt företagande på andra sätt. Jag gick en gång i tiden med i affärsnätverket BNI för att få nya kunder, men istället fick jag kontakt med en mängd väldigt värdefulla leverantörer och lärde mig på köpet att presentera mitt företag effektfullt på under minuten.

Bloggen kommer att ge mig en anledning att strukturera upp mina tankar regelbundet, den kommer att ge mig en egokick (som behövs så illa väl när annat går trögt) och med lite tur får jag mothugg och kommentarer som tar mig vidare till nya insikter. Blir det knäpptyst lär jag mig alltid något av det också.

I min blogg kommer du att få följa mina vedermödor och ansträngningar med att åter bygga upp en eller flera affärsrörelser som jag kan leva på. Du kommer att få dela min frustration över affärskollegor, myndigheter och andra som inte förstår sig på oss mikroföretagare och därför hela tiden riskerar att lägga krokben för oss.

Du kommer att få ta del av fantastiska förslag på förbättringar som aldrig kommer att kunna realiseras.

Du kommer också att få följa framväxten av fyra nya företag i Kamerun och därigenom få en inblick i vad vår nya, uppkopplade, globala värld betyder för möjligheterna att stötta vanliga människor långt borta – utan att gå via en stor hjälporganisation. Sammantaget kommer du att få ta del av en lovsång till det slitsamma, oförutsägbara, olönsamma och alldeles underbara entreprenörskapet . Häng med!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter