• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Helena Kubicek Boye

    Helena Kubicek Boye

    Bloggare

    Helena Kubicek Boye, 35, leg psykolog, entreprenör, Psykologilabbet – alltid först med den senaste psykologin! Produkter: iSelfhelp – apparna. Bok: Fri från depression med kost, motion och sömn. Utsedd till Årets Nytänkare 2010

    • Håll kontakten
    • RSS
Misstag 9. En hemsida gör inget företag!

BloggNu kanske jag kommer provocera en eller flera som inte håller med. Och jag är gärna öppen för diskussion i detta. Men ett stort misstag många som vill starta och driva företag idag gör är att börja med en hemsida. Och att tro att en hemsida räcker för att “ha ett företag”. 

Ett exempel.

I staden där jag bor finns en myndighet (ingen nämnd) som har avtal med underleverantörer. En dag skulle x antal personer friställas från myndigheten och de bestämde sig för att starta eget. De hade ingen erfarenhet från detta men visste nog att de skulle få hjälp av sin förra arbetsplats. Företaget gick ut stenhårt i lokalmedia och hänvisade till sin nya hemsida som beskrev tjänsterna de skulle leverera. Det sägs att de även fick bidrag för att starta sitt företag och därmed kunna bygga upp sin hemsida. Idag sex månader senare finns inte företaget. Detta var inte entreprenörer och en hemsida gör inget företag! Det är entreprenören som gör ett företag och som gör en hemsida!

 

Idag har en hemsida antingen en eller båda av följande funktioner.

- information till dina kunder

- levererar produkter eller tjänster till dina produkter

Jag skulle vilja alla att göra hemsidan som det sista i steget av ditt bildande av företag. Den är summan/essensen av din verksamhet och den är inte det första du gör. Börjar du med en hemsida kan du lätt hamna i att du måste förändra, uppdatera, uppger felaktigheter. Det kan bli dyrt och verka oseriöst.

Så börja inte med hemsidan utan avsluta med hemsidan!

Helst ska hemsidan även innehålla referenser och kunder, och det har du ju oftast inte om du börjar med hemsidan.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Misstag 8. Du lyssnar på icke-företagare

BloggBland det svåraste som finns i livet som företagare, tycker jag personligen är att avgöra när det är dags att gasa eller när man ska bromsa. När ska man våga ta klivet fullt ut med en viss satsning och när ska man avvakta. Det finns faktorer som vi lättare kan påverka, som vår egen prestation, hur och när vi jobbar, men så finns det faktorer vi inte alls kan rå över som påverkar hur verksamheten utvecklar sig.

Jag får ofta höra att jag “är modig” eller “oj, sådär hade jag aldrig vågat leva”, av andra som inte driver företag, men jag kan likväl säga det omvända, ni som är anställda och varje dag säljer er tid enligt förutbestämda mönster och tider och koncept är modiga i min värld. För mig finns det inget annat alternativ än att jag varje dag, varje vecka och varje månad skapar mitt eget liv här och nu. Jag får helt enkelt existentiell ångest om någon annan ska bestämma över mig hur min dag ska se ut, eller som min pappa sa till mig som liten “låt aldrig någon bestämma när du ska dricka ditt kaffe”. Men allt som oftast känner jag att endast andra företagare kan förstå hur livet är när man driver och lever med sitt företag. Jag undviker därför ofta att prata om min verksamhet med personer som inte själva är företagare. För det går inte att beskriva för någon som inte själv driver företag

  • Hur underbart spännande det är att få nya idéer och förverkliga dem
  • Hur otroligt tillfredsställande det är att känna att “ja, allt detta har jag jobbat ihop helt själv, både att få in uppdragen och att förvalta dem”.
  • Hur roligt det är när man får positiv respons eller uppmärksammas för sitt entreprenörskap.

Men bara andra företagare vet också hur det är att genomlida företagarens icke-frånkomliga kriser, att ligga sömnlös på nätterna, vakna med oro i magen, uppfinna hjulet på nytt och att inte ge upp. Skaffa dig därför en mentor som peppar och stöttar dig genom de här faserna och erbjud dig även själv att vara mentor till någon annan. Så öppna öronen och lyssna på andra företagare och inte på de som inte driver företag och tycker du är ett mindre ufo som är ute på en atmosfärisk resa.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Misstag 7. Du förhandlar inte med en beslutsfattare

BloggMannen som satt tvärs över bordet spände ögonen i mig och frågade om jag hade mandat att förhandla. För mig var frågan så uppenbar att jag kom av mig. Vad menade han? Klart som tusan har jag det, det är mitt företag och det är jag som bestämmer, med min kollega såklart, men vilken imbecill fråga. Mannen i fråga ville anlita mig som handledare till deras personal. Vi fortsatte diskussionen för om jag sitter på ett kundmöte är det klart att jag måste vara effektiv och professionell nog att snabbt ge svar och fatta relevanta beslut. Eller?

Tyvärr är det är ju faktiskt vanligt att det inte går till så i större organisationer. Det har jag fått erfara och det kostade mig både tid och pengar. Efter det fick jag ett gott råd av min mentor Anna. Hon sa att man kan ställa som krav att det alltid ska finnas med en beslutsfattare i arbetsgruppen.

 

Så se till att du för diskussioner med någon som fattar besluten!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Smygstarta med en planering

BloggJag tror att jag har lyckats med att vara relativt semesterledig denna härliga men korta och här nere i södra Sverige blöta sommar. Igår spatserade jag runt i min hemstad och pratade lite med andra småföretagare om hur sommaren varit för dem. Dom här svaren fick jag!

- Helt fantastisk! Eftersom det regnat så mycket har vi haft mer kunder än någonsin.

- Dålig. Vi har bara haft fullt på uteserveringen ett par kvällar den här sommaren.

- Vi har varit helt lediga. Sommaren är vår sämsta tid.

- Sådär. Vi behöver tjäna pengar. Men alla andra är på semester så det går inte att få till möten.

För mig och min bransch, den mentala, hälsobranschen, psykologbranschen är sommaren en mindre aktiv period. Ofta tar även de mentala problemen ledighet ett tag och det är först när kraven ökar igen, pressen kommer tillbaka och vi återigen ska infinna oss i vardagens ramar som man behöver stöd och hjälp.

Jag och min partner har därför ägnat två dagar nu i augusti åt att PLANERA och STRUKTURERA vår verksamhet närmaste 6 månaderna och vad vi har för mål de närmaste 3 åren. Så innan du sitter begravd i härligt jobb. Ta tillfället och planera och bestäm hur du vill att det ska gå för dig och ditt företag.

  1. Vad kommer du satsa på närmaste 6 månaderna?
  2. Vad kan ni rationalisera bort?
  3. Vad kostar mer än det smakar?
  4. Hur ser du företaget om 3 år, visualisera!!

Snart är jag igång med min 50-i-topplista över företagarnas största misstag. Maila mig med tips eller lägg en kommentar här nedan.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter