• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Helena Kubicek Boye

    Helena Kubicek Boye

    Bloggare

    Helena Kubicek Boye, 35, leg psykolog, entreprenör, Psykologilabbet – alltid först med den senaste psykologin! Produkter: iSelfhelp – apparna. Bok: Fri från depression med kost, motion och sömn. Utsedd till Årets Nytänkare 2010

    • Håll kontakten
    • RSS
Fakturaskojarna verkar inte ta semester! Se upp

BloggIgår eftermiddag tog jag en skogspromenad med familjen. Min mobiltelefon ringer och jag ser direkt att det är ett sådant nummer som jag inte vill ska ringa till mig. Inte när jag jobbar, och inte när jag är ledig. Det är en skojare! Jag har min partner med mig så jag väljer att svara. Nu när jag läst Driva Egets alla artiklar så känner jag mig rustad och stark att hantera samtalet på rätt sätt. Jag vet att jag inte ska säga “ja” till påståenden för då kan jag snabbt lindas in i deras skojarsnurra och råka ut för att få fakturor på något jag inte ens vill ha. 

Så här såg samtalet ut.

- Helena Kubicek Boye

- Hej, är det Helena Kubicek?

(vågar jag säga att det är jag?)

- Öh, vad gäller det?

- Jag vill bara bekräfta att ni är med i ..bla bla…

(vad är vi med i nu, jag tittar mot min partner…)

- Nej, nej. Vad ringer du ifrån?

- Då önskar jag dig en bra dag.

Sedan la den unga kvinnan på luren. Och jag har lyckats undkomma ännu ett samtal…men psykologen i mig kan inte låta bli att undra…inte så mycket vem det är som ligger bakom som hur de stackars människorna som jobbar för dessa skojare har det. Jag minns en barndomsvän som för cirka 15 år sedan hade ett liknande jobb som gick ut på att “locka ut portkoder” från lägenhetshus i Stockholm. Det var hennes första jobb, hon var oerhört stolt att hon fått jobbet för “reklamföretaget” men det visade sig vara skojare av den värsta sorten och min vännina slutade efter några få veckor, då hade ho nfått en rad utskällningar av arga lägenhetsinnehavare.

Det som gör mig mest berörd och störd över skojare är att de föder misstänksamhet, att tilliten mellan människor försämras och vi blir på vår vakt allt mer. Det är precis det vår värld behöver allra minst.

//HKB

Dela post
Kommentarer (2)
  • Det är inte bara telefonförsäljare som är fakturaskojare nu för tiden. SE även upp med VENTELO som jag varit kund hos dem länge. När jag skulle överlåta min verksamhet så blev det strul med fakturor. Efter att jag har ringt och bett om att säga upp mitt internetabonnemang i mars så har en på kundtjänst skrivit till mig att det är 3 månaders uppsägningstid och de skulle debitera mig t o m maj. Men efter maj så fortsatte de att skicka faktura och tvinga mig betala. jag skickade igen det mejl ang. min uppsägning i Juni och under tiden nya ägaren bett om att få internet igång med min gamla modem. I Juli stängde ner och skickade en slut faktura på 4900kr och tvinga mig betala denna slut summa och påstod att jag hade 10månaders abonnemang kvar. Jag undrar hur kundtjänsten jobbar? de har skickat en ny faktura till nya ägaren ang. denna abonnemang, men skickade slutfaktura till mig och stängde ner internet.

    Jag skickade en reklamation till kundtjänst och de sa att det mejl som deras kundtjänst inte är bindande utan det gamla abonnemanget gäller. Hur bär de åt? sedan påstod de att de inte godkände nya ägarens övertagandet av abonnemanget fast de har skickat faktura till henne. efter våra samtal om att nya ägaren ville ta över om abonnemangstiden finns kvar så sa de att det inte gick att koppla upp igen. Varför meddelade de inget om tidigare innan de stängde av interneten?

    Nu när jag bestred min faktura så har jag inte fått något svar de sista mejlen, så jag vet inte vad som kommer att hända i fortsättningen. Ska jag betala och sedan skicka en egen faktura till dem och kräva tillbaka pengarna?

    LL

    2011-07-27 14:00

    Svara

  • Din historia känner nog många igen sig i! Långa krångliga kontrakt som är krävande både ekonomiskt och tidsmässigt att ta sig ur. Jag har varit med om liknande och hädanefter lusläser jag det finstilta och FRAMFÖR ALLT frågar om hur man kan säga upp något man väl bundit upp sig vid!

    Döm om min förvåning när jag själv häromdagen ringde för att reklamera vårt mobilabonnemang pga bristande täckning, på 1 minut var det avslutat, de bröt bindningstiden och sedan var det klart. Ibland kan man överraskas åt andra hållet! Då hade jag avsatt minst en halv dag till detta och fick plötsligt timmar till godo.

    Jag är inte så bra på hur man bestrider i flera steg på bästa sätt. Men läs och spara det som Anders har skrivit om hur man kan bestrida fakturor (http://www.driva-eget.se/fakturaskojare) i Driva-Eget, om faktura skojarna. Det har jag sparat för den dagen jag själv sitter i situationen. Konsumentverket kan du ju även ringa och få rådgivning från. Önskar dig lycka till.

    HKB

    2011-08-04 14:00

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Återhämtande sommartips!

BloggEn nyligen genomförd undersökning visar på alarmerande nya beteenden hos anställda och framför allt mellanchefer när det gäller stress. Nya tidens smartphones har gjort att man kan vara nåbar och till tjänst ALLTID och det visar sig att framför allt 70-talisterna jobbar både före och efter arbetstid, på semestern och när barnen sover.
När jag hör om den här undersökningen och hör en stressexpert uttala sig på TV4 Nyhetsmorgon känns det lite av ”jaha” – för oss egenföretagare är det här en vardag som vi alltid lever med. Vi jobbar när barnen sover, när andra semesterlediga tittar på Allsång, eller när sommarlediga funderar på vad de ska göra av sin dag.

För att jag själv ska uppnå känslan av att inte jobba, inte vara tillgänglig har jag lärt mig att jag måste göra detta:

  1. Byta miljö – komma hemifrån, det räcker med en löptur i skogen, eller övernatta ett dygn i närheten.
  2. Stänga av min telefon – det är otroligt skönt. Testa det om du inte gjort det.
  3. Inte berätta för någon var jag är eller vad jag gör under en avgränsad period- det ger i alla fall mig en känsla av frihet och stillhet.
  4. Inte öppna posten eller e-posten – när man gör det kommer det alltid leda till att man måste åtgärda något.
  5. Boka in möten och komma överens med partners, klienter och kunder när man träffas nästa gång så behöver man inte vara stand-by.
  6. Ändra telefonsvararmeddelande till ett trevlig meddelande i stil med ”Hej, vad trevligt att du ringer mig. Jag ser framemot att komma tillbaka till dig när jag lyssnar av min telefonsvarare onsdagen den 15 juli” eller något liknande, då vet dom att du inte kommer ringa förrän denna dag och du kan också vara lugn. En del lämnar en brasklapp om att ”vid brådskande ärenden kontakta…” men där måste jag protestera lite för hur brådskande kan det egentligen vara…om man inte är akutsjuksköterska eller jobbar med annan akutvård.

 

Återhämtning är det mest använda och trendiga ordet för att hantera stress. Det är en motverkande kraft som ger dig energi och som innebär att du använder din hjärna och kropp på ett annat sätt än du gör i din daliga verksamhet.

Börja redan idag med att skaffa dig en ny rolig återhämtande aktivitet som du vet får dig ur dina jobbtankar och som kräver en insats, kanske både ekonomiskt, tidsmässigt och känslomässigt. Då kommer du garanterat få bäst resultat.  

Några återhämtande sommartips:

  • Vindsurfa!
  • Segla!
  • Dyk eller simma i havet!
  • Barfotalöpning!
  • Lyssna på P1 Sommar och lär av andras livshistorier
  • Låna och läs böcker från Sveriges alla fantastiska bibliotek!
  • Spela golf!
  • Cykla långt

Nu ska jag återhämta mig och du vet nog vad jag kommer ägna mig åt, när jag vilat ut min arbetshjärna kommer jag fortsätta listan över ”50-i topp lista över företagarens största misstag.”

Maila mig om dina misstag genom att skicka en kommentar nedan!
Vill du boka mig för en föreläsning så skicka ett mail till contact@kubicekboye.com – och så återkommer jag till dig när jag är tillbaka från min återhämtning!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter