• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Helena Kubicek Boye

    Helena Kubicek Boye

    Bloggare

    Helena Kubicek Boye, 35, leg psykolog, entreprenör, Psykologilabbet – alltid först med den senaste psykologin! Produkter: iSelfhelp – apparna. Bok: Fri från depression med kost, motion och sömn. Utsedd till Årets Nytänkare 2010

    • Håll kontakten
    • RSS
Misstag 6. Inget kompanjonavtal

Bloggvi skrev inte kompanjonavtal och det slutade inte bra…” skriver en Driva-Eget bloggläsare till mig som sitt största misstag som företagare.

Hur många gånger har man inte fått höra att man ska definiera och skriva ner och skriva på de villkor som ska gälla för samarbetet man planerar, men ändå….

  • Jag har gjort det.
  • Jag gör det just nu.
  • Och jag kommer säkert göra det i framtiden också.

Inleda samarbeten utan att ha ett färdigformulerat och nedtecknat kompanjonsavtal.

Anledningen till att jag personligen förlitar mig på ett handslag och de i tal formulerade villkoren är att jag som jag skrivit förut, är en person som har mer fokus på relationerna än på businessen, det vill säga, jag bedömer i första hand personen, i andra hand affärskonceptet. Detta har legat mig i fatet, kommer ligga mig i fatet, men har i några fall blivit den absolut bästa lösningen!

Det man kan vara helt säker på är att så länge man är på idé och formuleringsstadiet så kommer kärlekssagan mellan dig och din partner blomstra. Ni kommer spåna, utveckla, skapa och känna att er relation ska hålla för alla framtida scenarier. Men tyvärr är vi alla skapta ganska lika och så fort det kommer närmare in på hur kapital ska spenderas, investeras, förvaltas och delas ut blir det mycket svårt om man inte har definierat i förväg. Jag tror inte detta handlar om personlig girighet utan det är en naturlig konsekvens av det individualistiska kapitalistiska samhälle vi lever i. Och även en evolutionärt nedärvd vilja att överleva som gör att när saker och ting sätts på sin spets så ser vi över vårt eget bo i första hand.

Man kan tycka vad man vill om det här, och ibland försöka handla annorlunda, men vi är inte mer än människor och vi kommer hamna i konflikter med partners med eller utan kompanjonsavtal. Utan avtal kan det dock bli ganska mycket dyrare och en svårare process.

För övrigt håller jag nu på att planera höstens föreläsningar om entreprenörskap på temat ”Företagarens 50 största misstag!” Vill du att jag föreläser hos just er? Kontakta mig på contact@kubicekboye.com

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Misstag 5. Kris och utveckling

BloggDet kan verka paradoxalt men ibland måste du verkligen ge upp. För det är bara då och endast då när man väl släppt taget och gett upp som den nya mer bärkraftiga lösningen kommer. Då kan du till fullo ägna dig åt re-enginering, det vill säga försöka återskapa ditt företag efter nya vilkor.

Det är väl känt att kris alltid hänger ihop med utveckling. Utvecklingen är oundviklig när man väl nåt en gräns och inte kan ta ett steg till i den här riktningen. Det gäller individer som drabbats av depression och det gäller även företag som hamnat i en återvändsgränd.

Som näringsidkare har jag själv stått där i återvändsgränden flera gånger, slitit mitt hår, varit vaken på nätterna, undvikit det oundvikliga, har kämpat in i det sista och inte velat släppa taget. Men så gjorde jag det till slut, bestämde mig för att nu får det var nog, vi släpper den här kunden, det här uppdraget och sedan får det gå som det går. Alltid har det kommit ut något bra av det, och nästan alltid något bättre också. Vi har tvingats söka nya kunder, hitta nya uppdrag, har fått ägna oss åt kompetensutveckling och därmed nått nya förmodligen mer gynnsamma nivåer i företaget. Krisen kom inte av en anledning utan den hade ett budskap med sig.

Det är svårt att veta när man ska ge upp, ibland har man inget val men ibland står man och velar.

  • Försök då ta en längre paus, ta ett steg tillbaka, få distansen som är nödvändig för att fatta ett övertänkt rationellt beslut.
  • Bolla dina tankar med någon du litar på.

Våga släpp taget, för efter kris kommer utveckling, var så säker!

Dela post
Kommentarer (1)
  • krishantering,nyorientering m.m Hur skapas kriser?

    anne

    2013-02-09 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Misstag 4. Leta upp gratis juridisk rådgivning

BloggLäsare: Vi anlitade en jurist som hjälpte oss att se över det hyreskontrakt vi skulle teckna. Vi var rädda för att det inte skulle bli ett bra kontrakt för oss och tog därför in extern hjälp. Det slutade med ett dåligt kontrakt och en nota på 60 000 kr. Idag vet jag att vi kunnat få den hjälpen helt gratis via vårt fackförbund.

Nästan samliga företagare som jag pratat med om det här har någon gång under sitt företagande anlitat en jurist och fått en smärre chock av fakturan som dimper ner när uppdraget är slutfört. Och för vad säger många att de tänkt. Ofta gör juristen ett jobb som det kan vara svårt för oss att värdera, vi ser att det gått åt tio timmar för att skapa ett visst dokument. Hade man kunnat vara utan dokumentet? Eller specialiserad hjälp? Är man småföretagare är en juristfaktura som sällan går av på mindre än 5000 kr + moms en stor kostnad att ta. Speciellt för att det här är kostnader som man ofta har inledningsvis när man startar sin verksamhet. Att få ett avtal genomläst, eller hjälp med kontrakt eller partnerskapsavtal tecknat kan göra att man anlitar en jurist. Det kan vara helt nödvändigt i många fall och enda vägen för att det från början ska bli rätt för dig och att du lägger rätt grund.

Men ta först reda på OM du kan få den hjälpen gratis någonstans.

  • Ring till ditt fackförbund, se vad de kan hjälpa dig med!
  • Det finns många avtal som ligger ute på nätet där man själv kan ladda ner och skapa en mall. Sök på google efter avtalet du behöver.
  • ”Låna” av andra – många avtal är standardiserade och regerlade köpevilkor och avtalsvilkor – så titta på aktörer i samma bransch som din egen

Så jurist, javisst men kan bli otäckt trist! Så testa gratisvägarna först och se hur långt du kommer där.

Dela post
Kommentarer (2)
  • Över klaga beslut

    ibrahim 0765572957

    2012-05-03 14:00

    Svara

  • vi har också varit med om det en gång. Men ibland kan det vara dyrare att inte anlita en jurist också…dock har vi ännu inte sluppit det. Jurister är skickliga på att påtala risker.

    Lasse

    2011-06-22 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Misstag 3. Var har du ditt företag?

BloggDet här kan verka kontroversiellt men för mig personligen har jag tidigare förlorat en hel del uppdrag för att vi inte då inte jobbade i Stockholm. Både vad det gäller kunder och exponering i media så fick vi kontinuerliga förfrågningar, men det var inte alltid det gick i hamn och det föll bara på att vi inte var ett stockholmsföretag. Idag krävs det av vår verksamhet att vi kontinuerligt är på plats, men vi kommer nog aldrig bli stockholmsbaserade…för det finns ju så många andra marknader utanför Stockholm!

Misstaget jag vill ta upp här handlar därför mer egentligen om ifall du är på rätt plats med din tjänst och din produkt. Oavsett om det gäller en fysisk verksamhet eller en verksamhet som är baserad på webben handlar det alltid om läget, läget och läget.

  • Var finns du?
  • Var borde du finnas?
  • Var ska du inte finnas?
  • Hittar dina kunder dig?
  • Vad kan du göra för att dom ska hitta till just dig?

 

Så liksom med bostäder tror jag det är med företag – det handlar om läget, läget och läget!

 

Har du haft helt fel läge någon gång och vad har det inneburit för dig?
Skicka en kommentar till mig här nedan och berätta!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Misstag 2 Struntar i marknadsundersökningen

BloggVi hade det trodde vi. Vi hade verkligen den bästa av alla bästa idéer. Den var helt enkelt så bra att vi inte ens vågade pröva den på vår omgivning, för tänk om någon skulle ta konceptet från oss. Vi tyckte dessutom att idén var så bra att vi inte behövde göra en marknadsundersökning, för om vi älskade produkten skulle ju även alla andra göra det!

Trodde vi!

Produkten som givetvis idag inte är till försäljning var inte alls så bra. Och vi borde givetvis inte bara fäst oss vid att skapa den, lägga ner pengar på produktion och tillverkning utan istället tagit ett steg tillbaka och tittat på hur vi skulle sälja produkten, vem som ville köpa den, ville någon köpa den? Och hur skulle vi egentligen sälja den?

Något liknande skrev en blogg-läsare till mig häromdagen och berättade om. Hon hade också missat att göra en ordentlig marknadsundersökning och förutom att hon var så säker på sin idé underskattade hon sina konkurrenter. Det är mycket lätt att tänka att man själv ”gör det mycket bättre” utan att egentligen har analyserat vad det krävs för att göra något bättre och varför denna konkurrent egentligen lagt sig på just den här nivån.

Så var inte så förälskad i din idé som vi var, lägg krut på en marknadsundersökning istället för att börja producera hemsidor, marknadsföringsmaterial och luta dig tillbaka och hoppas att det hela säljer.

Ta reda på vad din målgrupp tycker om din produkt:

  1. fråga personer i ditt nätverk om dom skulle vilja köpa den, sannolikt säger dom ja, och när dom gör det så säg att ”här är produkten – köp den nu”. Om dom genast köper den kan du vara rätt säker på att du är på rätt väg
  2. gör en mer djupgående undersökning, intervjua ett par personer  mer djupgående om vad de tycker om produkten, konkurrenterna
  3. testa även produkten på personer som du inte direkt ser som din målgrupp. Ibland kan faktiskt någon helt annan målgrupp tilltalas av det du vill sälja och ge dig mycket viktig information som kan hjälpa dig vidare för att nå ut med din produkt

Så spara pengar och onödigt jobb helt enkelt genom att våga dela med dig av din nya kärlek
 

Misstag 1. Alla ägg i samma korg

BloggLisa har drivit ett familjeföretag med sin man under närmare 35 år. De tillverkade en produkt inom bageribranschen och företaget utvecklades till att de kom att ha 10 anställda och en mindre tillverkningsfabrik.

Under en period hade de bara en kund, den största på marknaden. Det gjorde företaget mycket starkt och bärkraftigt under en kort period men också mycket sårbart.

Företaget fick ett urdåligt förhandlingsläge och var beroende av sin kund i rädsla över att förlora kunden. Misstaget var att de lagt alla ägg i samma korg.

De fick steg för steg arbeta på att hitta fler kunder, och efter ett tag hade de kvar den stora men kompletterat med ett par medelstora kunder. Nu hade de byggt upp en helt annan trygghet. Det var klokt för rätt var det var hade deras första stora kund tecknat avtal med en annan leverantör.

Även jag har haft perioder under mitt företagande där inkomsten vilat på ett enda avtal eller en enda kund. Då är man mycket sårbar och plötsligt kan man stå helt utan intäkter om denna enda kund väljer att hoppa av.

Så även om du har en gigant till kund så bör du trygga ditt företag och dig själv genom att: göra så här:

1. Skaffa fler kunder inom ditt fält som breddar ditt kundunderlag.

2. Analysera om du kan ha kunder som ”gränsar” till din verksamhet, exempelvis har du en viss kompetens eller produkt som ligger lite utanför ditt expertområde, testa om du även kan sälja in den här så du har fler ben att stå på. Som kan restprodukter från din tillverkning skapas till något som också kan bli en produkt?

3. Om du säljer lokalt, prova regionalt? Säljer du svenskt, kan du även sälja internationellt? Säljer du i butik? Kan du komplettera med webbutik?

 

//HKB

Skicka gärna in förslag på fler misstag till mig så kommer du in på min lista!!  Gör det som en kommentar nedan eller direkt till mig  hit: contact@kubicekboye.com

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Start på lista över 50 största misstagen

BloggIdag – dagen efter den soligaste nationadagen i mannaminne, börjar jag nedräkningen på listan över de 50 största misstagen vi som företagare gör och hur du kan hantera dem.

Som företagare kan man ofta känna sig ensam och ibland även lite dum för att det blev…som det blev…fel investering…fel idé eller kanske fel partner! Men alla problem har en lösning, den kanske inte kommer direkt men finns alltid där framför dig.

Därför tänker jag genom den här 50- i topplista dela med mig av dels de problem som jag själv stött på under mina 15 år som företagare och även de som företagare delat med sig till mig av. Och jag vill ha dina tips och tankar!

Därför vill jag att du skickar ett mail till mig med tips och kommentarer som jag kan baka in i min lista så den blir heltäckande och kan vara en hjälpande hand såväl förebyggande som när man väl är i en situation som känns övermäktig.

Maila till mig på  ”Mina misstag” så bakar jag in dom i listan! Givetvist anonymt!
TACK!

Dela post
Kommentarer (3)
  • Ingen affärsplan, skulle behövts trots att jag kört ensam.

    Jonas

    2011-06-18 14:00

    Svara

  • Vilken bra idé.

    Ser fram emot att ta del av den artiklen.

    Paula Vendel

    2011-06-07 14:00

    Svara

  • Idag har jag fått in förslag på “Företagsmissar” av Jon, Inga-Lill, Vera och Jakob. Otroligt bra!! Skicka in fler misstag och hur man kan hantera dem! // Helena

    2011-06-07 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Rätt nätverk ger business

BloggSolen strålar här nere i södra Skåne. Varannan vecka träffar jag ett fantastiskt nätverk av kvinnliga entreprenörer. Den här morgonen spelade vi tennis ihop nere på utomhusbanorna vid havet och efteråt åt vi frukost i solskenet.

Jag har varit med i några olika nätverk och känner att det här passar just mig allra bäst. Varför?

Jo. Nätverket är:

  • Fokuserat på att göra business med varandra med god hög moral.
  • Inte för stort..
  • Vi känner varandra väl och kan därför rekommendera varandra, för varje person som är med utökas därför mitt kontaktnät avsevärt
  • Vi har en trygghet och peppar och stöttar varandra framåt i våra karriärer

Jag har fått såväl föreläsningsuppdrag, som klienter och nya idéer och koncept via mitt fantastiska nätverk. Det var inte ett nätverk jag hittade direkt utan det krävdes att jag tog mig igenom några andra på vägen hit. Det gällde att inte ge upp för det finns ett nätverk för alla företagare.

5 Steg för att hitta ditt bästa nätverk. Fundera på:

1. Vad finns det för lokala och regionala nätverk på din ort?

2. Hur jobbar dom coh vad är syftet med nätverket?

3. Vad behöver just du för kontakter för att få ut maximalt av nätverket

4. Har du några förebilder, viilka nätverk är dom med i?

5. Hur mycket kan du själv engagera dig, ex 1 gg i veckan, varannan vecka, varannan månad?

Dela post
Kommentarer (1)
  • Seriositet och win-win känslan är viktig och de finns i BIH + att det känns bara sååå kul när det är dags att stiga upp klockan 6 varannan torsdag. Ett nätverk jag inte vill vara utan just p g a att det är seriöst och är som namnet anger – ett nätverk för att göra business med hjärtat.

    Ingrid Berner

    2011-06-01 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 7/2017 – bara i papperstidningen:

TEMA: Väx utan att anställa
* Smarta samarbeten ger bättre affärer
* Franchise: Låt andra kopiera din idé

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter