Riskkapital eller inte?

Helena Kubicek Boye

Publicerades: 2 april, 2012

Riskkapital eller inte?

Denna ständiga frågan tampas vi innovatörer/entrprenörer med. Det är en tung uppförsbacke att jobba sig fram med sina egna idéer. Det är många långa processer som kostar mycket i både tid och pengar. Såklart hade det varit skönt att få skjuts en bit upp på vägen, lite extra bränsle som tar en allt närmare toppen.

Vi är på väg uppåt med våra företag och vi ser och vet var toppen är men ibland måste vi såklart stanna och hämta ny kraft och energi. Men var ska man hämta den? Jag pratar ofta med mina entrprenörs-kollegor om detta. Många ångrar sig efter att de fått externt bränsle för när de väl nått toppen är det någon annan som kammar hem mycket av det jobb man själv lagt ner. Det ”känns” inte bra. Men å andra sidan kanske man inte orkat eller kommit hela vägen till toppen utan det där riskapitalet?!

Jag har en handfull gånger kontaktat (framför allt män + en kvinna) och pitchat våra idéer och företag för att se om det finns intresse. Ett par svarade inte, en svarade och två visade intresse men vill såklart veta mer, få ut mer siffror etc. En entprenörskollegor ägnade nästan ett halvår åt några nyfikna riskapitalister som ”ville invetsera om det bara fick veta lite..mer”. Han slet så med siffror, patent etc tills hans var helt slut, hade blivit av med allt eget sparkapital och missat hela årets försäljnignsprocess. Han hoppade till slut av investeringsprocessen och stod då plötsligt på noll igen.

Men så finns det också de ”stora” historierna om riskkapital som handlar om flera tiotals eller hundratals miljoner som investeras, jag tänker på Spotify som nu plockar in ännu mer kapital. Där bestiger man berg ihop.

Vi vill såklart som alla företagare växa snabbt med våra iSelfhelp-appar och ta fler marknader och även växa på konsultsidan. Drömmen är att hitta ”Den där personen” som precis ser vårt koncept, vår potential och våra produkter och har kontakterna för att nå dit som vi vill både nationellt och internationellt och produkterna ska till, ta oss till toppen, lite som en sherpa. Men relationsorienterad som jag är som psykolog ;-)) , är personkemin helt avgörande för mig, liksom moral och profesionalism. Känner du en sådan person som vill öppna sin plånbok, då kan det vara intressant!