Misstag 9. En hemsida gör inget företag!

Helena Kubicek Boye

Publicerades: 29 augusti, 2011

Nu kanske jag kommer provocera en eller flera som inte håller med. Och jag är gärna öppen för diskussion i detta. Men ett stort misstag många som vill starta och driva företag idag gör är att börja med en hemsida. Och att tro att en hemsida räcker för att ”ha ett företag”. 

Ett exempel.

I staden där jag bor finns en myndighet (ingen nämnd) som har avtal med underleverantörer. En dag skulle x antal personer friställas från myndigheten och de bestämde sig för att starta eget. De hade ingen erfarenhet från detta men visste nog att de skulle få hjälp av sin förra arbetsplats. Företaget gick ut stenhårt i lokalmedia och hänvisade till sin nya hemsida som beskrev tjänsterna de skulle leverera. Det sägs att de även fick bidrag för att starta sitt företag och därmed kunna bygga upp sin hemsida. Idag sex månader senare finns inte företaget. Detta var inte entreprenörer och en hemsida gör inget företag! Det är entreprenören som gör ett företag och som gör en hemsida!

 

Idag har en hemsida antingen en eller båda av följande funktioner.

– information till dina kunder

– levererar produkter eller tjänster till dina produkter

Jag skulle vilja alla att göra hemsidan som det sista i steget av ditt bildande av företag. Den är summan/essensen av din verksamhet och den är inte det första du gör. Börjar du med en hemsida kan du lätt hamna i att du måste förändra, uppdatera, uppger felaktigheter. Det kan bli dyrt och verka oseriöst.

Så börja inte med hemsidan utan avsluta med hemsidan!

Helst ska hemsidan även innehålla referenser och kunder, och det har du ju oftast inte om du börjar med hemsidan.