Puh, teknikvalet är över!

Hanna Brodda

Publicerades: 18 maj, 2009

Äntligen har jag valt tekniken. Det har varit en resa. Jag har köpt grisen i säcken och nu håller jag tummarna.

Det är tufft att beställa en vara du inte vet särskilt mycket om men som kommer att bli helt avgörande för din produkt och ditt dagliga arbete.
Jämför du med att beställa en bastu till landet, är it-lösningar två eller kanske tre gånger så svårt att köpa in. Du vet hur den ska se ut och kännas, du har använt liknande förr, men ungefär inget mer. Alla företagare har samma problem, du vet vilken kafffeapparat du ska välja om du startar fik, men vilket bokföringssystem du ska välja och jobba med en stund varje dag helst, vet du kanske nada om.

Är du inte oerhört intresserad av allt som händer bakom sajterna på nätet, hänger på mässorna och blir vän med alla 2.0-klubbar som finns, har du inte mycket på fötter. Om du så läste it på KTH, eller multimedia på Universitetet, tidigare än 2007, är du komplett off. Du vet inget.

Efter att ha satt mig in i teknikmarknaden för medier på nätet har jag lärt mig följande:

1. Tänk stort. En webbplats ska inte blandas ihop med en hemsida. Den senare ska du ha ett tag, den ska se snygg ut, bygga ditt varumärke och kanske generera en och annan kund. En webbplats är ett enormt arkiv, den ska uppdateras tio eller hundra gånger om dagen och ibland ha en läsare och ibland en miljon.

2. Välj gratis CMS. För att kunna publicera artiklar och ha en viss interaktivitet på din sajt, måste du ha ett innehållsmanövreringssystem, så kallat content management system, cms. Du ska välja något av av systemen med de öppna källkoderna. a) Flexibilitet. Dels för att vara flexibel i form av leverantör. b) Frihet. De är enklare och ger dig större möjlighet att göra mer själv. c) Utveckling gratis. Hela tiden utvecklas programmet av de stora mediehusen runt om i världen, det behöver inte du göra. d) Typ gratis. Själva systemet är gratis, byggandet och utvecklandet är inte det ska sägas. Men du slipper ligga och betala hyra varje månad i all evinnerlighet. Varning! Vill du absolut inte hålla på med tekniken själv, gärna köper en färdig lösning och sedan vill ha nära relation med supporten, då ska du inte välja gratissystemen, utan till exempel göra som vår chef, välja Spaceloops.

3. Läs allt skvaller. Välj utvecklare efter vilket system du valt. Skvaller om leverantören hittar du på nätet.

Jag har nu fastnat för Drupal. Till skillnad från till exempel Polopoly eller Escenic, är det ett så kallat Open Source, men det finns andra. För mig blir Drupal perfekt eftersom jag vill ha en ganska komplex sajt med stor interaktivitet och potential. Det vill säga helt okej från början, men enormt bra och matig efter ett tag. Joomla är liknande, eller WordPress, som är ännu lite enklare, och det finns fler.

Men som en etablerad medieräv sa till mig häromdagen, som för att trösta lite i förhand: ”Jag känner inte någon som är nöjd med sin sajt. Ingen har hittills sagt att den blev billigare än beräknat, såg ut precis som man tänkt sig och gick fort att göra, snabbare än jag trott faktiskt.” Alltså skulle jag inte hänga läpp om det blev likadant för mig.

Har du några synpunkter, klag eller tips, ge din röst nedan!